omvänd avel

Sv: omvänd avel

Diana skrev:
Det första min tränare sa när jag berättade att jag skulle titta på ett Magini-Hertigen sto var inte så positivt... Men vi köpte henne ändå. Hon var otroligt snäll i boxen, älskade att gosa. Men utanför boxen var hon jätte jobbig. Nästan ingen i stallet hade lust att ta in eller ut henne från hagen. Hon var mer uppe i luften med alla benen än på marken. Hon gick knappt att rida ut på, hon knappt att lasta. Hon har sparkat både mig och min mamma när vi har varit ute och gått med henne, för att hon blev "rädd".Vi hade longerlina för att gå till ridhusen, och det ena ligger på stallplan! När man tänker efter så var man rädd för sitt liv ibland!
Vi var och hälsade på hennes mamma och hon var nästan likadan och när jag var på Maginis 21 års kalas så var han inte så lugn heller. Om jag hade ett sto som var sån skulle jag nog välja en lugnare hingst./TH
Är det ingen som har träffat en Magini-Hertigen häst?
Magini i sig själv är säkert inte helt skyldig till humöret i din häst. Hertigen är ju inte precis känd för att lämna "duvungar". Här nere finns en hel del av hans avkommor, och humöret speglar sig faktiskt ner i tredje led ibland... Värsta hästen jag mött med Hertigen i stammen är min kompis sto (Phaeton*-Hertigen) Hur f*n kan man avla så??? Stoet hoppar visserligen som en katt, men bara när hon själv vill...

Me_myself_and_I skrev:
*lånar knapp*

Har bara skummat igenom tråden och kanske missat något, men skulle bara vilja tillägga att de flesta hingstar lever ett för hästen helt onaturligt liv, helt avskiljd från social kontakt med andra hästar och särskilt tävlingsindivider får sällan gå i ordentliga hagar (vissa får överhuvudtaget inte gå ut). Det kan kanske förklara vissa individers humör.
Detta beteende nedärvs ju inte, det är ett resultat av den behandling hingsten fått utstå.

Men det stämmer ju inte riktigt för det finns ju precis lika många ston och val som är skarpa som går i hage :smirk:

Diana skrev:
Det första min tränare sa när jag berättade att jag skulle titta på ett Magini-Hertigen sto var inte så positivt... Men vi köpte henne ändå. Hon var otroligt snäll i boxen, älskade att gosa. Men utanför boxen var hon jätte jobbig. Nästan ingen i stallet hade lust att ta in eller ut henne från hagen. Hon var mer uppe i luften med alla benen än på marken. Hon gick knappt att rida ut på, hon knappt att lasta. Hon har sparkat både mig och min mamma när vi har varit ute och gått med henne, för att hon blev "rädd".Vi hade longerlina för att gå till ridhusen, och det ena ligger på stallplan! När man tänker efter så var man rädd för sitt liv ibland!
Vi var och hälsade på hennes mamma och hon var nästan likadan och när jag var på Maginis 21 års kalas så var han inte så lugn heller. Om jag hade ett sto som var sån skulle jag nog välja en lugnare hingst./TH
Är det ingen som har träffat en Magini-Hertigen häst?

Har träffat en hel del Hertigen hästar som varit underbara att hantera (bla Felix, Hertiginnan FT), däremot har jag sett en del som varit skarpa. Maginis avkommor har väl varit både och men mest rätt heta individer, det är ju bara att se på Briar :crazy: Men sedan så har han lämnat en del trevliga bla Tiffany som vann 6års för en massa år sedan (kan ha varit 7års, jag vet iaf att han var supersnäll och såldes tyvärr utolmands han med).

Direkt hade jag nog sagt att det var en skarp stam, men kan tänka mig att den har en hel del kvaliteér

ancan skrev:
Magini i sig själv är säkert inte helt skyldig till humöret i din häst. Hertigen är ju inte precis känd för att lämna "duvungar". Här nere finns en hel del av hans avkommor, och humöret speglar sig faktiskt ner i tredje led ibland... Värsta hästen jag mött med Hertigen i stammen är min kompis sto (Phaeton*-Hertigen) Hur f*n kan man avla så??? Stoet hoppar visserligen som en katt, men bara när hon själv vill...

:eek:

Jag håller med. Fast även om Phaeton själv var trevlig när jag såg honom, dvs när PF red ft på honom (han vann ju faktiskt SM) så han man ju mött en hel del supertalanger där tyvärr huvudet inte varit med

Jo du kanske vet vem jag är. Jag jobbade mellan sommaren -89 till årsskiftet -89-90. 6 mån med andra ord. Vi har träffats ett par gånger. Veronica heter jag . Hälsa gärna till Catharina! :) Red Magini gjorde jag inte, för den andra hästskötaren hade honom. Jag red bla Rocky, Ult, Primör, Pans Kardinal. (Som fö högg mig i nacken så att jag trillade omkull.)
Huruvida Magini stod uppbunden vid mockning kommer jag inte ihåg, men jag minns att vi (den andra hästskötaren och jag) ofta pratade om hur snäll Magini var. Nerver hade han däremot. Detta var innan MAgini blev "stor". Han kanske blev värre när han hade tävlat mer?
Av de äldre hingstarna var det bara Rocky som var besvärlig, men alla avkommor till honom som jag har träffat har varit trevliga. (Apropå hingstars temperament, och nedärvning, inte riktat till dig)
Av de hingstar du nämnde har jag även haft en del med Almeto att göra, men inte hos Roffe, utan när jag jobbade på hingststation (Det var -94, samma period som Roffe hade honom.).
Det är den trevligaste hingst jag har hanterat vid "betäckning" (fantom), förutom Dragon, som var lika snäll och behändig. Var dessutom trevlig att rida, och att ha och göra med i största allmänhet.

Jag har en Alméto Z - Hertigen och han är ingen duvunge han heller. Uppfödaren skrattar åt sig själv när han tänker på hur han kunde lägga Alméto Z på ett Hertigen sto. :smirk:

via skrev:
Jo du kanske vet vem jag är. Jag jobbade mellan sommaren -89 till årsskiftet -89-90. 6 mån med andra ord. Vi har träffats ett par gånger. Veronica heter jag . Hälsa gärna till Catharina! :) Red Magini gjorde jag inte, för den andra hästskötaren hade honom. Jag red bla Rocky, Ult, Primör, Pans Kardinal. (Som fö högg mig i nacken så att jag trillade omkull.)
Huruvida Magini stod uppbunden vid mockning kommer jag inte ihåg, men jag minns att vi (den andra hästskötaren och jag) ofta pratade om hur snäll Magini var. Nerver hade han däremot. Detta var innan MAgini blev "stor". Han kanske blev värre när han hade tävlat mer?
Av de äldre hingstarna var det bara Rocky som var besvärlig, men alla avkommor till honom som jag har träffat har varit trevliga. (Apropå hingstars temperament, och nedärvning, inte riktat till dig)
Av de hingstar du nämnde har jag även haft en del med Almeto att göra, men inte hos Roffe, utan när jag jobbade på hingststation (Det var -94, samma period som Roffe hade honom.).
Det är den trevligaste hingst jag har hanterat vid "betäckning" (fantom), förutom Dragon, som var lika snäll och behändig. Var dessutom trevlig att rida, och att ha och göra med i största allmänhet.

Oki jag kommer ihåg :D Och kommer väl ihåg Pans Kardinal nu, hade glömt honom helt :o

Rockys avkommor var jättesnälla, men Rocky själv var som han var.

Almeto var mest besvärlig på tävling där man inte kunde vara nära när de tog ur honom ur transporten :crazy: Han var tvungen att linas direkt.

Visst var Magini snäll, min syster hade ju hand om honom och Martini när de var 4 resp 5 år och då var Magini supersnäll att hantera. Han blev dock skarpare när han började att prestera mer dvs runt 93-94.

Jag hälsar till Catarina :D

Hm vet ju om en valack som är efter Hertigen-Pheaton x som är gudasnäll...lugnet självt...vet i fasen vart de elaka humöret tog vägen när han tillverkades...mamman är rent för jäklig i humöret.

Jag vet inte om man kan kalla henne skarp, hon var mest rädd för allt. Hon var bil rädd och bakskygg osv, men hon var inte rädd för hinder! Vi köpte henne som dressyr häst men när vi löshoppade henne första gången så hoppade i läktarhöjd. Hon hade säkert kunna blivit jätte duktig, men jag vet inte om hon hade klarat av att vara på en tävlingsbana.

Jag har ridit en annan Magini avkomma som är världens snällaste, han var som en stor hund.
Jag tror inte att alla Magini eller Hertigens avkommor är knäppa men med ett sånt sto skulle nog en annan hingst varit bättre./TH

Kul tråd! :)

Jag har haft ett Hertigen-sto som var istort sett helslött. Som en ko... Världens snällaste häst.

Jag har också haft en Brabant-valack. Han var snäll som ett lamm i stallet men het som f*n. Hade man en gång galopperat så var det kört att kunna skritta eller trava mer det ridpasset. :eek: Jag fick rida honom max 4 ggr/vecka om han inte skulle bli för hysterisk. Men hoppa gjorde han! En klippa att ha med på tävling (stod som en hund lös bredviv en) och hoppade 1,35 innan jag tyvärr fick ta bort honom.

Spännande att folk har så olika erfarenheter!!

*lånar sista knappen"

Hingsten gör fölungen och människan gör hästen...

Apropås Hertigen är han vårt gammelstos farfar. Hon har integritet :smirk: kan man säga, men verkligen ett hjärta av guld. Gör sitt bästa i alla lägen. Hennnes dotter däremot är skarpare. (e. Dammen)

Jag skulle inte betäcka någon av dem med en hingst som statistiskt sett lämnar stora och / eller tunga hästar, då jag föredrar lättare och inte alltför höga individer.

Jag kan inte säga någon/några särskilda hingstar för det är ju bara mina personliga åsikter... alla har ju sina favoriter och plågoris.

Jag skulle för det första inte välja en hingst som inte är bättre än sin far efterson då kan man ju lika gärna avla på fadern till hingsten istället och jag är dessutom för att avla med de yngre hingstarna då de är bättre (avelsframstegen.)

crazy skrev:
Hm vet ju om en valack som är efter Hertigen-Pheaton x som är gudasnäll...lugnet självt...vet i fasen vart de elaka humöret tog vägen när han tillverkades...mamman är rent för jäklig i humöret.

Där ser man. Roligt att det kan bli bra med sådan avel också ibland. Man måste ju undra - hur mycket spelar uppfödare, uppfostran, utbildningstakt in ???

Pheaton* blir himla goa individer nu i andra/tredje led. Och snygga avkommor fick han ju, inte snack om den saken.

Clintan skrev:
Jag har en Alméto Z - Hertigen och han är ingen duvunge han heller. Uppfödaren skrattar åt sig själv när han tänker på hur han kunde lägga Alméto Z på ett Hertigen sto. :smirk:

Här skrattas det också... alla gör vi små tabbar. Jag inavlade på cawdor hywel för många år sedan... det blev stenhårda individer!!! visserligen så hoppade 2 av 3 SM vid 10 årsåldern, och den tredje var rätt duktig på galoppbanan, men jag skulle aldrig i livet göra om det misstaget.

Får väl skylla på att jag var "dum, ung och blåögd" :angel:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 428
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden