omvänd avel

Sv: omvänd avel

Personligen så gillade jag Cockpit skarpt, han var väldigt trevlig och min syster tycket mkt om honom. De fick ett bra bud på honom och tyvärr sålde de honom

Just en hingst som Cockpit hade jag gärna tagit mitt sto till. Det är klart att jag förstår att man måste sälja ibland, men lite tråkigt är det ;)

*tar sista knappen*

Vill inte skriva några speciella hingstnamn men jag skulle aldrig kunna använda en s k 0-hingst eller hingstar som inte håller guldklass samt C-premierade hingstar.

Görel

Menar inte att man inte skall diskutera och ha olika åsikter men man kanske kan hålla en viss nivå.

Det är alldeles uppenbart för alla som läser att Olgaklara är en person med mycket bred kunskap och erfarenhet. Att klanka på henne (antar jag) känns bara lågt och patetiskt.
Man behöver inte skriva saker som bara är "påhopp" utan kanske kan tänka till en stund innan man skriver. Respektera varandra lite bättre. Bara för att man inte har samma uppfattning behöver man inte idiotförklara varandra.

Dvs jag tycker man kan hoppa över sandlådediskussionerna

För övrigt håller jag med om att det var synd att Cockpit försvann ur Sverige. Har en granne som har en Cockpit-fullblod som stått hos Svante Johansson som är ursnäll och hoppar riktigt trevligt. Inte världens snyggaste kanske men en riktigt bra tävlingshäst.

Jag jobbade hos Roffe när han red Magini, och han var verkligen SUPERSNÄLL.

Jasså var det därför det inte var alla som fick gå in hos honom och att han skulle vara uppbunden i boxen under mockning???

Eller du kanske inte var en av de som fick gå in till honom i boxen?? Det var nämnligen inte många som fick det, typ 3 st!!

Har aldrig sagt något om att han var dum att rida eller ha på tävling :smirk:

Då borde jag ju veta vem du är om du nu jobbade där!!

Jag har haft ett sto som var e:Magini ue: Hertigen, det var ingen bra kombination. Har sett Magini live och han verkar trevlig. Har hört lite negativa saker om Hertigen men jag har ju aldrig träffat honom.
Är det någon som har ngn erfarenhet av Magini-Hertigen hästar?/TH

Ja...nu har jag ju inte träffat Magini live själv...

...men transportbolaget jag anlitar sa att det var det jäkligaste de någonsin hade transporterat och att han slog sönder halva transporten.

Magini var besvärlig och framförallt het att hoppa. Det var ett jäkla mixande med bett innan de hittade rätt och då blev det ett som de gjorde själva.

hern bankade rätt bra i RGB gamla lastbil med ;)

via skrev:
Jag jobbade hos Roffe när han red Magini, och han var verkligen SUPERSNÄLL.

Hon menar Roffe så klart. Hästen träffade hon aldrig :D

OBS skämt!

Jag var på en hastig praktik hos Roffe när han bodde på Sularp. Då stod bla Magini där. Man kan ju inte riktig klalla honom supersnäll á la nallebjörn med tanke på hans beteende i boxen. Men kom han bara utanför var han inte värre än en grinig ridskolekuse. Det var min uppfattning i alla fall och han kanske bara hade bra veckor när jag var där.
Helwan var ju inte helmysig precis, men övriga (Cagliostro, Pentagon, Alexson D, So What, Roderick, Pomme Royal och Cockpit) var inga större monster.

Lånar knapp!

Ganska kul tråd detta, måste jag säga.

Vi val av hingst påverkas man naturligtvis av de trevliga/otrevliga hästindivider man mött under sitt liv. Därför tycker jag att diskussionen är ganska relevant, även om den blir ganska godtycklig och riskerar att bli orättvis, det ska man vara medveten om.

Jag skulle, baserat på mina erfarenheter av avkomman inte välja:
Beach Boy
Roman
Eighty Eight Keys

... eftersom jag träffat "knäppa" hästar av denna härkomst.

Fiorano skrev:
Jag var på en hastig praktik hos Roffe när han bodde på Sularp. Då stod bla Magini där. Man kan ju inte riktig klalla honom supersnäll á la nallebjörn med tanke på hans beteende i boxen. Men kom han bara utanför var han inte värre än en grinig ridskolekuse. Det var min uppfattning i alla fall och han kanske bara hade bra veckor när jag var där.
Helwan var ju inte helmysig precis, men övriga (Cagliostro, Pentagon, Alexson D, So What, Roderick, Pomme Royal och Cockpit) var inga större monster.

Du har helt rätt och mitt svar var endast för att "bevisa" att RGB haft en hel del hingstar och tävlat när han var i Sverige vilket vissa inte trodde på :angel:

Magini var ingen nallebjörn i boxen och inte Helwan heller sedan att det fanns en hel del andra elaka bruksprovshingstar är en helt annan sak. :smirk:

Är nyfiken, varför var det inte en bra kombination?

Det första min tränare sa när jag berättade att jag skulle titta på ett Magini-Hertigen sto var inte så positivt... Men vi köpte henne ändå. Hon var otroligt snäll i boxen, älskade att gosa. Men utanför boxen var hon jätte jobbig. Nästan ingen i stallet hade lust att ta in eller ut henne från hagen. Hon var mer uppe i luften med alla benen än på marken. Hon gick knappt att rida ut på, hon knappt att lasta. Hon har sparkat både mig och min mamma när vi har varit ute och gått med henne, för att hon blev "rädd".Vi hade longerlina för att gå till ridhusen, och det ena ligger på stallplan! När man tänker efter så var man rädd för sitt liv ibland!
Vi var och hälsade på hennes mamma och hon var nästan likadan och när jag var på Maginis 21 års kalas så var han inte så lugn heller. Om jag hade ett sto som var sån skulle jag nog välja en lugnare hingst./TH
Är det ingen som har träffat en Magini-Hertigen häst?

olgaklara skrev:
Du har helt rätt och mitt svar var endast för att "bevisa" att RGB haft en hel del hingstar och tävlat när han var i Sverige vilket vissa inte trodde på :angel:

Vi har väl olika definitioner om vad en hingst av världsklass är.... Det jag tycker är mest märkligt är att du påstår att du ridit hela bunten. Men det har du kanske, vad vet jag?!? :bump:

*lånar knapp*

Har bara skummat igenom tråden och kanske missat något, men skulle bara vilja tillägga att de flesta hingstar lever ett för hästen helt onaturligt liv, helt avskiljd från social kontakt med andra hästar och särskilt tävlingsindivider får sällan gå i ordentliga hagar (vissa får överhuvudtaget inte gå ut). Det kan kanske förklara vissa individers humör.
Detta beteende nedärvs ju inte, det är ett resultat av den behandling hingsten fått utstå.

Senast ändrad av en moderator:

Så du menar på fullt allvar att tex Magini, So What eller Cagliostro inte är hingstar i världsklass????

Varför skulle det vara märkligt att jag ridit dem???? Jag skulle verkligen veta vad du menar med det?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 428
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar