Omega 3, gravid

strawberrysylt

Trådstartare
Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten?

När jag sa till min bm att jag inte äter fisk sa hon att det de rekommenderar är D-vitamin och kalcium. När jag frågade om Omega 3 sa hon igen att det vi rekommenderar är D-vitamin och kalcium för dem som inte äter fisk.

På slv och en del andra sidor (jag har kollat runt och blivit lite förvirrad vad som står vad) står det att omega 3 är viktigt för fostrets utveckling av hjärna och ögon,men att för mkt inte är bra.

Jag kan ju såklart börja ta det ändå, men tänker att det är konstigt att de inte rekommenderar det?
Har frågat i min grupp på fb och där hade flera andra blivit rekommenderade att ta.

Och så känner jag att vem kan man liksom fråga mer än sin bm? Maila Slv?
Känns inte riktigt rätt att ringa 1177...?

Nu har jag beställt algolja iaf, ska till bm och ta blodprov på torsdag, ska se om hon eller någon av de andra där har något att säga om den då.

Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten?

När jag sa till min bm att jag inte äter fisk sa hon att det de rekommenderar är D-vitamin och kalcium. När jag frågade om Omega 3 sa hon igen att det vi rekommenderar är D-vitamin och kalcium för dem som inte äter fisk.

På slv och en del andra sidor (jag har kollat runt och blivit lite förvirrad vad som står vad) står det att omega 3 är viktigt för fostrets utveckling av hjärna och ögon,men att för mkt inte är bra.

Jag kan ju såklart börja ta det ändå, men tänker att det är konstigt att de inte rekommenderar det?
Har frågat i min grupp på fb och där hade flera andra blivit rekommenderade att ta.

Och så känner jag att vem kan man liksom fråga mer än sin bm? Maila Slv?
Känns inte riktigt rätt att ringa 1177...?
Varit vegetarian i ca 10 år och åt omega 3 som gravid. Köpte kapslar på apoteket som var lätta att ta tillsammans med yoghurt, mådde ganska illa första delen av graviditeten. Eftersom omega 3 är viktigt för bla hjärnans utveckling och jag inte klarade att äta fisk (illamående) så valde jag att börja äta kapslarna samtidigt som folsyra och andra gravidvitaminer.

Jag kan varmt rekommendera gravidappen One million babies, den är skapad av läkare och barnmorskor och såklart forskningsbaserad. Minns det som att den hade bra kapitel om tex kost, träning osv.

Jag åt inte Omega 3 under min graviditet och äter absolut inte fisk tre gånger i veckan.
Kan inte minnas att min BM rekommenderade det. 😅🤷‍♀️

Hur som är det ju bara att käka. Är ju inte onyttigt på något vis.
Samma här, jag åt inte något extra alls under graviditeten och det blev ju bra ändå :) Har inte heller något minne av att det rekommenderades något kosttillskott, varken omega 3 eller annat, men det är ju längesen så det kan ju ha ändrats!

Den enda kända effekt omega 3 har förutom nyttigheten är att den är blodförtunnande. Så det rekommenderas att man gör uppehåll inför operationer - vet inte hur det är om man rekommenderar att även göra uppehåll inför förlossningen?

Samma här, jag åt inte något extra alls under graviditeten och det blev ju bra ändå :) Har inte heller något minne av att det rekommenderades något kosttillskott, varken omega 3 eller annat, men det är ju längesen så det kan ju ha ändrats!

Den enda kända effekt omega 3 har förutom nyttigheten är att den är blodförtunnande. Så det rekommenderas att man gör uppehåll inför operationer - vet inte hur det är om man rekommenderar att även göra uppehåll inför förlossningen?
Jo, jag åt omega 3 redan innan jag blev gravid och fortsatte under graviditeten. Min barnmorska sa att det gick bra att äta det men att jag skulle sluta i v 36 tror jag det var. Antar att det var med tanke på det du skriver 😀

Jo, jag åt omega 3 redan innan jag blev gravid och fortsatte under graviditeten. Min barnmorska sa att det gick bra att äta det men att jag skulle sluta i v 36 tror jag det var. Antar att det var med tanke på det du skriver 😀
Ja, det är samma inför operationer som sagt - man rekommenderas sluta några veckor innan och kan börja ett par veckor efteråt igen. Så det är säkert av samma anledning!

Jag blev inte rekommenderad, jag läste på och hade hunnit börja innan mitt inskrivningssamtal. Missade att skriva det förut :)

Okej!
Jag började med folsyra några månader innan vi började försöka, men sen tänkte jag att jag frågar bm om det skulle vara mer.

Tror varken jag fick frågan om fisk eller någon rekommendation om omega 3 när jag var gravid, var dock snart 8 år sedan så…
Okej! Äter/åt du fisk då?

@Roheryn Tänkvärt, tack! Jag har bara läst att det inte ska tas ihop med blodförtunnande läkemedel, men hade inte tänkt på uppehåll före förlossningen. Tack.

Skulle tro att mina kapslar kommer imorgon :) och så hör jag efter med dem på tors också.

Okej!
Jag började med folsyra några månader innan vi började försöka, men sen tänkte jag att jag frågar bm om det skulle vara mer.

Okej! Äter/åt du fisk då?

@Roheryn Tänkvärt, tack! Jag har bara läst att det inte ska tas ihop med blodförtunnande läkemedel, men hade inte tänkt på uppehåll före förlossningen. Tack.

Skulle tro att mina kapslar kommer imorgon :) och så hör jag efter med dem på tors också.
Jag äter fisk, minns inte hur mycket jag åt då. Men inte flera gånger i veckan.

Liknande trådar

Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 488
Senast: Sedna
·
Gravid - 1år Hamnade i en diskussion på jobbet idag och blev lite fundersam faktiskt. Vi är båda gravida, men jag tror på en varierad kost hellre än...
2
Svar
23
· Visningar
2 357
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Dom flesta trådar jag gjort handlar om mediciner eller liknande... Och det är inget undantag nu heller! Är det någon här som äter...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
13 434
Senast: Saeta
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
13 852
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar