Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Även om det inte är en sjukdom så har könsdysfori, infertilitet och såklart alla npf och även andra saker som inte är sjukdomar, tex cerebral pares och downs syndrom egna diagnoskoder.
Det är mycket saker som inte är sjukdomar som vi ändå lägger tid och resurser på att behandla. Inte minst Z71.1 , oro för sjukdom.
Det är ju inte själva diagnoserna som skall behandlas utan det lidande som de för med sig.
Och det är väl ändå då behandlingens framgång i att minska lidande som skall bedömas?
Inte framgången i att ändra på tillståndet?
Att leva sitt bästa liv utifrån förutsättningarna.
Inte att ändra på förutsättningarna för de kom ju levererade som de kom.
 
Det är ju inte själva diagnoserna som skall behandlas utan det lidande som de för med sig.
Och det är väl ändå då behandlingens framgång i att minska lidande som skall bedömas?
Inte framgången i att ändra på tillståndet?
Att leva sitt bästa liv utifrån förutsättningarna.
Inte att ändra på förutsättningarna för de kom ju levererade som de kom.
Det be ror ju på vad det är. Endel saker är mest fram gång med att leva så bra det går från sina för ut sättningar och endel saker är det bästa att ändra på.
 
Det är ju inte själva diagnoserna som skall behandlas utan det lidande som de för med sig.
Och det är väl ändå då behandlingens framgång i att minska lidande som skall bedömas?
Inte framgången i att ändra på tillståndet?
Att leva sitt bästa liv utifrån förutsättningarna.
Inte att ändra på förutsättningarna för de kom ju levererade som de kom.
Ja, men jag vände mig emot att ditt argument om att det är svårt att vända sig till vården med något som inte är en sjukdom, men det är väldigt mycket i vården vom behandlas, precis som du säger utifrån symtom och lidande trots att det inte är en sjukdom.
 
Och de som min son som hade stora bröst som inte gick att dölja?
Som hela tiden togs för tjej mot hans önskan?
Vissa saker går inte att tänka bort.
Och han hade mens.Hur kul är det när man identifierar sig som man?
Just uttrycket " hur kul är det" är nog alldeles fel här.
Det är faktiskt inte kul för någon att ha mens och det går att åtgärda för alla som lider av det med antingen hormonspiral eller andra hormoner som inte ger ett livslångt behov av hormonbehandling för att skelettet skall klara sig eller inte organ inte skall ta skada.
Man behöver inte ha mens oavsett vem man är.

Att operera bort stora bröst har ingen framtida risk. Det skyddar dessutom mot bröstcancer.
Alla har möjlighet att göra bröstförminskning antingen privat eller vid medicinskt behov, ryggont eller andra finansierat av det allmänna.
Den framtida risken är i princip noll och vinsten är stor.
 
Ja, men jag vände mig emot att ditt argument om att det är svårt att vända sig till vården med något som inte är en sjukdom, men det är väldigt mycket i vården vom behandlas, precis som du säger utifrån symtom och lidande trots att det inte är en sjukdom.
Jag såg en svårighet i att motivera för vården en behandling mot något som inte är en sjukdom.
Jag tror att det är en av orsakerna till att transvården blir så omdebatterad.
Det är lidandet och dess orsaker som skall adresseras vid vård.
Och lösningen är inte alltid att med kniv och läkemedel försöka att ändra på förutsättningarna.

Man skall dessutom inte fösas in i facket att det måste vara binärt.
Även ett behov av att helt slippa bli könad skall behandlas lika.
 
Just uttrycket " hur kul är det" är nog alldeles fel här.
Det är faktiskt inte kul för någon att ha mens och det går att åtgärda för alla som lider av det med antingen hormonspiral eller andra hormoner som inte ger ett livslångt behov av hormonbehandling för att skelettet skall klara sig eller inte organ inte skall ta skada.
Man behöver inte ha mens oavsett vem man är.

Att operera bort stora bröst har ingen framtida risk. Det skyddar dessutom mot bröstcancer.
Alla har möjlighet att göra bröstförminskning antingen privat eller vid medicinskt behov, ryggont eller andra finansierat av det allmänna.
Den framtida risken är i princip noll och vinsten är stor.
Jag fattar inte hur det kan vara SÅÅÅ svårt att tänka hur det är för nånannan. Tillochmed jag fattar att det är STOR skillnad på att VARA EN KILLE och ha mens som är som ett be vis att kroppen och mansjälv inte passar i hop. Motför att vara tjej och inte tycka om att ha mens. Och då kan jag säga att jag HATAR det men jag tror ändå inte att det är i när heten som det nog känns för endel killar som har mens.
Och nu heltplötsligt låter det som att alla som vill borde få välja att operera bort brösten så det får man göra som mansjälv vill då eller? Men köns kori gering ska du av göra att det är o nödigt?
 
Nu förutsätter du att folk tycker det är roligt och enkelt att vara sjukskriven eller arbetslös och att folk väljer att bara vara det istället för att arbeta.
Nej så menade jag inte.
Det är styrning för att få de som har pengar att använda dem på ett sätt som är bra för samhället.

Det är bättre att de köper solpaneler än en ny bil t.ex.
 
Jag såg en svårighet i att motivera för vården en behandling mot något som inte är en sjukdom.
Jag tror att det är en av orsakerna till att transvården blir så omdebatterad.
Det är lidandet och dess orsaker som skall adresseras vid vård.
Och lösningen är inte alltid att med kniv och läkemedel försöka att ändra på förutsättningarna.

Man skall dessutom inte fösas in i facket att det måste vara binärt.
Även ett behov av att helt slippa bli könad skall behandlas lika.
Lösningen ÄR INTE alltid att operera och ge hormonet heller. Utan det är som KAN vara aktuellt OM DET BE HÖVS enligt vården för att den personen ska må såbra som möjligt.
Och ja själv klart så ska alla få respekt för hur dom känner om dom är kille eller tjej eller icke binär eller vad dom är? Igen har nån här sagt att det inte borde vara så eller att icke binära ska tvingas att göra köns operering och ta hormoner föralltid?
 
Lösningen ÄR INTE alltid att operera och ge hormonet heller. Utan det är som KAN vara aktuellt OM DET BE HÖVS enligt vården för att den personen ska må såbra som möjligt.
Och ja själv klart så ska alla få respekt för hur dom känner om dom är kille eller tjej eller icke binär eller vad dom är? Igen har nån här sagt att det inte borde vara så eller att icke binära ska tvingas att göra köns operering och ta hormoner föralltid?
Och alla vill inte operera sig heller :)
 
Jag såg en svårighet i att motivera för vården en behandling mot något som inte är en sjukdom.
Jag tror att det är en av orsakerna till att transvården blir så omdebatterad.
Det är lidandet och dess orsaker som skall adresseras vid vård.
Och lösningen är inte alltid att med kniv och läkemedel försöka att ändra på förutsättningarna.

Man skall dessutom inte fösas in i facket att det måste vara binärt.
Även ett behov av att helt slippa bli könad skall behandlas lika.
Läkemedel är nog lösningen för de flesta för en del av symtomen och lidandet, efter utredning. Kirurgi väljer nog många bort utöver bröstkorgen, men det finns andra som vet mer om än jag. Och det finns ju många som inte vill bli könade alls, men jag ser inte riktigt motsättningen.
Det är ju ingen liten enkel process som går ut på att någon förväntar sig att man ska gå till en läkare och beställa en operation. För att operera könsorganen krävs tillstånd från socialstyrelsen och en rad krav för att få det tillståndet, så utan att ha läst huvudtråden har jag svårt att tro att det är det som diskuteras där, det är ju inte ens upp till sjukvården som sådan liksom.
 
För att ens få hormoner och transkirurgi så krävs det en djupdykning i patientens psyke och det är oerhört vanligt att patienten faktiskt har en lång historia inom psykiatrin där patienten inte svarat på behandling, trots ansträngningar från patient och vården.

Det är inget som bara göra i en handvändning som du verkar vilja få det att verka utan pågår allt som oftast under flera år.

Nu har vården tillsammans med dåvarande regering beslutat sig för att hormonbehandling och könskorrigerande kirurgi är något som är värt att lägga pengar på för de personer som är trans och som kommer må bra av en könskorrigering. Även om det kostar pengar(som du verkar vara mest intresserad av) så är det en besparing jämfört med att ha en person i psykiatrisk vård i många år framöver, för att inte säga hur mycket det höjer en människas livskvalitet. Vilket jag hoppas att vi alla vill, alla människor har rätt att få må bra och däri ligger att vi beter oss som folk och inte kommenterar vad folk gör med sina kroppar.

(Vården arbetar för övrigt även hälsofrämjande, inte bara med sjukdomar)

/F.d läkarsekreterare med kandidatexamen inom hälso- och sjukvårdspolitik.
Ja precis så.

Det är faktiskt inte något som man bara går och beställer.
Även om vissa tror att de skall kunna göra det utifrån devisen:
"Min kropp, mitt val , vården skall lyda mina önskningar."

Och så vill de ha alla möjliga justeringar för de " betalar minsann skatt."
 
Även om det inte är en sjukdom så har könsdysfori, infertilitet och såklart alla npf och även andra saker som inte är sjukdomar, tex cerebral pares och downs syndrom egna diagnoskoder.
Det är mycket saker som inte är sjukdomar som vi ändå lägger tid och resurser på att behandla. Inte minst Z71.1 , oro för sjukdom.

Men självklart är invasiv vård inte ett beställningsjobb och det finns ju fler anledningar till det när det gäller ju det den här tråden rör, den ena är att säkerställa att detta faktiskt rör sig om en könsdysfori med permanent önskan om att byta kön. Här finns också en ängslighet tror jag som vårdpersonal av flera skäl, den ena är media och de diskussioner som förts där, den andra är en stor oro som jag upplever växte fram efter fallet med barnläkaren (man får inte göra fel på jobbet utan att det kan få enorma konsekvenser). Men också för att kunskapen är ganska låg och behandlingen ges på få ställen och köerna är långa dit. Att kunskapen är låg beror på, som nämns tidigare i tråden att antalet vårdsökande ökat senaste åren och långtidsuppföljningarna inte kommit så långt. Om tillståndet ökat eller bara acceptansen och därmed tröskeln för att söka vård kommer vi ju aldrig få reda på.
Jag skulle gissa på det sistnämnda.
Sen för att nyansera debatten lite utan att jämföra lidandet kan vi ju ta tex kvinnlig infertilitet som exempel. Där har vad jag vet alla regioner sagt att ”vi hjälper till med 1 barn”. Där har man satt en gräns för lidande vid att om man har ett gemensamt barn är lidandet inte tillräckligt stort för att man ska ha rätt till hjälp med nummer två om det behövs.
Jag säger inte att jag håller med eller inte håller med, men prioriteringar behöver ju göras utefter bästa tillgängliga kunskap.
 
Ja precis så.

Det är faktiskt inte något som man bara går och beställer.
Även om vissa tror att de skall kunna göra det utifrån devisen:
"Min kropp, mitt val , vården skall lyda mina önskningar."

Och så vill de ha alla möjliga justeringar för de " betalar minsann skatt."
Eller inte, många av de jag hann träffa i min karriär mådde urdåligt och var mer ursäktande över sin existens snarare än vad du vill påskina. Det var inget krav från dem, utan det handlade om att ge människor en chans att få leva och må bra. Och de som såg det som en modefluga kan jag lova inte ens kom i närheten av en behandling.

Jag fattar inte ens vad du vill diskutera längre, det verkar som om du har en oerhört skev och fobisk syn på transmänniskor som kräver och kräver. De som tjafsar om att de "minsann betalar skatt" håller på som du gör just nu och vill bestämma vad deras skattepengar ska gå till och svartmålar andra människor.
 
Jag känner i huvudsak välutbildade och högavlönade. Ingen talar som skatteflykt. Däremot har jag hört tvärt om, folk som vill flytta hem igen efter dyr utbildning utomlands då man inte tycker om systemet att allt ska pröjsas ur egen ficka.
Det blir dyrt trots hög lön.

Ge mig siffror på enorm kompetensflykt som sker nu/skett nyligen och kommer minska med ytterligare ett jobbskatteavdrag, så kan jag eventuellt ändra åsikt.
Det har inte skett någon kompetensflykt nyligen.
Systemet har lyckats att vända på flyttströmmen, och så skall vi fortsätta att ha det.

Jobbskatteavdrag gynnar mest de med lägre inkomster och är en väg mot att de låga arbetsinkomsterna i framtiden inte alls skall beskattas.
 
Det har inte skett någon kompetensflykt nyligen.
Systemet har lyckats att vända på flyttströmmen, och så skall vi fortsätta att ha det.

Jobbskatteavdrag gynnar mest de med lägre inkomster och är en väg mot att de låga arbetsinkomsterna i framtiden inte alls skall beskattas.
När skedde flyttströmmen?
 
Du verkar ju inte svara på mina in lägg nu men det kanske blev för svårt att inte göra massa argumenterings fel helatiden till en 16 åring 🤷🏻‍♀️
Men iallafall så det du skrev frånbörjan var dethär:
Vård är inte en beställningsvara för korrektion av precis alla oönskade egenskaper som man har fötts med.
Typ för stora fötter, ful näsa, för små bröst eller vad det nu kan vara.
Utan det måste ju handla om att lösa ett medicinskt problem.
Att använda kirurgiska ingrepp mot mobbing, hot och hat är ju tämligen horribelt.
Det är i stället mobbningen, hoten och hatet som skall bort.
Och sen handlar det om iprincip alltmöjligt utom det och att du sitter och fråga sätter om trans personer borde få vård för att DU tycker att det är o nödigt DU tycker att allaandra duger som dom är och massa sånt.
Och alltså det ÄR faktist inte SÅ svårt att fatta om man försöker.
1. INGEN får bara välja att göra en köns kori gering utan VÅRDEN av gör om det KAN vara aktuellt för den personen. För att det räknas som den bästa hjälpen för den personen och att det ÄR värt det.
2. Man kan vara ledsen för att man inte får den vården som man vill ha eller be höver även om det kanske är att man kommer få den i fram tiden eller aldrig men det kan o avsett vara skit jobbigt att inte få det
3. Man kan ha med känsla med den personen utan att fråga sätta den om den be höver exakt den vården som den tror att det skulle hjälpa
4. INGEN har sagt nånting om att lösa mobbing eller nåt sånt med operering eller att alla ska bli tvingade att vara kille eller tjej och alltannat som du skriver om
 
Ja precis så.

Det är faktiskt inte något som man bara går och beställer.
Även om vissa tror att de skall kunna göra det utifrån devisen:
"Min kropp, mitt val , vården skall lyda mina önskningar."

Och så vill de ha alla möjliga justeringar för de " betalar minsann skatt."
Men kan du citera någon här eller annorstädes som ger uttryck för det? Jag ser ingen (annan än du för att ha någon självskapad åsikt att slåss mot). Snarare är åsikten att de som upplever lidande ska utredas i vården och att utredningen och eventuell behandling ska vara evidensbaserad. Hur du går på ter sig som att du är emot att den evidensbaserade vård som finns ska existera och dimensioneras korrekt utifrån behovet. Du slåss med väderkvarnar (eller snarare så är du en väderkvarn som slåss mot halmdockor).

Igen: försök gärna citera de som i detta samtal ansett att patienten ska bestämma över sin vård. Det kommer inte gå, för det finns ingen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp