omvänd avel

Sv: omvänd avel

olgaklara skrev:
Just det om du tagit emot dem på tillridning så är det ju oftast något som gått fel från början.

har aldrig sagt att du skulle vara skogsmulle, men orsaken är oftast att folk som inte kanske lämpar sig för en speciell sorts typ av häst många gånger har en sådan.

Jag hävdar fortfarande att säga att det inte finns några bra efter honom är att gå ett litet steg för långt eftersom både hans blup och det faktum att han har en del gdk hingstar och en del väldigt högt placerade avkommor i tävling.

Det finns negativa saker om alla hingstar och både Cardento och Robin Z liksom Cortez har en hel drös medelmåttiga avkommer betyder det ju inte att de är dåliga att använda i en kontrollerad avel.

BB har en hel del bra avkommer, det kan man aldrig bortse ifrån.

Och jag hävdar fortfarande att hissen inte har gått hela vägen upp i huvudet på en del BB avkommor, jag har personligen sett en röd tråd i deras beteende och dom har haft väldigt olika möderne, det var så jag menade.

Jag har ridit många hästar efter hingstar som sägs vara mkt knepiga, men jag har aldrig stött på den typen av psyke som BB hästarna har. Som sagt det är skillnad på psyke och psyke, vinnarskalle och knäppskalle. MEN detta är min åsikt och jag vill inte ens tänka på vad det skullr resultera i om jag betäckte mitt tuffa Carano - Landlord sto med Beach Boy :eek:

:D

Jag skulle aldrig använda en otypisk arab...såna som är avlade enbart för dess färg etc eller som ser ut som små fullblod. En arab ska se ut som en arab!!! :love:

Beach Boy själv är en fruktansvärd individ. Prata gärna med Marco Söderberg som hade hand om honom länge och "hoppade" honom. Den killen var ingen lek att hantera. Det finns en anledning till att han inte tävlades trots enorm kapacitet.

MEN... i avel har han gett en hel del mycket kapabla och psykiskt stabila avkommor. De har ofta fått en mycket vacker och korrekt extriör och fina gångarter. De är ofta modiga och mycket uthålliga.

Här tycker jag stoägarens ansvar kommer in. Har jag ett stabilt och lugnt sto som skulle må bra av lite förädlingsblod så skulle jag mycket väl kunna välja BB. Hade jag en mindre stabil individ skulle jag välja annan hingst. Tyvärr har inte alla gjort just den här bedömningen utan bara tittat på siffror och bilder, resultatet ser du här. En blandning av hästar som Beach Star och de som inte hissen går hela vägen upp på.
Kanske borde Flyinge tagit ett bättre ansvar och informerat om detta tidigare kan man tycka. Det är något jag saknar idag, en bättre psykisk profil på hingstarna. Men en sån kan man väl bara få genom tex ett 100 dagars prov eller liknande.
Kanske något för ASVH?

olgaklara skrev:
Jag antar att du då inte varit nära många av de andra avelsmatadorerna heller, eftersom de flesta är rätt så knepiga och svåra i psyket. Jag har hanterat mer än ett par hingstar som är i världsklass och tycker nog att alla är precis lika besvärliga att ha att göra med.

Vilka hingstar i världsklass då om jag får fråga????

crazy skrev:
Quidam de Revel...Han kostar nu 70 000 kr+ moms...jag menar vart går gränsen för kostnaden att producera ett föl?

I och för sej kunde man för ett par år sedan använda Quidam för en lägre kostnad i Danmark tror det var 15000 vid levande föl.Kanske passade du på då?

Visst det är en bra hingst...men det finns ju gränser...

Tur att man har vänner(aldente igen) som rättar till allt för en "snurrig" individ :) Jag håller fullständigt med dig... Ingen hingst är värld 70.000:- +moms för mig...

aldente igen skrev:
Spännande, lägg Hamilton på PP och invänta lynchmobben:-)

Jag skulle få springa fortare än Ben Johnsson på 100 meter om Magnus fick höra att vi ens "skojade" om det alternativet :rofl:

Vad är det för härstamning på ditt sto?Har hon meriter?Jag har nog missat det om det tagits upp innan?

Vad har du betäckt med för hingstar innan?

Vad det gäller Hamilton väntar jag först för att se vad han lämnar innan jag uttrycker mej.Har sett bild på några äldre avkommor och de såg faktiskt väldigt trevliga ut.

olgaklara skrev:
Typ alla som RGB ridit :smirk:

Typ Rocky då, eller?? Så länge RGB bodde i Sverige så red hade han väl knappast en massa hingstar i världsklass.... För jag antar att det var då du "hanterade" dem....

Barn, sluta bråka nu och klättra ur sandlådan!!
Please

Görel skrev:
Tycker du inte att Magini håller världsklass :smirk:

Citat:
Jag antar att du då inte varit nära många av de andra avelsmatadorerna heller, eftersom de flesta är rätt så knepiga och svåra i psyket. Jag har hanterat mer än ett par hingstar som är i världsklass och tycker nog att alla är precis lika besvärliga att ha att göra med. Slut Citat

Jo, men Magini kan jag säga är ursnäll, så jag grunnar på vad ett hett temperament på en avelsmatador innebär för OlgaKlara.
Är Magini undantaget?

Senast ändrad av en moderator:

Tja jag vet inte vad du menar med bra hingstar, men Zeppelin, Magini, So What, Pentagon, Almeto Z, Leuthen, Castor, Alexon D, Helwan och jag kan fortsätta i det oändliga!!! :smirk:

Tja jag vet inte vem du är, men du har hyggit på mig förut och faktiskt verkar du ju inte veta vilka hingstar som RGB red här i sverige innan han åkte till Holland. Dessutom så har han inte ridit speciellt många hingstar där heller för den delen. :angel:

Då träffade du INTE Magini när han tävlade eller när han visade på proven etc etc :smirk:

Möjligen är Magini supersnäll nu men då var han det INTE

Mayflower skrev:
Typ Rocky då, eller?? Så länge RGB bodde i Sverige så red hade han väl knappast en massa hingstar i världsklass.... För jag antar att det var då du "hanterade" dem....

Jovisst jag glömde ju bort Cockpit och Felix vilka såldes till Tyskland som just hopphästar, båda placerade sig i svår klass där.

Jo Rocky var det inget fel på, kunde hoppa hus, men hans temperament spökade både en och två ggr.

Hanterade :D , jag har faktiskt ridit allihopa.....

Och vad jag vet så har ju faktiskt RGB ridit både Maraton och Labrador och en massa av de "gamla" hingstarna i just det sverige.

Han hade Opius också :angel:

Det är inte mkt du vet :crazy:

Roderik, och han hoppade faktiskt lilla Minotauros RP 114, Eminent, Jag kommer säkert på fler

Kul att höra om Cockpit! Tyckte han hade intressant stam, och har också sett några trevliga hoppare efter honom.

Jag tog bara första bästa hingst ur minnet som både presterat på elitnivå och har avkommor på elitnivå.

Menar du att personer som inte vet vad de skriver om ska stå oemotsagda?

I så fall kan du ju låta bli att läsa tråden :smirk:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 049
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
690
Senast: Roheryn
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 382
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 428
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar