Re: Min Utopi, se upp
tänkte skriva lite vad jag tycker om dina punkter och för att göra det kanske jag ska berätta min bakgrund: Har jobbar i travstall sedan jag var 14 (är nu 22) gått på naturbruksgymnasie, arbetat heltid både hos proffs och amatör, och håller nu på att avsluta min hippologutbildning.
Högrind
är håller jag med.
Sommarbete: Vem har sagt att man inte kan ha hästen på sommarbete och tävla/träna samtidigt?
Omväxling förnöjer: Visst, men det är inte lätt att vara omväxlande om man tränar på en bana
Hage mycket: Självklart det är ju det naturliga
Fri tillgång till hö: Visst, om hästen fungerar på det
Rökning: Självklart inte, annat är bara korkat
Radio: Tror inte hästarna mår dåligrt at lite musik
Boxluckor: Visst
Harmonisk häst: Tror inte många strävar efter oharmoniska och stressade hästar
Röstkommando: Du har aldrig kört lopp va? Jag kan säja att man måste ha en mycket bärande röst om hästen ska höra en, och då kan man inte ha utryckare. D
Ingen slagrem: Tro mig, hästar kan slå av andra själ än att de har ont!
Svullna ben: Visst kan en häst behöva vila om den har svulla ben, men det är stor skillnad om den är svullen i en kotsenskida eller om den är tjock i en sena t. ex.
Hagkompisar: Inte alla hästar kan ha hagkompisar (jag menar inte bara hingstar, som jag för övrigt tycker kan gå i hage med andra hingstar och har så gjort själv flera gånger)
Kärlek till djuret: Inte många som håller på med hästar gör det för att de hatar dem (eller för att bli rik för den delen heller!)
Kortare hovar: Hästen ska ha sin naturliga hovvinkel. Punkt slut.
Smalare bett: Ja, om hästen fungerar på det.
Mjukare händer: en självklarhet
Körutbildning för häst: Här fattar jag inte var du pratar om