Ont i hälarna när jag står och går.

MissFideli

Trådstartare
Jag får numera så himla ont i hälarna när jag går och står. 3 h i stallet (rider inte) gör t.ex att jag får skitont, likaså soppingrunda osv. Verkar inte spela nån roll vilka skor jag har, år ändå ont. Började för kanske 3 månader sen, men vill inte gå över :(

Vad kan det vara?
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

gissar på hälsporre, utan att veta mer än det du skrev. VAR på hälen gör det ont?

Och oavsett diagnos:
skaffa dig gjutna inlägg att ha i skorna, diskutera ev avlastning för hälarna med ortopedteknikern som gör inläggen åt dig. I vissa landsting kan man få inläggen till reducerat pris om man får remiss från läkare, hos andra (= där jag bor :rage: :rage: :arghh: ) får man betala vartenda öre själv. Fast det är det faktiskt värt, för att få välmående fötter! :love:

Jag har levt med inlägg i skorna i typ 15 år, men så har jag ju också fler diagnoser....
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Hela hälen typ.

Vad kostar sådana utan ersättning? Och var vänder man sig? Läkare?
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Mina kostade 1820:- och väl värda vartenda öre!
Jag kan inte gå utan mina, det värker massor då :(
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

De går att beställa via vissa sportaffärer och hos ortopedtekniker t.ex Team Olmed (har butiker lite här och där i landet)
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Kan också köpa små häl-gelkuddar både i sportbutiken och på apoteket, kan vara bra om man vill testa så smått först. Går också att tejpa, tex som i denna videon.

Jag hade liknande problem ett tag för längesedan, använde hälkuddar och tejpade (dock en enklare variant som jag inte hittar beskrivningen på nu) när jag skulle jobba och behövde stå/gå mycket. Hjälpte för mig, men vet inte hur det är när du har gått så länge, då kanske inte hemmafix hjälper.

images
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Likadant för mig, men var värre förut när jag var yngre (jag har hälsporre). Så länge jag använder mina inlägg i skorna och undviker att vara barfota på kalla golv så brukar det inte vara några större problem :)
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Låter som hälsporre.

Jag tipsar att göra ett besök hos vc och kanske få remiss till ortoped för specialinlägg.

Problemet med inlägg du köper i butik är inte anpassad efter någon unik fot vilket i värsta fall inte hjälper alls utan snarare förvärrar för att det ökar trycket i stället för att avlasta då problemet vid hälsporre inte är centrerad till bara hälen utan det är hela undersidan av foten och upp mot vaden som området sträcker sig. Jag köpte först egna inlägg men det hjälpte inte och på vc fick jag höra att man inte ska köpa dessa själv utan det krävs specialanpassade till just sina fötter och tejpning i 8 veckor minst för att avlasta när hälsporren/inflammationen är aktiv. Felbelastning vid hälsporre är ofta sammanhängande och då är specialgjorda sulor ännu viktigare för korrigering. Oftast får man en heltäckande sula som ska fördela om trycket över hela foten, inte bara problemområdet..därför är hälkuddar inte alltid så bra.

Jag har kronisk hälsporre pga att jag inte sökte hjälp i tid utan exprimenterade för mycket på egen hand, gör inte det.

Big no no är platta skor/utan uppbyggd sula och allra helst aldrig barfota, inte ens inomhus.

Här finns en del att läsa http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=444
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Låter som hälsporre.

Jag tipsar att göra ett besök hos vc och kanske få remiss till ortoped för specialinlägg.
psst! ortoped är en doktor, som inte gör några inlägg alls
Det är ortopedtekniker som gör inlägg...
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

tack! inte lätt att hålla ordning på allt jämt

Men jag har för mig att jag fick träffa ortoped som kollade hur jag gick, stod osv
sen kanske det var en ortopedtekniker som avgöt/gjorde själva inläggen.
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Stretching, stretching och stretching fick en kollega till svar när hon sökte läkare för liknande bekymmer. Jag var hos en "steg-klinik" och fick också stretch övningar för mina onda hälar. Mina problem är nog kroniska, har dragits med det så långt tillbaka jag kan minnas.

Ja, och så bra skor. Mjuka skor med dämpning verkar funka bäst för mig. Och aldrig aldrig barfota, har inneskor inne.
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Och jag går emot och säger det låter inte som hälsporre

Jag har pålagringar i hälarna och får exakt som du, står eller går jag mycket gör det ont så in i helvete. Så har jag haft i 25 år nu men det blir värre och värre
Sitter jag mycket är det ok, står och går jag gör det så ont att jag vill amputera fötterna
(å andra sidan, sitter jag för mycket får jag ont i höfterna, pest eller kolera)

Nu har jag även utvecklat inflammation i hälsenan i vänsterfoten (jippie) troligtvis pga att jag överbelastat vänster när jag hade stressfraktur i höger :meh:
 
Senast ändrad:
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Problemet med inlägg du köper i butik är inte anpassad efter någon unik fot vilket i värsta fall inte hjälper alls utan snarare förvärrar för att det ökar trycket i stället för att avlasta då problemet vid hälsporre inte är centrerad till bara hälen utan det är hela undersidan av foten och upp mot vaden som området sträcker sig. Jag köpte först egna inlägg men det hjälpte inte och på vc fick jag höra att man inte ska köpa dessa själv utan det krävs specialanpassade till just sina fötter och tejpning i 8 veckor minst för att avlasta när hälsporren/inflammationen är aktiv.

Men man får ju skylla sig själv om man bara köper vanliga sulor? Det går ju inte alls att jämföra med formgjutna efter egna fötter.
Jag har köpt sulor i sportbutik och där kollar de både hur man går och står och gör sen en avgjutning med modifikation för att göra en sula efter mina fötter men modifikationen för att få bättre stöd där det behövs.

Ingen skillnad alls mot när jag har gått till Aktiv Ortopedteknik förutom att det var betydligt billigare i sportaffären och de sulorna har hållt bäst.
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Oj, ja tack men du det vet jag nu i alla fall, men tidigare i tråden rekommenderas såna där hälkuddar och jag ville belysa att det kan bli tokigt..för andra som inte vet/tänkt på det.

Undrar också vilken sportbutik som gör sådant!
Här fanns det inte som alternativ.
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

kan inte svara på vilka sportaffärer som gör det, men det är ju rätt många som har löpband att analysera steget och fotisättningen på för att hitta rätt skor, tror att de flesta av de kan hänvisa till någon om inte annat.
Löplabbet tror jag gör de. Kanske Stadium, vissa butiker??

Annars är det bara att googla på ortopedtekniker i er närhet.
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

Jag behöver ingen men jag blev så fint upplyst att jag genast var tvungen att fråga vars det hade funnits alternativ/butik för mig när jag själv behövde då jag inte hade det som alternativ så tänkte jag att det måste tillkommit?
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

:D Jag själv har köpt ett par Joya skor använder dessa på jobbet (kök) en ny modell som påminner om träskor , har inte haft det minsta ont i fötter eller i ben och rygg sedan dessa för tre månader sedan införskaffades (1700 kr).
Har haft hälsporre med inlägg på jobbet förut, känns som att gå på betong när jag byter skor.
 
Sv: Ont i hälarna när jag står och går.

hälproblem är oftast långvariga, ofarliga och självläkande men det kan ta mycket lång tid.
Ett exempel är hälsporre som - nästan oavsett vad man gör - är långvarigt och självläkande men där inlägg kan lindra symtomen.
Ett annat exempel är utsliten hälkudde, där smärtorna också går över av sig själva men det kan ta väldigt lång tid (för mig tog det tre års väntan men smärtorna försvann spontant).

Sättet att få inlägg skiljer mellan olika landsting.
Här får man själv finansiera inläggen men man kan välja att kontakta ortopedteknikerna som hjälper till.
Ibland hjälper det bättre med en "hälkopp" som tillverkas via Idrottshälsan till i stort sett självkostnadspris som dock blir några hundralappar.

I Värmland tar inte ortopederna emot för hälproblem, men det kan vara helt annorlunda i Stockholmstrakten.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det finns säkert 100 sådana här trådar redan. Men jag behöver lite stöttning. Jag ska opereras den 30e, alltså nästa torsdag. Och jag är...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
6 722
Senast: SiZo
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp