ont av svanskappa vid backträning?

personangrepp är alltid lika trevliga :) tjohoo.
fan vilket minne du har du, lelle 77, det var ju väldigt längesedan den fungerade.

i övrigt är det väl samma gamla visa från dig oxå. vi får väl ses på travet så att vi för "göra upp".:crazy: och kanske se att vi båda bara gillar hästar ändå.
:cool:

Personpåhopp eller inte- Du har skrivit inlägg under flera år- de flesta handlar om hur man tvingar travare att springa fortare till varför man har käk på unghästar..och varför vi inte använder samma utrustning som de gör inom andra häst grenar..
Ofta kastar du bara skit utan att lyssna på argument från de som jobbar med trav..

Vi pratade redan tidigt om hur travare har det, hur de tränas, dess utrustning osv... Och jag tycker du hela tiden kommer med nya påhopp på travet?
Om jag fattat det rätt sysslar du numera oxå till viss del med trav och då undrar jag varför du sitter här på Bukefalos och gnäller över hur dessa djur behandlas, istället för att ge råd och tips till dessa stackars hästars skötare/tränare/ägare...

Jag är inte ett dugg intresserad av att "göra upp" med dig, jag vet vad travet är (på gott och ont), vad det går ut på och hur de flesta hästar behandlas... Jag vet oxå vad utrustninen används till, när och hur den ska användas.... Desutom är jag fullt kapabel och utbildad till att finna ev. rörelsestörningar eller muskulära skador som kommit av felaktig utrustning och träning.. Men till skillnad mot dig sitter jag inte och gnäller, utan tar upp frågan hur man kan göra det bättre för just denna individen med ansvarig tränare eller skötare!

var finns de välkörda travarna?

svar till jesses inlägg.

det är ifrån den synen jag blir så ledsen, inom travet är det ok att hästen ligger på, det kallas tävlingsinstinkt.
om en häst inom ex maraton skulle ligga på så då hade den inte platsat där, det är livsfara! 100 procents kontroll (lydnad och ömsesidig respekt) med så lite hjälper som möjligt.
Jag hatar att dra en häst i munnen, men tvingas ju göra det på aktiva travare och de fd travarna. Varför kan man inte ha en välkörd travare?? Det hade varit kul att nån gång få köra en travare som inte drar åt ett håll, som går att svänga på en volt (rund)åt båda hållen, som jobbar med och inte mot tömmen. som lyssnar på rösten osv..
om nån har en sån liten springare vore det kul att få veta hur den tränas.

Jag har faktiskt kört en sådan travhäst, men han reds av dressyrinstruktör 4 dagar i veckan och var inte en vanlig travare på det viset. Trots att han var så mjuk att köra sa aldrig kuskarna nåt om det, de tyckte väl det var tradigt att inte få använda musklerna kanske? Det kanske är skillnad på "pay and drive" kuskarna och de som tränar själv?

Re: var finns de välkörda travarna?

det är ifrån den synen jag blir så ledsen, inom travet är det ok att hästen ligger på, det kallas tävlingsinstinkt.
Nu är du ju ute och vimsar igen! :mad:
När man talar om att man vill att travaren ska ligga på ,menar man at man vill ha den på bettet! Det du pratar om är en het häst som pullar- STOR SKILLNAD! Ingen vill ha en het häst som pullar- de hästarna som pullar, vinner inga lopp då de pullat bort de krafterna på vägen!

Travare som är som de "ska" lägger ner sog i bettet och man har kontakt med dess mun- den är alltså fullt reglerbar med små tag- en het häst som pullar får man dra i och det är det ingen som eftersträvar...

jag har jobbat med travare i några år nu..varför ser jag så annorlunda saker då?
Jag tackade nej till heltidsjobb i förrgår för jag står inte ut med att bli ett med etablissemanget, vilket är en förutsättning för att jobba heltid. Man kan inte jobba heltid och samtidigt säga till tränare skötare ägare att de "gör fel" enligt mina principer med de stackars djuren hela tiden. inte poppis.
då trivs jag bättre med hur jag jobbar nu även om det oxå är jobbigt ibland när man ser saker eller umgås med stressade och skadade hästar.

samma gäller hoppstall o dressyrstall, jag skulle inte trivas där heller. Travhästen är ändå den allra härligaste hästras att jobba med så därför har det blivit travet.

Kanske för att det är som du säger att de inte gör på det sättet du tycker är riktigt!?
Eller för att du hamnat i fel stall?
Jag vet inte varför dina erfarenheter är så skilda från mina?
Men jag vet skillnaden på pullande häst och häst på bettet och det är det senare man eftersträvar... och det säger sig väl självt att man inte vill ligga och dra en häst i munnen?

??? :confused: :confused: ??? Du har redan fått ett bra svar ovan angående vara het och/eller vara på bettet.En häst som är het behöver nödvändigtvis inte ha tävlingsinstinkt..!Tvärtom tycker jag sällan att en riktigt klassig tävlingsindivid lägger bort all sin kraft på att vara dumhet-de brukar istället väl förvalta sin energi men självklart ta tag i grejorna då det behövs.En travhäst ska, som är korrekt inkörd enligt mig, vara ordentligt på bettet. Om du då är hystersikt svag och tycker att hästen är het och ligger på då kan jag ju inte svara på men personligen måste jag säga att av alla dessa hästar jag har kört är de ytterst få som varit heta, men då snackar jag het, som att lägga tömmarna runt en lyktstolpe och dra ungefär är inte speciellt vanligt. Däremot kan en och annan häst vara lite väl ambitiös första bakvarven men utan att för den delen vara heta.

Jag vet inte om du är farträdd för att sitta och blåhålla en häst i tre minuters tempo kan få vilken lus som helst att bli het-kanske därför du upplever alla hästar som stumma och dumma i munnen. Prova läta lite på tömmarna och låta hästen trava på i sitt eget tempo så tror jag knappast att den ligger på så förfärligt...

Det känns lite patetiskt att dra en paralell med maraton.Då snackar vi mil och inte ett par kilometer..

Det finns så otroligt många travhästar som är så kopiöst fina att köra.Som att sätta sig bakom ratten på vilken lyxbil som helst och bara styra, stanna, gasa, svänga eller vad du nu vill göra..men sedan finns det ju också de som är mindre fina att köra, som bryter, hänger på en töm eller är grisar..fast personligen har jag nog mer erfarenhet av de förstnämnda..
mvh jesse

om nån har en sån liten springare vore det kul att få veta hur den tränas.
Jag har två sånna, men ingen av dom är startade. Och den ena kommer aldrig att starta.
Jag har redan skrivit många trådar och svarat dessutom svarat i andra trådar hur vi tränar. :)

hästen intill här vinner då lopp, och han kan ingen köra som inte har manskrafter. han körs av sin kvinnliga ägare på dagarna i skogen men är det snabblopp kör den manliga tränaren honom. hHn är alltså så het att man inte kan hålla honom utan råstyrka. Därtill har han massa krimskrams i munnen.
"Där våldet börjar, slutar konsten"

Jag vet visst skillnaden mellan "pullande" häst och stark häst. inget av det tycker jag ska behöva finnas. En harmonisk häst lyssnar på sin kusk och behöver aldrig rycka o dra i bettet. Att överhuvudtaget ha mera än 1 kg i handen är hemskt, mest för hästen som måste ha järnbiten i andra änden. Det är inte hästens fel att den drar, det är tränaren. alltså måste man träna bort det felaktiga beteendet. se dressyrforum/nhforum för tips. Jag är en väldigt stark jänta, men det är inte musklerna som ska avgöra vad som går att rida o köra.
Sen var det inte bara hårda munnar jag tog upp, utan att hästen är mjuk o böjbar i båda sidorna. Är det tabu att nån gång låta hästarna använda sin kropp åt båda hållen istället för bara rakt fram? Alla hästmänniskor borde sträva efter grundläggande ridprinciper (mjukhet, liksidighet, uppmärksam) atg kunde infört precisions körning mellan lopen :)
Kanske är det så att man inte kan vinna lopp om man tänker för mycket på hästens välbefinnade (psykiskt framförallt) ? de halvvilda nervknippe jag träffar i stallarna vinner ju lopp de oxå.
Frågorna är inte speciellt ställda till dig humelibumlan. Du kör med knoppen, inte med kroppen.

hästen intill här vinner då lopp, och han kan ingen köra som inte har manskrafter. han körs av sin kvinnliga ägare på dagarna i skogen men är det snabblopp kör den manliga tränaren honom. hHn är alltså så het att man inte kan hålla honom utan råstyrka. Därtill har han massa krimskrams i munnen.
"Där våldet börjar, slutar konsten"
Jaha? men det är fortfarande inget man strävar efter... Och tingelitangel i munnen är ju inget som direkt utmärker travet, utan snarare tvärt om..
Läs en annan tråd här på trav om en tjej som har en riktig het häst och som ställer frågor om hur man ska få Brunte lugn..

Jag tycker precis som du att man inte ska ligga och dra, jag kan inte tala för alla inom travsporten- utan bara mig själv och de jag känner..
Det finns riktiga idioter och senast i förra veckan såg jag en (vidrig) kusk göra en riktig grym sak- hans häst felade och han drev hästen för fullt för att komma ur fältet... väl ute satte han hästan på bakbenen så det sjöng om det... Jag var så :devil:-la förbannad så hade jag inte blivit stoppad hade jag marscherat ner till den förbaksade lilla fjanten och gett han en avhyvling... :mad: :mad: :mad:
Men det var fler i stallet och på stallbacken som reagerade över den behandlingen...

Ja, jag skriver gärna namnet på idioten via PM, så ingen behöver utsätta sin häst för dena talanglösa idiot!!!

Att man inte kör hästen på böjda spår är kanske på gott och ont... jag själv har "patienter" som tränats på olika sätt och de som rids i dressyr skulle jag inte säga ha det bättre muskulärt än de som körs på raka spår...
Men självklart är mångsidig träning det bästa och tyvärr kan det vara svårt att tillämpa i alla stall.... menjag tycker ändå travet är på väg mot en mer allsidig träning..

Kanske är det så att man inte kan vinna lopp om man tänker för mycket på hästens välbefinnade (psykiskt framförallt) ? de halvvilda nervknippe jag träffar i stallarna vinner ju lopp de oxå.
Jag tror inte du är helt rätt ute här- de flesta vet vikten av att ha en välmående och frisk (psykikt/fysikst) individ... och jobbar för att ha det..
Men många hästar passar inte i stora proffs stall, precis som många inte passar på ridskolan...
Tyvärr är travet mycket på väg på att bli en industri och jag vägrar säga Hallelujia till dessa stortränare med en omsättning på flera hundra hästar! :(

Därtill har han massa krimskrams i munnen.

Jag skulle då vilja veta exakt vad krimskrams han har i munnen!

Kanske samma 15 kg tingeltangel som du ansåg att Järvsöfaks har dvs huvudlag, käkpinne, bett och spärrgrimma..

kan jag ta reda på. kanske inte krimskrams för dig är samma som för mig. jag tycker nästan allt är krimskrams utöver smala tredelade bett eller bettlöst jag :) När ska bettlöst införas på travet förresten, alla hästar funkar inte bra på bett ju?

Problemet är väl att det är ganska svårt att styra utan bett och inom travet använder man ju inte så mycket "hjälper" som kunde vara ett alternativ till bett och styrning...

De gånger jag sett hästen tävla så har han haft käk och bett som alla andra hästar.

Men jag tror du behöver gå in och ruska om tränaren och tala om att hans häst, som vunnit Kallblodskriteriet, kallblodsderbyt & Hambot och har över 1 miljon på kontot, har en massa onödigt tingeltangel i munnen och han genast ska sluta med det.

Bettlöst kommer nog aldrig att komma in i travsporten det pga säkerheten. Gummibett utan homogen kärna ska ha säkerhetskedja och Xylofoniagrimma måste oxå ha extra kedja...

och käkets verkan och varför är ju redan utrett vid flertalet tillfällen.........

alltså, jag har inte kört bettlöst, och har inga planer på det heller, men med en välskolad häst skulle jag kunna göra det. välskolad som i lyhörd i alla situationer.

min madame körde jag bara med rösten, men det funkar nog inte i ett upplopp. men det hade gett en harmonisk häst utanför banan förmodligen.

Läste om en rapport från galoppen att galoppörer sprang bättre utan bett.
/jenny

Jag rider Humlan på hackamore eftersom hon uinte är överförtjust i bett..

Travare tar ju, som vi tidigare tagit upp, stöd i bettet när den travar... har ju inte samma bärighet som en ridhäst..

jag tänkte...varför används inte stång inom travet? typ pelham ex.

och varför tror folk fortfarande att tjocka bett är milda?
Jag får skriva till atg o införa max tjocklek på bett, när det går över 2 centimeter räknar jag det som djurplågeri.

Har du nån gång kört ett ordentligt snabbjobb med många hästar eller ett provlopp?

Då borde du veta att en snäll och lyhörd häst kan bli en helt annan individ då den kommer bland hästar

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
T
Ridning Har ett nioårigt vbl sto aldrig tidigare riden eller körd. Helt orörd tills hon kom hit. Är riden sedan i januari i år. Väldigt känslig...
Svar
6
· Visningar
1 606
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama