Områdets ofrivilliga uppfostringsanstalt

Eavea

Trådstartare
Jag har två stycken, mot framrusande främmande hundar, ganska otrevliga labrador tikar. Dom ser det som sin uppgift att sätta dessa busar på plats och låter därmed som "baskervilles hund". Det är ett pågående arbete att dom ska acceptera att JAG fixar slynglarna, inte dom.

Under lång tid har det fungerat utmärkt, då folk helt sonika inte släppt fram sina ohängda hundar....för labradorer är ju så snälla :arghh:

Men på senare tid har jag fått ett problem som jag inte fattar hur jag ska lösa. Folk släpper med vilje sina (i de flesta fall ouppfostrade hundar) lösa så de får rusa fram för att mina ska uppfostra dom! :eek:

Att både hundarna och jag låter minst sagt otrevligt berör vare sig hund eller matte/husse det minsta.
- Det är så bra att dom får lite skäll så dom lär sig att inte springa fram :banghead:

Så vad gör man?

Jag har två stycken, mot framrusande främmande hundar, ganska otrevliga labrador tikar. Dom ser det som sin uppgift att sätta dessa busar på plats och låter därmed som "baskervilles hund". Det är ett pågående arbete att dom ska acceptera att JAG fixar slynglarna, inte dom.

Under lång tid har det fungerat utmärkt, då folk helt sonika inte släppt fram sina ohängda hundar....för labradorer är ju så snälla :arghh:

Men på senare tid har jag fått ett problem som jag inte fattar hur jag ska lösa. Folk släpper med vilje sina (i de flesta fall ouppfostrade hundar) lösa så de får rusa fram för att mina ska uppfostra dom! :eek:

Att både hundarna och jag låter minst sagt otrevligt berör vare sig hund eller matte/husse det minsta.
- Det är så bra att dom får lite skäll så dom lär sig att inte springa fram :banghead:

Så vad gör man?

Hade blivi galen!
Fattar inte vsrför. Säg att de bits?

Hade en söt hund som såg snäll ut ca 30 cm mhk. Som svskydde andra hundar. Alla skulle släppa fram sina hundar så de skulle hälsa-varför? O folk böjde sig över o skulle klappa. Man va rätt observant och blev kallas sur kärring mången gång för jag sa -De ska inte hälsa! Eller det kom en löshund med människan långt efter - ( rätt vanligt.)Koppla hunden vrålande jag högt. Varför då kom som svar den är snäll. Mitt svar det är inte min! Upps vad människan kalla in sin hund.

Jag håller med @snorp och hade också sagt att hundarna hade skabb eller nåt. Hade satt gul markering på koppel/sele också, men det är väl inte många som har koll på vad det betyder.

Jag har råkat ut för detta då och då och har då sagt ifrån vilket de har fattat. Jag skulle inte dra mig för att ropa " Jag vill inte ha hit din hund. Ta bort den nu!!"

Jag hade inte brytt mig om att ge någon förklaring om jag ingen hade. Dock så avskyr min äldsta hund andra hundar och sannorlikheten är stor att hon skulle bita vilket jag ibland har sagt om ägaren inte reagerat snabbt nog.

Jag säger åt folk att ta sina hundar och ger dem en utskällning.

En kompis gick med Ruben, möter en gubbe med en tuss i ett koppel. Gubben frågar om tussen får hälsa varpå kompisen glatt svarar, javisst, men Ruben bits :D
Gubben halade snabbt in hunden och gick utan ett ord.

Enda att göra är väl att förklara på ngt enkelt bestämt sätt att du inte alls uppskattar att de gör så, att det är extremt stressande (bara att bre på..) för dina hundar och att de andra har strikt hundägaransvar etc. Tänk ut några slagkraftiga enkla men raka meningar och dra varje gång. Hade inte det funkat kan man alltid dra till med att de bits, eller annat valfritt på temat "de är inte så snälla som du tror", skabb, osv.

