Omskolning av ryttaren

Sv: Omskolning av ryttaren

:angel: Jag förstod att det fanns en hake nånstans :D

Men seriöst nu, är det ingen som kan tipsa lite om vad jag kan öva på innan clinicen, eller komma med andra bra tips :)

Det precis som _eva_ säger, se till att ha en bra kondition på din häst, men några speciella övningar behöver du inte träna in innan, du åker väll på en träning för att just LÄRA dig saker, du ska ju inte kunna allt innan... eller, du bör ju kunna styra din häst och ha någorlunda kontroll på honom ;) Men se till att FRÅGA mycket när du är där, ju mer du fråga ju mer får du reda på, och kolla även om någon kan filma dig så att du kan gå igenom clinicen efteråt så att du inte glömmer bort allting :idea:
Men de viktigaste är att ha KUL tillsammans med din häst :)

Kanske lite ur spår men ändå....

Gå tillbaka i tiden och se vad som har hänt. Min instruktör får hela tiden påminna mig om hur det såg ut i början och hur det var då. Jag ser inte mina egna framsteg utan måste ha någon som ser dem åt mig. Men när jag tänker efter så har det ju gått framåt och då blir man mer motiverad att träna vidare.

Kanske lite ur spår men ändå....

Gå tillbaka i tiden och se vad som har hänt. Min instruktör får hela tiden påminna mig om hur det såg ut i början och hur det var då. Jag ser inte mina egna framsteg utan måste ha någon som ser dem åt mig. Men när jag tänker efter så har det ju gått framåt och då blir man mer motiverad att träna vidare.

Jag skriver riddagbok på nätet och det är mycket nyttigt att gå tillbaka ibland. Då ser jag vad jag har fått kämpa med mycket. Min häst har varit/och är krävande. Man glömmer konstigt nog väldigt snabbt och tycker att det går uselt. Men visst har det gått framåt sen jag köpte hästen. Då stod han på bakbenen och var galen.

Det precis som _eva_ säger, se till att ha en bra kondition på din häst, men några speciella övningar behöver du inte träna in innan, du åker väll på en träning för att just LÄRA dig saker, du ska ju inte kunna allt innan... eller, du bör ju kunna styra din häst och ha någorlunda kontroll på honom ;) Men se till att FRÅGA mycket när du är där, ju mer du fråga ju mer får du reda på, och kolla även om någon kan filma dig så att du kan gå igenom clinicen efteråt så att du inte glömmer bort allting :idea:
Men de viktigaste är att ha KUL tillsammans med din häst :)

Såg föresten nu att detta egentligen var menat till AnnA_ :banana:

Det förstod jag. Såklart att jag ska fråga och ha roligt :)

Ser att det är flera "Västernorrland" här i tråden. Kanske någon av er dyker upp på samma clinic?! R.Å. 3-4 mars :idea:

Jag ska tyvärr inte dit.... men vart är det clinicen ska vara?

Du har gjort väldiga framsteg i samarbetet med din häst!!! Vad det gäller ridningen i stort så upplevde även jag i början att den klassiska skolningen var ett hinder men efter att ha ridit för rätt många av våra mest namnkunniga tränare har jag fått meddelat mig från samtliga att det inte alltid är negativt.

Numer tävlar jag alltså i western, rider western i huvudsak men rider fram mina hästar i en högre form då och då och rider igenom dom i dressyr. Det har visat sig ge bra resultat i muskeluppbyggnad och lyhördhet + att hästarna verkligen gillar ombytet;)

Jo, god ridning är alltid god ridning. Hästen ska ju jobba igenom ryggen och bära sig oavsett vilken utrustning som sitter på hästen. Men jag märker ju att han går bättre när jag kan slappna av mer i kroppen och får mera känsla. Inte sitter och tjuvhåller.

Tror inte att det är din gamla klassiska skolning som spökar när du sitter och tjyvhåller Leo;) Det är nog mer en osäkerhet och obalans.

då får du väll se till att träna mer på balansen ;) upp på hästen barbacka mer! :)

Det förstod jag. Såklart att jag ska fråga och ha roligt :)

Ser att det är flera "Västernorrland" här i tråden. Kanske någon av er dyker upp på samma clinic?! R.Å. 3-4 mars :idea:

jag ska inte dit men jag vet en som ska ;)
hon e jättesnäll! om det kan vara ngn tröst:angel:

Hej!
Jag rider själv western och tycker att det är en jätte bra metod att utbilda sin häst. Nedan har jag skrivit hur jag tränar min häst och han har verkligen utvecklats till en följsam, trygg, samarbetsvillig och harmonisk häst.

Bra att veta
Westernridning står för samarbete, kommunikation och kontroll, allt detta vill vi ha i vår ridning. Westernridning ska vara lugnt och kontrollerat. Hästen ska vara lyhörd för ryttarens hjälper och villig att samarbeta med sin ryttare. Uttrycket "Naturligt" syftar på att jag använder mig av ett kroppsspråk som hästarna förstår, eftersom det efterliknar deras eget kroppsspråk. "Ledarskap" syftar på att vi utgår ifrån kunskapen att hästen som flockdjur har behov av ett tydligt ledarskap. "Någon måste vara ledare, helst du!" Praktiskt och konkret innebär det att jag hanterar hästarna utan att använda våld eller fysisk kraft. Ledarskapet innebär att hästarna ska följa mina initiativ.

Western hästen svarar på mindre och mjukare signaler än de som de traditionella ridskolorna lär ut.

1. Stanna hästen
• Använd kommandot whoa som betyder stanna
• Bromsen sitter i benen, sitsen och din vikt inte i händerna
• Höj händerna rakt upp
• Släpp efter med skänkeln skjut fram fötterna
• Tryck ner hälarna
• Lyft upp blicken
• Så fort hästen gjort som du bett den om, släpper du efter på tyglarna, detta kallas eftergift. Ger du inte någon eftergift så blir hästen inte lika uppmärksam som när du verkligen vill att den ska lyssna.
• Eftergift ger du hästen så att han vet att han gjort rätt

2. Få hästen att gå framåt
• Slut om med skänkeln
• Släpp fram handen
• Skänkeln ska endast ligga mot hästen när du ber den om något. Hästen undviker ju tryck, så när trycket avtar förstår hästen att du är nöjd.

3. Styrning
• Med hjälp av tryck så flyttar sig hästen, tryck av skänkel, tygel och bett.
• Inom western så styr man hästen genom neckreining det vill säga att man styr hästen genom tygelns tryck mot halsen
• Vill du flytta hästens framdel till höger så lägger du båda händerna till
• höger, låter höger skänkel slappna av och trycker med vänster skänkel långt fram, händerna hålls nära varann

4. Backa hästen
• Använd kommandot whoa som betyder stanna
• Höj händerna rakt upp
• Släpp efter med skänkeln skjut fram fötterna
• Tryck ner hälarna
• Lyft upp blicken
• Håll kvar skänkeln framåt så backar hästen, vill inte hästen backar så trycker du på med skänkeln, benen ska fortfarande vara framåt. Dra inte i tyglarna för att hästen ska backa.
• Så fort hästen gjort som du bett den om, släpper du efter på tyglarna, detta kallas eftergift.
• Eftergift ger du hästen så att han vet att han gjort rätt

5. Flytta hästen i sidled (sidepass)

• Citatet "hästen går inte åt sidan för att jag lägger skänkeln mot honom, han går åt sidan för att han vill att jag ska sluta lägga skänkeln mot honom” bör man alltid ha i bakhuvudet.
• När hästen går i sidepass så flyttar den ytter framben och bakben framför inner framben och bakben. Hästen ska gå rakt ställd i hela kroppen.
• Exempel: Ska du flytta hästen åt höger så lägger du vänster tygel mot hästens hals samtidigt som du håller upp din högra tygel. Orsaken till att du håller upp högra tygeln är att hästen inte tappar sin innerbog så lätt samtidigt som du får med hela kroppen. Dit vänstra ben lägger du mot hästen lite längre bakåt samtidigt som du håller ett lätt stöd med din högra skänkel.
• Glöm inte eftergiften

6. Vända hästen
• Håll ut dit innerben och ha ett tryck mot hästen med dit ytterben
• Lägg din yttertygel mot hästens hals och led lite försiktigt med din innertygeln
• Hästen ska trampa över sitt innerben
• När hästen gjort rätt så ger du eftergift

7. Att få hästen att gå i form
• När du ska få hästen att gå i form så rider du med sätet in i bettet, d v s du höjer händerna rakt upp, de ska vara helt stilla. Med hjälp av dina skänklar, din vikt och ditt säte så driver du hästen framåt. När hästen går i den form du vill så släpper du efter på tyglarna, detta är en eftergift som visar hästen att den gjort rätt. Tar hästen upp huvudet igen så gör du likadant igen, du rider in hästen i bettet med hjälp av sätet. När hästen går i den form du vill så släpper du efter lite på tyglarna
• På detta sätt så vill hästen gå kvar i den formen eftersom du ger eftergift till hästen när han går rätt , den känner att ”här håller inte min ryttare så hårt i tyglarna så här vill jag gå”

8. Trava
• Använd kommandot trava
• När du vill att din häst ska trava så använder du din sits och dina skänklar, tryck med dina skänklar mot hästen och har ett lätt tryck i munnen.
• Glöm ej att ta bort trycket från hästen när han gjort rätt
• Tycker du att det går för snabbt eller om du vill bryta av till trav använder du dig av ordet hey

9. Galopp
• Innan du fattar galopp så sitter du ner några steg i sadeln.
• Du fattar galopp med ytterskänkeln och sitter ner lite extra på yttre sittben.
• Försök att samla hästen och håll honom med innerskänkel
• Lyft upp innertygeln en aning (om hästen har lätt för att gå för lågt och hamna på bogarna)
• Ta bort ditt innerben i fattningen, då öppnas galoppsidan.
• I galoppen driver du fram hästen med ditt säte
• Ge lite tygel så fort hästen bjuder framåt
• Går det för snabbt och du vill bryta av till trav så använder du dig av ordet hey
• Du kan rida på lite lösare tyglar i galoppen. Rid mycket med ben och säte för att bibehålla formen och bestämma tempo.

Hoppas du har fått lite hjälp på vägen /Karin

Jag tror också att du måste få lite bättre självförtroende. Så dåligt som du tycks tro att du rider - rider du inte. Tvärtom Alazzi!!! :-)

Men visst....jag känner precis likadant! Jag får ibland nypa mig i armen och undrar om jag drömmer när vi på lektionerna nu för tiden tränar bytesträning på rakspår, förflyttar hästarna åt sidan i galopp och andra såna där helt omöjliga grejjer man inte trodde att man någonsin skulle fixa.

Galoppombyten....det är man ju intutad att det är skiiitsvårt sen barnsben på engelska ridskolan. Nu gör jag det...inte felfritt och inte perfekt men vi har påbörjat träning!

Det jag har svårast för, som gammal engelsk ryttare är att sluta hjälpa hästen.

Ett exempel. Övningen var så här. Vi skulle galoppera längs fyrkantspåret. PÅ mitten på kortsidan skulle vi vända rätt upp och förflytta hästen sidledes ut mot kortsidan igen i galopp. Halvt snett igenom i skänkelvikning ungefär. När vi nästan var vid fyrkantsspåret skulle vi sitta om, pussa och byta galopp.

Jag red en häst som var väldigt framåt och hetsig. I galoppen gick det bara fortare och fortare. Jag fick rådet att vända honom nittio grader så fort jag kände att han ökade genom att lägga mot yttertygeln, leda med vänster och lägga tryck på yttersidan. Så gjorde vi såna 90-graders vändnigar några gånger tills han lugnat sig och sen fortsatte vi ut i övningen.

Flera gånger kändes det som vi bokstavligen låg i svängarna men övningen fick honom att sänka tempot och börja koncentrera sig på att få med alla sina kroppsdelar och yttersidan - men efter ett tag kommer jag på mig själv att sitta och hålla emot med innerskänklen i svängarna för att han inte ska rasa i backen (som om...jaja) och det är ju inte hästen sen att utnyttja, han lutar sig såklart bekvämt mot mitt ben och kan slira med innerbogen.

Det där kommer jag ihåg så väl från engelskridninge. Hur man skulle ha lätt STÖD i handen, lätt STÖD med skänkeln, att HJÄLPA hästen genom övningarna och skolorna hela tiden. På min nuvarande westernridskola jobbar vi ifrån det. Ge hjälp. Tvinga hästen att balansera sig själv. Visa vägen. Hästen gör jobbet.

Men det är skitsvårt att inte sitta och hålla lätt stöd i handen när hästen ligger på. Att våga driva mot samling och släppa stödet när det går fort. Att inte sitta och skänkla och skänkla när det går långsamt!

Det där låter som en viktig skillnad, som jag gärna tar till mig! Berätta gärna mera! Hur får du bogarna på plats? Hur driver du mot samling (på en häst som helst galopperar tills han välter)? Hur gör du med den långsamma hästen?

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 877
Senast: Badger
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka