omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

westernhorsemanship

Trådstartare
Gick förbi ett stall idag där hästarna hade vintertäcke på sig, ca 5-6 hästar i samma hage med fri tillgång på hösilage.. Hur fan rent ut sagt kan folk tro att hästarna fryser nu??
15+ och strålande sol.. ingen vind.. En häst hade TVÅ täcken på sig :eek::eek::eek:

Bara jag som tycker det är djurplågeri? utsätta hästen för onödig överhettning på detta viset? :devil:

Sv: omg vintertäcke på när det är 15+ och strålande sol!!

Samma visa varje år, folk glömmer nog bort att det blir varmt ;)

Kanske att dom släpptes ut tidigt och ägarna va osäkra på hurvida vädret skulle hålla i sig?

Det är nog ganska vanligt vid den här tiden på året tyvärr, värmen kommer snabbt och hästägarna hänger inte med. Tror att många täckar betydligt mer nu än vad de gör vid samma temperatur på hösten.

Ja du, min 22åriga fryslort har ett övergångstäcke inne och ett regntäcke på det ute. Rider fortfarande med ländtäcke. Varför? Stallet ligger i ett blåshål, starka vindar nästan jämnt och han har känslig rygg. Får han ont nu och måste vilas ett tag så kommer det vara svårt att få tillbaka honom i samma skick, han har mycket svårt att sätta muskler, framför allt på ryggen. Så, i vårt fall är det hellre för varm i täcken som andas bra än en ond rygg som gäller. Nu gäller ju detta inte alla men alla har säkert sina skäl ändå.

ja man får väl hoppas de, men hästar klarar vind/kyla bra med undantag som din häst exempelvis..

Men har man inget vettigt skäl till att ha så varma täcken på så är de faktiskt djurplågeri

Min häst har vintertäcke vid sol och vindstilla (dock har högsta temperaturen varit +5 grader) Hon har inte svettats.
Vid hård blåst måste jag fortfarande ha innetäcke+vintertäcke annars fryser hon så hon skakar. Även när det varit plusgrader! Dock har jag plockat bort halstäcket. Skönt att börja få lite sol på halsen iallafall.

I vinter har det varit innetäcke+vintertäcke+hals+fri tillgång på hö för att hon inte ska frysa. Hon frös ändå när det var -20 och mer så då fick det dessutom bli fleecetäcke med hals underst!

Ibland passar inte alla hästar in i mallen om hur de "borde" va och klara sig...

Skulle aldrig plocka av täcket helt vid de första fina plusgraderdagarna. Det blir tunnare och tunnare täcken successivt i takt med att vädret börjar bli stabilt varmt.

ja det finns ju undantag. Men dom flesta är för männskligar hästarna tyvärr.

Om hästarna går ute tidigt på morgonen och kommer in sent på kvällen hinner dom bli väldigt kalla och frusna även om det är +15 och fint en stund mitt på dagen. Tror nog hästägarna till de specifika hästarna vet vad just deras hästar behöver, så nej, tycker inte det är durplågeri utifrån vad du som förbipasserande en gång sett :)

Detta är sådant jag blir så trött på. Du går förbi en gång och gör en bedömning hur hästarna sköts. Det var kanske kallt på morgonen? Eller är det så att dessa hästar alltid går övertäckade? Att vara så snabb med att haspla ur sig ordet djurplågeri blir jag så djävla trött på. Man får allt ha lite mer på fötterna om man ska komma med sådana anklagelser än bara ha gått förbi en gång. Dessutom går vissa steget längre än dig och anmäler, vilket leder till att att inspektörerna ska fara runt på skitärenden istället för att lägga tid där det verkligen behövs.

Jag tycker också att det är synd om hästar som går övertäckade, men den bedömningen kan jag omöjligt göra efter ha gått förbi ett stället en gång när vädret dessutom är nyckfullt.

Detta är sådant jag blir så trött på. Du går förbi en gång och gör en bedömning hur hästarna sköts. Det var kanske kallt på morgonen? Eller är det så att dessa hästar alltid går övertäckade? Att vara så snabb med att haspla ur sig ordet djurplågeri blir jag så djävla trött på. Man får allt ha lite mer på fötterna om man ska komma med sådana anklagelser än bara ha gått förbi en gång. Dessutom går vissa steget längre än dig och anmäler, vilket leder till att att inspektörerna ska fara runt på skitärenden istället för att lägga tid där det verkligen behövs.

Jag tycker också att det är synd om hästar som går övertäckade, men den bedömningen kan jag omöjligt göra efter ha gått förbi ett stället en gång när vädret dessutom är nyckfullt.

:bow::bow::bow:

ja man får väl hoppas de, men hästar klarar vind/kyla bra med undantag som din häst exempelvis..

Det är just vind och nederbörd hästar INTE klarar bra.

Jag räknar kallt med att behöva täcka min som om han vore helklippt även om han endast kommer vara spårklippt när han flyttar. Där vi bor är blåsten inte nådig och ihop med fukt blir det ännu värre.

I övrigt håller jag med! Galet att täcka tjockt om det är en stilla dag och några minus på morgonen som snabbt blir många plus en solig dag!

Nu är jag lagom och håller med alla:) I mitt stall där det finns fem av våra egna och fem inack så har jag samma problem varje morgon, - vad fasiken ska hästarna ha på sig!! :confused:Jag vill absolut inte att de ska ha för mycket på sig. Nu är det allt ifrån klippta tävlingshästar, unghästar, avelsston och vanliga ridhästar. ALLA hästar har olika behov. Den gamla oklipta lurviga valacken är tex mer frusen av sig än en av tävlingshästarna. Även om jag är hemma så vill jag helst undvika att behöva springa runt och byta täcken mitt på dagen bara för att vädret har slagit om, för att inte tala om alla de gånger då inack ägarna undrar vad jag tänkte på när jag släppte ut deras häst i fel täcke!? - Ja, imorse var det strålande sol, men nej sorry jag visste inte att det skulle börja spöregna..
Jag kan komma på mig själv att muttra över grannens hästar som står i solskenet med tjocka täcken, tills jag kommer ihåg hur många gånger våra hästar har fel täcken på sig:cool: Överlag kan jag dock tycka att det är rätt vanligt med att hästarna står med för mycket täcken på. Vi har en tävlingshäst här i stallet som ägaren har haft samma täckepå sen i december, två st stalltäcken och ett vintertäcke med hals.. oavsett om det är minus 15 eller plus 15, hon vill att den skall svettas in våren så att pälsfällningen kommer igång snabbare på den hel klippta hästen.. ja, vi har diskuterat detta åtskilliga gånger, tro mig det är inte lönt

Visst, man kanske inte behöver ha tjocka vintertäcken på hästarna när det är +15 grader, men som många skriver är det runt nollan vid utsläpp och runt insläpp, anser jag att det är bättre att de är för varmt täckade en liten stund på dagen, än att de står och fryser.

Nej, vi ska inte förmänskliga hästarna, men på hösten är ofta vindarna och temperaturen mer ljummen när man börjar täcka + att hästarna vänjs in successivt. En gammal hästmänniska sa till mig, hästarna tappar inte all päls över en natt, så varför ska vi ta av täcken lika fort, successiv avvänjning med tunnar och tunnare täcken.

Dessa hästar som du såg kanske har gått med 400 grams täcken hela vintern och är frusna av sig och nu kanske de bara gick med 200 grams täcken. Men vad vet jag. Dessutom tycker jag att det är svårt att se hur tjockt ett täcke är på håll.

I vårat stall hade 2 av 30 täckat av igår, då vi hade ca17 grader mitt på dagen ( och givetvis betydligt varmare än så i solskenet). Några hade fodrat regntäcke med dom allra flesta vintertäcket. Min som är en av dem som fick lufta pälsen var väldigt tacksam över att få rubba av sig vinterpälsen i leran. Dock sågs det inte med blida ögon av täckesfantasterna som hade rådslag över hur dom skulle kunna tala om för mig att det var grymt att låta hästen gå i bara mässingen så här tidigt på året. Ja, ja stackars häst hon får nog bestående köldskador. Samma sak var det i höstas när termometern började krypa ner mot 10 plus, då ojade man sig också för att den lilla stackaren fortfarande gick otäckad vid fint väder. Jesus Amalia, det är väl hästar och inga nakenhundar.

Nu bor jag en bit norrut jämfört med dig men jag har fortfarande vintertäcke på min häst eftersom det är kallt på nätterna, han är filtklippt och går på lösdrift. Inte konstigare än så. Jag kan inte hålla på och åka fram och tillbaka för att ta av och på olika täcken när det är fint en stund mitt på dagen = soligt, +5 och blåsigt. Jag resonerar såhär: Hellre att han är lite varm någon timme mitt på dagen än att han fryser hela kvällen och natten.

Den här årstiden är nyckfull vad gäller om man ska ha täcke på eller av. Jag som bor ca en halvtimmes bilväg från mitt stall måste bestämma redan dagen innan vilket täcke min ska ha dagen efter. Stallägarna lägger på det jag bestämt på morgonen och sedan får hästen gå med det tills jag kommer. Jag går nästan ständigt runt med dåligt samvete och har ett öga på termometern. Är hon för varm? För kall? I förrgår hade hon ett ganska tjockt vintertäcke, dock utan hals, och hon var självklart svett under när jag tog av det på em. Det dåliga samvetet kom direkt, så igår hade hon ett mycket tunnare täcke, också utan hals. Och ändå var hon ganska varm. När jag kom till stallet så tog jag av täcket så hon fick sola medan jag fixade i stallet. Nu är hon helklippt och har jättetunn päls (tävlingshäst), så det är inte helt lätt att välja täcke, men jag lovar att jag verkligen försöker göra mitt bästa! Ibland står jag och velar i 20 minuter innan jag har bestämt mig! :)
Som tur är så ligger våra hagar innanför stallet så de syns knappt från vägen. Jag tror nog att de allra flesta hästägare gör sitt allra bästa för att försöka förutse vädret, men det är inte så lätt alla gånger. ;-)

Jag kan inte hålla på och åka fram och tillbaka för att ta av och på olika täcken när det är fint en stund mitt på dagen = soligt, +5 och blåsigt. Jag resonerar såhär: Hellre att han är lite varm någon timme mitt på dagen än att han fryser hela kvällen och natten.

Men hur relevant är detta när TS beskriver att det är sol, +15 och vindstilla? Det är väl ingen nyhet att det är olika väder i olika delar av landet. Här har vi tex just nu sol och vindstilla, det är kallare morgon och kväll men 10-15 grader större delen av dagen = jag täckar inte. I ditt exempel med 5 grader och blåst skulle jag täcka åtminstone två av hästarna.

Då vi har runt 0 när dottern släpper ut klockan sex så får de helklippta ha täcket på.Nu har vi det bra på det viset att jag åker ut runt lunch,och kan ta av täckena om det är varmt.Men kan man inte göra så hade jag behållt täcket på än.

Jisses xD Ja det gäller ju att vara på den säkra sidan, eller vadå?

Har en islänning med grym päls så han har aldrig täcke på sig :)

Men nu känns det ju onödigt, vi har nästan 20 + hemma hos oss så där går det bannemej ingen nöd på pållarna. Så länge mat finns så klarar dem sig ^^

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 390
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Sökte men hittade inte något som hjälpte, har jag missat någon tråd - länka gärna! Nu är det så att min häst står på fri tillgång...
Svar
15
· Visningar
1 787
Senast: muppia
·
Foder & Strö min varmblodsdonna är ju otroligt lättfödd och blir fan fet av luft. :crazy: hon fick ju fång här för ca 5-6 veckor sedan för att ha...
2
Svar
32
· Visningar
3 412
Senast: Tuvisen
·
Hästvård Vi har en ponny som är en riktig surpuppa. Vi har haft honom lite mer än ett år och nu under slutet av hösten upplever vi att han har...
Svar
14
· Visningar
1 778
Senast: Hannah0407
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka