Sv: Re: Omedvetet hotbeteende vid fodring - del två
Dags för en liten uppdatering igen känner jag.
Jag har fortsatt ungefär som jag redan från början ansåg var bäst, genom att inte göra någon stor sak av det och att inte springa i onödan i hennes box men samtidigt INTE dra mig för att göra det.
Dessutom har jag medvetet inte naglat fast en viss rutin, utan haft en grundrutin men inom den ändrat om lite som det passat.
Grundrutinen har varit att när de kommer in är allt klart, hösilaget uppvägt, kraftfodret i krubban och hinkarna fyllda.
Vissa dagar har jag dock krävt att hon ska stanna på stallgången INNAN hon går in. Andra dagar har hon fått gå rakt in. Vissa dagar har jag låtit henne äta upp helt och sen borstat, bytt täcke etc. Andra dagar har jag tagit ut henne ur boxen 'mitt i maten' för att göra det (men aldrig gått och 'hämtat' henne utan väntat tills hon kom med huvudet över boxdörren själv, hon tar ju sina små seourer mellan tuggorna).
Vid nattfodringen är grundrutinen att jag häller upp kraftfoder och medan de äter det fyller på hösilage och vatten. Dock har jag varierat vem av hästarna som får kraftfoder först, om jag fodrat utifrån boxen eller gått in, om jag fyllt hö eller vatten först etc. Dessutom har jag vissa dagar kommit ner i stallet och direkt gett kraft, andra har jag kommit ner, ställt hinkarna åt sidan och istället tagit ut henne och borstat eller så först.
Det blev ytterligare en upptrappning i beteendet, där hon inte drog sig för att med slickade öron och blottade tänder göra utfall med huvudet mot mig när jag vid nattfodringen skulle fylla hö när hon åt kraftfoder. Jag låtsades fortfarande som det regnade, varken bannade eller backade utan sa bara (med normal ton) något åt henne (oftast saker i stil med 'vilken liten apa du kan vara'
), småprat helt enkelt.
Äen fortsatt att så ofta jag kan sparka in andra till henne i boxen att fylla vatten (dvs gå bakom baken på henne när hon äter) och aldrig varit problem.
Svårt att säga exakt när det vände, och det finns fortfarande bättre dagar och sämre dagar. Men en bra dag så ser hon grinig men inte tvärförbannad ut, och fnattar inte runt i boxen. Dock märker jag att om jag råkar stöta till henne t ex så blir hon genast stressig och fnattar. Så det styrker min teori att BANNA beteendet hade varit det värsta jag kunnat göra. En dålig dag fnattar hon runt en del och hotar men gör inget (dvs samma beteende som tidigare)
Det som är skillnad nu från tidigare och som alltid fungerar är att jag utan problem när hon fått maten kan stå och klia henne och prata med henne och öronen är framåt. Dock när jag går ut ur och in i boxen hotar hon fortfarande och kan slänga fram ett huvud med slickade öron och blottade tänder, men det räcker med att man säger något snällt för att hon ska bli trevlig igen. Tills nästa sura min.
Men bara att hon lugnt kan stå och äta med öronen framåt och tillåta mig att klia henne på öron, hals, manke eller bog är ett JÄTTESTEG i rätt riktning. Jag tror aldrig hon kommer se ut som en ängel kring foder etc, däremot är jag inte längre oroad att beteendet ska eskalera så att hon fasar upp det. Utan jag är helt säker på att det är någon form av omedvetet hotbeteende, det blir en överslagshandling och hon hotar utan att mena det.
Men, förhoppningsvis blir det häst av henne med, fast jag är fortfarande glad om det är flera år tills hon måste stå i inackorderingsstall eller liknande. För jag tror inte det krävs mycket för att det ska bli ett problem på riktigt. Skulle man gå på henne tror jag hon av rena förvirringen för varför hon får bannor bli aggresiv och mena det.
Men, det går framåt som sagt, även om någon som inte är insatt nog skulle få skrämselhicka både hur hästen ser ut, och att jag glatt lallar runt och låtsas som jag är helt blind