Omplacering

Madick

Trådstartare
Jag jagar lösningar i mitt huvud för fullt och en av vägarna är tyvärr omplacering av hunden. Inget bestämt, det är bara funderingar än så länge. OM man skulle önska omplacera sin hund, han är alltså inte ett år än, glad och trevlig på alla sätt, hur går man tillväga då? Uppfödaren bor långt bort och det är ingen panik att han måste bort över en dag direkt. Hur vet man vad det är för folk som är intresserade och hur hittar man intresserade? Vad säljer man en omplaceringshund för?

Det känns nästan lättare att göra sig av med en karl än en hund...

Jag jagar lösningar i mitt huvud för fullt och en av vägarna är tyvärr omplacering av hunden. Inget bestämt, det är bara funderingar än så länge. OM man skulle önska omplacera sin hund, han är alltså inte ett år än, glad och trevlig på alla sätt, hur går man tillväga då? Uppfödaren bor långt bort och det är ingen panik att han måste bort över en dag direkt. Hur vet man vad det är för folk som är intresserade och hur hittar man intresserade? Vad säljer man en omplaceringshund för?

Prata med uppfödaren och se om hen kan lägga ut några krokar. Annars brukar rasklubbens hemsida vara en seriös kanal för seriösa spekulanter.

Om hunden är tränad i till exempel agility finns det agilitygrupper på facebook där man kan lägga ut en blänkare.

Är uppfödaren intresserad av att ta hem hunden igen, så går garanterat avståndet att lösa - det finns många sätt att få hjälp med resan.

Det finns åtminstone två facebook grupper för SKK reggade hundar som har ganska många medlemmar, kanske lite bättre där än blocket men man får nog vara kräsen för det verkar vara en del som söker vilken hund som helst så länge den är billig/gratis också. Hunduppfödarnas omplaceringslista och Hundar till salu, allt enligt SKK heter dem. Men det finns säkert fler.

Men är det så alltså att omplaceringshundar är "gratis"? En valp av vår ras kostar runt 18.000 kr, förväntar sig då de som tar en omplaceringshund att få den gratis? Det handlar inte om att jag är snål utan att jag undrar vad det är för personer som förväntar sig att få ett djur gratis som om ett "begagnat" djur skulle vara värd mindre?

Men är det så alltså att omplaceringshundar är "gratis"? En valp av vår ras kostar runt 18.000 kr, förväntar sig då de som tar en omplaceringshund att få den gratis? Det handlar inte om att jag är snål utan att jag undrar vad det är för personer som förväntar sig att få ett djur gratis som om ett "begagnat" djur skulle vara värd mindre?

En vuxen hund av sällskapsras ska man nog inte förvänta sig att få många kronor för. En unghund utan olater betingar något mer. Dock inte några större pengar eftersom majoriteten av sällskapshund-köpare hellre vill ha en valp.

De enda hundar som ökar i värde är injagade jakthundar, fullt fungerande vallhundar och brukshundar till tjänst eller med tävlingsmeriter.

En vuxen hund av sällskapsras ska man nog inte förvänta sig att få många kronor för. En unghund utan olater betingar något mer. Dock inte några större pengar eftersom majoriteten av sällskapshund-köpare hellre vill ha en valp.

De enda hundar som ökar i värde är injagade jakthundar, fullt fungerande vallhundar och brukshundar till tjänst eller med tävlingsmeriter.
Nej, jag hade inte räknat med att han stigit i värde precis, vet ju att nästan alla vill ha valp. Men det är ju en ganska stor diff mellan 18.000 kr och gratis för en frisk väluppfostrad hund som inte ens är ett år.

Jag har inte gjort detta själv, men hade det varit jag så hade jag kontaktat rasklubben och försökt därigenom, oftast är det väl ett hyffsat nätverk där som kan nå ut till rätt många seriösa personer som är intresserade av just den rasen?

Vi köpte vår omplacering, en renrasig Pinscher som tvåårig och kastrerad för 3 el 4000. De hade i sin tur köpt honom som omplacering när han var ett år och okastrerad för 10000, de hade kvitto.

Jag omplacerade min tvååriga terrier i december och la enbart ut honom på rasklubbens sida. Visst, det tog några månader innan vi "blev av" med honom, men å andra sidan så är det bara folk som faktiskt var intresserade av rasen som hörde av sig.
Släppte iväg honom för 2000, men det var mest för att paret som fick honom kändes helt rätt.

Nej, jag hade inte räknat med att han stigit i värde precis, vet ju att nästan alla vill ha valp. Men det är ju en ganska stor diff mellan 18.000 kr och gratis för en frisk väluppfostrad hund som inte ens är ett år.
Ingen har sagt att en omplacering ska vara gratis. Pris sätts efter ålder, ev meriter, hur den är i vardagen osv :) Du sätter priset och det är upp till köpare om dom är beredda att ge det eller inte. Och rasklubbens sida för omplacering mm är ett ypperligt ställe att börja på.

Jag har omplacerat hund, var väldigt noga med var hon hamnade, inte första bästa och hon fick bästa tänkbara hem där hon fick leva hela sitt liv R.I.P :heart Jag tog då endast en symbolisk summa på 1000kr, då låg rasen på 6-8000, hon var två år, renrasig med stamtavla.

Nu vet jag ju inte hur långt ifrån dig din uppfödare bor, men uppfödaren till mina hundar har åkt över 100 mil enkel väg för att hämta hund som behöver omplaceras. Är uppfödaren seriös och vill hjälpa till så går avståndet att lösa, så börja med att prata med uppfödaren.

Många uppfödare har dessutom gott om kontakter och vet "någon som känner någon som vill ha en sån här hund". På så sätt ökar också chansen att hunden kommer till ett riktigt bra hem. Många bra hundar hamnar därför aldrig på annons, de omplaceras just med uppfödares hjälp osv.

Vill inte uppfödaren hjälpa så kolla med rasklubb, kolla om det tex finns Facebookgrupper för ägare till hundar av samma ras eller annar som kan vara intressant.

Jag betalade 5000:- för min malle-hane.
Han hade gjort MH, röntgad HD A, ED 0 och hade ett förstapris i lkl 1.

Jag har köpt 3 omplaceringar, de var 5-7 månader. Om jag inte minns fel låg priset på c:a halva valppriset. Då såg jag enbart fördelar med att köpa en hund där man kunde se "vartåt det lutade". Den som var 7 månader var dessutom förröntgad. Så visst finns det köpare till omplaceringar.

Jag skulle absolut börja med uppfödaren, de har allt som oftast stora kontaktnät. Vi är många som föredrar en lite äldre hund framför valp. Jag skulle lätt betala fullpris för en bra, korrekt fullt fungerande hund under året om det var via uppfödaren, tveksammare via privatperson. Aldrig via blocket, jag letade via rasklubbens hemsida och via fb.

Vi omplacerade en okastrerad hane på ca ett år, han var inte fulltandad så inget för utställningsintresserade. Lite osäker och en del att jobba med så, tog 4000 kr för honom. Visst var det massor med folk som hörde av sig och ville ha honom gratis osv, men tillslut hittade vi en fin familj som inte tyckte att inköpspriset är det viktiga.
Vi köpte nyligt en 7 månaders från uppfödaren, krypt, betalade 8000 kr, dvs halva valppriset.

Visst finns det folk som inser att det är smidigare att ta en unghund istället för en valp, jag är SÅ glad att slippa ha hela lgh nerkissad igen. Visst har vi missat den allra sötaste fasen, men man kan väl googla på söta valpbilder då, det är ju ändå över så fort.

Han är ju en pärla på alla sätt. Helt rumsren, kan gå lös, springer både kopplad och lös med cykel, lättlärd och vänlig mot både barn, vuxna och andra djur. Ingen jakt, skäller inte och är bara en så suverän hund. Ska han behöva flytta måste det vara till verkligen rätt personer.

Det är ju långa köer på valpar så det kan absolut finnas de som kan tänka sig en äldre hund för att slippa vänta flera år på en valp, så skulle det bli så illa att det här blir det som måste göras så börjar jag med uppfödaren.
Många kan ju inte bara tänka sig en äldre hund utan vill inte ha valp, även om vi "bara" söker en sällskapshund Själv ser jag i princip bara fördelar med en vuxen hund och är hunden frisk, trevlig och personen som säljer seriös kan jag absolut tänka mig att betala för det. Jag kollade lite på Kromfohrländer men det verkar i princip nästan aldrig förekomma omplaceringar. Är det en ovanlig ras och en okomplicerad individ tycker jag inte alls att man ska skämmas för att ta betalt. Och att hitta någon som är intresserad lär inte vara ett problem, människor står i princip i kö för trevliga sällskapshundar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 145
Senast: Hermelin
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har funderingar om jag ska kastrera min 2-åriga storpudel. Jag är fullt medveten om att kastrering inte nödvändigtvis är en lösning...
2
Svar
22
· Visningar
1 970
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar