Önsketråd

Sv: Önsketråd

Det där med att dela ut ett stilpris i varja klass tycker jag är en super ide! Att dommaren eller någon annan lite mer ansvarig får utse, enligt han/hon, snyggaste/stiligaste ritten.

//Alexandra

Det håller jag med om!

Och för min del måste inte stilvinnaren nödvändigt vara 0:a, man kan ha gjort en snygg juste ritt ändå:idea:

Har du några speciella saker som du uppskattar mest när du är på en tävling?

Nära till allt. parkering, sekitariet, framridning, framhoppning, tävlingsbanan, cafét o.s.v ska vara nära varandra. Så jobbigt när man måste springa mellan allt.

Sen gillar jag när det går i lagom takt. Inte för segt och inte för supersnabbt heller.

Bra kommunikation (stavning) mellan framridning, framhoppning och tävlingsbanan, så man vet när man ska in på framridningen och när man ska hålla sig bered.

Vilket är bäst, unghästar för sig (fm/em) eller efter varandra?
Beror på om det är mkt starter eller ej. Är det lite starter så tycker jag det kan vara skönt med ngr unghästar imellan så både häst och ryttare hinner koppla av en stund mellan klasserna.

Vad uppskattar du mest som premie på lokal/ponny tävling där inte prispengar utbetalas?
Tävlar ju stor häst så där får man ju premier. När jag tävlade ponny fick var premier tillåtna. Men presentkort kanske kan vara skoj. Eller start/anm. avgiften tbx.

Vad saknar du på tävlingar?
Inget specifikt så, men man kan ju inte få allt. Dock är det värsta när det är lååååååångt mellan tävlingsplatsen och parkeringen.

* Trevliga banor med "lätta svårigheter" på Lokal nivå. Är så tråkigt med samma bana varje gång (snettigenom, långsida hela tiden!)
* Även kul med lite karaktär på hindrerna, såsom lådor och blommor.
* "We are the Champions" ska spelas under ärevarvet!!
* En speaker som regelbundet talar om vilka som ligger på placering och vilken tid som behöver slås för att ta ledning resp. sista placeringen.
* Även kul att höra vilken plats man tillfälligt hamnar på samtidigt som dom drar resultatet.
* När överdomaren faktist säger åt folk som gör fel!!
* och såklart trevliga funktionärer och vackert väder!!;)

det är inget jag har tänkt på...

Vad uppskattar du mest som premie på lokal/ponny tävling där inte prispengar utbetalas?
* Presentkort är väl det bästa, då får alla välja själv. Men det är nog trevligare med lägre startavgifter istället... :idea:

* Resultatet publiseras skrivtligt och inte bara muntligt, lättillgängligt.
* tydlig beskrivning hur man hittar till sekritariatet!! :D :D
* jag vill hitta den perfekta ridanläggningen där det är nära till ALLT, men endå finns tillräkligt med plats för alla hästar och publik utan att det blir för trångt!

Senast ändrad:

att (förhoppningsvis) dommaren väntar tillräckligt lång tid för att hästen ska ha fått vänja sig vi mörkret rdhuset efter att ha kommit utifrån! eftersom det tar ca 2 min innan hästen ens kan urskilja hinderna.. stör mig på dommare som säger varsegod o rid när man prec. kommit in och itne hälsat eller något. då får man u bara vänta på alla stoppen som blir..

Förstår hur du tänker men med klasser på 150 starter vill man inte att alla ska rida runt en minut eller två.. bra om man får vara två inne på banan samtidigt då hästen (och ryttaren) hinner vänja sig medans den andre hoppar, sen har du ju alltid 45 sek på dig innan start...

jag tycker att det ska vara en avvänjning men en del titthinder redan i tidiga och unghästklasser, inte så kul att få problem med vattenmatta på 120/130 hinder... bättre på 90cm då det går att påverka lite mera förhoppningsvis...

Presentation av hästarna är kul, spec unghästar men det får inte ske i klasser med startfält över 30 st.. isfl medan ekipaget hoppar.

som många nämnt, högtalare på flera ställen inom tävlingsområdet och helst en dator som uppdaterar resultat så man kan kolla hur det går och var man ligger..

kommer nog på mera snart haha

delvis kl

Håller med i det alla säger!

Våra utetävlingar tycker jag vi har löst bra :) vi hyr en ponnytravbana och har tävlingarna på den stora gräsplätten i mitten, jättebra underlag, stort utrymme men ändån allting samlat :bump:
(skiss)

Ang priser tycker jag inte om pokaler och sånt, det ska vara sånt som går att använda :angel:
ex blir jag glad för schabrak, lindor osv. Godis till en själv eller hästen funkar också, plus förbrukningsvaror som schampo, glansspray etc.

Det där med att dela ut ett stilpris i varja klass tycker jag är en super ide! Att dommaren eller någon annan lite mer ansvarig får utse, enligt han/hon, snyggaste/stiligaste ritten.

//Alexandra

Ja, visst är det :banana: tycker det kan gå fram som förslag någonstans. Det finns väl inget likande?

Tänkte på en sak till...

Vad önskas i cafeterian?

Är det någon mer än jag som skulle vilja ha en rejäl middag att välja på?
Trött på korv med bröd och hamburgare...:cool:

Tänkte på en sak till...

Vad önskas i cafeterian?

Är det någon mer än jag som skulle vilja ha en rejäl middag att välja på?
Trött på korv med bröd och hamburgare...:cool:

Äh, skulle vara för spänd för en stor middag- även efter tävlingen. Då vill man hellre komma hem och äta något istället. Min åsikt :p

Haha, jo, men nu menade jag inte typ slotts-stek med för och efterrätt utan med typ chiliconcarne, korvstroganoff, någon matigare soppa eller nått.

Mer bara något varm som tar mer än 15 sek att äta ;)

Kalla vintertävlingar eller långa dagar kan jag själv sakna det..

Och INGA över priser!

Tycker att det kan vara svindyrt i bland, som tex vem f*n blir mätt på EN våffla 'a 20 kr st??

Jo nu när jag tänker efter har du nog rätt. Något mer än snabbmat men som man ändå inte ska behöva vänta på i en halvtimme :d
Go for it!

*KL*
Håller med flera om BRA VÄDER!
Bra underlag både på framhoppning och tävlingsbanan. Gott om plats att rida fram.
Trevliga funktionärer! som vill göra tävlingen så bra för alla och inte jagar petitesser (som en del överdomare).
Bra cafeteria med riktig mat både vegetarisk och annat. Är väldigt trött på hamburgare och korv.
Möjlighet till uppstallning.
Bra hindermaterial och banor som inte bara är snett igenom, långsida.
Trevligt med funktionärer som hälsar välkommen och visar tillrätta.
Domare som är tydlig. Uppdaterar pristagarna ofta.

Jag uppskattar när det tillämpas selektiv lottning, tex att man delar upp avd B i mittenklassen så att de som rider första klassen rider i första gruppen och de som rider sista klassen startar i den andra.

Gärna också selektivt f ö också så de som ridit första klassen startar tidigt i mittendito och tvärtom. Allt för att göra tävlingsdagen så kort som möjligt för hästar och ryttare och för att få bättre snurr på parkeringen.

Jag är också ganska förtjust i när det bara är funktionärer på framhoppningen, dels ur säkerhetssynpunkt och dels för att man då inte behöver slå sig fram för att få hindret ändrat.

vore inte olika sorers pastasallader något? kanske inte på vintern när de är svinkallt men på sommaren vore de gott:D och de kan man ju göra iordning innan , eller låta folk plocka ihop en egen ?

KL

Jag vill ha mer fälttävlansliknande banor, med vallar, träd, gravar och liknande:love:. Som en park!

kl

Nu när jag läste i en annan tråd så kom jag på ett viktigt önskemål:
Att det finns en bra plats att longera på, på säkert avstånd från övriga ryttare. Inte bland släpen på parkeringen:smirk:
Det underlättar enormt om detta är förberett innan så funktionärerna slipper yra runt när frågan väl kommer.

Ja, det är sant. Har själv tänkt på det i dagarna då jag snart har en tävlingsfärdigt häst med sadeltvång. Vill ju ogärna att någon trasslar in sig i linan liksom...

Fint väder såklart. :love: Att framridningen är bra organiserad, hela tävlingen egentligen. Glada, hjälpsamma funktionärer!

Unghästklassen efter avdelning A, så hinner man göra i ordning sig och hästen om man blir placerad.

Anmälningsavgiften tillbaka, eller schabrak/täcke.

Oftast möjlighet till uppstallning.

Drömmtävlingen:
Bör ej börja innan kl 9...
En strukturerad gärna lite större framhoppning :angel:, även en bana för markarbete(uppvärmning) Dag boxar , trevliga funktionärer, online resultat (eller åtminstone samma dag som tävlingen), parkering nära ridhuset, God mat ( typ vanlig mat, köttbullar , hamburgare , pankakor etc , typ inte köttgryta) Banan ska vara anpassad efter klassen både hindrena och vägarna. Prisutdelning med bra priser. jag tycker present kort är bra och/eller startavgift tillbaka. Undvik marinblå lindor och knall rosa schabrak. Segertäcke är ju alltid trevligt :D

som sagt en drömm.....

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka