Omkullridning

Sv: Omkullridning

Jag har gått omkull en dång på de tolv år jag ridit...

Det var med min annars så väldigt stabila Haflinger som gjorde en trärvändning på en riktig isgata, men det var nog jag som inte broddat (vi skulle ju bara några hundra meter på vägen , men man lär sig av misstagen...

Vi klarade oss dock bra, men det var otäckt, inget man vill upleva igen

Gick omkull för 4 v sedan då min Märta inte orkade att lyfta fötterna högt nog så PG-beslagen tog emot. Tack o lov landade jag i ett nässeldike så pållan kunde skutta över mig.
Luxerat nyckelben och en stor rädsla att rida igen blev facit.

jag och en (fd) sköthäst gick omkull en gång genom att hon blev rädd och hoppade rejält åt sidan - olyckligtvis var det brant nerför bredvid vägen och hon ramlade nerför sluttningen. Jag hamnade sittande under hennes buk tillsammans med en trädstam som hon hängde över... När trädstammen började ge med sig lyckades hon klättra/hoppa över den just när jag tänkte att nu bryter jag ryggen. Phu! Det tog mig 1,5 timmar att övertyga henne att klättra uppför sluttningen/branten igen. Vi var ganska skakade båda två. Just denna dagen hade jag glömt mobilen hemma + att när jag satt inklämd under hennes buk o väntade på att bryta ryggen insåg jag att jag hade glömt ta på mig hjälmen för första gången i mitt liv... Jag är numera alltid försiktig när det är brant åt något håll, men är tyvärr ofta brant runt våra ridvägar!

Rider ni ofta omkull?? Eller har ni gjort det någon gång?
Har vart med om en hel del omkullridningar men jag hör aldrig nån annan som råkar ut för det:p

Lustig fråga, rider ni omkull ofta?:eek: :crazy:

Nej, det kan jag inte säga:smirk:

Har inte hänt, det närmaste var ett uthopp från en bank då hästen fastnade med hoven i ngt, inte kom iväg och välte över, men tack vare att jag gled av (frivilligt, men hade inte heller kunnat vara kvar då hade vi gått runt) kunde han ta emot med ena fram och gick bara ner på ena knät lite. Otäckt var det, men jag är glad att jag inte försökte klamra mej kvar.

Annars inte. Hästar har snubblat till rejält senast i förrgår, då hon troligen fick något mellan skon o hoven, eftersom skon sedan var böjd i trakten o lossat där. Men jag har lyckats balansera och hålla upp hästen och kunde göra det nu också. Tack och lov.

Rider numera aldrig på riktiga fälttävlanshinder för det är jag för feg för, fattar inte att jag nånsin vågat, :crazy: . Då hade det ju kunnat hända saker. (Men har inte gjort det, lyckligtvis)

Nu hoppar jag på kullfallna träd här och var, men inga gravar:crazy: med tjocka stockar o sånt.:crazy:

Jag har en mardröm som är att hästen trampar ner i hål eller liknande och bara störtar o slår runt. Så jag kollar alltid en gång innan jag galopperar utmed ett nytt gärde, går aldrig i hög fart ut på okänd mark. I lägre tempo kollar jag noga framför.

Red omkull i vintras på mitt varmblod.. Jag tror att han halkade/snubblade så tippade åt sidan och vi gled ett antal meter och mitt ena ben var fortfarande kvar under hästen. Hästen klarade sig helt oskadd, han såg mest förvånad ut och jag kom undan med en rejält stukad tumme och ett blåslaget ben..:D

Igår var det dags igen.. Hade just saktat av till skritt och precis då så snubblar han ner på knä, men lyckas precis räta upp sig, men han hinner inte mer än få benen under sig förrän han går ner på knä igen och nu var det riktigt nära att att vi slog en kullerbytta:crazy:

vad läskigt att rida omkull :S har aldrig hänt mig än så länge..
men jag har ramlat av massor av ggr ;) var rätt oerfaren (precis slutat rida på ridskola, red där i 5år) fick en egen fjording, som var totalt oriden och sjövild. ja, härlig första häst haha bocka av mig minst 2ggr varje ridtur. då var jag väl inte alltför nöjd, men nu är jag bara glad över det, nu sitter man nästan som gjuten i sadeln, man har lärt sig tekniken i att sitta kvar. (när man ville försöka jobba henne på ridplan kunde hon göra riktiga rodeobockningar..)

Kan dock tillägga att hon nu är välskolad och helt sjukt underbar att rida! :D

Om man ser bort ifrån att jag har tagit några ofrivilliga kullerbyttor, spesiellt under hoppträning har jag bara gått omkull med hästen min engång. Under en skogstur mitt på vintern lite halvskumt och mörkt på väg hem och hästen min tog antagligen :confused: ett litet snedsteg och...allt gick otroligt fort men hela jag var full av snö på vänstersida tillika hästen. Så vi hade väl legat på sidan men jag satt fortfarande på efter att hästen reste sig, men som sagt var, det gikk fort och lite chockskadad blev jag nog allt. :eek: Men jag har sett många andra som har tagit rejäla vurpor. Tack och lov har det gått bra.:o

jag har lyckats gått omkull två gånger, en ute när vi skulle upp för en backe som var lite hal och såklart lyckas hästen trampa om precis där de hala var och vips så låg vi där bägge två i diket, de gick bra bara blåmärken och en öm kropp ;)

Andra gången var inne på banan, jag låg jätte fel på hindret och skulle rätta till det, vilket inte gick något bra alls utan det blev en tvärnit och hopp stillastående, känndes som en evighet innan vi slog i backen, och först jag ner fick hindret och sedan hästen över mig, landade fint på höger höft så de small till rejält sedan vred jag mig och fick även hästen över samma höft, kände på engång att de var något fel och peppar peppar, så klarade jag mig undan med hjärnskakning, och sprickor i bäcken och en spräckt höft, minns att mamma frågade om jag skulle fortsätta med hästar efter de där och då hade jag sagt att de var självklart att ja är inte dum

man lär sig av sina misstag ;)

KL

en gång och det var igår, var ute och red i vattnet då tanten ÄNTLIGEN tyckte det var roligt (Hon vill annars gärna springa till stranden..) och börjar galoppera utåt och SNUBBLAR självklart på en sten :grin: så hon dök ner med huvudet, jag på halsen. Hon kom upp direkt och hatade vattnet :D DUMMA stenen. Hon var ju jätte glad när hon fått vatten i öronen med.

Glad över att hon klarade sig så bra då hon landande på nacken tror jag.

Inte en repa, möjligtvis lite stel idag men jaa :)

har inte gått omkull någon gång än peppar peppar,

hästen har dock spontant lagt sig ner mitt på vägen :S XD

Jag red omkull med min b-ponny en gång för ca 5 år sen. Vi skulle hoppa över en stock i hagen. Han visste precis vilken väg jag skulle rida innan hindret och drog i med full fart och gick omkull i svängen. Han reste sig direkt med min fot kom ikläm och gjorde lite ont. Det gick över på några dagar.

Njaa... har aldrig gått omkull. däremot har ponnyer gått ner på framknäna.

1. Ridskoleponny, skulle hoppa, styr an mot hindrena, ponnyn fick nån knäpp lr nåt och hoppade rakt upp i luften och landar på framknäna, en chockad ryttare och en förrvirrad ponny försöker igen och kommer över studsen utan problemas :rofl:. fick reda på sen att hon gör så ibland så jag gjorde inget "fel" :)

2. för 1½ vecka sen ungefär var jag och min kompis ute och red på våra ponnyer. Min kompis rider på en stig brevid som hade lite bättre underlag och hon börjar trava lugnt, min ponny vill ifatt och tar ett stort travsteg, tappar fotfästet och åker ner på knäna. jag lutar mej bakåt och tar tag i bakvalvet med ena handen :D

satt kvar båda gångerna och ingen gjorde sej illa som tur var :banana:

Jag gick omkull med min travare 6 gånger på 10 månaderna jag hade honom. Han har en tendens till att få bommarna mellan frambenen när hon hoppar så båda åker i backen. Sen ahr vi trampat ner i hål och snubblat.

kl

USCCHHH!!! nu har jag läst alla era inlägg och fy säger jag bara!!

jag ska nog ta och köpa en ny bättre dyr ridhjälm! för min från hööks vågar jag inte lita på när jag hör allt hemskt här!

Usch vad det är läskigt oc farligt att rida ändå!

Jag har gått omkull ett par gånger och lyckats göra illa mig ordentligt!
1:a gången var på en b-ponny. det var ett hål i marken när vi galopperade och hon fastnade med hoven och gick omkull, jag hamnade under henne. när hon sedan skulle resa sig upp så råkade hon på något konstigt sätt trampa på mitt knä. Jag fick en spricka i knäet och lider än idag utav det då jag får ont om jag böjer knäna en lång stund.
2. Jag tränade cavalleti med min häst en september dag.Vi galopperade och det vasr dåligt underlag på volten så han snubblade till och gick omkull.jag tappa balansen och ramlade av och slog i huvudet i staketet.sedan tuppade jag ur under hästen.minns inget från händelsen men fått det återberättat utav en som såg allt. Min häst ställde sig upp försiktigt medans jag fortfarande satt fast i ena stigbygeln och hängde i luften (han är stor häst och jag e en liten ryttare).dunsade sedan ner i marken när jag låssnat och hästen fick panik.där låg jag tydligen i ca. 10 min utan att få kontakt med mig.Vaknade sedan till och visste inte vem jag var, vart jag var eller vad som hade hänt.Fick åka till SÖS där dem diagnoserade mig med en hjärnskada. Hade även vrickat foten och fick hoppa runt på kryckor och kunde inte gå. Revbenen hade också fått en rejäl smäll.
Än idag lider jag utav hjärnskadan. Jag har svårt att minnas saker och att koncentrera mig.

Min bästa vän var också med i en olycka i våras och ramla va sin häst. dock gick dem ej omkull. Hon hamnade på sjukhus och dem fick ta av hela skallbenet på henne och hon låg där i några veckor medans dem inte visste om hon någonsin skulle vakna upp eller inte. Men idag har hon vaknat upp och mår helt okej!

gått omkull 3½ gång :p

första gången var på ett gotlandsRuss som jag red på bruksridning med skulle få honom att gå närmare ett svart skynke som låg på marken o han börja galoppera baklänges
och trasslar in bakbenen i en pressening (som han eg. är ännu räddare dör än skynket ;P) stegrar sig och trillar bakåt :D
min ridlärare blev lite sur på honom så hon longerade honom över pressenningar sen :p

andra gången var på en d-ponny som hette Topp (ganska gammal han är död nu) på en hopptävling o han ville itne hoppa över ett enda hinder o när han vägra så drev jag o då stegrade hans sig och trillade bakåt satte sig på rumpan och sen ned på sidan :grin:

3dje gången var med min egna häst :D skulle hoppa ett räcke på ca 80cm hand hoppar av förlångt ifrån men klarar sig över men han orkar itne anstränga sig i landningen så han bara släpper som han gör ibland och skiter i allt så vi tippade på huvvudet o gjorde en 10poängs kullerbytta ^^, jag fick hjärnskakning o han blödde lite ur munnen :cool:

4de gången var bara till hälften med min egna häst kom mot en hinder han tvärnita och släppte som han brukar göra bara sket i hur det gick så han la sig ner när han tvärnita ^^, jag ba :eek: res på dig! :cool:

för ca 3-4år sen, när jag red min (första) medryttarhäst, stack hon med mig och galopperade nerför en backe. det var vinter och halt, och hon halkade. hon gick omkull, jag ramlade av (halvt) och fick henne över mitt ben.
det är ända gången..

Jag har aldrig gått omkull med någon häst men jag var med när min kompis red min lilla polle en gång och de skulle hoppa ett hinder. Min kopmis svängde Sixten som min häst heter och då måste han ha snubblat eller något för han bara föll ihop över henne men som tur var skadade sig ingen av dem något speciellt :)

Jag har gjort det 2 gånger. Bägge ganska ordentliga. Första var med en ridskolehäst på hopptävling. Den blev överladdad och vi la oss ner i en kurva. Det hade gått bra om jag inte fastnat i stigbygeln med foten och blivit släpad efter och sparkad o trampad. Resultat där, spricka i lårbenet, svullna ben, lätt hjärnskakning, fot ur led och sår överallt. Det gick ganska bra ändå, folket på läktaren trodde jag skulle dö, och jag orsakade en hjärtattack på en gammal åskådare. :o Hästen mådde prima. :D

Andra gången var med nuvarande hästen. Hade precis tränat dressyr och hade stannat 50 m från stallet och pratade med en tjej. Satt på hästen på långa tyglar och utan stigbyglar. Plötsligt kom en fågel o kraschade in i rumpan på min häst så han satte av i sken, rakt ut på asfalterad väg men tvärstannade vid diket bredvid vägen. Halkade dock ner med ett ben i diket och gick omkull ordentligt. Jag skrapade upp mig överallt och stukade handleden. Hästen skrapade upp sig lite på asfalten men inget farligt.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 283
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
757
Senast: Red_Chili
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 881
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar