Re: Min Utopi, se upp
ingen slagrem; -utan träning och undersökning varför hästen slår.
Va? vaddå
varför hästen slår??
Jag hoppas du inte inbillat dig att alla hästar som har slaggjord slår för att de han ont eller liknade?
Precis som ridhästar kan en travare Bralla, bocka och busa- av glädje... Skillnaden är att bakom (ca 1/2 m) sitter det en människa! Och travare får under inga omständigheter slå bakut, vare sig de blir pigga, rädda, heta, skrämda, glada, sura eller får ett bi under svansen...
Bara för att de har slaggjord betyder inte det att den dagligen försöker skicka kusken ur vagnen, utan att
de kan/har försökt och man har bedömt att det är riskfyllt att sätta sig bakom en sådan häst
OM den skulle göra det igen..
Tycker slaggjord skulle vara obligatoriskt!
Min egen Humlan är kroniskt utrustad med slaggjord och nej, hon slår inte dagligen... Men kan göra det och hon har slagit över töm och skalm så det bara var att hoppa ur...
Detta gjorde hon för att Jag (puckot) struntade i slaggjorden och hon blev skrämd av en stor hund på en smal väg och var på väg och skulle vända- vilket var omöjligt att klara helskinnade) för at undvika dettta gav jag henne en smäll med Tömmen, så då slog hon och träffade skalmen, vilket gjorde henne förbannad och hon fortsatte slå... Jag ramlade ur och hon skenade 40m upp i skogen, där hon fastnade och kunde gjort sig riktig illa om hon fått panik... Som tur var lugnade hon sig så fort hon hörde min röst..
Annars så är hon "lätt i baken" när hon blir lite pigg och studsar gärna och känner lite på grejjerna när hon är extra pigg.. Vilket gör att hon alltid har slaggjorden på, även om det sällan häsnder att hon slår- den sitter där för att hon KAN slå och har slagit...
Så Jenny? Vad är det för fel på min häst, vad är det jag ska kolla upp och ändra på tycker du?