Onormal svettning?

Mazzz

Trådstartare
Jag hoppas jag har lyckats posta tråden rätt.

Första frågan är om det finns någon där ute som har/haft eller rent av stött på en häst som har svettats på ett specifikt ställe först, t ex en rektangel (kan ha annan form och storlek också) ca 2 cm x 5 cm på bogen (eller annat ställe på kroppen).
Är det någon som varit med om detta förut? Vad berodde det på för er? Hur löste ni det eller gick det ens att lösa?

Sen andra frågan är om hästen svettats på ett specifikt ställe, har den varit öm vid det stället, t ex när ni borstar den där? Hur var det för er?
Nyfiken. :)

Hej!

Min tjej hade ett litet runt ställe på halsen där hon alltid blev svettig. Det försvann nån gång (sånt tänker man inte på så jag minns inte när). Hon var precis som överallt annars på det stället så det behandlades inte särskilt på nåt vis.

/Lavinia

En vän till mig hade en häst som svettades på ett visst ställe på rumpan. Vi visste först inte varför, men det framkom sen att hästen hade fått en muskelskada i det området för ett par år sedan.

Är det något problem att hästen svettas? Svettas den bara på det här specifika stället? Min erfarenhet är att svettning alltid börjar på något ställe och sedan sprider sig. En av mina svettas så att det kommer ut på vissa ställen och sedan liksom rinner utanpå pälsen. Bland annat nedanför ögonen och vid bakknäna. Jag har aldrig sett det som något konstigt, jag blir också svettig när jag anstränger mig.

Min förra hade också en sådan fläck efter en muskelskada. Inget problem på något sätt, hon började bara alltid svettas där först.

Nä inget problem, mest bara lite förvirrad då jag inte stött på det tidigare och inte visste hur vanligt/farligt det är. Är van vid att en häst svettas ganska jämnt t ex på halsen, inte att det börjar i en liten fyrkant som är väldigt markant och börjar svettas där långt innan det "normala" svettet kommer så att säga.

Jag har haft två.
Ett sto som hade en liten fläck vid mankammen som hon svettades på när hon blev lite upprörd. Det rann verkligen svett i rännilar. Svetten var inte kopplad till ansträngning utan mest till upprördhet.
En valack som skadade sig rejält som två åring och som hade en fläck ovanför armbågen där han svettades.
Bägge svettades rejält. det rann om den lilla svettfläcken

Jag har uppfattat det som en nervskada efter muskelskada.

Muskelskada? Är det farligt? Läker det? Påverkar det hästen på något sätt? Hur blir det muskelskador? tusen frågor här nu..

Muskelskada = skada i muskeln kan uppstå på många sätt, tex efter spark, krasch i hinder, fått in pinne i bogen, fläkning, sträckning osv. Farligt blir det ju om det är stort och/eller sitter så illa till att det inte läker, annars nej. De flesta hästar som är äldre har någon form av gammal muskelskada tror jag. Inte helt ovanligt att man ser små gropar i musklerna på halsen där de blivit bitna tex. Sträcker sig gör ju många genom livet, tex halkar i hagen, går omkull när de rejsar mm.

Muskelskada = skada i muskeln kan uppstå på många sätt, tex efter spark, krasch i hinder, fått in pinne i bogen, fläkning, sträckning osv. Farligt blir det ju om det är stort och/eller sitter så illa till att det inte läker, annars nej. De flesta hästar som är äldre har någon form av gammal muskelskada tror jag. Inte helt ovanligt att man ser små gropar i musklerna på halsen där de blivit bitna tex. Sträcker sig gör ju många genom livet, tex halkar i hagen, går omkull när de rejsar mm.
Hur vet man om det har läkt eller ej? Går det att se för en som inte är veterinär?

Ultraljud är ju det säkraste sättet att veta (MR funkar också men används nog inte praktiskt pga tillgänglighet och kostnad). När området inte längre är ömt, varmt, svullet eller på något annat sätt annorlunda och hästen rör sig obesvärat i alla gångarter brukar jag vara ganska lugn. Muskelskador tar dock ett antal veckor-månader att läka och är lätt att slå upp. Så om man tror att hästen har fått en muskelskada tar man hästen till veterinären. Där får du bedömning av skadans omfattning, rehabupplägg, ev medicinering och uppföljande besök inplanerade.

Den hästen jag har varit i kontakt med hade kvar svettningarna på det skadade området långt efter skadan läkt. Flera år efter. Och vad jag vet har den fortfarande det.

Jag hoppas jag har lyckats posta tråden rätt.

Första frågan är om det finns någon där ute som har/haft eller rent av stött på en häst som har svettats på ett specifikt ställe först, t ex en rektangel (kan ha annan form och storlek också) ca 2 cm x 5 cm på bogen (eller annat ställe på kroppen).
Är det någon som varit med om detta förut? Vad berodde det på för er? Hur löste ni det eller gick det ens att lösa?

Sen andra frågan är om hästen svettats på ett specifikt ställe, har den varit öm vid det stället, t ex när ni borstar den där? Hur var det för er?
Nyfiken. :)
En kompis häst slet sig och halkade omkull på asfalten och fick en ordentlig vätskeutgjutning på ena skinkan. Efter flera år när hästen började arbeta blev det alltid svettig på just de 30x30 cm. Så mycket märkligt ut men inget som störde hästen.

Min svettas på högra skinkan, ett ojämnt område bredvid svansen.
Är det varmt i stall/transport/hage är det alltid detta område man ser det på.
En annan häst i stallet har en "triangel" vid bogen som blir blöt först.

Märker man inte av någon annan bieffekt så skall detta vara ofarligt. :)

@Mazzz Min förra häst, angloarab, var sån. För honom var det överspändhet/ängslan som gjorde att han svettades på två specifika ställen på halsen. Det riktigt droppade om honom på de ställena när han blev orolig, men ingen annan stans.

Så en muskelskada kan vara läkt men de kan svettas på det området ändå. Hm, funderar dock på det där om en häst får en muskelskada så ska man ta den till veterinär, går det inte att ta veterinären till hästen istället? Tänker att hästen kanske inte borde röra på sig så mycket och att då transportera den till veterinär, känns lite vad ska man säga... fel?

Tycker det är intressant.

En annan fråga, om en häst har en gammal muskelskada som ska vara läkt på halsen, hur kan man märka om den påverkar hästen? Kan hästen bli stel i halsen? Hjälper det i så fall att göra den mjuk i t ex ridning? Nyfiken som tusan. :)

Svettningsfläcken, eller vad man skall kalla den, brukar vad jag vet kvarstå resten av hästens liv - om det blir en sådan skada att det överhuvudtaget blir förändringar. Som någon tidigare nämnt har det med nervförsörjningen att göra.

Det är klart att du kan ta ut en veterinär - om den har möjlighet att ta med sig portabelt ultraljud och helst röntgen också. Utan detta kan man ju vanligen inte vara helt säker på diagnosen och tex utesluta fraktur. Här hos oss tar det vanligen ett par veckor att få tid till de ambulerande med portabel utrustning medan kliniken och i värsta fall djursjukhuset tar emot samma dag för akuta skador. Kan hästen skritta ok kan den åka till kliniken har vi fått som svar. När hästen inte alls vill stå på benet är det värre att lösa transport och distriktare får göra bedömning av hur illa det är, om hästen bedöms klara transport eller ej.

Beroende på storleken på skadan, var den sitter och givetvis hur den läkt kan den absolut påverka hästen även i framtiden. Ett museklärr (bindväv) är stramare än en frisk, oskadad muskel. Titta bara på friidrottarna, de skadar sig inte helt sällan i samma område igen (tex baksida lår). För det mesta går det dock bra och hästen kan användas som vanligt igen - efter en väl genomförd rehabilitering. På halsen så kanske det skulle kunna ge lite stelare böjning ifrån skadade sidan, men då skall det troligen ha varit en rejäl skada. Har aldrig varit med om att just skada på halsen märkts på annat sätt än som en muskelgrop. Andra kanske har andra erfarenheter?

Min ena har ett sånt ställe på armbågen efter en skada med påföljande operation för flera år sen..

Va inne på klinik för att fixa tänderna och när han började svettas så kommer det ju först och främst runt det området, frågade då vet om detta. Hon förklarade att när en skada sker på huden så kan man skada de små svettkörtlarna som ligger strax under huden och att de då börjar jobba onormalt. Inget som är farligt eller så.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 462
Senast: Efwa
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V