Önsketråd

rebeckasff

Trådstartare
Har du några speciella saker som du uppskattar mest när du är på en tävling? Något som du tycker är speciellt bra?
Allt vill jag veta!
Allt från utsmyckning av bana och hinder till funktionärer och struktuering av tävlingen.

Vilket är bäst, unghästar för sig (fm/em) eller efter varandra?

Vad uppskattar du mest som premie på lokal/ponny tävling där inte prispengar utbetalas?

Vad saknar du på tävlingar?

Sv: Önsketråd

Har du några speciella saker som du uppskattar mest när du är på en tävling? Något som du tycker är speciellt bra?
Allt vill jag veta!
Allt från utsmyckning av bana och hinder till funktionärer och struktuering av tävlingen.

Vad uppskattar du mest som premie på lokal/ponny tävling där inte prispengar utbetalas?

Jag uppskattar mest VACKERT VÄDER!!:)
Fina underlag. Trevliga människor.

Jag tycker att unghästarna ska göra ALLA sina starter först, för då slipper dom stå länge i transporten, vilket medför risker.

Tycker även på ponny att de ska börja med kat D, och låta alla kategorier få rida klart sina starter efterhand så man inte måste vara på tävlingen 10 timmar...
Sedan är det ju så att de minsta barnen på A-B ponnyer inte behöver stiga upp kl 5 för att tävla då.

Premie på lokal ponnytävling, är förbrukningsvaror som vitaminer, sadeltvål, pälsglans, reflexer, hästgodis eller betfor,spånbalar :). Människo godis... osv. Är trött på grimma grimmskaft... har miljontals nu..

På tävlingar saknar jag bättre information och flera banskisser på platser där du kan läsa den när du leder din häst...

BRA VÄDER!
Bra underlag och lagom svåra, fast gärna lite kluriga banor som testar gränserna.
När dom börjar med kategori D på ponnytävlingar
Lugn och stor framridning
Vettiga hederspriser (inte så kul att vinna rosa brostar, grimskaft eller nosludd)
Skulle även tycka det var trevligt om man fick banskissen med ryttarmedelandet
Trevlig personal och en bra speaker som inte bara säger ekipagets namn utan berättar lite om ponnyn (ålder, stam, ägare, kön) Det gör vår klubb när dom har tävlingar
Roligt oxå med en speaker som har humor!

Har du några speciella saker som du uppskattar mest när du är på en tävling? Väl organiserat och väldigt trevliga människor som inte blir sura om man påpekar något. Sen gillar jag när det är folk som ropar högt och tydligt när man ska in på framridning, framhoppning och banan. det brukar det ju oftast vara, men ibland "skriker" dem så tyst så man inte hör :cool:

Något som du tycker är speciellt bra?
Collectingring! :love: det blir ett bra flyt och mindre risk att folk missar sina starter, som det ibland händer :p

Det ska inte vara läskiga hinder i typ LD-LC, där ska det vara väldigt snälla hinder och väldigt snälla banor förstås. Men när man börjar komma upp i LB-LA så ska hindrerna bli lite mer "läskiga" och utsmyckade. Men i de lätta banorna ska det även finnas valmöjligheter, alltså inte bara en enda väg som man kan rida utan att det blir en omöjlig sväng. Det är kul och nyttigt att få planera sin egen väg, kanske stega osv, även i de lite lättare klasserna :)

Jag tycker att det är bra som det är, eller att man kör unghästarna först, som någon tidigare sa.

Presentkort, godis till både mig och hästen, skötselgrejer, schabrak och täcken förstås :love:

inget jag kan komma på ;)

Har du några speciella saker som du uppskattar mest när du är på en tävling?
När det funktionärer är trevliga och hjälpsamma, jag tycker allt för många gånger så är dom otrevliga och vill helst inte säga ett knyst till en ...

Jag tycker det kan vara rätt enkla hinder i dom lägre klasserna, men ändå ngn utsmyckning, när det börjar bli lite högre så kan det vara lite mer utsmyckning och svårare banor.

Jag vill gärna ha unghästarna en dag för sig eller klasser före/efter, jag har ingen aning varför men jag retar mig på när unghästarna hoppar efter i varje klass ;)

Täcken & schabrak skulle jag blivit glad över, det är inte så skoj att få en borste, eller ett grimskaft ..

jag tycker det borde sitta mer information närmare pakeringen (om den ligger en bit bort som de oftast gör) och på många ställen så är högtalarna väldigt usla, så man hör inte vad speakern säger ..

Stora ytor, både att rida,hoppa fram & tävla på.
Trevliga funktionärer som ser lite engagerade ut.
En karta över tävlingsplatsen är också alltid bra.

Tack alla för bra svar:bump:

Ingen annan som har något att till lägga?

Behöver ju inte direkt vara svar på just mina frågor, utan bara allmänt vad du tycker gör det "lilla extra" på en tävling:bow:

Som alla andra vackert väder är najs!
Sen att det ska var nära till allt lixom det är ett stort + om inte parkeringen ligger 1 km från tävlingsbanan !!
Glada och trevliga funktionärer samt med tävlande gör så man får en bättre dag oxå. :P

Premierna på ponny är faktiskt SKITTRÅKIGA! Och klassrena är ju int billigare fast dem har tagitbort prispengar ju ;(
Det är lixom inte kul att få ett vanligt täcke eller schabrak samt grimma och grimskaft mm.. om man vinner ett täcke kan det ju gärna få vara ett exklusift! Men det är svårt att ge premier så alla blir nöjda lixom....

Det som uppskattar på en tävling är:

• Bra framridning/framhoppnings möjligheter.
• BRA UNDERLAG!
• Kluriga banor med lite linjer så att man inte bara vinner genom att hänga i innertygeln och rida jättefort.
• Trevliga funktionärer med koll.
• Snabb banpersonal.
• Kunnig speaker som är trevlig och berättande.
• Tydliga banskisser, och skisser över områder så man ser var vet. besiktning är osv.

Sen vad gällande premier på ponny så vill jag hellre ha startavgiften tillbaka eller en fin pokal (jag är skrotsamlare ja :D) än en massa borstar och sånt tjaffs.
Segertäcke är alltid skoj.

ÖNSKEMÅL:

- Banor som är roliga och "harmoniska" att rida

- Roliga hinder; grindar, vatten, murar :devil: även på lokala

- Ett extra stilpris som delas ut i varje klass till den ryttare som ridit snyggast (så man inte bara kör gasen i botten)

- En rolig speaker som även får dra lite skämt

- Någon rolig underhållning för min ohästintresserade familj

- Priser som presentkort på klädaffärer :) & hästaffärer, hästsaker som skydd, vanligt godis, foder..

- Glad stämning med mycket blommor och trevliga folk

- Funktionärer utplacerade överallt

- Skyltar som visar var allt finns (vatten, sekreteriat)

- Bra musik på ärevarven (som ska komma igång innan alla har hunnit ut)

- Presentering av hästarna som blivit placerade på prisutdelningen

- VACKERT väder :banana:

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker fortlöpande information i högtalaren är viktig, tex strykningar och vilka som ligger placerade bland dom 6 första så man vet om man ska ställa in hästen eller ej.

Viktigt med bra info på framhoppningen, så man vet när man ska gå vidare ifall det är strykningar och så. Collecting ring är bra!

Jag är av den åsikten att en lokal 90 - 100 ska bara vara mycket enkla vägar och absolut inga titthinder! Svårigheterna ska komma senare när ryttare och hästar har förtroende för varandra och tävlingsbiten.

Som sagt en bra speaker och ett bra högtalarsystem är guld!

Bra personal på framhoppningen som håller rätt på alla ekipage och deras mer eller mindre galna hjälpredor så att alla kan få hoppa fram i lugn och ro!
Att dom krattar ofta runt hinderna är ju viktigt också!
Bra underlag.
Att alla funktionärer har en uppdaterad startlista så att man alltid kan få veta hur många som är kvar till sin start.
Ett högtalarsystem som hörs mer än inne på själva banan!
Trevlig musik! inte samma artist om och om igen år efter år.

Låter som alla tycker ungefär samma:)

Det är ju kanske så att man ska gå brevid på ett par tävlingar i klubben för att sedan bli tävlingsledare. S¨å det var därför jag startade denna tråd.
Jag kan ju säga att i princip alla era inlägg stämmer helt överens med mina egna åsikter om "vara eller inte vara" en bra tävlingsplats och hur det hela är i upplägg.

Kan ju själv skriva vad jag tycker:

Mycket personal

Trevlig p-vakt som snällt välkommnar en med ett smile och inte bara gestikulerar och tittar på en som om "vem f*n e du??
Kanske även som många skrivit, delar ut en karta över området när man kommer.

Bra underlag har vi, dock finns det ju alltid personliga åsikter om vad som är bra och dåligt...

Banan ska vara lätt, men fräsch, i dom lätta klasserna. Tycker själv om vårt hindermatrial och jag tycker om när det är snyggt på banan med ny-målade/renskrubbade hinder.

Jag själv tycker om när det är blomster-utsmyckningar på banan, in/utgång.

Tja, det är vad jag kan komma på, men ska ta tillvara på den här tråden och även tänka på andra saker som ni skriver. Tex banskisser, startlistor osv.

Vackert väder gör ju alla tävlingar mer trivsamma men tyvärr råder man ju ej över det...*suck*

det jag uppskattar på en tävling är:

- bra parkeringsplatser
- uthyrning av boxplatser till rimligt pris (ung 100 kr)
- bra flyt med startlistor, banskissar m.m
- bra möjligheter till framridning
- bra flyt på framhoppningen
- en trevlig bana med bra underlag och fina hinder
- premier som passar båda könen
- bra kiosk/café med överkomliga priser
- trevlig personal
- bra väder
- trevliga människor överlag
- bra högtalare som inte brusar och blandad, bra musik

:D

Senast ändrad:

Det är bra om ev veterinärbesiktning ligger nära parkeringen!
Att personalen i sekeriteriatet har fått sitt morgonkaffe (dom kan vara lite sura på vissa ställen)

Trevliga och hjälpsamma funktionärer som är engagerade! Inget slår trevliga funktionärer och ett trevligt bemötande på parkeringen, i sekriteriatet, framhoppningen osv. Sådana som gärna hjälper till om det blir problem och som gärna har ett leende på läpparna :)
Sen ska det vara personal på banan hålla sig undan när man hoppar och bra underlag på banan.
Sen får det inte vara stressigt och rörigt utan även om det är mycket starter och de vill skynda sig lite så ska de vara lugna.

Unghästar för sig.

Presentkort är väldigt roligt att få :)

På vissa tävlingar är det rörigt och dåligt skyltat. Det har också funnits tävlingar där de saknas ringmaster och personal till framhoppningen :crazy: :eek:
Jag som oftast inte har ngn som kan hjälpa mig på framhoppningen fick väldiga problem då, även om det löste sig...
Sen tycker jag att det är mysigt med musik lite lågt på även när hoppningen pågår och inte bara i pauserna men det finns naturligtvis de som säger tvärtom.

Bra underlag som är välpreparerat!!

Maxade parallella oxrar med mycket fyllning. Ju tittigare och desto större hinder desto bättre hoppar pållen:angel:

Snabba funktionärer och domare som gör att det flyter på, går snabbt att bygga om osv!

Tydlig domare som anger preliminära tider för när klassen ska starta osv:)

att (förhoppningsvis) dommaren väntar tillräckligt lång tid för att hästen ska ha fått vänja sig vi mörkret rdhuset efter att ha kommit utifrån! eftersom det tar ca 2 min innan hästen ens kan urskilja hinderna.. stör mig på dommare som säger varsegod o rid när man prec. kommit in och itne hälsat eller något. då får man u bara vänta på alla stoppen som blir..

Unghästekipagen tycker jag startar bra som dem gör nu, alltså efter avdelning A. Då hinner man om man är placerad, hämta ur hästern från transporten.

Anmälningsavgiften tillbaka tror jag. Eller ett fint täcke eller schabrak

Lite mer vegetariskt i cafeterian. På många tävlingar finns det inte ens mackor utan skinka :(

Sen är det jätteskönt när tävlingen är välplanerad.
Exempelvis. Att det inte tar 1 timme att bygga m banan till nästa klass, att det finns gott om banpersonal.
Att dem som håller i tävlingen är snälla och glada.
Och att dem som håller i framhoppningen kallar ut ekipagen till collektingringen om det inte finns högtalare nära ridhuset så att man själv hör vem som är inne på banan.
Sen tycker jag som flera andra att d-ponnyerna borde starta varje klass då det är dem som har flest ekipage i startfältet!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 129
Senast: Unafraid
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 338

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka