Omplacering för dummies

Kakis

Trådstartare
Om tilltänkta hunden går igenom veterinärbesiktningen flyttar han hem till mig nästa fredag. Jag har bara haft valp innan och ej hämtat hem en "vuxen" hund (13 månader). Vad ska jag tänka på för att göra det så enkelt som möjligt för honom när han byter hem? Samt även vilka praktiska saker som jag bör tänka på. Jag kommer att vara ledig/jobba hemma minst en vecka efter att jag hämtat honom för att göra honom trygg i sitt nya hem.

* Skriva över försäkringen
* Skriva köpekontrakt med prövotid
* Skriva på ägarbyte SKK
* Få med vacc intyg och andra papper
* Få med mat + hans korg och bur, leksaker etc
* Be nuvarande ägare skriva ner hans rutiner
* ....

Sv: Omplacering för dummies

Ordna försäkringen, skriv kontrakt, ta reda på vilket foder hunden äter. I övrigt bör du inte behöva göra något. En normal hund har inga problem med flytt och jag ser hellre att hunden kommer in i mina rutiner så fort som möjligt än att jag ska lära mig hundens och därefter fasa över den långsamt. Min schäfer hämtade jag en onsdag. På torsdagen åkte jag till jobbet, hunden hängde på och så har det varit sedan dess. Hans liv lades om helt men det här inte varit några problem.

När jag hämtade min gamle nu 12½ år så var han 9 månader. Jag hämtade dagen före midsommarafton. På midsommarafton var han med där jag var och han sov i princip hela kvällen. Han anpassade sig väldigt snabbt till våra rutiner. Det bästa är att de får vänja sig vid de nya rutinerna direkt i det nya hemmet. Sen kan det ändå vara bra att veta vilka rutiner han har haft ifall du tycker något verkar konstigt. Att han får med sig sina grejor är bara bra, då känner han trygghet i dem.

Man ska väl även skicka in ägarbyte till Jordbruksverket.

Är det en dp till?

Vi har inte gjort något speciellt. Inga besiktningar, inga avtal. Den som hade försäkring tog vi över, till den andra tog vi en ny. Skickade in papper till Skk och jbv. Fick med lite mat som snabbt fasades bort.
Inga rutiner, vi lever vårt liv och förra ägarna sina. Bättre att de kommer in i våra rutiner direkt. Har fungerat jättebra med de hundar vi tagit över.

Tack alla.
Det låter lovande att det gått så enkelt för er. Jag hade inte tänkt anpassa mig efter hundens gamla rutiner, utan tänkte mer det var bra att veta tex om han är van att gå ut direkt på morgonen eller om han väntar till efter frukost så kan man anpassa till mina rutiner lite lugnt.
Men det känns ändå bra att ha lite ledig tid så man kan lägga fokus på honom ett tag.
Och ja det är en dp, jag går mot strömmen och vågar vägra sheltie ;)

Du verkar ju ha bra koll :)

Jag skulle ta det lite lugnt den första tiden och mest lägga fokus på relationsstärkande aktiviteter, annars som vanligt.

Du verkar ju ha bra koll :)

Jag skulle ta det lite lugnt den första tiden och mest lägga fokus på relationsstärkande aktiviteter, annars som vanligt.

Tack :)
Ja, det tänkte jag börja med. Han har gått valpkurs och kan några enkla trick men det är det enda. Så relationsbyggande, lek och inklicking står först på schemat. Sen kommer jag börja med kontaktfält så snart jag känner jag kan ha honom lös, ska träna in running från början. Ska bli hur spännade som helst att se hur det blir :laugh: Sen kommer jag påbörja agilityträningen allt eftersom, men satsar inte på tävlingsstart vid 18 månader utan tar det när det är dags, även om det ju kan vara så att han är klar för hoppettan i augusti ;)

Jag har en 1 1/2-åring hemma på prov. Vi har fått en liten lista på vilka kommandon och visselsignaler vår hund är tränad med, eftersom det skiljer lite från vad vi är vana.

Om hunden är registrerad i SKK verkar det räcka att anmäla ägarbyte det, men för andra hundar (och märkta katter) är det kanske aktuellt att anmäla ägarbyte till DjurId.se

Glöm inte ägarregistrera dig till jordbruksverket, eftersom det är där hundar måste vara registrerade enligt lag.

Jag tog över en omplacering för ett halvår sen, hon fick direkt komma in i våra rutiner och det var i ha bekymmer. La en hel del tid på relationsbyggande i början, sen gick det fort att gå över i mer träning!

Jag hade min på prov i ca en och en halv månad, när jag bestämt att hon skulle få stanna så gjorde vi en vet. besiktning. Skrev sen SKK:s avtal, tog över försäkring och ägarbyte SKK och Jordbruksverket.

Hoppas det går bra med den nya! :)

Ja sånt underlättar verkligen!
Även jag fick en lista på kommandon när jag tog över Ila, det var till stor hjälp när vi skulle komma igång.

*KL*
Som någon redan nämnt, veterinärbesiktning! Om det är en SKK-reggad hund (och det fattade jag det som?) så skall veterinärintyget vara högst 7 dagar gammalt MEN om man har hunden på prov kan man göra besiktningen innan överlämnandet och så gäller den även vid köpet senare.
SKK har speciella köpekontrakt som man skriver ut själv, om man har hunden på prov så gör man ett tilläggsavtal till köpekontraktet.

Hämtade hem min nya hund för snart två veckor sedan, har henne på prov en månad men har redan bestämt mig, hon är definitivt här för att stanna :). Det har gått så lätt att det är nästan löjligt, hon har smält in i miljön här hemma direkt även om vi tagit det lite piano utan större krav den här första tiden.
En bra kontakt med tidigare ägaren är verkligen att rekommendera!
Om det inte är uppfödaren som omplacerar så tänk på att kontakta denne, de flesta uppfödare brukar vilja veta var "deras" hundar tar vägen :).

*KL*
Som någon redan nämnt, veterinärbesiktning! Om det är en SKK-reggad hund (och det fattade jag det som?) så skall veterinärintyget vara högst 7 dagar gammalt MEN om man har hunden på prov kan man göra besiktningen innan överlämnandet och så gäller den även vid köpet senare.
SKK har speciella köpekontrakt som man skriver ut själv, om man har hunden på prov så gör man ett tilläggsavtal till köpekontraktet.

Hämtade hem min nya hund för snart två veckor sedan, har henne på prov en månad men har redan bestämt mig, hon är definitivt här för att stanna :). Det har gått så lätt att det är nästan löjligt, hon har smält in i miljön här hemma direkt även om vi tagit det lite piano utan större krav den här första tiden.
En bra kontakt med tidigare ägaren är verkligen att rekommendera!
Om det inte är uppfödaren som omplacerar så tänk på att kontakta denne, de flesta uppfödare brukar vilja veta var "deras" hundar tar vägen :).

Veterinärbesiktingen är bokad till dagen jag hämtar honom, det är min hunds nuvarande hunds uppfödare som fött upp denna med, så det var hon som tipsade så hon är medveten om vad som händer och jätteglad över att han ska komma till mig.
SKKs köpeavtal är till för försäljning från en uppfödare, så de gäller inte för köp mellan två privatpersoner utan man får skriva ett eget köpeavtal. Nuvarande ägare har redan sagt att han gärna passar om jag åker på semester, så får vi se om det gäller sen också ;)

Ser ju nu att du skrev om veterinärbesiktning i första inlägget *goddag yxskaft*:o.
Lycka till med den nye :laugh:!

Så nu är alla dokument utskrivna. Nu håller ni tummarna imorgon förmiddag för att han är u.a. på vet.besiktningen. :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 161
Senast: Hyacinth
·
Övr. Hund I mina hundinförskaffartankar (chihuahua nr två) har jag allt mer börjat överväga en unghund eller vuxen omplacering snarare än en valp...
Svar
18
· Visningar
1 548
Senast: Acto
·
Övr. Hund Kenneln har skrivit kontrakt till nya valpägaren att de har första tjing på hunden om den ska säljas. När hunden är ett år säljs den...
Svar
11
· Visningar
1 308
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka