Re: Min Utopi, se upp
Det där med " aldrig bli en liten Gose häst" har jag hört förr. Speciellt av en kvinna som faktiskt började tänka i andra banor och henns dominanta ledarsto gnäggar i dag glatt när hon kommer, vilar mot axeln och visar ett stort förtroende, en harmoni som inte kunnat uppstå så länge ägaren kallade henne för surmärr...
Humlan har i flera sitationer visat mig mer förtroende och att hon litar fullkomligt på mig, än vad de flesta andra häatsr någonsin skulle göra!
Humlan kan stå och kela och somna på Min axel, hon gnäggar om hon är långt bort och jag ropar på henne..
Härom veckan fastande hon med benet genom botten på en foderhink och det gjorde henne illa- trots att hon flög iväg med hinken runt benet i panik, så stannade hon på momangen när jag ropade hennes namn och det var bara gå in och ta loss henne...
Hon är trygg med mig... men det betyder inte att hon måste älska och uppskatta att bli borstad och pysslad med...
Alla som biter människan i baken vid böjprov har haft ONT!
Japp! Det var precis det jag sa- Hon bet mig i röven för att jag gjorde henne illa- Vilket inte är utmärkande för henne..
Jag jobbar som EquiTerapeut och om jag skulle vilja kan jag få vilken snäll och väluppfostard (trygg o välmående) häst som helst att visa ett aggresivt betende genom att göra den illa..
Detta som vi tycker är konstigt uppförande, surmärrs- principer (eller vad vi nu väljer att kalla det) är ju bara ett uttryck, ett försök för hästen att tala om att det inte står rätt till.
Japp.. Och Humlan talar tydligt om att hon inte ville stå så trångt i transporten som hon gjorde!
Hon bet mig i häcken för att det gjorde ont!
Hon talade om att hon inte ville ha främmande människor i hagen... och hon talar om att hon inte litar på och uppskattar främmande personer i sin närhet.. i stallet tar hon aldrig något (godis) från någon hon inte känner..
Hon talar även tydligt om vad hon tycker om att man slår till henne med tömmen i rumpan (vilket man i normala fall undviker)
Hon är även tydlig med vad hon tycker om typ smackningar, att man talar "bäbisspråk"...
Hon är oxå tydlig med att jag är hennes Människa- min sambo jag jaga henne i timmar i hagen om hon inte vill komma, då kan det räcka med att jag ställer mig vid grinden och säger Humlan så kommer hon travande..
Humlan visar att hon är pigg och glad genom att lägga svannsen på ryggen och sträcka på sig...
Hon visar att hon vill bli kliad på tuttarna genom att lyfta ett bakben så man kommer åt...
Hon visar att hon vill vara ifred i boxen, men på gången går det fint..
Humlan visar med hela kroppen, miner och utstråling hur kul hon tycker det är att träna både framför vagn och under sadel..
Vid massage är hon mycket tydlig på vilka ställen som behöver massage och vilka som inte behöver..
Spänner du utrustningen det minsta fel ligger du dåligt till..
Ser du, Humlan visar precis vad hon tycker om olika situationer... Ser du det som oharmoniskt tycker jag du ska tänka om, jag ser det som det är en häst som vet vad hon vill... Det är inte jag som bestämmer- Vi komprommissar!
Jag trodde det samma om min Trolla som ingen tordes ta i och har fått många olika benämningar. Jag var nära att ge upp med henne. Nu är hon lugn och harmonisk, glad och loojal -bara för att hon har fått sin kropp i balans efter många års helvete.
Jag gick i samma tankar som dig, Trolla kan aldrig bli gosig, men jag gav henne en chans, två chanser och tre. Och jag var själv tvungen att ändra min attityd, mitt sätt att tänka mitt sätt att se henne flera gånger innan jag verkligen såg henne, och kunde hjälpa henne.
De flesta vågar ta i Humlan och ha med henne och göra?
Och bara för att din häst led och hade ont, behöver inte det betyda att min häst gör det!
Jag har sagt det förut och kan ta det igen- Jag vet hur Humlan ser ut när hon är sjuk och mår dåligt psykiskt/fysiskt hon har varit kraftigt vanvårdad
... jag har oxå sett henne dagligen sen hon var 6 månader och jag kan se från dag till dag om hon förändrats!
Du kan fortsätta tro att Humlan är en oharmonisk häst med en massa problem och jag kan i fortsättningen även skriva allt som tillskriver henne glädje, lust och lycka..
För om du tror att vi dagligen bråkar och har problem- att hon slår regelbundet osv,. så är du helt fel ute!
Humlan gillar inte att bli "beordrad" utan man får hela tiden göra saker på "hennes sätt" så att hon tycker det är kul!
Skulle du sätta dig bakom henne, köra upp på banan och ge henne ett "riktigt" jobb med pisken över ryggen, smacka och driva sista 500m- skulle Humlan aldrig mer sätta sin fot på en travbana... Sån är Humlan!
Låter du istället hon bestämma det mesta och istället för att jaga komma med glada tillrop- så ger hon sig aldrig..
Vill hon inte, sker det inte!
Jag refererar inte till Humlan som sur märr, sto eller piss märr... Hon är Humlan i mina ögon, en egen personlighet och detta är hon på gott och ont!
Tror du att Humlan är i normalt en häst som bits och sparkas, som aldrig sammarbetar- så har du fel!
Jag behandlar henne inte på något särskillt vis och avfärdar henne heller, vi tar dagen som den kommer ibland har vi lust att kela och ibland inte..
Jag älskar min Humlan!