Omkullridning

Sv: Omkullridning

Olika hästar och olika händelser. Min fd foderhäst skenade iväg en gång när vi mötte ett ekipage i galopp. Han tvärstannade o jag flög över huvudet på honom. En annan gång däremot, när min kompis hoppade över en liten stock i skogen tvärstannade han direkt efter den o hon ramlade av. Då stod han lugnt kvar. Min nuvarande totto har jag ramlat av (gått omkull) med 1 gg, då skena han iväg då han blev skrämd. Andra hästar som bockat av mig har ofta stannat eller ibland tagit en liten galopprunda till. :D

har vart omkull två ggr sedan vi skaffade egen häst -95.
Första gången för att knasig häst skulle hoppa över det ENORMA diket som var säkert 5 cm djupt och 15 cm brett. Morgondagg i gräset och sluttning uppför på andra sidan. Då stod vi på öronen. Gången efter hoppade hon igen...Inga skador.

Hästen blev rädd för någoy, tog ett steg i sidled, stötte i elsatketet och paniken var ett faktum. Gick omkull över eltrådarna och trillade in i hagen. Svullet knä på ryttaren som enda skada.

KL*
Har aldrig ridit omkull
Trotts alla kosntiga hästar med förmåga att stå på bakben och kuta iväg m.m. :D

Rider ni ofta omkull?? Eller har ni gjort det någon gång?
Har vart med om en hel del omkullridningar men jag hör aldrig nån annan som råkar ut för det:p

Helt omkull mins jag bara en gång, jag och min nordig gick omkull i skritt:o . Han hade varit hopplöst het hela turnen och stack sedan ute på en åker, bockade så att han nästan tippade över, (hade nog tippat över om jag inte åkt av). Så efter latjo lajban turnen runt åkern hoppade jag upp och skulle skritta hem. Kall, blöt och arg (landade i ca 1 m snö, men ansiktet rakt ner i snön) det började skymma och va ca -20 ute. Min häst hade körtslut på sig själv totalt i rodeon. Så skulle vi skritta över ett litet dike (30 cm brett, 15 cm djupt, typ) och min häst säter hoven mitt på kanten och glider lite snyggt fram med hoven sedan följer hela hästen med, jag kastar mig av innan han gått okull helt. så där ligger jag i snön igen och hästen ligger brevid och glor på mig med snö upp över öronen. När jag fått upp honom och kollat igenom honom (båda oskadda) så var det svart ute. Jag hoppar upp och aldrig får väl något vara enkelt:devil: då har stigbygeln på motsatta sidan lossnat med sigläder och allt, bara hoppa av igen och rotta i djupsnön (jag som inte använder handskar/vantar heller) det tog väl en timme innan vi äntligen va på väg hem.

*KL*

Jag har ridit omkull två gånger, en gång på hoppträning i en sväng i korsgalopp på min då femåriga häst. dåligt underlag var det. det gick bra, benen gled liksom bara undan och han landade på sidan.

den andra gången var när jag skulle skritta runt sommarhagen i djupsnön (hade min nya dressyrsadel :grin:) och häst blev väldigt pigg och glad! ;) han gjorde sina försök till att fara iväg några gånger, men ibland straffar gud en direkt och i en ansats så gled hans ben bara undan så TJOFF så låg vi på backen. det var så himla roligt för jag minns än idag hans korkade uppsyn! det vart ju en sjukt bra korrigering, för han reste sig, ruskade på sig (SADELN! :eek: tänkte jag) och lärde sig av sitt misstag. sniken snö det där ;)

mjuk snö = det gick finfint med häst, ryttare och sadel. :D

har gått omkull 2 gånger på hoppträning, galen häst och lite halt underlag fast båda gångerna gick hästen ner på knäna och kom upp lika fort igen, sen ett antal gånger på b-ponnyn som ofta stog på två ben...lika otäckt varje gång tkr jag.

Nej, man ska inte behöva rida så att man rider omkull.

Då har man antingen ridit en ofräsch häst, eller utsatt hästen för något häst eller ryttare, inte är klar för än, eller ridit i fel tempo, eller på för dåligt underlag.

Då har man antingen ridit en ofräsch häst, eller utsatt hästen för något häst eller ryttare, inte är klar för än, eller ridit i fel tempo, eller på för dåligt underlag.

:confused:

Av de 2 gg jag har gått omkull så har inget varit pga felaktig ridning. Den första halkade hästen. Visst, underlaget var sådär just den dagen på ridskolan, men vid den åldern hade jag svårt att "bedömma" underlag. Jag var 11!

Andra gången var det hästen som blev skrämd i sken och halkade på asfalten och la sig ner. Och alla med viss hästkunskap vet ju att det är såååå enkelt att stoppa en skenande häst. :cool:(Vi kom förövrigt bara 50 m)

:confused:

Trådskaparens fråga:

Rider ni ofta omkull?? Eller har ni gjort det någon gång?
Har vart med om en hel del omkullridningar men jag hör aldrig nån annan som råkar ut för det

Jag valde att fokusera på första frågan, men tycker ändå att svaret var öppet, för att det pga de orsakerna jag nämnde KAN hända och ja, har hänt mig med någon gång, varför jag alltså av egen erfarenhet nämner just de orsakerna.

Av de 2 gg jag har gått omkull så har inget varit pga felaktig ridning. Den första halkade hästen. Visst, underlaget var sådär just den dagen på ridskolan, men vid den åldern hade jag svårt att "bedömma" underlag. Jag var 11!

Var inte underlag, det jag nämnde. Var i inlägget har jag anklagat DIG som felaktigt ridande på dåligt underlag. Var det dåligt underlag på en ridskola, så ska väl en ridlärare kunna se det. Eller hade ni lärarlös lektion?

Andra gången var det hästen som blev skrämd i sken och halkade på asfalten och la sig ner. Och alla med viss hästkunskap vet ju att det är såååå enkelt att stoppa en skenande häst. :cool:(Vi kom förövrigt bara 50 m)

Är asfalt ett bra underlag? Nej... dåligt underlag, var ju en av mina orsaker... Och som du säger, att stoppa en skenande häst är inte det lättaste. Men då kanske man kunde ha funderat på under vilken säkerhetstanke man red, rutinerad häst, van ryttare, i sällskap eller utan.

Men som sagt, omkullridningar och olyckor kan alltid hända. Men de kan oftast undvikas.

Jag var och är inte ute för att peka ut dåliga ryttare, men ibland har man lite för lätt för att hitta på dåliga ursäkter, för varför det och det "bara händer".

Jag är säker på att du är en kompetent ryttare och vet vad som är bra för dig och din häst.

Idag, vet jag det också. Men för så där en tjugo år sen, var jag en ganska sorglös ungdom, som tyckte det var rätt latjo att dra på mig sportmössa o rejsa i skogen högt o lågt över och under granar, stenar, mossar och lavar, samt ett och annat trädgårdsbord och hopp över liten älg. :rofl: Och på den tiden hände saker... Ett antal krossade glasögon, ett antal skramlande brutna revben, punkterad lunga, krossad fot och... ja...

Ha en bra sommar :bow:

N

Senast ändrad:

Aha. Då fattar jag. :D Nej, men det lät lite som påhopp mot oss som gjort det typ. :p Att "en duktig ryttare går inte omkull". Men förstår vad du menar du. :bow: :D

Hoppat över en ÄLG!?!?!? :rofl:

Trevlig sommar till dig med!

Förresten

Var inte underlag, det jag nämnde. Var i inlägget har jag anklagat DIG som felaktigt ridande på dåligt underlag. Var det dåligt underlag på en ridskola, så ska väl en ridlärare kunna se det. Eller hade ni lärarlös lektion?

Det var en hopptävling på en oerhört dålig ridskola. :D

Jag tror jag bara har gått omkull två gånger, kan inte komma på mera just nu.

Båda gångerna var i snö som tur var :D

Första gången skulle jag och en kompis tolka efter häst.
Tjejen som tolkade ramlade av, och då fick hästen mindre att dra och tog i för mycket och vurpade i snön.
Kommer bara ihåg att jag låg där i snön med snö innanför kläderna :D

Andra gången skulle jag galoppera ute, men råkade styra in i en snödriva så vi båda vurpade ..

Men det gick bra båda gångerna, hoppas inte det händer igen bara för jag har sett andra gått omkull värre , det ser inte roligt ut :S

Senast ändrad av en moderator:

något har iaf gått fel, det kan jag absolut hålla med om. Kontroll, underlag, samspel mellan häst & ryttare...massa saker kan spela in.

när jag & Ida (fjordingen jag red vid händelsen) gick omkull var det nerförsbacke (som jag tänkt SKRITTA nerför, går utmärkt att trava på sommaren utan isen.) och halt som bara den och dessutom tog hon bettet för mig = jag hade ingen kontroll över hästen. så det var nog väldigt mycket av allting, helt enkelt..

vet dock att om Honey någon gång skulle sticka med mig (av någon annan anledning än att hon blev väldigt väldigt skrämd), skulle jag dra omkull henne, om underlaget tillåter det. när jag säger dra omkull, menar jag alltså att man i stort sett lägger sig inåt, sparkar ur båda stigbyglarna, och drar in hästen på en så liten volt/snäv sväng att h*n inte kan hålla balansen i den farten (och se till att hålla sig så att man inte hamnar under hästen!). detta för att om inte jag har kontroll på hästen och hon spränger fram i full fart, kan ju vad som helst hända :eek: . får jag inte stopp på henne med andra hjälper, är det en utväg ut ur skenfärden (utom att hoppa av och låta hästen löpa, vilket min kompis gjorde när hennes 170cm-pålle stack med henne. men jag tror inte att jag skulle fixa det..). inte kul och inget man ska behöva göra, dock...

Min häst tenderar att gå omkull rätt ofta, när han stressar upp sig och tar upp huvudet. men när han går i form har jag inte varit med om det, då han ser vart han sätter fötterna ^^
jag har slutat tycka att det är lasgigt att gå omkull, då jag gö det rätt ofta, inte så bra egentligen kanske.. det var ngn som sa att vi skulle spruta koksaltlösning i lederna för att få honom attt snubla mindre, men det vetefan omd et är bra altså x)

För övrigt min häst :p

Haha det var ju ganska kul, jag kommer i full fart hoppandes över dig som försöker få stopp på Manne i tolklinan(varför?) och skriker; MINA TYGLAR!!!

om du hela tiden rider omkull så kanske du ska fundera över hur du rider..... :crazy:

jag har gått omkull med häst två ggr på 20 år. en som stegrade sig, halkade och slog över och en som skyggade och snubblade ut i diket. första var väldigt dramatisk och kunde gått riktigt riktigt illa, men vi klarade oss båda två.

knapp

visst har det hänt..
bla. när jag red en unghäst som började backa och backa tills hon gick omkull, och jag fick hjärnskakning :angel:
Ett annat tillfälle när annan häst snubblade i ett kaninhål (på en framridningsbana :crazy: )
Samma häst halkade en annan gång och vi fick bita i gräset.

Annars så tror jag att jag klarat mig undan från fler omkullridningar.

Senast ändrad:

Jag vet inte om det räknas som omkullridningar men jag har två gånger suttit på hästar som gjort "magplask" och sedan rest sig upp igen med mig på ryggen. Båda gångerna har det varit hala stenhällar inblandade och i skritt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Red_Chili
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 881
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar