ont i magen?

F

Frieserhäst

Dottern på ca 3.5 vecka sover jätteoroligt på nätterna. Vaknar var varannan timme
och är (ofta) helt ifrån sig, tok skriker, river sig i ansiktet och fäktar med armarna.
Får hon tutten blir hon lugn och äter tills hon somnar men vaknar snart igen.
Drar mig från att ge tutten direkt, att hon ska få mer ont i magen om det är det som
är felet. Men det känns som att hon är helt otröstbar då.
Eller blir hon helt enkelt inte mätt (tunnare mjölk på natten)? bör jag prova ersättning
på natten för att se om hon blir nöjdare?

Finns det något jag bör/inte bör äta när jag ammar som ev. kan framkalla magknip
eller något annat!?

Har varit såhär hela tiden, mamma börjar bli ganska trött :smirk:

MVH mia o kajsa
 
Sv: ont i magen?

Hej!

Det är inte roligt när bebisar får ont i magen! Kolla den här länken:

http://www.alltombarn.se/halsa/spadbarnskolik-1.6134


Min kompis lillkille hade jättejobbigt med sin mage och hon fick aldrig sova. De åkte till sköterskan i artikeln, bodde där i närheten hos släktingar och kunde åka hem med en glad och smärtfri bebis! Jag skulle helt klart prova!

Lycka till! /M.
 
Sv: ont i magen?

Eftersom hon fortfarande är ganska liten skulle jag nog vänta med ersättningen. Fast det kan ju vara värt att prova, förstår. (Vaddå dubbeltydig :angel:)

Saker som jag vet kan framkalla magknip är: mjölkprodukter, tomat, paprika, lök, vitlök, kaffe, starka kryddor.
 
Sv: ont i magen?

Min babis var sådan om jag fick i mig mjölkprodukter, har du provat att utesluta allt sådant? Man får resultat med en gång!
 
Sv: ont i magen?

Rapar du henne efter matningarna? Du kan alltid testa att ge Minifom (magdroppar), receptfritt på Apoteket och garanterat ofarligt. Går inte att överdosera heller.
 
Sv: ont i magen?

Sonen har vaknat så någon gång & då har det varit någon rap "på tvären". Även om jag rapat honom efter amningen så har tydligen inte all luft kommit upp.
 
Sv: ont i magen?

Vi har haft lite småproblem med ont i magen på vår pojk. Speciellt i början. Jag skippade faktiskt rätt snabbt allt med laktos i. Köper nu laktosfri mjölk (som smakar som vanlig), undviker ost mm. Jag tror inte han var superkänslig för detta; han är fortfarande väldigt gasig och pruttig, men tycker ändå det blivit något bättre.

Små barn kan tydligen ha rätt stora tarmproblem de första månaderna. Prova laktosfritt o se om det blir bättre! (Sen kan man också undvika lök, vitkål, för mycket frukt och grönt och annat som kan ge gaser).

Att rapa barnet som någon skriver kan också hjälpa en del.
 
Sv: ont i magen?

Jag tror hon är hungrig!
Vår tjej var likadan ungefär vecka 3.

BVC sa till oss att en ammning ska ta 20 minuter sen har dom ätit sig mätta och jag mitt pucko lyssnade på det och hela första veckan hemma (var på sjukhus två veckor) så skrek hon hela kvällarna stackarn.

När vi kom tillbaka till BVC veckan efter hade hon knappt ökat i vikt och då fick jag höra att jag skulle amma mer och efter det har hon fått bröstet så fort hon velat och jag har en mycket nöjd och lugn bäbis!

De äter mängder första tiden och har kanske inte så mycket kraft att äta längre stunder. Nu var ju vår bäbis extra liten och svag eftersom hon var sex veckor tidig men även de som är normalt födda är ju inte stora och kaxiga i början!

Låt henne äta så ofta hon vill!
Jag tror inte barn kan äta för mycket. De gånger vi gett ersättning på flaska har hon själv visat tydligt att hon inte vill ha mer.
 
Sv: ont i magen?

Vi har haft lite småproblem med ont i magen på vår pojk. Speciellt i början. Jag skippade faktiskt rätt snabbt allt med laktos i. Köper nu laktosfri mjölk (som smakar som vanlig), undviker ost mm. Jag tror inte han var superkänslig för detta; han är fortfarande väldigt gasig och pruttig, men tycker ändå det blivit något bättre.

Små barn kan tydligen ha rätt stora tarmproblem de första månaderna. Prova laktosfritt o se om det blir bättre! (Sen kan man också undvika lök, vitkål, för mycket frukt och grönt och annat som kan ge gaser).

Att rapa barnet som någon skriver kan också hjälpa en del.

laktosfritt ska inte ha någon betydelse - för att laktos ändå finns i bröstmjölken - små barn är konstruerade att smälta den, det är väldigt ovanligt att små barn i "ammningsålder" (upp till 4 år ) är känsliga för laktos... däremot är mjölkproteinallergi vanligt (och mjölkprotein finns i den laktosfria mjölken)
 
Sv: ont i magen?

Min son höll oxå på så här när han va liten. Kom på efter ett tag att han inte tålde light drickan jag drack. Tålde inte sötningsmedlet.
 
Sv: ont i magen?

Något är det i vanlig mjölk som inte finns i laktosfri som påverkar min son också.

Har hört fler som sagt åt mig att det har ingne betydelse om jag drikter vanlig standarmjölk eller valios laktosfria. De är välkomna hem till mig och se själva hur min son reagerar när jag druckigt standard mjölk :crazy: Ha på er regnkläder är ett tips ;)

FrieserhästVisst kan du testa ersättning, men amning är ju närhet också och trygghet. Det kanske inte är maten hon är ute efter?
Du kan ju börja med att testa amningste.
Minimundus

Eller sök på google amningste så får du fram en massa internetbutiker som säljer.
 
Sv: ont i magen?

Jag rapar henne efter matningen, dock inte om vi på natten somnar samtidit och
hon med tutten i munnen. Ibland kommer gigantiska rapar och ibland nästan inget alls.

på kvällarna så ger jag henne mat ofta pch så mycket hon vill nästan, men sen
blir det fullt och hon bara kräker. men sug behovet är fortfarande inte tillfredsställt
men nappen fungerar inte alltid.

Laktosfritt/låg laktos dricker jag redan då sambon är allergisk -samband?

Angående vikt så ökar hon en massa gått upp 1 kg sen hon kom ut och blivit 4 cm
längre, så hade hon inte fått i sig det hon behövt hade hon inte gått upp så bra...


uch.. detta är så frusterade, nästan hela dgen idag har hon varit jätteledsen...
Känner mig så hemsk som inte kan hjälpa henne, vad det nu är.. :cry:
 
Sv: ont i magen?

Börja med att skriva upp vad du äter å se hur hon reagerar, börja ta bort vissa saker å se. Alla barn är ju olika.

Rasmus är 3 månader å börjar få tänder, han har vart ledsen från kl 8-16:30 idag med untantag 5+15 min sovpauser på dagen, under tiden han åt vid 11 och när jag kastade i mig ypughurt har han vart glad en stund, annars är det bara att bära å trösta och klia med fingret i munnen som gäller.

Nu har han tokdäckat hos sambon, han brukar aldrig somna där annars. Jag väntar med spänning på hur den här natten kommer å bli, han som alltid sovit 22-09 i vanliga fall, bara vaknat för å äta.

Byter du blöja på henne på natten? Kanske hon vill ha det svalare/varmare, hon kanske vill ligga åt något annat håll, ha det släckt/nattlampa, testa att låta henne sova på sida, använd en handduk som litet stöd.
 
Sv: ont i magen?

Nu är ju inte jag någon jätteexpert... Men under veckan som jag pumpat och gett har jag lärt mej lite mer om hur Sam fungerar. På kvällen mellan 18 och 24 typ så är han superhungrig och blir jättegnällig om han inte får mycket mat. Jag ger först ett vanligt mål, sen fyller jag på ca en gång i halvtimmen - timmen tills han somnar (ofta fem timmar senare). Sen sover han som en stock efteråt, ofta fyra timmar på raken. Jätteskönt för mej eftersom det är på kvällen när han är vaken och sen sover vi tillsammans, men jag förstår om du blir frustrerad när Kajsa vaknar mitt i natten. Får du sömn på dagen? Så att du inte är helt utmattad?
Det kan ju vara så att hon är inne i en växtperiod och behöver mer mat. Se till att vila så mycket du kan. Hjälper det att vagga henne? Det funkar en stund på Sam i alla fall.

Hoppas det löser sej snart så ni alla blir glada
 
Sv: ont i magen?

Pmm: det med att skriva upp var ett toppen tips! Ska jag börja med imorgon!
När hon somnar efter att ätit på natten ligger hon på sidan annars på rygg.
Blöjan byts mellan 1-2 gånger per natt när hon är som argast.

vindvissla: vad smart, ska prova idag att ge mat med gämna mellanrumm nu
så hon förhoppningsvis blir nöjd.

tyvärr blir det inte mycket sömn för min del heller, har svårt att hinna med u hennes
power naps, men försöker passa på att slappna av. Hade varit skönt om sambon hade
kunnat hjälpa till att gå ut och gå en timme eller så någon gång så jag hade kunnat återhämta mig
men det är han tyvärr inte intresserad av.
Har fått svarta "fläckar" i ögonen, antagligen p.g.a sömnbrist så jag försöker
låta bli att köra bil..

tack för alla toppen tips
 
Sv: ont i magen?

Hade varit skönt om sambon hade
kunnat hjälpa till att gå ut och gå en timme eller så någon gång så jag hade kunnat återhämta mig
men det är han tyvärr inte intresserad av.

:eek: Jag hade sparkat ut honom med barnvagnen om det var så. Min sambo har Rasmus varje kväll, jag bara ammar, ev. tröstar och nattar. På helgerna tar han en långpromenad så jag får lite tid och fixa här hemma eller så går vi tillsammans.

Magknipsmassage om du inte redan börjat med det?
 
Sv: ont i magen?

Om jag hade ammat så hade jag nog trott att han fått för lite mjölk, men nu vet jag att han bara är superhungrig. Igår såg det ut såhär t ex
17.15 120 ml
18.15 40 ml
18.30 40 ml
19.15 40 ml
20.15 40 ml
21.15 50 ml
21.30 50 ml
21.40 40 ml
22.30 40 ml
Sen sov vi till 03.00
Mjölkproduktionen kan bli påverkad av att du inte är utvilad, så försök få sambon att ta hand om Kajsa lite. En timmes vila kan göra underverk. (vet hur män kan vara, i morse var jag otroligt hungrig och så kom sambon hem precis när jag satt och matade Sam, han hade färska baguetter med sej. Han frågade hur det var med mej och jag sa URHUNGRIG men tror du han kom på att han kunde hjälpa mej att fixa en macka? Nä.... sen kom barnmorskan och då bara plockade han undan allting! Sjysst! Jag svalt nästan ihjäl innan jag fick mat i magen :D)
 
Sv: ont i magen?

Min sambo tjatar på mig att jag måste äta mer på dagarna och oftare, jag säger att jag äter när jag hinner. Men han säger att de inte kan vara så svårt å fixa en macka.

Men när han sitter i soffan, Rasmus kan t.om vara vaken, ber han mig om å hämta ett glas vatten eller bara ge honom tvdosan *hrm*
 
Sv: ont i magen?

Mn dotter åt varannan timme dygnet runt tills vanlig mat introducerdes och nattmåtiderna var det sista som "försvann".
Att hon är hungrig varannan timma dygnet runt är alltså inget konstigt. Däremot blir det jobbigt om man själv inte somnar in snabbt igen.
Jag ammades ju liggandes i sängen och slocknade nästan omedelbart när jag bytt bröst (ett åt gången räckte) och rapade henne gjorde jag då faktiskt inte heller för när hon var färdig sov vi redan båda två. Rapade gjorde vi dock dagtid. Sedan så sov hon förutom då hon vaknade upp från 2 på natten till 11 på förmiddagen så bortsett från snabba uppvaknande varannan timma så sov jag länge.
Vissa barn har mer temperament och kan helt enkelt bli mer upprörda över sådant som hunger, blöt blöja osv utan att där är fel alls. Andra säger knappt ett pip och man måste gissa sig fram.
Ibland kan skrik bero på magen men då tycker jag att det inte borde bli mindre så fort hon har ätit utan det kan vara så att hon är "temperamentsfull" och då skall ändring ske på en gång om något känns det minsta obehagligt.
Överlag så äter spädbarn mer frekvent nattetid just för att mjölken är tunnare då. Det var ialla fall vad som sades på min dotters "tid".
Två timmar är ialla fall inget som känns obekant och det är jobbigt just nu men det brukar förändras när barnet går på mer fast mat och "står" sig längre.
Har du testat att amma liggandes?
Det ä ruskigt bekvämt att bara skifta bröst så där mitt i natten och slocka långt innan bebis är färdig. Man sparar mycket sömn på det. Själv kände jag aldrig av någon som helst sömnbrist och då ammade jag varannan timma nattetid tills hon var 6 månader gammal.

Ge din sambo en spark i häcken från mig :devil:
Att han inte kan amma är inte hans fel men han har väl ändå egna ben att använda sig utav. Vagnar är såpass konstruerade att både kvinnor och män an köra dom och kan ag köra vagn skapligt när jag samtidigt kör min elmoped (som permobil fast tre hjul och styre) så kan han köra den genom vanlig gång också.
 
Sv: ont i magen?

Prova minifom. Våran betedde sig som din en liten period. Dropparna hjälpte verkligen henne med magknipen. Villket jag antar det var eftersom skriket INTE var likadant som innan (mat eller bajsa på sig-skrik typ). Det hörde man. Men kom i håg att ge dropparna varje gång bebisen ska äta. Lätta att glömma bort om det är relativt tätt mellan målena i bland.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
25 058
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Det är verkligen kris här, tacksam för alla råd. Hör jag en till som babblar om att det sprutar mjölk ur brösten klöser jag ögonen ur...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 012
Senast: cirkus
·
Gravid - 1år Min kille fyller 8 veckor imorgon. I många veckor hade han grym kolik, men det har lugnat sig lite (med återfall då och då). Dock har...
2
Svar
28
· Visningar
2 074
Senast: Flyttfogel
·
Gravid - 1år ... här görs det inget annat än ammas stup i kvarten :D Nej men allvarligt... My är nu 5,5 månad gammal och har alltid varit en...
2
Svar
28
· Visningar
2 766
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stötdämpning -sits
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp