Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Men alltså nej? Det där är ju som DU har hittat på som är DIN tolkning på NÅNANNANS problem. På dig låter det som att köns kori gering är att icke binära blir tvingade att bli om opererade så dom blir nåtannat kön och det är INTE det ALLS!
Det är inte vad jag påstår.
Jag påstår att hela skalan skall vara ett alternativ.
I dag så kan man bara välja på att gå från det ena könet till det andra.
Men inte att helt slippa kön.

Det är inte säker att man vill vara man bara för att man inte står ut med att vara kvinna.
 
Ja och då har väl alla be stämt att värden för trans personer och köns dys fori ska vara som den är nu också? För att det är en sam hälls vinst och det är nytta för den indi viden.
EXAKT samma saker som du säger om din mamma gäller för tillexempel dom som mår dåligt som har köns dys fori. Tillexempel att en köns kori gering går inte att er sätta med en klänning och nagel lack. Och det kostar jätte mycket pengar om nån måste ha psykolog vårf och massa sånt hela livet för att den har köns dys fori tillexempel. Och det possitiva för den personen är JÄTTE STORT. Räknas dom mindre än din mamma?
Nej det skall räknas på precis samma sätt.
Nytta mot kostnad.
 
Det har inte skett någon kompetensflykt nyligen.
Systemet har lyckats att vända på flyttströmmen, och så skall vi fortsätta att ha det.

Jobbskatteavdrag gynnar mest de med lägre inkomster och är en väg mot att de låga arbetsinkomsterna i framtiden inte alls skall beskattas.
Detdär stämmer inte heller. Det är bra för alla som kan jobba som be höver ge mindre i skatt motför dom som är sjuka eller arbets lösa tillexempel.
 
Det är inte vad jag påstår.
Jag påstår att hela skalan skall vara ett alternativ.
I dag så kan man bara välja på att gå från det ena könet till det andra.
Men inte att helt slippa kön.

Det är inte säker att man vill vara man bara för att man inte står ut med att vara kvinna.
Vem säger att man måste det då?
 
Jag fattar inte hur det kan vara SÅÅÅ svårt att tänka hur det är för nånannan. Tillochmed jag fattar att det är STOR skillnad på att VARA EN KILLE och ha mens som är som ett be vis att kroppen och mansjälv inte passar i hop. Motför att vara tjej och inte tycka om att ha mens. Och då kan jag säga att jag HATAR det men jag tror ändå inte att det är i när heten som det nog känns för endel killar som har mens.
Ja och det är ju därför som uttrycket "det är ju inte så kul att ha mens" blir så fel.

Det är skillnad på "inte så kul" och "katastrofalt".
 
Och nu heltplötsligt låter det som att alla som vill borde få välja att operera bort brösten så det får man göra som mansjälv vill då eller? Men köns kori gering ska du av göra att det är o nödigt?
Det är så redan i dag om man inte samtidigt genomgår en könsutredning.
Många opererar bort sin bröst för att slippa få bröstcancer.
Det finns en genetiskt ärftlighet som nästan alltid ger bröstcancer och då väljer många att ta bort brösten.
Det finns inga framtida risker med det utan är en bra åtgärd.
Alla som tar bort sina bröst skyddas ju mot den vanligaste cancersjukdomen som vi har.

Det är bra värde i den åtgärden.
 
Jag fattar inte ens vad du vill diskutera längre, det verkar som om du har en oerhört skev och fobisk syn på transmänniskor som kräver och kräver. De som tjafsar om att de "minsann betalar skatt" håller på som du gör just nu och vill bestämma vad deras skattepengar ska gå till och svartmålar andra människor.
Det kom upp i den tråd som den här är utbruten ifrån.
Där just det hände i tråden.
Det är det som jag bemöter.

Lösryckt kan det ju se ut som du upplever det.
Men så är det inte alls.
 
Och ja själv klart så ska alla få respekt för hur dom känner om dom är kille eller tjej eller icke binär eller vad dom är? Igen har nån här sagt att det inte borde vara så eller att icke binära ska tvingas att göra köns operering och ta hormoner föralltid?
Vården och samhället har ännu bara rutiner för att hantera en vård som är strikt binär
Man måste därför bli juridisk man för att slippa vara kvinna.
Det borde ju verkligen inte behövas.
Om det nu bara är att slippa vara kvinna som man behöver.
 
Det är ju ingen liten enkel process som går ut på att någon förväntar sig att man ska gå till en läkare och beställa en operation. För att operera könsorganen krävs tillstånd från socialstyrelsen och en rad krav för att få det tillståndet, så utan att ha läst huvudtråden har jag svårt att tro att det är det som diskuteras där, det är ju inte ens upp till sjukvården som sådan liksom.
Du borde läsa huvudtråden.
 
När skedde flyttströmmen?
Mest på 1970 och 1980- talet
Till viss del även in på 1990-talet sedan så upphörde det nästan för att sedan vända.
Det var dock svårt att flytta före EU så det blev inte så farligt av den orsaken.
Åka till Norge och jobba in pengar är något som går i vågor även nu för tiden.
 
Mest på 1970 och 1980- talet
Till viss del även in på 1990-talet sedan så upphörde det nästan för att sedan vända.
Det var dock svårt att flytta före EU så det blev inte så farligt av den orsaken.
Åka till Norge och jobba in pengar är något som går i vågor även nu för tiden.
De läkare jag känner som åkt till Norge har inte gjort det enkom för lönen, utan också för arbetsmiljön.
Att ungdomar prövar sina vingar räknar jag inte hit alls.
Ser fortfarande inte en så akut risk just nu att en skattesänkning för rika är enda sättet att gå när vi är mitt inne i en kris och det offentliga går på knäna.
Att sparka personal från offentlig sektor ger också minskade skatteintäkter...
 
Du verkar ju inte svara på mina in lägg nu men det kanske blev för svårt att inte göra massa argumenterings fel helatiden till en 16 åring 🤷🏻‍♀️
Men iallafall så det du skrev frånbörjan var dethär:

Och sen handlar det om iprincip alltmöjligt utom det och att du sitter och fråga sätter om trans personer borde få vård för att DU tycker att det är o nödigt DU tycker att allaandra duger som dom är och massa sånt.
Och alltså det ÄR faktist inte SÅ svårt att fatta om man försöker.
1. INGEN får bara välja att göra en köns kori gering utan VÅRDEN av gör om det KAN vara aktuellt för den personen. För att det räknas som den bästa hjälpen för den personen och att det ÄR värt det.
2. Man kan vara ledsen för att man inte får den vården som man vill ha eller be höver även om det kanske är att man kommer få den i fram tiden eller aldrig men det kan o avsett vara skit jobbigt att inte få det
3. Man kan ha med känsla med den personen utan att fråga sätta den om den be höver exakt den vården som den tror att det skulle hjälpa
4. INGEN har sagt nånting om att lösa mobbing eller nåt sånt med operering eller att alla ska bli tvingade att vara kille eller tjej och alltannat som du skriver om
Jag håller inte riktigt med dig.
Men du verkar i alla fall förstå precis vad jag menar.
Jag tycker att din sammanfattning är bra även om jag inte håller med om punkt 3 i alla lägen.
De övriga punkterna är vi däremot helt överens om.

( Din ålder spelar ingen roll i diskussionen, du förstår bättre vad andra menar i sina inlägg än många andra och det är intressant att läsa vad du skriver.)
 
Men kan du citera någon här eller annorstädes som ger uttryck för det? J
Nej det vill jag inte.
Jag vill inte att diskussionen kommer att handla om en specifik individ när nu tråden är utbruten.
Det var bara som förklaring till varifrån jag har fått idén.
 
Det är så redan i dag om man inte samtidigt genomgår en könsutredning.
Många opererar bort sin bröst för att slippa få bröstcancer.
Det finns en genetiskt ärftlighet som nästan alltid ger bröstcancer och då väljer många att ta bort brösten.
Det finns inga framtida risker med det utan är en bra åtgärd.
Alla som tar bort sina bröst skyddas ju mot den vanligaste cancersjukdomen som vi har.

Det är bra värde i den åtgärden.
Det är inte riktigt samma sak då man utrymmer brösten på ett helt annat sätt vid den typen av operation du pratar om, det blir inte lika ”snyggt” om man nu ska ha en åsikt om det att utrymma hela bröstet. Men det finns ju absolut många som opererat brösten av olika medicinska skäl, tex både förminskning och förstoring och även för att man inte vill ha bröst. Vid könsdysfori erbjuds en sån operation när det medicinska (dvs lidandet) behovet är utrett.
Sen finns det ju redan idag de som betalar för en bröstoperation privat också oavsett orsak.
Så du har helt rätt i att vem som än önskar kan göra det och finns ett medicinskt behov så görs det bekostat av skattemedel.
Jag läser inte dina inlägg som de flesta andra här utan att du skriver typ samma sak som jag och många andra.
Men kanske måste läsa huvudtråden för att förstå vad som upprör.
 
Det kommer från vissa deltagare tidigare i diskussionen som hävdat.

"Min kropp, mitt beslut, jag bestämmer."
Och sedan anser att vården skall utföra önskade åtgärder utan att säga emot.

För det har man rätt till, alternativt, jag betalar minsann också skatt.
Fast det görs ju ändå utredningar mm innan det blir av. De som har behovet har antagligen redan funderat mycket på det och när de väl tar upp det med vården har de säkert redan bestämt sig/insett att det är vad de behöver liksom. Det görs ju ändå inte i en handvändning.
 
Fast det görs ju ändå utredningar mm innan det blir av. De som har behovet har antagligen redan funderat mycket på det och när de väl tar upp det med vården har de säkert redan bestämt sig/insett att det är vad de behöver liksom. Det görs ju ändå inte i en handvändning.
Det jag tänker är att det finns ju mycket man som patient tror att man behöver medan vården har en annan uppfattning eller ser vissa saker som en sista utväg. Tex har man ju blivit mer och mer restriktiv med många operationen inom ortopedin eftersom allt mer forskning tyder på att oskuret är bäst och att operationer och tex träning har likvärdigt resultat i slutändan men lidandet för patienten och risken är större med en operation. Ändå är patienternas förväntan kanske att bli opererade och tolkar det som man får sämre vård när man ”nekas” operation, fast det egentligen är tvärtom. Nu gissar jag att just den gruppen som diskuteras i tråden är generellt ganska påläst om senaste rön och forskning, men som vårdpersonal behöver man ordentligt på fötterna innan man utför eller sätter in en behandling som faktiskt kan vara irreversibel.
Så jag håller helt med dig, men för att kunna ta ett välinformerat beslut om sin vård behöver man nog den där processen inom vården också även om man funderat långt innan. Det är ju också för att det för många kan vara en otroligt jobbig process fysiskt och psykiskt och den behöver både ta tid och förberedas för.
 
Nej det vill jag inte.
Jag vill inte att diskussionen kommer att handla om en specifik individ när nu tråden är utbruten.
Det var bara som förklaring till varifrån jag har fått idén.
Läs ursprungstråden.

Det har jag gjort.

Okej, då vet jag att du inte vill gå tillbaks och se/visa att du missuppfattat och därför driver en arrogant och elak halmgubbediskussion diskussion sida efter sida.

Visst finns inslag i det du säger om att normbrott bör accepteras långt vidare än idag, men det ger inte validitet till andra falska påståenden att bygga hela din fortsatta framfart i tråden på.
 
Fast det görs ju ändå utredningar mm innan det blir av. De som har behovet har antagligen redan funderat mycket på det och när de väl tar upp det med vården har de säkert redan bestämt sig/insett att det är vad de behöver liksom. Det görs ju ändå inte i en handvändning.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aleksa-lundberg-kanns-som-jag-har-tagit-mig-ur-en-sekt

Jag är orolig att forskningen kring transsexuella och transitioner är för ung. Att det inte finns tillräckligt många att studera/följa under tillräckligt många år för att forskningen ska kunna reda ut vad är det bästa på lång sikt för varje enskild individ. Steget från det till att vården ska kunna avgöra vilka personer som på lång sikt skulle gynnas av transition är stort. Det är ju förmodligen så att fullständig transition inte är lösningen för alla. För att människor är olika. För en del kan ju fullständig transition vara det bästa medan för andra kan det bästa vara att, med den kropp man föddes med, få leva sitt liv som det sociala kön de känner att de har. Och hela skalan däremellan. Jag tror inte att människor alltid är så bra på att själva veta var på den skala deras egen lösning finns. Där måste forskningen få en chans att komma längre.

Personen i artikeln ovan har ju uppenbarligen haft fel i var på skalan hennes lösning finns.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp