Skulle betala klart studielån + ett annat lån. Gå massa hundkurser som jag inte har råd med. Resten skulle få gå in på sparkontot.

Lagra på banken, för att användas att betala huslån om räntorna stiger. Just nu är det så billigt att låna att jag hellre har en god likviditet än sänker kostnaderna lite, lite grann.

Jag hade betalat av mitt bostadslån och därmed vid försäljning fått en större summa kontantinsats till nästa lägenhet.

Jag hade köpt ny dator och soffa och placerat resten av pengarna i fonder och aktier. Därefter hade jag förmodligen fått ångest över att det vore smartare med en bostadsrätt (igen).

Men först av allt hade jag bokat biljetter till Jim Jeffries föreställning i januari, ty jag äro skitsur över att avståndet gör att jag inte har råd att gå.

Betala av lånet på sadel och transport. Resten skulle jag peta in för att betala ner studielånet hos CSN.
Skulle låta bolånet vara (fast pengarna mer än väl skulle räcka för att lösa det som är kvar)

Skulle nog också se efter hus, något väldigt litet men utan lån.

Finns inte det så absolut hyra något bättre att bo i för tillfället. Plus en till hund kanske? :angel: Och spara resten i min fond.

Eftersom jag har bostadstillägg som baseras på inkomst och hyreskostnad så skulle jag få betala hyran med den halva miljonen.

Fast större summa kontantinsats får du alldeles oavsett om du betalar av på bostadslånet eller inte.
Jo det vet jag. Men iom att räntan på pengar på sparkonto är lägre än jag betalar ränta på bostadslånet gör pengarna mer nytta i mitt fall som avbetalning i väntan. Hade jag haft längre sparhorisont och/eller bättre kunskaper om övriga sparmarknader hade jag kanske valt ett annat sätt.

Jag skulle vara rätt så tråkig och plugga upp de pengarna (dvs använda de för att betala studier utomlands). Skulle lösa en hel del problem och verkligen göra mig gott, men någon vidare lyx blir det inte. :p

En ny (begagnad) hästtransport.
Nytt kök.
Resten in på buffertkontot för större utgifter som kan komma med husägande.

Jag hade pluggat. :D
Pluggat två år, tagit fullt CSN + tillägslån då jag jobbat. Då hade jag fortfarande haft råd med hästar och resa. En hel del in på buffert och sparkonto.
Kanske en häst till. Betäckt.
Sedan hade lönen ökat efter allt plugg, då hade jag köpt mark (och ev. hus) och haft mina hästar där. Fixat till så att djuren haft det bra, skaffat lite fler djur, gått ner till deltid.
Rest en del, Singapore, Argentina, Marocko, Japan, Australien är ett par resemål jag kan tänka mig. :)

Hade byggt om lägenheten till en trea, och betalat det sista av lånet på den till mina föräldrar. Om det blir något över hade jag köpt en ny (men begagnad), mindre bil.

Jag hade köpt en bil, 100k. Sen hade jag avsatt runt 100k för en resa till familjen. 200k hade gått till att leva för resterande studietiden. 50k in på isk och 50k till pensionsspar.

- Betala av billån (ca 60')
- ca 100' som buffert inför räntehöjningar
- Någonstans mellan 50-80' att spendera, Resa m.m.
- Resten betala av på bolån

Begriper inte varför så många väljer CSN framför bolån? Om man inte har enhelt fantastiska bolåneränta kan det ju inte vara det ekonomiskt bästa.

- Betala av billån (ca 60')
- ca 100' som buffert inför räntehöjningar
- Någonstans mellan 50-80' att spendera, Resa m.m.
- Resten betala av på bolån

Begriper inte varför så många väljer CSN framför bolån? Om man inte har enhelt fantastiska bolåneränta kan det ju inte vara det ekonomiskt bästa.

Jag har nästan 500' i CSN. Kostar mig minst 2000 kr per månad tills jag går i pension - med dagens extremt låga ränta.

Jag har bolån kvar på 240'. 94' av de är bundet på fem år med 2% ränta. Lånet är helt betalt om 10 år. Resten, knappt 150' är bundet på tre år med 1.7% ränta. Lånet är helt betalt om 5 år.

Jag är inte sårbar alls ens om bolåneräntan blir 10%. Men om CSN-räntan sticker till 5% kommer det kännas.

Så. Jag betalar hellre ner det räntebärande lånet över 25 år som är på knappt 500' än det lilla räntebärande lånet över 5 resp 10 år på tot 240' där räntan är låst i 3 resp 5 år och det sen är så lite kvar att jag i princip inte påverkas av räntehöjningar.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi För flera år sen pratade jag med SBAB och fick reda på att man bara kan få bolån på bostad med vattentoalett. Jag tänker ev börja leta... 2
Svar
36
· Visningar
1 751
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Efter rekommendationer från några nära bekanta som hyllar Vinted bestämde jag mig, då jag litar på dessa bekanta, för att prova. Det var... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 020
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 299
Senast: Presto
·
Hemmet Blir snart tokig! Letar efter en sommarstuga att köpa. Men jättesvårt. Antingen för långt bort, för dyrt, något annat jag inte gillar... 4 5 6
Svar
110
· Visningar
4 638
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka