ont av svanskappa vid backträning?

Re: var finns de välkörda travarna?

Tycker ju inte normala travbett är direkt tjocka?
Och varför i jösse namn skulle man använda stångbett i trav?
Du måste förstå att man inte kör på samma sätt som man rider... Man ger och tar inte..

varför? ska det vara så då?

ska inte stödet ligga i käken? många hästar får ju lösa tömmar när de har klar seger, de springer ändå. Man kan inte kalla det stöd när en häst nästan drar tömmarna ur hand på dig, det är dålig utbildning eller fel på bettet/munnen/kusken. o jag påstår att det oftast är den obefintliga körutbildningen som är boven i dramat samt jakten på farten. Problemet är att det inte ses som ett problem, bara hästen vinner. de enda problem som rättas till är fysiska eller när hästen inte går att köra till vinst längre. än en gång snackar jag framförallt proffsen. amatörerna är en grupp jag vet mycket lite om, och där alla är olika.

"Kan bero på hävstångseffekten............"

som????

inte för att jag förordar sådana bett. så lite grejs som möjligt är väl ursprungsidén jag håller mig till när det går.
Men i alla annan körsport är de flitigt använda, som en nödbroms vid sken etc när förbjöds dem? och på vilken grund? om de är förbjudna?

mvh jenny

ska inte stödet ligga i käken?
stödet finns i käket när/om dom blir trötta i loppet, oftast i slutet men en del kan behöva käk i starten osv osv....

Man kan inte kalla det stöd när en häst nästan drar tömmarna ur hand på dig
Hur menar du? vid motionskörning eller?

ja, framförallt då när den inte behöver "stöd"
dessutom borde det väl vara lämpligt att träna sin häst att bära mera på bakbenen? o inte lägga sig i tömmen.
vet nån statistik på skador fram o bak?
bland ridhästar är det oftast fram eftersom de inte bär sig hos mindre kunniga ryttare.
/j

Alla bett med hävstångseffekt i annan riktning än bettets längdriktning är förbjudet.

Kan det bero på att det är två helt skilda grenar? den ena är en fart och den andra precision?

Du har fortfarande inte svarat på min fråga:
Har du nån gång kört ett ordentligt snabbjobb med många hästar eller ett provlopp?

:)som tidigare skrivits så är hävstångsbett förbjudna, även i träning, för de som har licens. det är bra på sätt och vis då det inte kan missbrukas :( som i ridsporten där var och varannan har hävstångsbett av olika modeller.
man får en mer lättreglerad häst ja, men dessa är ingen garanti för att hästen ska bli mer bärig, snarare tvärtom.

:cool: det finns flera ex på självbäriga hästar inom travet ändå.

:bow: :bow: järvsöfax är ett ex där hästen blir körd på ett sätt så hans naturliga hållning förstärks. han har en stark överlinje som håller ihop hästens fram och bakdel vilket gör att han använder sin bakdel korrekt.
många skulle förklara detta med att han är hingst men, det finns ett otal hingstar som får sin hingsthals/hållning förstörd med felaktig utrustning och eller felaktigt handlag i tyglarna/tömmarna. det är nog mer :love: kuskens handlag än bettets verkan som åstadkommit detta.

:idea: kort sagt, lösningen är INTE att gå och titta ner i marken med hjälp av skarpa bett.

mvh rymdentusiasten :bump:

inga provlopp, jag är bara hästskötare.
Varför är det så viktigt?
Jag har kört ett halvgalet halvblod som jag hade på foder för ett tag sedan som man fick hala in en meter töm för att få stopp på. händerna var blå och hade man inte handskar hade man säkert inget skinn kvar. det ansåg jag var djurplågeri, och därflö jobbade jag uteslutande med att få henna att slappna av, bli lyhörd. Det är den biten som fattas, för sånt hnner man inte med inom travet. istället blir det andra bett o bomull i öronen.

Om du vill få fram att det är jobbigt att hålla en häst i ett lopp så är det fortfarande bara synd om hästen som inte har fått en ordentlig utbildning i hur han ska jobba rätt.

Det finns massa explosiva hästtävlingar där hästarna är oerhört lydiga oavsett och ändå ger järnet. Problemet inom travet är att det är accepterat att ha halvvilda hästar, samt att kunnandet på hästspråksfronten väl inte rä det bösta inom travet. Man har satsat sina resurser på annat, och där är man ledande inom utvecklingen. Jag skulle vilja få in fler genuina hästälskare i sporten, där pengar är ett plus och hästens välbefinnande är det viktigaste. Framförallt psykiskt.
Jag ser oxå ett samband med den hårda behandlingen och män. Det är ju främst män inom travet.. och här på forumet är det mest kvinnor. alltså går kanske debatten isär, för jag syftar på etablissemanget, och ni syftar på vad ni har sett och vad ni gör med era hästar. Att ni sköter era hästar bra tvivlar jag inte en sekund på.

järvsöfax har väl entömsbett?
så vem håller formen på honom?

och är det inte bara en slump att han själv valt att jobba i den formen? Eller är det tränarens förtjänst och vetskap om vad form ens är? hurra, är jag den första att säga då.
Jag hörde att han skulle komma till umåker på lördag så då får man väl åka o kika på vidundret! :)
/j

Varför jag undrade är för att då hade du haft en annan förståelse för detta med att hästen kanske gör som i ditt eget påstående:

- "och han kan ingen köra som inte har manskrafter. han körs av sin kvinnliga ägare på dagarna i skogen men är det snabblopp kör den manliga tränaren honom. hHn är alltså så het att man inte kan hålla honom utan råstyrka"

att en snäll och lyhörd häst kan bli en helt annan individ då den kommer bland hästar

2+2=4 och 2+2+2=6 och 2+2+2+2=8

om man förstår hela kedjan av reaktioner hos en häst så vet man att man inte kan ta den sista 2an och göra till en 8a. så är dock ofta fallet med människor när de bedömer hästens sk "form". så även inom ridsporten, där man ofta rider hästen framifrån och bak, dvs låter hästen titta ner i marken och efter x antal år som ryttare "aktiveras" sen bakbenen.

om man istället gör tvärtom, dvs låter bli att hindra hästen och aktiverar bakbenen FÖRST så kommer den naturliga hållningen ända fram i halsen som ett brev på posten.
böjning på nacken blir alltså en följdverkan av att bakben och rygg arbetar korrekt.

tycker mig se att det är fler inom travet som förstått detta trots att de inte beskriver det så.

en vanlig kommentar från ridmänniskor är pga dessa missuppfattningar, att travhästar går i "fel form".

mvh rymdentusiasten :bump:

Jag har också en, hon är en ängel och kan köras helt och hållet med rösten och enkla fingervisningar om åt vilket håll vi ska så klart. Har tränats på slaka tömmar den mesta träningen sen jag köpte henne som tvååring.
MEN, när hon hör en högtalare så varvar hon upp för fullt, då går det INTE att sitta och köra på slaka tömmar för då VET hon att det är tävling. Det fullständigt lyser om hästen hur kul hon tycker det är. Tyvärr är hennes tävlingskarriär över nu. :cry:

Jag tycker mig se att taggade hästar som VILL tävla gärna genomgår en lätt personlighetsklyvning när det blir allvar hur coola de än är i träning...

/// ghost

Jag har följt debatten ett tag men nu kan jag inte hålla mig längre...

Sluta dra alla över en kam! Du är välkommen när du vill till mig så får du se om du kan hitta alla hemska bett och några köttsår under benskydden...

Kunnandet inom travsporten är nog minst lika högt som inom ridsporten... Kan bara gå till mitt eget stall och jämföra där det står ca 50:50 travare och ridhästar. Där är det ridhästarna, dom dyyyra halvbloden, som ställs in i boxen direkt efter ridning utan någon som helst eftervård, som är "gammskodda". som går in kl. 15 på eftermiddagen och får sitt kvällshö då... jag skulle, precis som du, kunna dra alla över en kam och säga att ridhästar misssköts, men det gör jag inte för sådanna personer finns inom alla inriktningar, trav som ridning.

I ett lopp är ju kontakten mellan kuskens hand och bettet i stort sett den ända kontakten, visst man kan använda sig av rösten men det blirlite svårt med tanke på allt ljud från andra ekipage, speaker osv. Jag kör mina hästar mycket med rösten men jag vill ändå ha dem "på bettet" men det betyder inte att jag har flera kilo i händerna utan ett "lätt stöd". Detta för att de ska vara vana med den kontakten i loppen. I loppen blir de ju dessutom piggare och den kontakten uppstår naturligt, men skulle någon av mina hästar uppföra sig hetsigt i loppen skulle jag ta det som ett tecken på ett något är fel, den kanske har ont.

För att träna travhäst måste man ju ta licens och genomgå en kurs där bl.a. djurskydd tas upp samt skriva ett prov... Licenskommitén på alla banor har rätt att när dom vill komma ut till stallen och kolla att dom håller standarden för svensk djurhållning.

Finns det någon obligatorisk kurs eller likande inom ridsporten eller körsporten för att träna häst?

Görs det oförvarnade besök från t.ex.myndigheter för att kolla omdjurskyddet efterlevs i ridstallarna? (seriös fråga) :confused:

Agera istället för att sitta på nätet och klaga... det gör väl knappast situationen för de hästar du anser missköts bättre.

Hjälp vilken tråd!!!!
Får man komma in?

Apropå att köra utan svansrem/svanskappa. Det finns(fanns) ett tillbehör som man kallar draglinor. Inte samma som inom körning, utan ett par långa remmar som sätts från däckel snett bakåt till skalmarna på båda sidor. Har inte sett det på många år, men har själv kört med det i provlopp. Hade en hästsom skadat ryggen och därför inte kunde ha svansrem.

Köra med stång på travare...Hmmm..Får erkänna att jag som tränade min gamle kämpe med pelham, HEMMA, faktiskt testade att köra honom i jobb på rakbana med detta. Vi talar om en häst i silverdivisionsklass, riden, tömkörd på volt av duktig dressyrtränare som berömde honom för hans underbara mun. I alla fall så bet han ju i REJÄLT då han kom ut på rakbanan med pelhambettet. Efter ett pr heat märkte jag att han låg på på ett annorlunda sätt, lite mer hysteriskt. Körde in och kollade munnen. Konstaterade att jag hade lyckats bränna ett (1cm i diameter)hål i tungan på honom med bettet :angel: strongt va?? Efter detta släppte jag tanken på att köra med pelham i jobb/löp.

Välkommen in ;)

Apropå att köra utan svansrem/svanskappa. Det finns(fanns) ett tillbehör som man kallar draglinor. Inte samma som inom körning, utan ett par långa remmar som sätts från däckel snett bakåt till skalmarna på båda sidor. Har inte sett det på många år, men har själv kört med det i provlopp. Hade en hästsom skadat ryggen och därför inte kunde ha svansrem.

Från däckel snett bakåt? om remmarna går bakåt så hindrar det ju att vagnen inte kan glida bakåt och ryggstyckets funktion är ju att förhindra att selen åker framåt.

Dom "draglinor" jag kommit i kontakt med har legar efter skalmarna och löpt genom trissor, och dom fäste man i bröstan. Finns på alla(?) Protrainer's. Men många har det på rockards oxå

förstår jag din beskrivning rätt eller fel?, jag känner mig lite trög idag ;-)

Efter detta släppte jag tanken på att köra med pelham i jobb/löp

.. du hade nog inte fått komma upp på banan ens ;) då pelham är förbjudet

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
T
Ridning Har ett nioårigt vbl sto aldrig tidigare riden eller körd. Helt orörd tills hon kom hit. Är riden sedan i januari i år. Väldigt känslig...
Svar
6
· Visningar
1 606
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama