Omplacera eller ej?

falukorw

Trådstartare
Har ett för mig jätte stort problem. Ska jag omplacera Nikita eller inte? Anledningen till att jag överhuvudtaget funderar på det är så krasst att hon tar upp en plats. Jag har inte möjlighet att ha mer än två hundar pga främst jobb men även tidsbrist. Nikita ska inte användas i avel utan är enbart en sällskapshund.

Jag vill komma vidare i mitt avelsarbete och för att göra det behöver jag ytterligare en tik att avla på. En för mig mkt intressant kombination är gjord och jag får om jag vill köpa en valp därifrån.

Har en jobbarkompis som ev kan tänka sig att ta över henne. Vet att hon kommer få det jätte bra men jag känner mig så fruktansvärt egoistisk :( Jag älskar ju min lilla lurv :love: Vet inte om det är en okej anledning till att omplacera. Hur skulle ni tänkt och gjort?

Usch, det är inte lätt :crazy:

Sv: Omplacera eller ej?

Diskutera fördelar med nackdelar med dig själv, och gärna om du har en "uppfödar-bekant".

Men vad händer om du omplacerar din hund och nästa nykomling inte duger i avel heller ? Ska du omplacera den med tills du får tag på ett "avelsmaterial" ?

Jag förstår hur du tänker, många uppfödare "byter" ut mot bättre avelshundar. Anledningen till min fråga är inte elakt menat utan bara om du har tänkt tanken på att det kan ske ? Du kan inte köpa en tikvalp och sätta ut den på foder , då får du ju ändå valpar som behövs för ditt avelsarbete men du har ändå kvar din hund ??

Den främsta anledningen till att Nikita inte ska användas i avel är att det finns diverse sjukdomar i hennes stamtavla. Men även pga den dåliga pälskvaliten. Dock är ju temperamentet super!

Att inte nästa hund skulle fungera i avel har jag inte ens tänkt på. Ska fundera över hur jag skulle gör om det visade sig att den inte gick att använda.

Visst kan jag köpa en tik och sätta ut på foder. Dock är det svårt att hitta bra fodervärdar. Och speciellt eftersom det är en ras som kräver mkt pälsvård. Du kan i stort sett inte hålla en hund du inte har hemma i bra päls hela tiden. En annan negativ sida med att sätta ut på foder är att om man köper in en hund för minst 15 000kr vill man kanske ha mer än två kullar tillbaka? Inte för att man blir rik på uppfödning men iaf.

Tack för dina intressanta synpunkter!

Hon kommer inte fara illa av en (bra) omplacering. Men du kommer troligtvis ha svårt att släppa ansvarstänket. Det är inte lätt när det är ens bebis som man lovat att skydda och ta hand om för resten av livet. Så det beror på hur känslomässigt bunden du är till henne. Det är jättesvårt att omplacera. Men för hundens del spelar det nog inte så stor roll. Nu finns det ju hundar som är mer bundna till en än andra. Jag har haft en hund som jag hellre skulle tagit bort än gett bort. De andra har varit öppna för alla förslag!

Oj va svårt.
Men när jag läser din text så ligger de väl rätt tungt att du tänker omplacera och de kan ju va bra om din arbetskollega vill ta emot henne då kan du ju hela tiden få va med och säkerligen träffa henne.

Som du skriver så vill du sattsa på din avelsverksamhet och du känner att hon inte riktgit faställer dom krav du har/rasen har kanske till och med så är ju beslutet fattat.
Tror de är lika tufft för att uppfödre men samtidigt strongt av dig att ta saken att inte avla på en hund som kanske inte förljer dom rätta kriterierna de bidrar ju till att du är seriös i allfall i mina ögon!

Ja, det är svårt.

Jag har både omplacerat hundar som inte ska gå i avel, och behållit dem. För mig har det att göra med ålder och användning. En ung hund (under 2 år) placerar jag om - oavsett hur mycket jag gillar den. De anpassar sig fort, och min hjärtesorg går över - hur eländig jag än känner mig när jag lämnar iväg dem. Hundar som har gjort sitt i valplådan har jag hittills haft kvar. De har jag jobbat nära med under flera år och de har en viktig roll i fostrandet av valpar och flockens stabilitet. Jag är dock inte helt främmande för att omplacera även en äldre hund om det skulle medföra ett mervärde för hunden och en ny ägare.

I slutänden är det bara du som kan bestämma om hunden ska omplaceras. Hittar du ett bra nytt hem så har hunden inga problem med att omplaceras, och de nya ägarna brukar uppskatta att få en rumsren & väluppfostrad hund. Det är vi som omplacerar en älskad hund som tar den största smällen, men jag har hittills även känt en stor glädje över de nya ägarnas lycka med sin hund.

Det finns ingen möjlighet att din kollega kan ge dig avlastning så att du om möjligt kan knåpa ihop att ha tre hundar ändå? :)

*spekulerar*

Annars säger jag som dem andra att rannsaka noga och väg fördelar med nackdelar och begrunda ditt beslut på vad du egentligen vill och har för mål.

( Lillj med tre hundar..:angel:)

Tack för alla kloka svar! :banana: Ska fundera både en och två och tio gånger innan jag bestämmer mig. Den eventuella nya valpen är leveransklar i början av april så jag har lite tid på mig.

Hur som helst så åker jag utomlands en vecka på onsdag och då får jobbarkompisen passa Nikita så får vi se hur det går och hur hon trivs. Det enda som kan bli lite problem är att jobbarkompisen redan har en grinig liten jack russel. De fungerar tillsammans på jobbet men man vet ju aldrig hur de reagerar hemma.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 897
Senast: Otherside
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad... 2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 501
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 296
Senast: Red_Chili
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 683
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka