Omkullridning

Sv: Omkullridning

Rider ni ofta omkull?? Eller har ni gjort det någon gång?
Har vart med om en hel del omkullridningar men jag hör aldrig nån annan som råkar ut för det:p

Jag har ridit omkull tre gånger, varav en gång fick jag hästen över mig, vilket ledde till en knäskada jag lider av än idag fyra år senare :crazy:

Det har allt hänt några gånger men det är längesedan nu. Under ridskoletiden på 70 och 80-talet. Inga skador tack och lov. Ett par gånger var det hästen som helt enkelt välte i hörnet. Vi kom i fel galopp. En gång var det under en banhoppning. Maskeradhoppning till råga på allt och jag var utklädd till oljeshejk med lakan överallt som jag givetvis fick över huvudet när vi fick närkontakt med marken. Som tur var låg hästen kvar för min fot satt fast i stigbygeln. Ibland ska man ha tur!! Det såg rätt komiskt ut enligt publiken.

Senast ändrad:

Jag har nog bara gått omkull en gång. Vi skulle över en ganska så djup bäck och så halkade hästen lite i leran. Vi blev leriga som f-n men inget gick sönder.
Sen har jag förstås åkt av en hel del men då har hästen i varje fall stått på benen.

jag gjorde det i torsdags. dock inte på min häst -lite pinsamt, skulle sitta upp och hoppa lite, hästen tyckte att jag var hemskt jobbig studsade omkring som en tok och plötsligt stod vi på öronen (vi har rätt dålig ridhusbotten) jag hann dock fatta vad som hände och gjorde en snygg rullning bort från hästen.
har även gått omkull en gång med min häst, på en fälttävlan förra året, vet att jag red rakt fram på en grusväg och sen är nästa sak jag minns att jag reser mig upp (täckt av lera) och jag och min häst (även han täckt av lera) tittar på varann och ser ut som frågetecken.
hästen fick två mindre skrapsår på bogen men var mest snopen över att han inte fick springa färdigt banan...

Jag har ridit omkull ordentligt med häst en gång. Är fortfarande en gåta både för mig och alla som såg på varför det hände...

Det var på hoppträning, jag hade bara ridit hästen en gång förut (hoppträning en vecka tidigare). Första gången gick inte toppen, han var väldigt obalanserad även om han gick väldigt bra på hinder men som en kamel emellan:smirk:

Den andra gången hann vi i princip bara rida fram, då kändes han mycket bättre och jobbade på ganska bra i alla gångarter, kändes som jag började hitta knapparna.
Vi hopade fram 2 språng på ett litet räcke på kanske 50-60 cm. Efter andra gången fortsatte vi rakt fram i kanske 15 m innan hästen helt plötsligt störtar. Jag landade rakt på huvudet och knäckte näsan och skallbenet men hade inte en skråma på resten av kroppen. Tydligen hade det sett värre ut än jag upplevde det, de som tittade på trodde jag hamnade mitt under hästen och min ridlärare tyckte det var den värsta omkullridning hon hade sett.

Jag har ridit omkull tre gånger varav en gång var på en dressyrtävling :angel:

Det hade droppat in vatten på ett ställe och bildats ett hål i ridbanan som hästen snubblade i. Jag blev förövrigt 2:a :rofl:

Efter det har jag ridit omkull en gång när jag hoppade och en gång när jag red ut.
Och så har hästen gjort en buklandning en gång när vi skulle hoppa över ett dike och dikeskanten gav efter. Räknas det?

har gått omkull med hästen min. han kastade sig åt höger nerför en backe, fötterna försvann och han landade på mig. alla muskler krossade från knä och nedåt, förutom tårna där stålhätteskorna räddade tårna. :) . en sten skar upp vaden 3 dec. men hästen klarade sig utan en skråma!! :banana: billigast så..:rofl: men jag kände att jag hade tur som kom så lindrigt undan...:)

aldrig gått omkull ordentligt så jag åkt av.. men det var nära en gång..
min häst klev på en snökant (plogat) och den var visst stenhård. glider och halkar in med ena frambenen in i snöhögen på "undersidan" där det var mjukt.. och vi störtar rakt fram och var på väg in under magen på den andra hästen som var med på uteritten..
men vi tog oss upp utan skador

tja, har gått omkull med en ponny so majg red, vi skulle rida an mot ett hinder och han bockade, snubblade över sig själv och så låg vi där, haha. så galopperade jag omkull med ett varmblod en gång, fick veta sedan att han var dopad och det var därför jag inte fick stopp på honom :/

Jag har gått omkull två gånger. En gång på hinder, ponnyn jag red lyckades på något sätt få bommen på ett yttepyttigt räcke mellan frambenen och vi gjorde en kullerbytta. Vi klarade oss helt oskadda båda två. Andra gången halkade jag omkull med min dåvarande hyrhäst i en brant grässlänt. Jag fick benet under henne och fotleden blev mer eller mindre mosad. :crazy:

Sen har medryttarpållen råkat snubbla omkull med mig också, men det var så fånigt odramatiskt att jag inte räknar det som en omkullridning. Han var så upptagen av sin favorithobby fågelskådning att han inte lade märke till en rot som gick över stigen, och klantig som han är lyckades han snubbla på den med både fram- och bakben, och fick inte ordning på dem utan trillade pladask ner på mage. Såg sig omkring lite förvånat, verkade tänka "hoppsan, jag trillade?" och reste sedan på sig och fortsatte. Själv låg jag dubbelvikt över halsen på honom och tjöt av skratt. :rofl:

Jag har bara ridit omkull en gång. Jag och hästen skulle över ett pyttedike och sedan vända snävt åt vänster och så plötsligt försvann benen på honom och poff så låg vi där:o Det visade sig vara en stor isfläck i pudersnön under oss. Som tur gick det bra. Hoppas bara man slipper uppleva det igen =/

Jag har gått omkull en gång.. Vi skrittade i godan ro på en torr och fin sandväg och helt plötsligt så försvinner hästen under mig.. Hann knappt fatta vad som hände, förrän jag satt där och såg hur hästen tog sig upp och travade iväg från mig:angel: Ingen gjorde sig illa iaf och så snart jag fått tag på honom (hade sån tur att det kom en bil precis efter som plockade upp mig och körde efter hästen:) ) så fortsatte vi ridturen.

Var med om en omkullridning i sommras på arabhingsten jag rider..hade precis fattat galopp i uppför en skogsstig som vi nästan alltid galopperar uppför..Lugn fin galopp men han snubblar till med ena frambenet och strax det andra. Känner hur hela framdelen störtar ner och huvudet inuunder frambenen på ngt sett? Själv satt jag kvar då han fick upp framdelen ganska fort..tog några stapplande steg fram itrav men åmade sig vääldigt med halsen..jag fick hoppat mig av fort och kollat om det blivit något på honom. Vad jag möter är att hela pannluggen hänger i en stor skinnbit som lossnat från skallen. hans ögon riktigt blixtrade till av lidese. Hem fort och ringa efter akutveterinär som fick söva och sy ihop..Sen var det pensillin tio dagar..stygnen togs bort och ytterligar pencillin några dagar..Som tur var behövdes såret inte dräneras och det läkte riktigt fint..:bump: Tänka sig hur man kan lyckas bara på några sekunder...:confused:

Ja 2 ggr med mitt sto.
Ena gången var inte så farligt, vi travade och hon flög i luften för nåt och landade på ena sidan.
Andra gången var äckligt. Galopperade på ett fält med massa snö, hon bockade för mkt och tappade balansen fullständigt, landade på ena frambenet, gjorde nån slags volt och landade sen på ena sidan.
Hon har sviter av det än idag. :(
Jag klarade mig utan större skador.

Jag har nästan gått omkull en gång på ponnyn. Vart lite chokad faktiskt hon brukar ha bra koll på sina ben å brukar svänga i hundra nittio på ridhusunderlag för i tiden (innan jag köpte henne å ett tag efter det). Hon fick nå tok ryck när vi skulle träna galopp övningar med bommar så första gången vi skulle över så fick hon tokrygg å drog i full galopp för att sedan gå ner på knä i svängen å slängde av matte på höften. Ponnyn klarade sig fint dok.

KL

Ojj, verkar inte vara speciellt vanligt med omkullridningar.
Gick omkull med hästen senast i måndags.. Andra gången i år...
Kom i full galopp och så snubblade han och sen åkte vi i backen.

Jag har gått omkull 3 ggr med häst.

En gång i skritt när hästen halkade på en isfläck under snön. Klarade mig med klämd fot och kryckor en vecka.

En gång på gräs i galopp, gjorde en lång stor sväng för att inte halka och då trillade hästen. Slog i näsan då hjälmen åkte ner, men det blev inget.

En gång i galopp i skogen då jag hoppat ett dike och kom mellan några träd där det stod en metallpinne som markerade markgräns, vilken jag inte sett tidigare, för att undvika att spetsa hästen ( :crazy: ) fick jag kasta oss åt sidan förbi denna, och när hästen sekunden efter parerade åt andra hållet försvann benen och vi dök.
Det gick bra men jag tappade bort ett spö :D

Sedan dess har jag inte gått omkull, men mamma halkade omkull för 4 år sedan med ena hästen i en isig uppförsbacke i skritt när vi bara hade traktbroddat för hovslagaren hade inte hunnit ut för att vintersko.

Men efter det har ingen av mina pållar dykt.

Har bara ridit omkull en gång - på en dressyrtävling :o
Red ridskolans b-ponny för mååånga år sedan. Den stackars ponnyn fick panik, skenade mot väggen och kastade sig i sista stund åt sidan, tyvärr höll den inte balansen riktigt utan vi trillade omkull. Domaren såg ut såhär :eek: han undrade väl vad det var för galna ponnyryttare som tvunget skulle ut och tävla :o
Med min egen eller nån annan häst har jag inte gått omkull än så länge iaf *peppar peppar*

har ridit sen jag fick min första häst när jag var 5år, alltså 19år nu o har aldrig ridit omkull... om man inte räknar den gången jag red dressyr i ridhuset o de hade fyllt på underlaget... så övre lagret var lösare än det undre o pållen min "fastnade" i de undre lagret o slog en "kullerbytta" :crazy: både han o jag var lika förvånade när vi fick upp näsorna ur sanden :D

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Red_Chili
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 881
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar