Jag har jättedålig koll ska erkännas, men generellt brukar det väl vara väldigt svårt att ha åsikter om vad en köpare ska eller inte ska göra med ett djur de helt enkelt köpt? Att ett avtal dessutom ska gälla i andrahand har jag jättesvårt att se!Det beror ju helt på hur avtalet är skrivet.
Står det nåt i avtalet om att hunden är fullbetald till sitt fulla värde och att det INTE därmed är bibehållen avelsrätt, d v s att hunden är till fullo betald inklusive avelsrätt som tillhör den nya ägaren?
Jag gissar ju på att om inte avtalet exakt på pricken specificerar hur det där hänger ihop då kvittar det ju om fodervärden betalt 1 krona eller en halv miljon, avelsrätten ingick inte, för det är väl i stort sett det enda som avtalet säger av vad jag förstår?
Att sen SKK pratar i termer om full betald innebär att avelsrätten inkluderas så att bibehållen avelsrätt normalt sett innebär halva priset, det är ju inte relevant om det inte är en SKK-reggad hund som säljs med SKK-avtal.
Sen är det möjligt att en domstol tar upp saker som rimlighet i ett avtal.
Är det rimligt att betala så mycket som personen gjort (vad det nu var) för hunden och ändå inte få fulla avelsrättigheter med i det priset? Det måste ju då tas hänsyn till vad normalpriset för en fullt såld valp av samma sort kostar normalt.
Där kanske domstolen kan ha synpunkter.
Oavsett skulle jag inte ta i den här hunden/säljaren/uppfödaren med tång ens.