ont av svanskappa vid backträning?

Re: Min Utopi, se upp

Är det verkligen så illa?
Isf är nog dom flesta tränarna (berörda kategorier) dummare än vad jag uppfattat.

Att få en häst att trivas, i lagom hull, blank i pälsen ,pigga ögon, glatt gnäggande, vänligt inställd och dessutom kunna prestera är en kost och något som alla borde sträva efter, tycker jag.

Att bara få dom att springa, genom att stressa flyktinstinkten och sedan inte kunna inse att hästarna saknar livsgnista, hull och harmoni kan på sikt bara leda till destruktivitet -genom aggressivitet, nervositet eller apati.
Att träna felaktigt leder oxå till problem, vilket jag ofta hört att det skylls på hästen, dvs mnniskan väljer att klassa allt material som skräp istället för att se sig själv utifrån, ta sitt ansvar.

Visst, trav är en förbaskat tuff sport och det är just därför dom jag tror att det är extra viktigt att människan kan utveckla sig och förebygga istället för att bara slita ner och ödelägga. Hästen själv har inte något val.

Att fodra felaktigt leder också till problem.

Listan kan göra lång
och likaförbaskat så är det fortfarande ett stort antal hästägare som inte klarar att ändra sitt tankesätt, för att hästarna ska få det "bättre".

Att få en häst att trivas, i lagom hull, blank i pälsen ,pigga ögon, glatt gnäggande, vänligt inställd och dessutom kunna prestera är en kost och något som alla borde sträva efter, tycker jag.
¨
Jag vet då ingen som strävar åt något annat håll?? :confused: :confused: :confused:

Jag vet flera som inte verkar bry sig att deras hästar inte ser ut att må bra eller trivas, som kommer med bortförklaringar. Eller är det så enkelt att alla sköter hästarna efter bästa förmåga?
Förhoppningsvis så är allas innersta önskan att ha en pigg, blank och glad häst, även om dom inte klarar att nå sina mål -att hjälpa hästen att må bättre.

Hur många är klara över hur mycket dom påverkar sina hästar (genom sin egen närvaro, sin egen sinnes stämmning, sina egna tankar)? :confused:

Bortförklaringar ka vara av både god och dålig grund- påpekar du att mina hästar tappat i hull och hår, ser inte ut att trivas osv... Och jag förklarar att vi haft virus i stallet och de varit sjuka- Är det då en godtagbar bortförklaring eller dömmer du mig omedelbart för att inte bry mig om eller ha kunskapen att hålla mina hästar vid fysisk och psykisk god hälsa?

Jag tror flertalet hästskötare är väl medvetna om hur de påverkar sina hästar och försöker göra ett gott jobb..
Tyvärr kan många hästar hamna hos fel skötare eller fel skötar få fel hästar..
I de stall jag vet försöker man para ihop häst och skötare på bästa sätt, just för att man vet hur viktig skötaren är för hästen och hästen för skötaren.. och om de inbte trivs med varandra eller passar ihop försöker man byta.. Enkelt!

Även arbetsmiljön är något ja tycker de flesta uppfattar som viktig...
Jag kanske håller till på ett ovanligt bra ställe i sverige?? Fast jag har ju varit på många olika ställen, träffat mycket folk och hästar och tycker mig inte kunna se denna "hemska" behandling som det så ofta talas om här? Det var nu inte riktat mot dig Rikkan... utan i allmänhet! :)

ingen slagrem; -utan träning och undersökning varför hästen slår.
Va? vaddå varför hästen slår??
Jag hoppas du inte inbillat dig att alla hästar som har slaggjord slår för att de han ont eller liknade?
Precis som ridhästar kan en travare Bralla, bocka och busa- av glädje... Skillnaden är att bakom (ca 1/2 m) sitter det en människa! Och travare får under inga omständigheter slå bakut, vare sig de blir pigga, rädda, heta, skrämda, glada, sura eller får ett bi under svansen...
Bara för att de har slaggjord betyder inte det att den dagligen försöker skicka kusken ur vagnen, utan att de kan/har försökt och man har bedömt att det är riskfyllt att sätta sig bakom en sådan häst OM den skulle göra det igen..
Tycker slaggjord skulle vara obligatoriskt!

Min egen Humlan är kroniskt utrustad med slaggjord och nej, hon slår inte dagligen... Men kan göra det och hon har slagit över töm och skalm så det bara var att hoppa ur...
Detta gjorde hon för att Jag (puckot) struntade i slaggjorden och hon blev skrämd av en stor hund på en smal väg och var på väg och skulle vända- vilket var omöjligt att klara helskinnade) för at undvika dettta gav jag henne en smäll med Tömmen, så då slog hon och träffade skalmen, vilket gjorde henne förbannad och hon fortsatte slå... Jag ramlade ur och hon skenade 40m upp i skogen, där hon fastnade och kunde gjort sig riktig illa om hon fått panik... Som tur var lugnade hon sig så fort hon hörde min röst..

Annars så är hon "lätt i baken" när hon blir lite pigg och studsar gärna och känner lite på grejjerna när hon är extra pigg.. Vilket gör att hon alltid har slaggjorden på, även om det sällan häsnder att hon slår- den sitter där för att hon KAN slå och har slagit...

Så Jenny? Vad är det för fel på min häst, vad är det jag ska kolla upp och ändra på tycker du?
:confused:

Nej, jag tror helt enkelt att jag är den som bor på ett mindre gynnsamt ställe.
Jag har sett stallar där man gör det bästa man kan för att hästarna ska få leva i en dräglig miljö, ändå så är dom bara ute i pytte små hagar ett par timmar om dagen... :)

Virus i stallet, en logisk och bra förklaring till att hästarna inte mår bra! :) Tyvärr var det inte den typen av förklaringar som jag menade.

Ang. slaggjord. ->Smartare att ta reda på och eliminera orsaken till hästens uppträdande?

Du är välkommen hit och köra min häst med slagjord! Då ska du få se på själva satan . Han blir nämligen TOKIG av slaggjorden och slår i ren panik. Däför kör jag utan slaggjord även på banan. Jag har kommit på bättre sätt att resonera med honom.

Ang. Din häst,
är det inte hon som slår i transporten, anfaller människor i hagen och visar andra tecken på att hon inte verkar trivas med tillvaron som travhäst, eller tar jag fel?
:confused: :confused:

Jag har sett stallar där man gör det bästa man kan för att hästarna ska få leva i en dräglig miljö, ändå så är dom bara ute i pytte små hagar ett par timmar om dagen...
Bara helt off topic... Funderade jag lite på detta med att travare i träning ofta är i hagen kortare tid.. Men jag har aldrig sett en travare som krubbiter, snappar luft eller andra beteende störningar som beror på aktiverings brist.. off topic som sagt!
Hur har ni andra det? Har ni sett några såna i träning?

Du är välkommen hit och köra min häst med slagjord! Då ska du få se på själva satan . Han blir nämligen TOKIG av slaggjorden och slår i ren panik. Däför kör jag utan slaggjord även på banan. Jag har kommit på bättre sätt att resonera med honom.
Jaha? Tja, jag har inte slaggjord som obligatorisk utrustning på alla hästar... jag sa att jag tyckte den skulle vara obligatorisk... självklart borde man ju då få dispans om man inte kan ha en?

Ang. Din häst,
är det inte hon som slår i transporten, anfaller människor i hagen och visar andra tecken på att hon inte verkar trivas med tillvaron som travhäst, eller tar jag fel?
Vad har det med hennes liv som travare att göra?
-Vi har tagit bort mellan väggen och vips står hon ett ljus...
- Hon började med sitt hot beteende när de ranghöga hästarna flyttade och hon fick vila= När hon tränas är hon snäll och trevlig att ha att göra med!
Och vilka är de andra tecken som visar att hon inte vill vara travare? Hon tränas ju inte ens som vanliga travare??
-Kanske att hon ser ut som en rund miljon med svansen på ryggen när vi kommer till banan?
-Att hon springer med toppade öron och ser ut som hon vunnit på lotto vid fortkörning?
- Att hon blir förbannad om man tar i henne och hon inte får springa hur fort hon vill och därmed kan skicka ut ett bakben?
- Att hon fick beröm av veterinären för hon var så fin och hade sån livslust
- Att hon verkligen älskar att träna?

Så jag vill så himla gärna se parallellen mellan att hon inte vill vara travare, till att hon blir sur när hon vilar och inte vill åka smalt i transporten??

bara helt offtopic hur tror du att våra hästar visar oss hur de inte trivs? de har ju inga ord...

och vad tror DU händer OM det är så att den visar vad den tycker??

lite nyfiken på

Vad har det med saken att göra och borde det inte vara en helt annan tråd?
Har du sett en travare i träning krubbita, snappa luft eller andra beteende störningar?
Det handlar ju inte om att må dåligt, eller hur... En krubbitare kan må ypperlig, men har under en period i livet mått dålig...
Det finns heller inget som säger att en häst måste må dåligt, bara för att den inte får vistas i hhagen si eller så många timmar...

En häst som mår dåligt visar det på många olika sätt och det är helt individuellt.
Det beror även på hur de mår dåligt...
i mina ögon har hästa en himla massa ord för at tala om hurvida saker är bra eller dåligt och/eller hur de mår... De talar inte verbalt utan via tecken- de flesta väldigt tydliga...

:angel: :oja det kanske hör till en annan tråd.

och ja :( jag har sett travare med beteendestörningar.

mvh rymdentusiasten :bump:

bara en uppdatering för alla, så vi slipper förvirring
morbullan = fiautanknuff

Varför i hela friden byta användarnamn :confused:

En häst som mår dåligt visar det på många olika sätt och det är helt individuellt.
Det beror även på hur de mår dåligt...
i mina ögon har hästa en himla massa ord för at tala om hurvida saker är bra eller dåligt och/eller hur de mår... De talar inte verbalt utan via tecken- de flesta väldigt tydliga...

Det är precis vad jag uppfattar att just din häst gör när jag läser dina inlägg, eftersom jag stannar upp vid vissa fraser och ord. Dessa associerar jag med problem hos hästar som jag mött tidigare. Detta har du andra förklaringar på, yttre faktorer. Vi tolkar saker helt tvärt om, raka motsatsen. :)
Vi ser alla olika på hästens beteende. Och det är just det som är tjusningen med forum, att man kan få input från helt oanade vinklar, som man aldrig kunnat föreställa sig.

Endast genom att ifrågasätta våra egna tankar så kan vi utvecklas. Utveckligen sker inte om man försvarar något, för då blockerar man sig.

Grattis, ifall din häst nu är problemfri!

Att hon fick beröm av veterinären för hon var så fin och hade sån livslust

LIVSLUST -att bita matte i ändan under böjprov?
För det var väl hon som gjorde det, eller tar jag helt fel?
Och om det inte var hon så tror jag varje ord du säger... :smirk:

Men snälla lilla gumman, du är helt fel ute nu och jag tycker verkligen du ska sluta tolka och vrida och vända på allt du hör..

Jag ställde dig en fråga- Hur kan du dra paranellen att hon inte vill vara travhäst för att hon studsar i transporten, vilket hon gjorde för att hon stod för smalt!? Eller för att hon testade hurvida hon var högre än mig i rang oxå, eftersom hon helt plötsligt var det i hagen?

Ser du några andra hästar än dina egna?

Jag är fullt kapabel att se om mina egna hästar inte mår bra, skulle det vara så att jag missat den detaljen är jag omgiven av en himla massa duktiga människor som skulla tala om det för mig...

Du tar ord ur samanhang och anklagar mig för at ha en häst som inte mår bra?
Varför?
För att hon kan bitas när jag gör henne illa?
För att hon blir lätt knasig när hon vilar och blir full av överskotts energi?
För att hon är lätt i baken och kan slå när hon blir pigg eller när man "tvingar" henne till saker- som att slå henne med töm i krissituation...

Berömet för livslusten kom antagligen för att Humlan ser glad, pigg och fin ut!?
Sen att hon betedde sig som en häst som aldrig gått i grimskaft eller sett en människa tar jag helt på mig ansvaret för och jag vet oxå vad det beror på... Understimulans och överskotts energi!

Jag har aldrig påstått att Humlan är en snäll och gosig häst, absolut inte- men bara för att hon inte har råddjurs ögon och älskar att gosa är hon ingen häst som mår dåligt...
Men du kanske menar att alla avkommor efter just denna hingsten (som lämnar vassa individer) mår dåligt?
Det kanske alla hästar som visar lite egen vilja och jävlar anamma gör?

Jag vill ha en bra förklaring av dig, svar på mina frågor- inget utklippt citat som är fritt tolkat!

Jag såg inte ditt tidigare inlägg... :)

Vilka saker gör min häst som gör att du tolkar att hon mår dåligt och inte vill vara travhäst!?
Vilka av mina argument tycker inte du är godtagbara..

Som kuriosa har Humlan varit så här sen dag 3, då jag antar hennes mor talade om att hon skulle bli travhäst(?), jag har sysslat med hästar dagligen i mer än 20 år och jag har aldrig träffat en häst som Humlan eller ens i närheten av henne under hela denna perioden!
Humlan är även min egen uppfödning och jag har kännt henne nästan hela hennes liv, tro mig- jag kan tala om när hon inte mår bra- är ledsen, sjuk eller nedstämd! För jag har sett henne så.. :(
Hon är en häst som verkligen är tydlig med vad som passar och inte... Hon är en häst och matte låter henne vara som hon vill, så länge hon inte klampar över gränsen...

Jag kan gå med på att hon är ganska bortskämd, men trots det är hon väluppfostrad när det gäller att ledas, ridas och köras... Vilket sällan är problem...

F:ö har jag fler hästar än Humlan...

Jag vet inte vad du menar med
Grattis, ifall din häst nu är problemfri!
men Humlan innebär inga problem för mig och hon är numera åter "Hel och ren" och börjar bli en Trevlig Humlan igen efter att ha fått börja jobba/träna igen efter vila.. :)

Grattis på födelsedagen! :banana: :banana:

hon är numera åter "Hel och ren" och börjar bli en Trevlig Humlan igen efter att ha fått börja jobba/träna igen efter vila..
En trevligare Humlan, bra. Det är i mina ögon det viktigaste! :) Du har ju haft endel funderingar kring hennes beteende. Det ska bli spännande att följa utvecklingen.
*
Tack för gratulationen, nu är "jag" 7 år, fölmärr och har bara kvar en dryg månad på dräktigheten... :smirk:

Tror du och jag även här har olika syn på vad Trevlig Humlan är... vad du än gör så kommer hon aldrig bli någon liten Gose häst..

Och faktum är att jag fortfarande vill ha svar på mina tidigare ställda frågor!

Lisa har oxå en dryg månad kavr av dräktigheten..
Vad är din gjord av och vad ska den bli :D ;)

Har läst hela diskussionen nu puh! Och kommer inhalkandes här på ett bananskal.
Hakade upp mig bara på det här med "missnöjd travhäst"
Ang. Din häst,

Låter i mina öron som en helt normal surmärr!

MVH Eem

Liknande trådar

Hästvård Efter vissa problem åkte jag in med mitt sto till klink för en ordentlig undersökning där kissing spines konstaterades via röntgen, i...
Svar
18
· Visningar
2 054
Senast: SeagirlM
·
T
Ridning Har ett nioårigt vbl sto aldrig tidigare riden eller körd. Helt orörd tills hon kom hit. Är riden sedan i januari i år. Väldigt känslig...
Svar
6
· Visningar
1 606
Senast: tirnanog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama