Jag sa att det är inte vi skötsamma hundägares bekymmer.Är det inte hundarnas bekymmer?
Här tycker vi nog olika. Djur är kännande varelser och har rätt till värdigt liv och avslut.
Även om man jämför med miljöfarligt avfall blir det ju samhällets ansvar när de dumpas. Vi ordningsama får ju alltid stå för de som ställer till det, går ju inte vara att ignorera.
Du skriver själv att du inte tycker marknaden är problemet men det är ALLTID marknaden som styr efterfrågan. Vilket du själv tagit upp när det gäller din egen avel.
Marknaden måste dödas. Varje hund som accepteras från den här branchen gör att flera nya föds. Att rädda dessa hundar är enbart att hålla valpfabriker, smugglare mfl under armarna.
De blir inte samhällets ansvar om de avlivas. Det låter skithemsk, jag vet. Men det är ännu hemskare att valpens mamma sitter i en bur någonstanns och ska pressa ut nya valpar för att fylla platserna efter de omhändertagna. Så länge det är ok att ta in dem med korrekta papper så kommer lidandet fortsätta.
Lidandet börjar ju inte hos valpen vid gränsen. Det börjar mycket tidigare.
Det du vill är att hoppa in i slutet av kedjan och göra en insats. Det är helt meningslöst.
Sorry men för alla ofödda hundars skull så behöver marknaden utplånas helt och det kommer tyvärr att få drabba en hel del hundar i inledningsskedet.
Rabies är obotligt och våra vetetinärer har ett farligt jobb pga alla dessa gatuhundar och oreggade "renraser" som oftast är smuggelhundar med fejkpapper. Jag vill inte ha dessa hundar i Sverige alls! Och det är för att jag älskar hundar och alla andra djur och för att jag bryr mig om våra hjältar veterinärerna.
Vill man ha hund så får man ställa sig i kö hos seriösa uppfödare och vänta. Att köpa hund ska inte vara ett spontaninköp och det får ta den tid det tar.