Omskolning av ryttaren

alazzi

Trådstartare
till western. Jag har ju ridit dålig engelsk ridning under alla år, "dra ihop och sparka på" varianten. Letade efter alternativ till den ridningen tidigt, redan på mitten av 80-talet utan att lyckas. Har nosat på centrerad ridning och barockridning också i ett försök att lära mig god ridning eftersom jag inte hittade någon bra instruktör inom den engelska ridningen. Har antagligen haft enorm otur som inte hittat rätt instruktör.

Och nu rider jag knappt för instruktör heller, har jag tur så kan jag få en lektion per månad...Det är inte vilja hos mig som brister utan instruktörens tid som inte räcker till. Han har fullt upp med elever.

Vad kan man göra för att utveckla sin ridning utan så mycket instruktörshjälp? Ge upp och lägga sig att dö eller hur gör man för att omskola sig?

Jag vill gärna rida min häst genom varje steg och kontrollera hela tiden och har svårt att slappna av och ta mer ridning genom sitsen när hästen behöver ridas mer.

Sv: Omskolning av ryttaren

Filma, studera, reflektera! :D

Man gör en massa "dumheter" omedvetet när man rider, men om man filmar det - varje gång - så ser man ett mönster i sin ridning.. Och har man kommit så långt så får man börja studera HUR man själv rider, HUR de man tycker är "duktiga" rider, hur hästen går om du gör si och hur hästen går om du gör så.. :D Analysera mera! :)

Rid, filma, klappa om hästen, sätt på kaffet och studera dig själv i din ridning direkt när du fortfarande har "hästkänslan" i kroppen..

Jag brukar göra så.. det var mitt sätt att bli av med mina alldeles för låga händer och "kvart i tre" skänklar.. :D Men jiis vad förbannad man kan bli på sig själv i början...

Lycka till! :D

Tack! Jag har ju några filmer på oss och det finns ju massor av fel och brister på dem. Ridning är svårt. Att lära sig känna hur man ska göra om man inte har det naturligt.

Till helgen ska vi ha clinic för en ny tränare, hoppas att hon är bra.

lite tankar från mig... :d

Mycket av ridningen handlar om känsla... kunna känna VARJE steg hästen tar. vill man kunna påverka hästen gäller det att påverka på rätt ställe. t.ex. rider man rakt fram och ska göra en 90 graders vändning så lägger man på vikt/tygel/ben, MEN gör man detta när hästen precis sätter i ytterbenet tar det ett steg till innan hästen verkligen kan flytta sig, eftersom det är ytterbenet hästen flyttar först över inner fram. Men ser man till att lägga på sina hjälper när hästen precis är på väg att lyfta ytter bak och precis har satt i inner fram kan hästen flytta sig på en gång.
Detta är inget någon kan lära ut hur man själv ska känna, utan det gäller att man själv känner sig fram, provar olika saker och tänker efter vilken skillnad det var osv. Men det gäller både själva ridningen och själva hanteringen av hästar. Kunna känna av hur olika hästar är, men de krävs även en hel del vana...

Sedan tror jag även mycket på den mentala biten. Att kunna tänka positivt, se framför sig hur man vill att det ska vara/se ut. Kanske till och med redan dagen/veckan/månaden innan föreställa sig hur man vill att det hela ska gå till och sluta. Tänker man att det ska gå bra, att man kommer att lyckas och det kommer det att gå MYCKET bättre.

"Det omöjliga tar bara lite längre tid att lösa"

När man inte har så bra tillgång till tränare så kan man be någon person FILMA när man rider, så att efter träningspasset kunna sätta sig ner och kritiresa sig själv. Vad var bra och vad skulle jag kunna göra bättre. Leta efter det som är bra, gäller även de ytterst små sakerna, som stabila händer, ett leende på läpparna, en bra övergång till trav osv osv... Se till att ta fram det som är bra hos just dig, få en bra bild av dig själv och dig och hästen som ETT ekipage

Jag har ju tyvärr ingen ridkänsla, alls. Det är en ren slump när jag lyckas få hjälperna i rätt ögonblick ibland. Jag har ju inga större ambitioner heller, men lite vill man ju utvecklas för att det ska vara kul att fortsätta med träningen.

Men jag brukar tvinga min man att filma oss ibland, flera av de filmerna ligger ju ute på nätet.

Vilka är mina största fel? Vad bör jag tänka på? Vad kan jag göra för att det ska bli bättre och utvecklas?

När jag skolade om mig till western och därefter min ponny så startade jag med en kurs på Jultorp ranch. Eftersom jag inte kunde grunderna i western så valde jag att ta en intensivkurs. Jag var jättenöjd och har därefter tagit hjälp med köpa sadel och prova ut bett. Efter jultorp var jag fullt upptagen med att försöka omskola min ponny, red för några tränare då. Det är ett sätt att börja om, sedan tillkommer ju besväret med att hitta tränare osv.

som jag uppfattar dig nu så bör du träna på den mentala biten... din inställning till att VILJA träna och bli bättre kan bli MYCKET bättre! Så länge du VILL och verkligen lägger ner den tid du behöver till detta så tror jag att du kan komma mycket långt...

Vad många inte vet än är att den mentala inställningen till saker och ting har större inverkan än vad de tror. Du kan göra så mycket mer och klara av mycket mer om du verkligen TROR PÅ DIG SJÄLV Det är inte heller i bara ridningen som detta behövs, även i resten av livet måste vi börja tänka mer positivt till att vi kan klara av så mycket mer än vad vi vet om än...

jag själv har otvecklats väligt mycket sedan jag började träna mer med coaching av mig själv och hela tiden TÄNKA POSITIVT

Se nu till att "rensa" hjärnan från allt skrot och in med allt positivt!

"Jag KAN, jag VILL jag SKA"

:)

Jo, jag vet, mitt självförtroende inom ridningen är uselt. Jag ser det som självinsikt dock;) Jag inbillar mig inte att jag kan något utan blir glatt överraskad om det lyckas.

Lika glatt överraskad varje gång som hästen byter rent t.ex.

Tycker att hästen är fin när andra rider honom eller när han springer i hagen. Inte när jag rider, då ser jag bara fettbomben som sitter på hans stackars rygg:o

Men jag har verkligen börjat kämpa med vikten nu igen:o Mötte provrumsspeglarna nu senast jag var och köpte ett par byxor och jag vet inte vilken konstig fettbomb som var inne i provhytten samtidigt som jag var där. Den riktiga alazzi syntes inte alls, hon är ju smal:rofl:

en bra bok om motivation är BÄST TILL HÄST, jättebra tycker jag :bow:

Oh vilken bra tråd! Jag sitter i precis samma situation, och JÖSSES vad svårt det är att lära sig! Allt är tvärt om och tankesättet är helt annorlunda. Tycker ju många gånger att det låter MYCKET bättre än på engelskt vis, men just ridningen har jag jätte svårt för, men det kommer det kommer :)

Nu blir jag lite nyfiken....:d
vilka saker är tvärs om tycker du? Eftersom det var ett tag sedan jag red "dressyr" och inte var så speciellt bra då, så skulle de vara jättebra om jag fick reda på vad du tycker är tvärt om mot för den engelska ridningen/hästhanteringen! Är alltid bra att ha koll på de gånger man hjälper "nya" westernryttare som har hållt på med engelsk ridning lääääänge... :bump:

*förlåt TS, men detta kan ju också vara intressant även för dig ;)*

Ptja. Eftersom att jag inte kommit så långt än så kan jag ju inte radda upp hur mycket som helst och det kanske inte är mer än de :angel: men det är två "stora" saker som man stött på tidigt.

1. Vikthjälperna. I dressyren så ja, tittar du åt höger så ska vikten läggas åt höger (man viker tydligen livet) och så svänger hästen åt höger. I western så ska du titta åt höger, låta bli att vika livet, då hamnar vikten åt vänster och hästen "puttas" åt höger och svänger åt höger.

2. Svänga/ledande tygeltag. I dressyren så vrålades det rätt ofta om ledandetygeltag och dessa skulle man ta utåt, alltså leda rakt ut från hästen. (nu talar jag dock om dressyr på ridskolenivå) Tog du ledande tygeltag ut åt höger, ja då svängde hästen åt höger. I western så är tydligen inte de ledande tygeltagen lika förekommande utan förekommer tydligen bara på "några undantag". Dessutom så svänger man ju helt annorlunda, i western så puttar/trycker hästen åt sidan med vikt och tyglar i dressyren så "drar" man den istället.

I övrigt så uppfattar jag det som att det är mycket mer slit och dra i dressyren än i western. Jag va/är ju ingen direkt mästare på dressyr och är helt grön på western (men jäklar va bra jag ska bli :angel: ) Men det är iaf det som har varit svårast hittils.

alltså detta hör ju inte hit egentligen men jag tycker denna sidan är SÅÅÅÅ bra :love: jag bara måste ge länken till denna utbildningstrappa som jag tycker är så fundamental:

http://hem.fyristorg.com/ridkonst/sidor/trappan/utbildningstrappan.htm

den finns att hitta på www.ridkonst.nu
jag har länge sneglat över på den akademiska sidan och sanning o säga står jag väl o väger mellan western o AR...svååårt...

jag har läst i en del trådar där många menar att en kombination av de två är bra eftersom AR kan bli lite väl koncentrerat, de jobbar inte med så mycket hmm bjudning framåt och tempo, utan mer kraft direkt på stället, tramp hit och dit. IAF vad JAG uppfattat det som... är ju inte så insatt... I mina ögon är inget ensidigt bra, men båda två kanske vore en perfekt mix?

Låter precis som det var när jag själv gick på ridskola (8-9 år sedan) och det är skrämmade att ridskolorna ligger kvar på precis samma nivå, men visst vet jag att det även finns bra ridskolor, men nu var det ju inte de som skulle diskuteras ;)
Men jag hoppas att tävlande dressyrryttare kan något mer.... :crazy:

Men du verkar ha fått en bra uppfattning om westernridningen i alla fall, så lycka till med fortsatt kunskapslärande och skriv gärna någon fler rad om olikaheterna! :idea:

Försök att rida med lite mer känsla, släpp kontrollen och låt din häst vara med och bestämma, när ni har kul tillsammans kommer ni samtidigt att göra framsteg:)
Det är det enda som funkar på hästen jag rider, på vägar, i paddoken och på öppna ytor blir hon blockerad och slutar lyssna, rider man däremot rakt it i skogen utan nån stig att följa blir hon rena dröm hästen att rida, våran kommunikation blir nästintill perfekt.
Vill hon öka takten så får hon öka takten, vill hon sakta ner så får hon sakta ner, självklart har även jag nåt att säga till om!

Så mitt tips är ut i skogen med dig, och ha kul med din häst!:)
Våga släpp på kontrollen och lita på din häst och njut av känslan av att sitta på ryggen på det djur vi älskar mest, och som faktiskt låter oss sitta där för det mesta;)

på ridskolan jag red har fått pris för typ årets ridskola, vilket år det var minns jag inte men det ska vara en bra ridskola. när jag sedan kom in med min egen häst och skulle rida lektion för ridskolans ägare så säger hon så här "nu ska vi lära oss rida på riktigt, inte som man lär sig på ridskolan"
tycker bara den kommentaren är rätt skrämmande och så ångrar man ju rätt bittert att man la ut så mycket pengar på ridskolan.
nåja något måste man ju lärt sig.

men ja ska fylla i så fort jag stöter på något olikt.

ryggningen är ju föresten olik. i dressyren så driver du med skänklarna i varje steg och tar tillbaka hästen i tyglarna.
dessutom så känns det som att man rider mycket mer med vikten i western än i dressyren. som halt exempelvis, i western så sätter du dig på bakfickorna och i dressyren så använder du tyglarna och hästen ska stanna för eftergiften, i western är eftergiften belöningen för att ha gjort rätt, för att redan ha stannat om jag förstått det rätt. sedan så driver man ju mer med sitsen och inte sitter och "hammrar" med skänklarna.
jag tror nog att man mer visar vägen för hästen med skänklarna. Ex vid sidepass så håller man ut högerskänkel om du ska åt höger, hah, det skulle jag vilja se på en dressyrryttare.
hmm, det är svårt när man är nybörjare att komma ihåg allt man lärt sig och så blir man lite nervös för om man ska säga rätt eller fel :p

men de ska bli roligt att lära sig fler skillnader och framförallt lära mig mer, hästkraken är ju westerninriden och var inte alls engelskskolad som jag trodde, så jag tog den lätta vägen och skolade om mig före honom, men vi stannar säkert kvar med tanke på att det känns mycket mer rätt att rida western. känns mer logiskt och rätt för hästen, känns mer som hansspråk och jag är ju en sådan person som tror att vi människor ska prata hästiska istället för att hästarna ska prata männis.. (hehe det gick inte att göra om människa till ett språk rakt av) att prata människospråk :p

/ H

Jag hoppar in i den här tråden! Jag har aldrig ridit western, men jag känner inte heller igen mig i den beskrivning av "icke-western" som dök upp i den här tråden. Jag och min häst pysslar nog med en egen "dansk-norrländsk"? variant av dressyr :rofl:

Nåväl, till mina frågor. Jag är nästan övertalad till att vara med på westernclinic! Jag var helt inställd på att sitta på läktaren och tyckte att det skulle bli jättespännande. Men nu blev det en ridplats ledig, som de verkar tycka att jag ska ha... :crazy:

Så jag undrar hur en första lektion kan se ut?! Vad gör man, hur gör man, ??? Det finns ju även så många grenar inom western! Är det reining som är mest som dressyr?

Är det något jag bör tänka på? Något jag kan öva på innan clinicen? Jag tänker förstås rida i min vanliga dressyrsadel (den westernsadel jag har passar bara på shettisen :D ) och jag brukar rida bettlöst. Blir man mobbad då :o

Oh, vad avundsjuk jag blir, jag skulle också vilja gå på clinic. Du kommer garanterat att ha jätte roligt. Vad du kan förbereda innan är jag inte rätt person att svara på eftersom jag är nybörjare så det överlåter jag till de andra.
Däremot så vill jag bara säga att när jag har beskrivit ovan skillnaden mellan western och dressyren så kanske det låter som att jag har sågat dressyren när jag skrivit "slit och dra" eller hur det nu lät. Men det var inte riktigt min mening utan det var mer för att förklara skillnaderna. Det är väll kanske så att om man inte är en expert på dressyr :angel: så kanske det blir lite mer slit och dra än det kanske borde vara :p

Jo, nog finns det väl "slit och dra"-ryttare här och var... men de flesta försöker nog rida med sitsen och inte vika sig i sidan osv. Sen finns det ju olika teorier inom dressyr också, beroende på om man rider franskt, tyskt, klassiskt, barockt, osv, eller sin egna variant...

Det är väll kanske så att om man inte är en expert på dressyr så kanske det blir lite mer slit och dra än det kanske borde vara

Där har du nog en poäng ;)

Hola,
Bettlöst och dressyrsadel fungerar alldeles utmärkt. Och ingen mobbas för att de inte har "rätt" grejjor.

Det är bra om hästen är i god kondition, både fysiskt och psykist då det brukar kunna bli krävande för både häst och ryttare.

Reining anses vara Westernridningens svar på Dressyr, men mönstren sker i galopp.... Det finns ett trettiotal grenar så du och din häst kommer garanterat att hitta något som passar er.

mvh Eva

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
3 025
Senast: Lycan
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 404
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Jag ville inte kidnappa tråden Rädsla vid ridning (utbruten från Dressyrsnackis 14) utan skapade en egen. mod. får foga samma om det är...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
9 877
Senast: Badger
·
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka