Jag googlade lite på kastratsångare. Lite nyfiken på vad man egentligen vet om hur kastreringen påverkade dem. Hittade det här intressanta stycket:
"Hemligheten med kastratröstens speciella klang är tydligt formulerad i ett obduktionsprotokoll från 1890: ”Struphuvudet var litet som en kvinnas, lungvolymen som en storväxt mans och struphuvudets vävnader hade ett barns plasticitet.”
Kastreringen medförde att den hormonella förändring som åstadkommer målbrottet hindrades. Struphuvudet förblev litet och högt placerat medan kroppen i övrigt växte. Särskilt bröstkorgen blev ofta onormalt utvecklad. Dessa fysiska förutsättningar – stor lungkapacitet, kraftig muskulatur, korta och smidiga stämband – i kombination med en extremt lång och hård skolning bidrog till kastraternas överlägsenhet över både kvinno- och gossrösten."
Så frågan är om struphuvudet reagerar likadant på pubertetsblockare som på kastrering. Och sen biten med lungvolymen antyder att transkvinnor borde ha en orättvis fördel mot kvinnor i idrotter där stor lungvolym är en fördel. Även om de fått pubertetsblockare enligt konstens alla regler. Kastratsångarna blev även längre, vilket blev ett problem eftersom de skulle spela kvinnliga roller. Det sågs som ett problem när "kvinnan" i operaföreställningen var huvudet längre än den manliga huvudrollsinnehavaren.
I artikeln står det också att man använde sig av kastratsångare eftersom man ansåg att kvinnor ska tiga. Man stödde sig på bibelcitat och ansåg att kvinnor ska inte stå på scen och sjunga så därför kastrerades små pojkar i 8-10 års ålder (ibland så gamla som 12 år) för att publiken skulle för höra så höga röster. Kastratsångarna skulle alltså ersätta kvinnorna som inte fick vara med. Alltså, människan måste vara ett av de märkligaste djuren på jorden...
https://popularhistoria.se/kultur/musik/farinelli-kastratsangens-mastare-i-1700-talets-operavarld