Re: var finns de välkörda travarna?
hästen intill här vinner då lopp, och han kan ingen köra som inte har manskrafter. han körs av sin kvinnliga ägare på dagarna i skogen men är det snabblopp kör den manliga tränaren honom. hHn är alltså så het att man inte kan hålla honom utan råstyrka. Därtill har han massa krimskrams i munnen.
"Där våldet börjar, slutar konsten"
Jaha? men det är fortfarande inget man strävar efter... Och tingelitangel i munnen är ju inget som direkt utmärker travet, utan snarare tvärt om..
Läs en annan tråd här på trav om en tjej som har en riktig het häst och som ställer frågor om hur man ska få Brunte lugn..
Jag tycker precis som du att man inte ska ligga och dra, jag kan inte tala för alla inom travsporten- utan bara mig själv och de jag känner..
Det finns riktiga idioter och senast i förra veckan såg jag en (vidrig) kusk göra en riktig grym sak- hans häst felade och han drev hästen för fullt för att komma ur fältet... väl ute satte han hästan på bakbenen så det sjöng om det... Jag var så
-la förbannad så hade jag inte blivit stoppad hade jag marscherat ner till den förbaksade lilla fjanten och gett han en avhyvling...
Men det var fler i stallet och på stallbacken som reagerade över den behandlingen...
Ja, jag skriver gärna namnet på idioten via PM, så ingen behöver utsätta sin häst för dena talanglösa idiot!!!
Att man inte kör hästen på böjda spår är kanske på gott och ont... jag själv har "patienter" som tränats på olika sätt och de som rids i dressyr skulle jag inte säga ha det bättre muskulärt än de som körs på raka spår...
Men självklart är mångsidig träning det bästa och tyvärr kan det vara svårt att tillämpa i alla stall.... menjag tycker ändå travet är på väg mot en mer allsidig träning..
Kanske är det så att man inte kan vinna lopp om man tänker för mycket på hästens välbefinnade (psykiskt framförallt) ? de halvvilda nervknippe jag träffar i stallarna vinner ju lopp de oxå.
Jag tror inte du är helt rätt ute här- de flesta vet vikten av att ha en välmående och frisk (psykikt/fysikst) individ... och jobbar för att ha det..
Men många hästar passar inte i stora proffs stall, precis som många inte passar på ridskolan...
Tyvärr är travet mycket på väg på att bli en industri och jag vägrar säga Hallelujia till dessa stortränare med en omsättning på flera hundra hästar!