Själv kör jag med @Voff -metoden. Om de ropar "men han är snäll" och jag inte alls litar på dem, har det hänt att jag vrålat tillbaka "det SKITER JAG I". Då gällde det en huskykorsning som stod på bakbenen och försökte nå de två hundar jag slängt upp i famnen (det är lätträknade de ggr jag gjort sånt) i brist på annat skydd på öppet fält- den hunden var inte alls snäll kan meddelas.
Är det nån snäll pensionär som bara inte fattar bättre och hunden är modell mindre/gammal etc och verkligen ser snäll ut och inte är på, så kan jag låta det bero. Men om nån tyckte att mina skulle agera fritids åt sina ouppfostrade jyckar så hade jag låtit dem veta min åsikt. Men som sagt, bra att ha tänkt ut i förväg vad man ska säga så man har det klart och inte blir ställd.

Tror jag får satsa på rabies nästa gång, för kennelhosta gick bet
- Det är lugnt hen är vaccinerad

Att dom bits skulle jag dratt till med första gångerna, nu vet de 5 hundägare det rör som om att mina inte gör det....olyckligtvis.

Att jag skäller och vrålar går liksom inte hem heller...ägarna tycker jag är en otrevlig jävel men släpper lik förbannat hundarna nästa gång ändå.

Enda som funkat hittills var när jag såg en jycke komma, platsade mina och sprang emot den vrålandes i affekt. Då skulle jag bli anmäld för så fick man inte göra mot Molle....
Och detta par har visserligen hållit sin hundkopplad....men ska man verkligen behöva vara aggressiv för att folk ska fatta?

Tror jag får satsa på rabies nästa gång, för kennelhosta gick bet
- Det är lugnt hen är vaccinerad

Att dom bits skulle jag dratt till med första gångerna, nu vet de 5 hundägare det rör som om att mina inte gör det....olyckligtvis.

Att jag skäller och vrålar går liksom inte hem heller...ägarna tycker jag är en otrevlig jävel men släpper lik förbannat hundarna nästa gång ändå.

Enda som funkat hittills var när jag såg en jycke komma, platsade mina och sprang emot den vrålandes i affekt. Då skulle jag bli anmäld för så fick man inte göra mot Molle....
Och detta par har visserligen hållit sin hundkopplad....men ska man verkligen behöva vara aggressiv för att folk ska fatta?

Svar ja, ibland måste man bli snudd på aggressiv.
Du kan prova att dra till med att om de släpper fram sin hund mot din vilja så brister de mot lagen om totalt ägaransvar. Man har faktiskt skyldigheten att se till att ens hund inte är till besvär för andra människor och hundar. Iom att de släpper fram sin hund trots din tydligt uttryckta ovilja så får du freda dig. Och du kan hota med anmälan.
Det är extremt men om det är det enda de fattar så...

Yep...

/Mvh hon som vrålar svordomar, kallar andras hundar för diverse öknamn och hotar med att sparka hundar osv om det är vad som behövs för att folk ska fatta...

Tyvärr. Folk är idioter. Jag har överseende med rena misstag men när det är gång på gång och sätts i system så känner jag bara :banghead:.

Min hane gillar förövrigt inte andra hanhundar, jag kan inte garantera att han inte skulle bita. Han är en Amstaff/Rottiskorsning och jag tänker inte säga att han ser farlig ut men han är ingen liten fluffig hund. Om det hjälper? Antagligen ibland. Men jag har varit med om människor som vet att han inte gillar andra hanar som ändå inte kopplar sin hane eftersom "deras hane är så bra på att läsa andra hundar att han inte springer ända fram". Nä, han cirkulerar bara runt oss på sådär 2-3 meters avstånd. Eller personen som släppte fram sin hane för att han behövde ändå uppfostras. Nu var det lyckligtvis en unghund och innan de blir könsmogna så är det lugnt men i övrigt vad lär sig hunden om den råkar bli ihjälbiten? Har förklarat i rastgårdar att min hund inte gillar andra hanhundar, han är inte snäll, de andra hundarna kan mycket möjligt komma att backa honom eftersom de känner varandra väl och ändå fått frågan om det går bra att komma in. :nailbiting:

Folk är idioter. En jag känner fick uppmaningen från en hundägare att han skulle sparka hunden om den kom nära så lärde den sig att inte gå fram till folk. Ja, ibland är det enda som hjälper att bli aggressiv. En del fattar inget annat och ibland inte då heller.

Bara att vässa hornen då med andra ord :devil:
Har levt i nån vanförställning att det går att förklara/resonera med folk, men det funkar ju tydligen inte oavsett tonläge. Sen att dom inte är rädda om sina hundar känns bara så jäkla fel.

Ta med en vattenspruta ut. Och spruta på husse/matte när de släpper fram sina hundar :idea:
Kan ju alltid kasta hundbajspåsen på dom, en sån har man ju oftast med sig :D

Bara att vässa hornen då med andra ord :devil:
Har levt i nån vanförställning att det går att förklara/resonera med folk, men det funkar ju tydligen inte oavsett tonläge. Sen att dom inte är rädda om sina hundar känns bara så jäkla fel.
Nä, folk är inte rädda om sina hundar. En gång för många år sedan, när jag fortfarande hade min första saluki, så mötte vi en lös liten hund mitt i centrum. Där får hundar inte vara lösa ens om de är lydiga och den här hundägaren hade ingen koll alls, hon satt på en bänk samtidigt som hunden gick runt hur som helst på torget... Den lilla hunden fick syn på mina stora och sprang fram, min äldsta var INTE glad i framspringande hundar och vrålade som om hon skulle äta upp den lilla. Brydde sig ägaren? Nej. Brydde sig ägaren när jag skrek åt henne att koppla hunden? Nej. Först när jag skrek något i stil med "Ta bort din jävla golvmopp innan den blir uppäten!" så reagerade hon och hasade sig mot oss för att ta iväg den lilla :grin:

Jag gillar verkligen inte att bli sur eller ens att låta sur, pratar gärna med folk vi möter ute och försöker samarbeta vid alla möten hela tiden så att det ska gå smidigt. Men ja, folk som inte ens försöker hålla koll på sina hundar, de har jag gett upp hoppet om.

Men vadå lära sig att inte springa fram ? Är ju det dom gör gång på gång. Vilka efterblivna människor. Om denna historia är sann. Jag hade gått och pratat med ägarna utan hundar .

Jag gillar verkligen inte att bli sur eller ens att låta sur, pratar gärna med folk vi möter ute och försöker samarbeta vid alla möten hela tiden så att det ska gå smidigt. Men ja, folk som inte ens försöker hålla koll på sina hundar, de har jag gett upp hoppet om.

Hatar också att bli sur/arg och tycker att det ska räcka med att tydligt säga ifrån i vänligt tonfall. Men det rinner av dessa som vatten på en gås. Merparten av folket i området är fantastiska hundmänniskor, men dessa är ju bara helt tappade.

Men vadå lära sig att inte springa fram ? Är ju det dom gör gång på gång. Vilka efterblivna människor. Om denna historia är sann. Jag hade gått och pratat med ägarna utan hundar .

Det är av sakerna jag i saklig ton försökt förklara för dessa personer. Men nej, dom fattar inte att deras hundar kan tycka att det är en belöning att bli utskällda av andra hundar.

Hatar också att bli sur/arg och tycker att det ska räcka med att tydligt säga ifrån i vänligt tonfall. Men det rinner av dessa som vatten på en gås. Merparten av folket i området är fantastiska hundmänniskor, men dessa är ju bara helt tappade.
Jag brukar också ha extremt stor tolerans.Iaf om man jämför med de flesta på nätet. Så länge hundarna som springer fram till oss inte ska slåss brukar jag låta dom hälsa och prata en stund istället då mina hundar funkar väldigt bra med andra hundar. Men att någon skulle använda oss som träningssobjekt sådär hade gjort till och med mig helt vansinnigt ledsen på ägarna.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej kloka buke! Jag vänder mig till er för tankar och funderingar. Ber om ursäkt i förväg för långt inlägg. Det är så att vi köpte...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 355
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hundträning Jag har en notoriskt människohoppande 15-månaders labrador - och jag känner en viss hopplöshet kring det. Är hon runt andra människor än...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 918
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar