Fast i en sådan liten förening som ts eventuella blir så är det ju ett tvång att alla medlemmar sitter i styrelsen, annars fungerar det ju inte alls, så den biten är obligatorisk för de som köper och det är också någonting som eventuella köpare av brf:en kommer att meddelas om. Den diskussionen är helt oberoende av ts tråd, just eftersom ifall det blir ett köp så blir det ett krav.
Men jag undrar fortfarande hur mycket tid som spenderas. Jag spenderar verkligen inte mycket tid och mycket energi på föreningen. Vissa veckor är det knappt 5 minuter, andra veckor är det mer. Sen är det klart att det ibland händer grejer som gör att det tar lite mer tid, tex när man gör underhållsarbeten etc.
Jag tror att de allra flesta föreningar har svårt att motivera medlemmarna och svårt att få den där stämningen som man vill ha. Det är någonting vi får jobba aktivt med hela tiden och speciellt vara aktiva på de som flyttar in. Jag gjorde om massor när jag blev styrelseordförande. Valberedningen ska ta nyinflyttade inom en vecka från tillträdesdagen med välkomstbrev, guidad visning ifall det behövs och en dialog om hur det funkar i vår förening. Och faktiskt så har det blivit mycket bättre deltagande i tex städdagarna sen vi plockade alla nyinflyttade. Med lite tid så kommer det att vara stor skillnad från när jag flyttade in och den styrelsen som satt du suttit i en massa år helt ostört! Det är inte meningen att en styrelse ska sitta i 30 år på samma sits, det behövs nytt blod och nya idéer. Och framför allt att ingen i styrelsen känner att det är deras förening, för det är det inte, det är medlemmarnas förening.