Omvänd fråga från hovslagare

Dirtmaster

Trådstartare
För att jag uppskattar andras synvinklar..Jag vet nu så väl hur jag själv och andra hovslagare vill ha det i stallet, hur hästen ska vara, hästägaren m.m när man är ute och skor. Vi kan ha väldiga krav ibland på våra kunder för att det ska bli lättare och behagligare för oss och hästen när vi jobbar ;).

Men för att vända på de. Hur vill ni som hästägare ha de för att göra de behagligt för er och era hästar? Har ni något som ni skulle vilja ändra på gällande hovslagare?

Sv: Omvänd fråga från hovslagare

skulle vilja att hovslagarens städ hade en gummimatta under :p bli märken i golvet efter dem, ska nog snickra ihop en trekant av en gammal sparkmatta som gick i sönder för nån dag sen ^_^. annars är min hovslagare super bra :D

Att dom svarar i telefon=)

Haha ne skämt åsido jag vet att det finns sådanan som svarar också men generellt är det svårt att få tag i hovslagare.
Är väldigt nöjd med min hovis och har väl egentligen inte så mycket att klaga på. Fast jag skulle bli glad om han köpte sådana "julgranar" som man sätter upp hoven på så att han sparar sin rygg lite =)

Bra tips :D, ja de blir ett himmla brötande med det dära städet många gånger

Jag har haft ett par riktigt bra hovslagare, som varit intresserade och pålästa på sånt som har med hovar att göra. Det tycker jag är toppen, så att jag både kan fråga massa saker, och så att de kan berätta lite om det skulle vara något problem eller bara allmäna tips.

En annan sak som jag tyckt varit väldigt trevligt är hovslagare som går att få tag på, som vet vem man är (de måste ju kunna ha en kontaktlista med namn och adress i telefonboken som alla vi andra :cool:) som kommer när de har sagt att de ska komma eller som i alla fall ringer innan om de skulle råka bli sena.

Vet de dessutom vilken skostorlek och vilken slags sko man ska ha så att man slipper berätta det varje gång man bokar tid så är ju det ett extra plus. :) Något som jag också tycker borde gå att anteckna i kontaktlistan.

Om man ser till själva besöket så gillar jag när de hälsar på hästen, och jag vill att de berättar hur de vill ha det. För det är så väldigt olika, en del vill att man är närvarande så man kan hjälpa till och eventuellt hålla i hästen om det behövs. En del vill sköta det själv och tycker att man ska hålla sig undan.

Sen älskar jag hovslagare som är schyssta med tappskor, det är verkligen plus i kanten om man kan få en tid snabbt för att slå på den. Har varit med om att man måste vänta två veckor för att få slå i en tappsko, och det känns ju sådär.
Min förra hovis som var suverän bjussade dessutom på tappskor (hade i och för sig bara två under alla de år jag hade honom, och han kunde ta det antingen samma dag eller dagen efter man ringde) :bow:
Vet dock inte om han gjorde så med alla, vårat stall körde han förbi på vägen hem flera dagar i veckan, och som sagt var det inget vanligt förekommande. ;)

Jag uppskattar hovslagare som inte är aggressiva mot hästarna. Här är Tyvärr de mest kompetenta ganska så elaka (att den ena ens har jobb förstår jag inte) och snabba på att ta till våld.

Missförstå mig rätt - jag Förstår att ni ibland måste tillrättavisa hästar och det har jag inte problem med, men ihovslagare är generellt sett ganska fysiskt starka och när de dessutom lägger till lite kraft (och tillhyggen) bakom slagen så blir det en j*kla snäll hästen får. En "lavett" räcker faktiskt som korrigering.

Sen skulle jag nog personligen värdesätta om ni hade typ telefontid. Vore ju nästan enklare för alla parter. Eller åtminstonde något slags system så vi 1. Slipper ringa och störa och 2. Slipper gå och vänta eller leta nr till annan hovis när vi inte får tag på er..

I övrigt vet jag inte. Min hovslagare har nog rätt bra koll på det mesta och det finns sällan ngt att klaga på.

Att vara ärliga med sin kunskapsnivå,

att inte låtsas kunna mer än vad de i själva verket kan och sedan förstås

verka och sko hästen korrekt.

Utöver det, inte bruka våld, vara punktliga, meddela om de inte kommer i tid (min tid är också dyrbar :) ).

Respektera att rökning inte är tillåten nära stallet utan på anvisad plats endast.

Gärna vara intresserade, följa upp vad de gjort, kunna redogöra för vad de gjort, om de ser några problem etc, förutsatt förstås att de faktiskt har den kunskapsnivån och inte bara tycker en himla massa.

Att dom kan lämna kvitto vore ju ett stort plus. Var svårt att få tag i lediga hovslagare här nere som kunde ge kvitto utan att dom kostade mer än dubbelt mot övriga hovslagare.. Nog för att momsen kommer till, men den är ju på 25% inte 150%....

Sen skulle jag nog personligen värdesätta om ni hade typ telefontid. Vore ju nästan enklare för alla parter. Eller åtminstonde något slags system så vi 1. Slipper ringa och störa och 2. Slipper gå och vänta eller leta nr till annan hovis när vi inte får tag på er..

.

Har inte dom flesta mobilsvar där man kan lämna meddelande?
Jag ringer och talar in meddelande om h*n inte svarar och kan även smsa.

Att dom svarar i telefon=)

Att alltid svara i telefon under arbetstid skulle innebära att man får ägna halva tiden hos varje häst med luren i örat. Dvs dubbelt så lång tid för varje jobb, och konstanta avbrott.

Är det då inte mycket lättare att prata in meddelande eller skicka ett SMS, så kan hovis ringa upp i pauserna/i bilen?

Kvällstid/helger uppskattar även vi servicearbetande att få vara ifred...

/Migo
som blir tokig på kunder som snokar rätt på hemnumret och ringer mitt i nätterna för att småprata.

Att alltid svara i telefon under arbetstid skulle innebära att man får ägna halva tiden hos varje häst med luren i örat. Dvs dubbelt så lång tid för varje jobb, och konstanta avbrott.

Är det då inte mycket lättare att prata in meddelande eller skicka ett SMS, så kan hovis ringa upp i pauserna/i bilen?

Kvällstid/helger uppskattar även vi servicearbetande att få vara ifred...

/Migo
som blir tokig på kunder som snokar rätt på hemnumret och ringer mitt i nätterna för att småprata.

Är ju ännu en orsak att ha fast telefontid, eller? Och varför inte använda en bluetooth hörsnäcka/mikrofon så som många av oss schaufförer gör, så har man händerna fria även om man svarar i telefonen:laugh:

Att hen kommer den tid som är sagt och hör av sig om det blir ändring i så god tid som är möjligt.
Att hen är duktig och kan förklara och visa och tycker att det är okej att man frågar.
Att hen vet vilka hästar jag pratar om när jag har presenterat mig, vilka skor hästen har.
Att hen inte tar till våld, en sådan hade aldrig kommit tillbaka till mig. Jag har snälla hästar, om de krånglar så är något fel.
Att hen berättar hur hen vill ha det, hur jag kan hjälpa till att skapa trivsel och god arbetsmiljö.
Att hen kan bestämma i förväg nästa skoningstillfälle.

Att hovslagaren självmant påpekar om hen ser något på hästen som verkar konstigt, t.ex. begynnande strålröta eller annat som ägaren kanske inte uppmärksammat.
Att hovslagaren ringer/smsar om hen inte kan komma på utsatt tid, både om hen blir sen eller kommer tidigare. Sparar tid för alla.
Att hovslagaren inte läxar upp hästen om det inte är nödvändigt.
Att hovslagaren inte stressar runt hästarna, även om hen skulle lida av tidspress.
Att hovslagaren är ärlig med vad hen kan och inte försöker dölja brist på kunskap genom att gissa och greppa ur luften.

Duktig och kunnig.
Inte hålla på med onödigt våld.
Punktlig. Värsta jag vart med om var en hovslagare som kom över 1 1/2 timme för sent sen började han desutom med tappskon på en häst som hade tappat skon. Detr gjorde mig flyförbannad. Hade varit i stallet i en evighet och väntat på hovslagaren och när han väll kom började han med en tappsko på en annan häst när det var jag som hade bokat tid. Personen som ägde tappsko hästen var desutom inte ens i stallet och jag skulle rida efter skoningen. Den hovslagaren ringde d iaf aldrig jag igen.
Verkar som en del personer har problem med hovslagare som inte har koll på vilka skor h*n behöver, har själv aldrig vart med om att dom frågar efter första gången men jag kan förstå varför folk anser att det är bra om dom har koll på det.
Hittar man en hovslagare som man gillar så håller man i den med näbbar och klor.

Höra av sig om han/hon blir sen.
Säga till om nått borde göras annorlunda för pålles hovars skull.
Berätta varför man gör nått.
Inte vara våldsam, men säga ifrån till hästen.
Säga till om han/hon önskar att man övar på nått med hästen, har den förberedd på nått annat sätt.
Sen måste man som hovis vara påläst/kunnig om olika typer av hästhållning och dess för och nackdelar
Vara villig att ta reda på saker som har med skoning att göra och inte bara tro att man vet, fast det är kanske mer en attitydfråga...

Jag har haft en hovis med fast telefontid +att han ringde upp i mån av tid om man ringde och talade in meddelande. Funkade fint.

Fast jag förstår om man inte vill ha telefontid, det tar ju värdefull arbetstid!

Med min förra hovis ringde jag och talade in ett meddelande och han ringde upp samma dag. Om hästen tappade en sko helg/kvällstid skickade jag ett sms där jag skrev vem jag var och mitt ärende, då kunde han ju prioritera om dagen efter om han ansåg att det var nödvändigt. Nu hade vi en god relation och han ringde ibland bara för att snicksnacka lite, så jag visste att han stängde av arbetsmobilen när han slutade för dagen - vilket också är en smart grej för att slippa bli störd.

Nuvarande hovis kommunicerar mycket via sms, vilket jag inte riktigt vant mig vid, men det är ju ganska smidigt.

För övrigt:
- Lugn hovis.
- Ta hellre en kvart för mycket än för lite tid på sig
- Ta hand om klippet från sömmarna!! Förra hovis hade en magnet på änden på hammaren där han snabbt fick upp ändarna från sömmen som smet när han klippte. Det är ett jäkla ofog att ha dem på stallgolvet när man har hundar/katter/hästar som rör sig där. Så himla svårt är det ju inte att hålla handen för och klippa så att de trillar ner i handen. :idea:

En annan sak som jag tyckt varit väldigt trevligt är hovslagare som går att få tag på, som vet vem man är (de måste ju kunna ha en kontaktlista med namn och adress i telefonboken som alla vi andra :cool:) som kommer när de har sagt att de ska komma eller som i alla fall ringer innan om de skulle råka bli sena.

Vet de dessutom vilken skostorlek och vilken slags sko man ska ha så att man slipper berätta det varje gång man bokar tid så är ju det ett extra plus. :) Något som jag också tycker borde gå att anteckna i kontaktlistan.

Håller med om möjligheten att få tag i, och det där med komma när det är sagt. Fast min hovslagare har mobiltelefon så det går utmärkt att få tag i honom. Han vet vem jag är när jag presenterar mig med namn.
Han brukar ha med sig olika skostorlekar, dock sällan stora eftersom jag mest har ponny. Tycker det är övermaga att begära att hovslagaren har koll på skostorleken till varje häst. Det är ju inget problem om hovis väljer att ha med lite olika storlekar.

Nu har jag inga problem med min hovslagare. Han och jag gör upp en dag och antal hästar som ska skos, så ställer jag in de hästar som ska åtgärdas för dagen, och när jag kommer hem så är han som regel klar. Spelar då ingen roll vilken tidpunkt han kommer.
Har hänt en gång att han fått förhinder en sådan dag - skulle till ATG med en sjuk häst vilket jag tycker är giltigt förfall.

Är väldigt nöjd med min hovslagare. Nu behöver inte mina ponnys hovvård regelbundet, men här hon kommer så tar hon in dem själv från hagen och när hon är klar släpper hon ut dem igen och lämnar hon en faktura :o Är nog ganska sällsynt med en sån hovis.

Är väldigt nöjd med min hovslagare. Nu behöver inte mina ponnys hovvård regelbundet, men här hon kommer så tar hon in dem själv från hagen och när hon är klar släpper hon ut dem igen och lämnar hon en faktura :o Är nog ganska sällsynt med en sån hovis.

Oj! Vilken gudomlig hovvis du har skaffat dig.

Jag trivs väldigt bra med min hovslagare, finns bara ett litet MEN. Jag störs inte så mkt av det längre för jag har nu lärt mig och levt med det ett tag men kan tänka mig att andra blir lite sådär "off".

Min hovslagare ska ALLTID dra paralleller till sex. Han är så grym i sängen, han är så snygg, han har satt på det och det, jamen ni förstår - hans jävla gnötande är så tjötigt. Nu är ju jag ganska grov i min trut så jag kan ändå trycka ner han lite - men kan tänka mig att de som inte vågar kan känna lite obehag i hans närhet. Utöver det är han kanon, skor som en gud och kommer alltid när han ska.

Är ju ännu en orsak att ha fast telefontid, eller? Och varför inte använda en bluetooth hörsnäcka/mikrofon så som många av oss schaufförer gör, så har man händerna fria även om man svarar i telefonen:laugh:

Jag skulle INTE vilja att min hovis pratade i telefon när han skor mina hästar. Då vill jag att han ska ha fullt fokus på det han håller på med.

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 943
Senast: Askur2017
·
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
912
Senast: Pinus
·
Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med...
2
Svar
22
· Visningar
2 077
Senast: Kajsalisa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 156
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025
  • Retrievertråden