Omkullridning

Sv: Omkullridning

Annars inte. Hästar har snubblat till rejält senast i förrgår, då hon troligen fick något mellan skon o hoven, eftersom skon sedan var böjd i trakten o lossat där. Men jag har lyckats balansera och hålla upp hästen och kunde göra det nu också. Tack och lov.

Hur håller man upp en häst? :confused:

*knapplån*

Jag har gått omkull med nordsvensken en gång.
Vi skulle göra en 90 graders sväng (ut från skog upp, på liten skogsväg över ett pyttedike). Det va mitt i vintern och massa snö och vi lyckades komma rätt inpå en stor isfläck som inte syndes under all snö. Tror vi i kombination med att hästen tog längre steg över diket och att vi samtidigt svängde gjorde att vi gick omkull. Vi landade som tur var mjukt och med alla ben på rätt sida i snön. :grin:
Men där hjälpte inga broddar inte.

jodå det händer allt. jag red omkull med en ridskoleponny på en klubbtävling för några år sen, men det är enda gången det hänt mej. däremot när jag och min kompis var ute och letade nya ridvägar kom det plötsligt asfalt mitt i vår galoppsträcka. såhär i efterhand inser man ju hur dumt det var att galoppera på okänd väg... hästen skrapade upp bogen men blev snabbt återställd, tack och lov. men obehagligt är det ju alltid, när hästen ramlar blir man väldigt medveten om hur stor den är... :/

Har ridit i över 12 år, men aldrig ridit omkull.

Vet inte om det är ren tur, eller om jag alltid ridit förtståndigt och anpassat farten och svängarna efter underlaget.

Har ridit i 3-5 år har ingen riktig koll.

Red i vintras på en av ängarna och jag blir lätt irriterad på killarna då de kör med skotrarna över snön så att man inte ser vars diket är. Så hästen går omkull och jag hamnar under honom och ligger kvar där medans han reser sig upp och jag håller fast tyglarna annars går han bara in till höt och äter haha ingen av oss blev skadad :)

gick omkull med nya på terrängträningen senast.
hon är så het¨att hon inte riktigt håller koll på benen och halkar samt trasslar in sig.
hon sätter sig på rumpan och sen glider iväg på sidan (vi hade hög fart) men när jag kände att hon gick ner med bakbenen var jag så gott som redan av .

enda gången jag har gått omkull med en häst var när jag var 10 år och skruttade runt på min tjocka shettisvalack barbacka på ett fält :p

Han snubblar, jag ramlar av, han följer efter och landar med framknäna i magen på mig! Sen stod han så i 10 sek och fattar inte vad som hänt, jag väser fram att han ska flytta på dig, och efter 10 långa sekunder så masar han upp.

Ingen skada skedd varken på ryttaren eller ponnyn!

Har hållt på med hästar i 15 år nu (fast ridit ca sammanlagt 6 år) och gått omkull 2 ggr, bägge detta året.

Det har varit på håret någon gång när hästen lagt sig på knä, men den tog sig upp lika fort igen och jag satt där jag skulle.

Jag kan med gott samvete säga att jag ALLTID rider förståndigt, det som hänt har varit ren och skär otur.

Senast ändrad av en moderator:

Har aldrig ridit omkull (thank god!), vilket antagligen mest är ett bevis på att min häst nog är mer stabil på foten än man kan tro :p

några omkull ridningar har det varit.
red en B-ponny när jag var yngre som kunde bli lite uppspelt så vi gick omkull...han hade dessutom en liten ovana att lägga sig på sidan när han tröttnade, oavsett gånart...det var bara att ha snabba reflexer o hoppa av...ibland han man undan och ibland kom man under...

min förra dressyr häst gick jag omkull med när jag var ute o red på en äng..han såg ett spöke och tog ett skutt inte så vällbalanserat och gick omkull....det var ingen höjdare eftersom jag landade under när han rullade runt..

o så har vi Bonis som jag har nu.. han gick omkull för et par månader sedan....dock ganska odramatiskt...han e inte den smidigaste och blev rädd för en platspåse, hoppade ner i ett dike och gick långsamt ner o la sig på mage... där verkade han tycka det var ganska bekvämt o började lukta på blommorna innan han reste sig upp och skrittade vidare...

Jag har ridit omkull 1gång. Vi skulle gallopera uppför en backe när han snubblade , på vad vet jag faktiskt inte!. Jag gled ner för halsen och ner på marken. Rasken gled efter och ställde sig upp med mig mellan bak och frambenen!
Sen tittade han på mig med huvet mellan frambenen ;) som om han undrade vad jag gjorde där nere! :p Det såg så gulligt ut! Ingen av oss skadade sig.

altså, han tar upp huvudet och drar iväg, och då ser han inte vart han sätter fötterna, och då går han oftast omkull...
men det har inte hänt på ett tag nu i allafall, vilket är skönt :)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Red_Chili
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 881
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar