omvänd avel

Sv: omvänd avel

Hade jag haft havlblod skulle jag aldrig använt Beach Boy.

Hingst med sämre psyke vet jag inte...han är tokig...jag vet, har tyvärr träffat honom allt för många gånger.

Till mitt isis sto...hmm...vet inte riktigt.

Skulle inte linjeavla så Thor bla.

Beach Boy och Neapel. Hemskare hingstar får man leta efter. Har aldrig sett en avkomma från dessa hingstar som vart bra vrken på det ena eller andra sättet.

Jag såg ju som sagt i lördags ,han har kort pinnig hals med ett långt huvud på, ingen hingstkaraktär och piphas. Han gallopperade som den travar korsning han är. Jag skiter i om han hoppar bättre än genomsnittet tänk dom stackars avkommor som inte gör det.

Mitt ena sto har en avkomma e: Quedam de revel, och fyra andra efter mera normaldyra hingstar... det är bra individer allihopa...

Quidam de Revel...Han kostar nu 70 000 kr+ moms...jag menar vart går gränsen för kostnaden att producera ett föl?

I och för sej kunde man för ett par år sedan använda Quidam för en lägre kostnad i Danmark tror det var 15000 vid levande föl.Kanske passade du på då?

Visst det är en bra hingst...men det finns ju gränser...

Ja men det är ju upp till stoägarna att använda ett bra stomaterial...stoet är fortfarande viktigare än hingsten.Hur många hingstar hoppar som Maloubet-inte många! Dessutom fick han bra kritik på ridbarheten på hinder också...

Även jag måste ställa mig frågande till denna tråd. Sto materialet i Sverige är mycket varierande, från godmodiga "gammelstammade" lite grövre hästar till sönderstressade galopp pensionärer från Täby och allt därimellan.
Alla har sina olika för och nackdelar. Utifrån dem och sina egna förväntningar på hästen (hopp/dressyr/fält/ridskola osv) skall man välja hingst. Naturligtvis är priset på hingsten en faktor men det kan aldrig få vara huvudanledingen till hingstvalet. Att hingst/sto passar är mycket viktigare annars kan man få en häst som är total värdelös pga av dåliga ben/psyke/mun eller vad du vill. I det läget önskar man nog att man inte låtit priset styra.

Uppmaning: Svartmåla inte vissa hingstar som "tokiga" eller liknande. Det är helt ok att säga att vissa hingstar passar sämre med vissa typer av ston, det hjälper den som vill välja hingst till sitt sto. Tex skulle jag personligen inte välja Robin z till ett större kraftigt sto med lång rygg. Det skulle bli fel extriör i mina ögon. Detta trots att jag själv ridit härliga R-Z hästar som gått upp till 1.50.

När det gäller dig som dömmer ut Beach Boy tycker jag du skall tänka till. Titta på BLUP index och se vad han gjort för svensk avel. Under några år hade han 150/150/150 i index (E/H/D). Det kan inte många matcha, om någon!
Jag red en hingst efter Beach Boy under mer än ett år och har aldrig haft så lugn och harmonisk hingst varken förr eller senare. Veterinären blev ofta förvånad när det var en hingst vid tävlingsbesiktningar. Han stod snällt i kön av hästar utan att skrika eller bli orolig. Blev f ö regionsmästare i dressyr, "trots" stammen!

J_e_n_a skrev:
Beach Boy och Neapel. Hemskare hingstar får man leta efter. Har aldrig sett en avkomma från dessa hingstar som vart bra vrken på det ena eller andra sättet.

Vinnaren av NM och Ribersborg CIC*** klass är just efter Beach Boy :smirk:

Dvs Beach Star!!

Det finns en uppsjö av bra BB avkommor som både gått årgångsfinalerna i både hopp och ft så mer mångsidiga avkommer kan man väl inte få????!!

Har ju dessutom lämnat godkända hingstar

Jag å min sida skulle aldrig använda någon hingst med Asterix blod :crazy:

olgaklara skrev:
Vinnaren av NM och Ribersborg CIC*** klass är just efter Beach Boy :smirk:

Dvs Beach Star!!

Det finns en uppsjö av bra BB avkommor som både gått årgångsfinalerna i både hopp och ft så mer mångsidiga avkommer kan man väl inte få????!!

Har ju dessutom lämnat godkända hingstar

Jag å min sida skulle aldrig använda någon hingst med Asterix blod :crazy:

Har sett fler mkt dåliga än många mkt bra. Har haft att göra med många avkommor till honom (Beach Boy alltså). JAG PERSONLIGEN skulle aldrig någonsin ens överväga att använda honom till något sto pga att jag helt enkelt inte gillar honom och tycker att avkommorna är hemska. Tänk så olika man kan tycka.

men man kan ju inte bortse från hans avkommors resultat om det är det man är ute efter i sin avel??

Med tanke på att han ligger på 6 plats i BLUP så borde ju majoriteten av hans avkommor inte vara övervägande "dåliga"

Kan kanske vara så att de du stött på kanske varit dåligt hanterade?? Hans blod är ju inte direkt skogsmullehästar

olgaklara skrev:
men man kan ju inte bortse från hans avkommors resultat om det är det man är ute efter i sin avel??

Med tanke på att han ligger på 6 plats i BLUP så borde ju majoriteten av hans avkommor inte vara övervägande "dåliga"

Kan kanske vara så att de du stött på kanske varit dåligt hanterade?? Hans blod är ju inte direkt skogsmullehästar

För det första så är jag ingen skogsmulle, jag har stött på dessa hästar och tagit i mot på in/tillridning. Det är mkt möjligt att dom var taskig hanterade. Han kanske ligger 6:a i BLUP indexet, men jag kan räkna upp hur många hingstar som helst som jag HELLRE skulle betäcka med än just Beach Boy.

Det är ju som du tex tycker illa om Asterix hästar. jag hade en egen E. Asterix och har aldrig ridit en underbarare häst. Han gick Elitlag med mig och 1.35 ackumulatorhoppning, som högst (sista jokerhindret låg på 1.50) och 1.45 med tidigare ägare. Har aldrig dummat sig, stannat på hinder eller dyl.

Jag har stött på bra, du dåligt. Jag ogillar Beach Boy blodet oavsett vad han gjort för Svensk avel eller vart han ligger i BLUP index. Jag vet hur många som helst hingstar som är mer intressanta.

Jag kan säga att enligt mig måste det då bero på bra ston.

Jag ahr hanterat Beach Boy under längre tid och kan inte påstå att jag tycker att en hingst med det psyket ska få vara kvar i aveln oavsett blup och vad han tillfört den svenska aveln än så länge.

Jag har även sett avkommor som nedärvt detta psyke.

Var på jag tycker som jag gör.

Vala skrev:
Jag kan säga att enligt mig måste det då bero på bra ston.

Jag ahr hanterat Beach Boy under längre tid och kan inte påstå att jag tycker att en hingst med det psyket ska få vara kvar i aveln oavsett blup och vad han tillfört den svenska aveln än så länge.

Jag har även sett avkommor som nedärvt detta psyke.

Var på jag tycker som jag gör.

Kan inte annat än hålla med dig fullständigt!, men detta är MIN åsikt.
Det är skillnad på "vinnarskalle psyke" och "knäpp psyke" Beach Boy avkommorna jag stött på har då inte det förstnämnda iaf. Fast vad vet jag som är en sån skogsmulle människa :smirk: :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

PP kommentaren (stoets initsialer) var riktat till Ancan ,svarar för henne att det var stoets tidigare ägare som tog Quedam på henne. Inte för vilken plånbok som helst.

En hingst jag inte skulle använda trots att jag Älskar den individen är Balloubet du rouet. Vilken kapacitet!! (Nu avlar jag ju inte hopp heller)

Men han studsar lite för mycket mellan hindren och verkar inte kunna ridas av vem som helst.
Men hade jag varit en ruskigt skicklig hoppryttare så skulle jag förmodligen se på honom på ett helt annat sätt :p

Sen när jag ser Cardentos hemska skritt (kan man verkligen kalla den det? det är verkligen ren kamelpass) så skriker det Nej inte den!!
Men avlar man ren hopp så passar han ju uppenbarligen bra till en del ston.

Fast mitt intresse ligger ju inom dressyren :D

Jag skulle aldrig använda en räk-arab. :crazy:

Och något annat än en arab skulle ju aldrig komma på fråga... ;)

//C

Just det om du tagit emot dem på tillridning så är det ju oftast något som gått fel från början.

har aldrig sagt att du skulle vara skogsmulle, men orsaken är oftast att folk som inte kanske lämpar sig för en speciell sorts typ av häst många gånger har en sådan.

Jag hävdar fortfarande att säga att det inte finns några bra efter honom är att gå ett litet steg för långt eftersom både hans blup och det faktum att han har en del gdk hingstar och en del väldigt högt placerade avkommor i tävling.

Det finns negativa saker om alla hingstar och både Cardento och Robin Z liksom Cortez har en hel drös medelmåttiga avkommer betyder det ju inte att de är dåliga att använda i en kontrollerad avel.

BB har en hel del bra avkommer, det kan man aldrig bortse ifrån.

Jag antar att du då inte varit nära många av de andra avelsmatadorerna heller, eftersom de flesta är rätt så knepiga och svåra i psyket. Jag har hanterat mer än ett par hingstar som är i världsklass och tycker nog att alla är precis lika besvärliga att ha att göra med.

Jag har då varit i kontakt med flertalet avelsmatadorer som inte är så som BB i psyket.

Finns så mycket jag sett och vet har hänt i hans närhet så man börjar undra.

Eller så har han bara blivit fel behandlad så han blivit så inte vet jag.

Men jämfört med alla dom andra kända hingstarna jag varit i närheten av och har hanterat så är han inte bra.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 429
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka