Just det. Frivilligt. På din fritid.
Det finns gott om folk som utsätter sig för alla möjliga faror helt frivilligt på sin fritid.
Men i arbete finns lagar och regler. Ingen ska äventyra sin hälsa på arbetet.
Vad man väljer att utsätta sin kropp för på fritiden är upp till var och en.
Nu trodde ju du dessutom att vaccin mot rabies var fullgott skydd. Känner du dig lika bekväm nu med att hantera djur som kan bära på en 100% dödlig sjukdom när vaccinet inte är ett helt tillförlitligt skydd?
Att ingen ska behöva utsättas för risker är hyckleri. För det första gäller det inte alla yrkesgrupper. Personliga assistenter är mest skyddslösa (rökiga miljöeer) men även de som jobbar med dementa och på olika budfirmor oftast utan kollektivavtal. Dessa har dessutom oftast inga val att byta jobb.
En tullarbetare eller veterinär har troligen oftast kapacitet att byta jobb, iaf på sikt.
Hur jobbar man med hästar riskfritt? Riskfria poliser? Fritidsledare som inte får träffa ungdomar för de kan vara kriminella?
Sedan går många (de flesta) jobb inte att få riskfria (tex bilkörning, trasiga axlar vid skrivbord). Då ska man var fullt försäkrad och ha rutiner. Att säga att miljön ska vara riskfri är idioti. Om miljön är riskfri utgår man för att skador är omöjliga och försäkring uteblir.
Systematiskt arbete med ständiga förbättringar ja, rosa glasögon nej.
Dessutom jobbar jag sida vid sida med anställda och har faktiskt varit timmis (för att få vara själv), så då gäller ju samma sak.
Jag tror fortfarande att det är ett tillräckligt gott skydd och känner mig väldigt välinformerad redan innan och visste att jag skulle ta spruta om jag blev salivkontaminerad.
Jag är medveten om att det är en risk, men jag bedömmer den fortfarande som mindre än att få en kamphund i strupen. Det enda jag vet om min död är att den kommer, känns inte så troligt att det är rabies. Bil, hund eller hästolycka känns väldigt mycket troligare, men vem är rädd varje gång den kör bil, det verkar jobbigt.
Att ha rutiner och göra rätt är viktigt, rädsla är naturligt men ologiskt eftersom vi blir rädda för fel saker (jag med, jag kör bil istället för att flyga, grymt ologiskt)