Det mesta är vi överens om framförallt att ta bort marknaden.Det är ingen rättighet att ha sällskapsdjur så det ska absolut inte bekostas på något vis av någon annan än ägaren själv.
Jag betalar för mina djur och ser till att mina djur finns i register, även mina uppfödningar. Detta genom att regga dem i SKK som har regler och koll. Genom att veterinärer undersöker och chipar, genom att anmäla den till JBV, genom att betala för importer. För mig funkar kedjan UTMÄRKT i kontroller mm. Jag behöver inget annat och vill inget annat ha. Jag vill verkligen inte lägga mer av mina pengar för att folk smugglar eller blandrasavlar så hundar far illa så fler kontrollorgan behövs.
Det är inte mitt problem.
Mitt problem är att dessa hundar finns. För de kommer med smittor och de driver upp försäkringspremier.
Jag tror aldrig att vi kan stoppa hundinförsel vid gränserna. Det är naivt att tro på en nollvision på smuggelhundar. Det enda sättet är att ta bort marknaden för dem. Förbjuda gatuhundar och införa mycket större och strängare krav på importer, bättre dokumentation och Svensk veterinärundersökning för att få försäkra den och ge den "medborgarskap".
Skatt på djurmaten är det redan. Allt vi köper är belagd med någon typ av skatt.
Men de här säljer ju till alla och många seriösa uppfödare säger ju nej till vissa typer av köpare, så marknaden finns så länge människor ser till sitt rget bästa.
Med skatt på hundmat menade jag naturligtvis extra som går till djurskydd.
Idag är ju olika hjälporganisationer det enda som finns och det kanske inte alltid heller är bra, med för lite kunskap och för mycket hjärta.