Jag sitter i styrelsen i vår BRF som vi tycker är i minsta laget med 34 bostadsrätter (i sthlms innerstad). Det beror på att lägenheterna är små och vi har ganska stor in- och utflyttning vilket gör att vi får merjobb. Har varit med till och från sen vi ombildade för 5,5 år sen. Det har varit ett jäkla jobb minst sagt, ändå har det varit värt det för mig. Vi köpte visserligen från allmännyttan på den tiden som det fanns vinster att göra på det.
I en så liten förening som ni har ska alla vara beredda att göra ett styrelsearbete (dvs en person per lägenhet), att ha ett ansvarsområde och då ibland behöva ta sig tid från sitt ordinarie jobb för att typ träffa anticimex, takskottare eller sånt. Om man inte har en person i föreningen som har detta som sin del pga bra jobbtider och så. Att alla behöver sitta i styrelsen beror också på att en styrelse för en BRF behöver vara ett visst antal personer.
För ekonomisk plan så är det bra att ha professionell hjälp, det finns saker som Yttre och inre underhållsfond och sånt som vi inte hade ett dugg koll på innan vi började vårt styrelsearbete.
Jag tycker nog att ni kan kräva att alla lägenheter ska besiktigas för att komma överens om rabatter. Vi hade rabatt för nedre botten t.ex. Ni behöver också komma överens om när senast brf-innehavare senast ska se över ytskikt i badrum osv för att det inte ska vara försumligt.
Skicka gärna PM om det är något specifikt du funderar över, jag kommer inte ihåg allt på rak arm, men jag kan kolla upp en hel del...
I en så liten förening som ni har ska alla vara beredda att göra ett styrelsearbete (dvs en person per lägenhet), att ha ett ansvarsområde och då ibland behöva ta sig tid från sitt ordinarie jobb för att typ träffa anticimex, takskottare eller sånt. Om man inte har en person i föreningen som har detta som sin del pga bra jobbtider och så. Att alla behöver sitta i styrelsen beror också på att en styrelse för en BRF behöver vara ett visst antal personer.
För ekonomisk plan så är det bra att ha professionell hjälp, det finns saker som Yttre och inre underhållsfond och sånt som vi inte hade ett dugg koll på innan vi började vårt styrelsearbete.
Jag tycker nog att ni kan kräva att alla lägenheter ska besiktigas för att komma överens om rabatter. Vi hade rabatt för nedre botten t.ex. Ni behöver också komma överens om när senast brf-innehavare senast ska se över ytskikt i badrum osv för att det inte ska vara försumligt.
Skicka gärna PM om det är något specifikt du funderar över, jag kommer inte ihåg allt på rak arm, men jag kan kolla upp en hel del...