Omskolning av ryttaren

Sv: Omskolning av ryttaren

Man får ju börja i skritt och trav och kanske inte i galoppvolter! Men det hela handlar ju om att konsekvent tvinga hästen att börja tänka själv - att börja känna vad ryttaren gör och inte gå och luta sig emot eller ta stöd mot bettet eller skänklar.

Vi har t ex gjort övningar där vi skrittat på rakspår, inte längs någon vägg utan på medellinjen typ, på lång tygel. Det enda jag som ryttare ska tänka på är att sitta rakt över hästen och fokusera på en punkt rakt fram dit jag ska. När hästen börjar vingla iväg åt något håll eller luta vilket gör att vi börjar gå snett, ska vi fortsätta tänka rakt (vilket gör att vi hamnar snett i sadeln) och låta hästen "gå fel" ett par steg och istället för att styra hästen rätt, vända hästen utåt, snurra ett par varv fort och sen gå ut på rakspåret igen och forsätta rakt fram mot den punkt vi tänkt oss. Lugnt och stilla igen på lång tygel.

Det krävdes inte många snurr förräns hästen började tänka till och lyssna på var jag egentligen var med min kropp och börja rätta in sig under mig.

Detta kräver förståss att du är rak i din kropp och inte lutar åt något håll så att hästen börjar balansera upp dig.

Det är svårt - men det går. Hästen måste börja tänka själv och inte förlita sig på att du styr och håller emot.

Bogarna kommer med automatiskt. När jag vänder hästen 90 grader i galopp har jag brett mellan händerna och flyttar båda händer parallellt lika mycket sidledes och vänder med ytterskänkeln. Innerhöft och skänkel öppnar. För att inte välta måste hästen börja trampa på med inner, "resa upp sig" och ta i med yttersidan!

En häst som galopperar på fort på volten och ligger ner vill man ju gärna dra utåt....Jag fick samma tips av Peter Ljunggren för några år sedan. Ställ inåt. Böj överdrivet mycket innåt. Då måste hästen räta upp sig, bära sig själv och sakta ner tempot och samla sig. Den kan inte bara ligga på fortare och fortare. Att böja innåt eller göra 90-grader svängar innåt ger egentligen samma effekt.

Att galoppera så man ligger i kurvorna är inget jobbigt för hästen. Det är att samla sig på volten i galopp som är jobbigt.
Men som alltid. Först måste man kunna kontrollera tempot i skritt och trav.

Och ja, det är svårare än det låter och ja, det är lätt att sitta och skriva här på nätet! :) Jag grejjar det inte till 100% i verkligheten alltid.

Tackar, det där låter jättevettigt :)

90-graderssvängarna fattar jag, men hur får du till den överdrivna böjningen? Innerskänkeln skulle jag ju tydligen låta bli och om jag tar för mycket i innertygeln kommer vi nog antingen tappa ytterbog helt eller välta :o

Och så är jag nyfiken på övningar för den långsamma hästen, som tycker att krumelurer på ridbanan är ganska meningslöst. (Jag har nämligen en av varje sort :smirk: )

Den överdrivna böjningen får jag genom att ta i innertygeln och böja halsen innåt bara. Du kommer inte välta. Du måste börja i skritt och jobba dig uppåt. Se till att hästen är stark i bogarna. Gör mycket övningar där hästen tvingas att korsa frambenen.

Gör du det i galopp på en gång så kommer ni välta innan hästan orkar bära upp sig. När hästen är tillräckligt stark välter ni inte. Då orkar han både galoppera överdrivet ställd och hålla upp sig själv utan att du håller emot med innerbenet.

Och angående långsamma hästar...jag har en tendens att få de här lite hetare, snabbare hästarna så jag har inga bra tips men än att jag skulle driva jättemycket och så fort du känner ökning släppa trycket. Använd sporrar för att få bra effekt utan att behöva sitta och småtrycka hela tiden. Mycket eftergift så fort du känner tendens framåt. Det ska vara behagligt att gå på framåt och obehagligt att gå långsamt. Eftergift för att hästen inte ska bli skänkeldöd.
Hellre säga till en gång hårt än sitta och smådriva hela tiden (jag är jättebra på att driva hela tiden :)

Ikväll har jag övat "twinstar-vändningar" och jäklar vilken fin galopp vi fick till :D

Om bara piloten får kontroll på sina kroppsdelar så kanske även högerbogen följer med så småningom...

Kul att det funkar med instruktioner så här över nätet! :)

Ett exempel. Övningen var så här. Vi skulle galoppera längs fyrkantspåret. PÅ mitten på kortsidan skulle vi vända rätt upp och förflytta hästen sidledes ut mot kortsidan igen i galopp. Halvt snett igenom i skänkelvikning ungefär. När vi nästan var vid fyrkantsspåret skulle vi sitta om, pussa och byta galopp.

Den övningen fick vi göra på min senaste clinic:) Fungerade jättebra:) åtminstone åt det lätta hållet. Sen är det ju en klumpig ryttare spm ger för stora hjälper men vi jobbar på det:)

Vilka bra övningar du skrev om! Kul att du har hittat en sån bra ridskola att rida på!

Ja. Det är verkligen ett toppenställe!
Har även fått hjälpa till att rida en av privathästarna när ägaren är bortrest så det blir lite uteritt och lite självständigt då och då så man kan träna på det man lär sig på lektionerna på en välskolad häst. Passar mig perfekt! Lagom nivå och lagom ansvar!

jag håller också på att omskola mig.
jag köpte en westernriden häst för 1½år sen som jag lär mig på.
jag läser mycket.
två böcker som jag kan rekommendera är Rolf Carlssons böcker. "Westernridning från början" och "träningsguiden" de har jag lånat från biblioteket, men ska köpa mig egna :idea:
MYCKET bra tips och ideer. sen brukar jag läsa på ett annat westernforum. http://www.western-ridning.com/
där det också står mycket bra saker. plus här förståss :p

sen ska jag åka och träna lite på westernklubben också för en tränare ibland.

Häng inte upp dig på vilken inriktning tränaren har. det finns ju bra och dåliga tränare inom alla discipliner. Du hittar säkert en bra tränare tillslut. (jag har haft tur som inte träffat på en sån där "sparka och dra" instruktör)

Nu har jag enormt bra tränare, så det var tidigare när jag red engelskt som jag inte hittade någon bra tränare.

Hade jag hittat rätt tränare för några år sen så hade jag kanske inte hamnat i westernridningen. Jag provade AR också men fastnade för western.

Kul. Det är alltid skönt att hitta rätt. Jag vet att du provat på endel olika inriktningar. Har för mig att jag läste en riddagbok för några år sen då du provade centrerad ridning.

Det är väl så att man gärna fortsätter med det som man trivs med. Har man en bra instruktör inom sin gren så kanske man inte provar annat. Jag skulle gärna vilja prova western men jag är lite rädd för att instruktören eller folk runtomkring vill påverka mig till att sluta med det som jag håller på med och helt övergå till western. Jag är lite bränd efter att ha gått en kurs i en annan inriktning än den jag håller på med. På den kursen blev jag hela tiden ifrågasatt av trångsynta människor om hur jag kunde hålla på med den sortens ridning.

Jag kan bara inte släppa kontakten med munnen när jag vill samla hästen. Det är ju kört att sluta "dra och sparka på" ridningen. Jag har ju förstört min häst, från att gå lite över tygeln så har han börjat gå och krulla ihop sig:crazy: och det är mitt fel:( Det sitter så djupt det jag lärde mig som barn.

Är det så konstigt då? Vi fick ju lära oss att rida med ett lätt stöd i munnen och gud nåde oss om vi släppte.
- Korta tyglarna, har man alltid skrikit åt mig när jag ridit lektion.

Tycker också det är svårt att släppa stödet och våga låta hästen bära sig själv. Det är ju enklare att bara sitta och hålla emot. Då behöver man inte tänka eller koncentrera sig. Bara driva på och reglera tempot med händerna.
Om man ska ge eftergift efter hela tiden så måste man ju sitta och vara beredd hela tiden på att samla in igen och ge eftergift. Det är mycket mer krävande...och svårt....men tyvärr rätt! :crazy:

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 877
Senast: Badger
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka