Omplacering 2015

Jag vill ha hund men hittar ingen för mig, har bara blocket att tillgå och det känns ju som att de som läggs ut där bara är de som man inte kunde hitta nån släkting eller vän eller bekant som kunde ta över hunden. Eller att det är något jobbigt med hunden som gör att alla släktingar, vänner och bekanta vet att det blir för mycket jobb med hunden och på så sätt ska slussas ut ur familjen :p Funderade ett tag på att försöka hitta en hund som var med bibehållen avelsrätt (för det var min förra hund och det gick ju bra). Men jag tror inte jag är redo för valp.

Har du ingen 'ursprunglig' uppfödare att vända dig till (om du är intresserad av den ras du haft?) det brukar vara en väg till tips om andra också?!

Har du ingen 'ursprunglig' uppfödare att vända dig till (om du är intresserad av den ras du haft?) det brukar vara en väg till tips om andra också?!
Nej, jag vill byta ras men vet inte till vilken. Har väl en hum om vad som passar (och en lista över raser som är intressanta) men rätt många av de har typ bara en kennel eller kennlar väldigt många timmar med tåg/flyg/bil norrut, eller utomlands (Danmark). Om man ska ha renrasigt då, och ena sidan är ju rashundar kanske att föredra. Men själva individen är kanske allra viktigast, och då kan ju vilken passande ras/kombination funka, egentligen.

Jag vill ha hund men hittar ingen för mig, har bara blocket att tillgå och det känns ju som att de som läggs ut där bara är de som man inte kunde hitta nån släkting eller vän eller bekant som kunde ta över hunden. Eller att det är något jobbigt med hunden som gör att alla släktingar, vänner och bekanta vet att det blir för mycket jobb med hunden och på så sätt ska slussas ut ur familjen :p Funderade ett tag på att försöka hitta en hund som var med bibehållen avelsrätt (för det var min förra hund och det gick ju bra). Men jag tror inte jag är redo för valp.
Finns det inte facebook grupper för dom raserna du är intresserad av? Där borde du kunna få kontakt med uppfödare som kanske har någon av sina tidigare valpköpare som behöver omplacera.

Om du har en lista på intressanta raser så kan du ju gå in på respektive rasklubbs hemsida, de flesta har omplacering av äldre hundar. Eller ta kontakt med en uppfödare som verkar intressant, det finns (har jag förstått) ofta ett kontaktnät inom rasen, så de kanske kan tipsa om fd avelstikar som ska säljas eller blivande avelshundar som när de blivit vuxna visat sig inte hålla måttet. Eller sålda hundar de fått tillbaka.
Min blivande hund är med bibehållen avelsrätt för en kull. Hon säljs för att hon inte riktigt passar att leva i stor flock, uppfödaren tror att hon skulle trivas bättre med att få mer uppmärksamhet. Och hon har en till om du är intresserad av mittelspitz, en tik på 3-4 år (minns inte exakt).

Jag har letat hund ett tag (med en ruskigt ovillig pojkvän) men är nu i stort sett överens om att ta en vovva på prov för att se så det fungerar hos oss. Väntar med bild tills det är lite mer klart :-)

På grund av dödsfall i familjen har jag fått en omplacering på deltid. Med mycket blandande känslor... Jag tycker så otroligt mycket om hunden och hon trivs bra hos oss. Men jag har ju valt att avstå från att skaffa hund av en anledning. Vi jobbar heltid och har för långa dagar borta hemifrån.

Nu har vi försökt att hon är kvar hos sin ursprungliga matte på vardagarna, så har vi henne på helgerna. Men det var husses hund. Det var husse som den aktiva av de två, det var han som gick timslånga promenader med hunden varje dag, det var honom hon lyssnade på och tydde sig till. Matte har även svårt att gå pga sjukdom och det hjälper ju inte att det är en stor hund av intensiv ras, som kanske inte är det mest väluppfostrade exemplaret...

Hunden fungerar så bra när hon får vara med i stallet, när hon får ut och springa med min sambo, när vi cyklar tillsammans, när vi tränar på den tidigare eftersatta vardagslydnaden. Men såklart blir hon rent ut sagt skitjobbig när hon får ta stillsamma, alldeles för korta promenader 3 gånger om dagen med äldre person. Det räcker inte att vi har hunden på helgerna, vi skulle behöva ha henne varje dag. Men jag kan inte se hur.

Hur hittar man dagmatte/husse, dagis som fungerar? Hur talar man om för en person att förutom att förlora din man kan du inte heller behålla din hund?

På grund av dödsfall i familjen har jag fått en omplacering på deltid. Med mycket blandande känslor... Jag tycker så otroligt mycket om hunden och hon trivs bra hos oss. Men jag har ju valt att avstå från att skaffa hund av en anledning. Vi jobbar heltid och har för långa dagar borta hemifrån.

Nu har vi försökt att hon är kvar hos sin ursprungliga matte på vardagarna, så har vi henne på helgerna. Men det var husses hund. Det var husse som den aktiva av de två, det var han som gick timslånga promenader med hunden varje dag, det var honom hon lyssnade på och tydde sig till. Matte har även svårt att gå pga sjukdom och det hjälper ju inte att det är en stor hund av intensiv ras, som kanske inte är det mest väluppfostrade exemplaret...

Hunden fungerar så bra när hon får vara med i stallet, när hon får ut och springa med min sambo, när vi cyklar tillsammans, när vi tränar på den tidigare eftersatta vardagslydnaden. Men såklart blir hon rent ut sagt skitjobbig när hon får ta stillsamma, alldeles för korta promenader 3 gånger om dagen med äldre person. Det räcker inte att vi har hunden på helgerna, vi skulle behöva ha henne varje dag. Men jag kan inte se hur.

Hur hittar man dagmatte/husse, dagis som fungerar? Hur talar man om för en person att förutom att förlora din man kan du inte heller behålla din hund?

Först och främst, har du pratat med matte om att det inte fungerar för er att ni har hunden på helgerna och sagt att ni vill ha den på heltid eller inte alls?

OM matte sedan är beredd att släppa ifrån sig hunden helt, googla på hunddagis i er stad och försök hitta så många omdömen om dem så möjligt, ta kontakt med personalen där och se till att få komma dit för att se hur det verkar vara där. Många hunddagis kan låta bra på hemsidor men inte vara speciellt trevliga i verkligheten och vissa ställen är superbra men med dåliga hemsidor. Ta inte första bästa. Det är inte så att hundens matte bor så nära er att hon kan ha hunden på dagarna och att ni hämtar/lämnar före och efter jobb?

Tack för bra svar!
Det fungerar för oss människor att ha henne på deltid, men hunden mår inte bra på vardagarna :-(
Stressbeteende börjar dyka upp när hon är hos matte, och hon glömmer totalt hur väluppfostrade hundar beter sig. Hade det fungerat för dem båda hade det varit det bästa såklart. Jag tror att matte börjar förstå att det är ohållbart, så jag avvaktar nog lite så hon själv får landa lite i det. Under tiden är jag dock orolig att matte gör något förhastat utan att prata med oss runt omkring först.
Det kan bli bråttom när det händer, så jag ska absolut börja googla dagis i närheten, tack för konkreta tips.

Var timmar ifrån att ha en fodervärdshund tidigare i veckan, en ettårig labbe tik över sommaren. Men ägaren hittade en fodervärd som bodde närmare henne som haft hund från henne tidigare. Nu så här i efterhand känns det som att, även om det bara hade varit en kort tid med labrador, så känns det ändå som en väldigt stor hund (säger den som vill ha en borzoi :angel:). Blev erbjuden en 4årig flat hane, men det är ju samma sak där. Jättestor hund känns inte som min melodi just nu. Tror jag ska satsa på nån mindre vinthund när tid finns för en till fyrbening.

@farin, hur går det med hunden?
Vi pusslar på :up:
Matte har kommit längre i sin process i att acceptera att hon inte klarar av hunden, men än kan vi inte riktigt ta diskussionen om att vi tar över henne mer definitivt. Som det är nu löser vi vardagarna genom att turas om att jobba hemifrån, ledig dag för någon av (vuxna) barnen eller med promenadhjälp av en semestrande hundvan vän. De dagar vi inte kan lösa åker sambon en omväg på väg till och från matte och lämnar henne där över dagen. Det fungerar ok, då vi har rastat henne ordentligt på morgonen och hon får mer både fysisk och mental stimulans på kvällen, men de är ganska långt ifrån varandra i sin kommunikation. För varje gång hon är hos matte inser hon (matten) mer och mer att det inte fungerar i längden, men jag kan och vill inte pusha mer just nu.

Däremot behöver vi en bättre långsiktig lösning, så jag håller på och undersöker dagismöjligheter. Tycker det är så svårt att veta vad som är bra bara! Alla verkar ha så olika sätt, olika rutiner och olika inställning. De som känns allra bäst har tyvärr så lång kö att de inte ens tar emot intresseanmälan.

Hunden blir lugnare och vardagslydnaden fungerar bättre och bättre för varje vecka som går. Och det är så otroligt roligt, mysigt, härligt och utmanande att ha hund igen :heart

Nu har jag så smått börjat handla. Hittills har det blivit matskålar, ett par leksaker och bajspåsar :D

Har nästan bestämt vilken bilbur, koppel, halsband, sele och säng jag ska ha. Ska också införskaffa klotång, borste och reflexväst samt mat. Men undrar om jag missar något. Vilken oumbärlig grej tycker du saknas?

Nu har jag så smått börjat handla. Hittills har det blivit matskålar, ett par leksaker och bajspåsar :D

Har nästan bestämt vilken bilbur, koppel, halsband, sele och säng jag ska ha. Ska också införskaffa klotång, borste och reflexväst samt mat. Men undrar om jag missar något. Vilken oumbärlig grej tycker du saknas?

Om du har stor lägenhet, eller ja, lägenhet med fler rum än 1, så kan det vara jättebra med kompostgaller. Då kan du enkelt stänga till, tex till hallen om du får gäster som hunden vill hälsa lite väl ivrigt på först, eller om du vill stänga ut hunden från köket när du lagar mat utan att nödvändigtvis stänga dörren. Skulle du få besök av någon med hund och det visar sig att hundarna blir för livliga av att vara tillsammans inne kan det också vara fint att kunna stänga av en del av rummet med kompostgaller för att sära på dem.

Hoppar på denna tråd lite sent :p

I februari tog vi över Frank, en bayersk viltspårhund på ett år. Vi har honom till eftersökshund när vi jagar, sambon har som mål att bli registrerat ekipage i NVR och att få honom att ställa gris och älg. Än så länge har han gått anlagsprov och öppet spår, vi hoppas på att kunna gå elitspår i sommar innan han hinner ledsna på artificiella spår.

Han är sambons och min första egna hund, vi hade sällskapshundar under uppväxten men jakthund är något nytt och har faktiskt gått förvånansvärt smärtfritt *peppar peppar* förutom att han är väldigt orolig när tikar i omgivningen löper.

På måndag har vi bokat tid för kemisk kastrering, så får vi se om han slutar bli så orolig och börjar äta bättre. Verkar han må bra av det så blir det nog operation längre fram.

IMG_3339_zpsqmpvmcgg.jpg

Fästingtång av något slag och ett litet apotek med sårtvätt, bandage/ självhäftande linda och lite kompresser mm :)

1969281_10206101043184123_9054115215130524064_n.jpg

Vi hämtade vår hund 27/2 nu i Augusti fyller hon 1år och planen är att börja lite smått med agility. Det är en Border Collie/Vorsteh korsning. Hon tror att livet går under så fort hon är ensam i någon minut, det är ett stort problem vi har. Allt gick kanon innan vi hade semester, sedan var vi två veckor hos mina päron på Öland där det råder fri utgång. Dörren står alltid öppen. Tillbaka hemma i lägenheten dör hon så fort hon är ensam korta stunden, hon har ett yl som går genom hjärtat. i September flyttar vi till hus och vi tror att hon kommer lugna ned sig där igen.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 427
Senast: fixi
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 190
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
3 295
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 942
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar