Ont i magen :( ofredande?

Sv: Ont i magen :( ofredande?

Journalister har löjligt bra koll, ibland får jag samtal från tidningen på jobbet om saker som jag knappt vet något om, än mindre vill berätta för dem...

Vill bara påpeka att en anmälan aldrig kan tas tillbaka men man som målsägande däremot väljer att inte medverka längre så blir det svårt för polisen att fortsätta utreda och därmed läggs ärendet ner. En anmälan som gjorts kan aldrig göras ogjord, den finns fortfarande kvar i arkiven tills dess att den gallras ur efter ett visst antal år.

Då kan jag påpeka för dig att det finns poliser som visst kan ta bort en anmälan sedan om det är tjänstefel är vad det är skiter jag i, förjävligt är det iaf. Fick ju tom frågan i rätten senare (efter en annan anmälan) varför jag tagit tillbaks en anmälan tidigare.

Har man gjort en anmälan och den skrivits in i polisens register kan den inte tas bort utan den kan endast läggas ner av någon anledning. Att man "tar tillbaka" den gör den inte ogjord däremot brukar den som oftast läggas ner i brist på bevis eftersom målsäganden inte vill medverka längre. En nedlagd anmälan betyder inte att den försvinner eller raderas.

Senast ändrad:

Har man gjort en anmälan och den skrivits in i polisens register kan den inte tas bort utan den kan endast läggas ner av någon anledning. Att man "tar tillbaka" den gör den inte ogjord däremot brukar den som oftast läggas ner i brist på bevis eftersom målsäganden inte vill medverka längre. En nedlagd anmälan betyder inte att den försvinner eller raderas.

http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Atalsbeslutet/Atalsplikt/

http://www.polisen.se/Utsatt-for-brott/Gor-en-anmalan/Andring-av-anmalan/

Senast ändrad:

Har förhör på onsdag. En kollega följer med som stöd, evigt tacksam för det. Ja i övrigt så är ju jag anmäld och ryktena bara sprider sig på hela jobbet. Skitkul..

Mitt case känns ändå hyfsat starkt. Jag har skrivit ner det mesta, funderat mkt och vet hur jag ska uttrycka mig. Som tur är har jag ju kommit förbi ledsen-stadiet, så jag kommer nog inte sitta och grina iaf på förhöret.

Har fantastiskt stöd av flera kollegor så det känns bra. Vad som inte känns bra är att journalister börjat ringa och att jag på torsdag ska åka hem till mina föräldrar och då måste berätta allt för dom (har inte velat göra det över telefon så har fått låtsas att allt varit bra senaste tiden).

Tack alla här för pepp, tröstande ord och för att ni faktiskt pushade för anmälan. Jag är glad att jag anmälde även om det varit väldigt jobbigt emellanåt och det kommer bli ännu jobbigare och så innan allt är över.

Du är SÅ jävla duktig som tar den här striden och inte bara duckar undan. HAN har gjort fel, fel som fan, och du gör helt rätt som har anmält det.

Stöttar dig som fan!!

Har förhör på onsdag. En kollega följer med som stöd, evigt tacksam för det. Ja i övrigt så är ju jag anmäld och ryktena bara sprider sig på hela jobbet. Skitkul..

Mitt case känns ändå hyfsat starkt. Jag har skrivit ner det mesta, funderat mkt och vet hur jag ska uttrycka mig. Som tur är har jag ju kommit förbi ledsen-stadiet, så jag kommer nog inte sitta och grina iaf på förhöret.
Vet du, det GÖR INGET om du visar att du är ledsen och illa berörd av det som hänt! Bara ut med känslorna om det behövs, när du väl är där!

Lycka till!!

Ja alltså jag känner till det där. Vet inte om TS skrivit ut exakt vad det gäller, men vet flera fall där brottet inte ansetts tillräckligt grovt och målsägande därför inte haft rätt till målsägandebiträde. Var med en vän på rättegång, det gällde misshandel (ringa) och hon hade inte rätt till målsägandebiträde.

Tack! Jag hoppas det kommer gå vägen.

Jag tror inte jag har rätt till målsägandebiträde. Men ska fråga på förhöret på onsdag.

Jag är ju anmäld för bl.a. Förtal. Men har läst lite och fick fram detta ;

"Den som lämnat uppgiften ska inte dömas till ansvar om han var skyldig att uttala sig eller det annars med hänsyn till omständigheterna var försvarligt att lämna uppgifter i saken. En ytterligare förutsättning är emellertid att uppgiften var sann eller att det fanns skälig grund för den"

Det måste väl anses som försvarligt att jag berättade om detta för kollegor/chef? Hur skulle jag annars kunnat fått hjälp/stöd? Har fått höra lite vad killen sagt och han har i stora drag berättat hur det var, men utelämnat allt han gjort som är "illa" eller vad man ska säga. Enligt honom har han tex inte tagit på mig när det bara var vi två (vilket han ju gjorde, fet jävla kränkning), han har inte skickat hotfulla sms osv. Synd att jag har dom sparade då..

Så länge det du sagt är sant är det inte förtal. Sen verkar han ju ha big issues så det är klart att han tycker det är förtal.

Stå på dig!! Du sköter detta jättebra!!

Brukar läsa tråden och vill bara säga, du fixar det här!
Toppen att du har alla sms sparade. Han är nog nervös så det skriker om det, egentligen. Och om han inte vore skyldig behövde han inte vara nervös.

Delvis KL

Självklart kan även saker som är sanna klassas som förtal. Men när det gäller TS har jag otroligt svårt att se att så skulle vara fallet.

Jag hoppas det, en facklig representant sa att jag inte skulle oroa mig för att troligtvis ser polisen det så att först kom jag och anmälde honom för det han är anmäld för, sen tre dagar senare kommer han och anmäler mig. Antagligen kommer de förstå att det är mer eller mindre "hämnd-anmälan" och lägga ner. Förtal är ju rätt så svårt att bevisa.

Liknande trådar

Gravid - 1år Här kommer min underbara förlossning som jag mer än gärna delger mig av for en positiv bild av hur det kan vara! Orkar dock inte fixa...
Svar
8
· Visningar
2 589
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka