Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Jag tror att det är svårt att kräva vård för något som man samtidigt inte anser vara en sjukdom.
Hela sjukvården är definierad som vård av sjukdomar och skador.
Det blir liksom krock i systemet.

Vård är inte en beställningsvara för korrektion av precis alla oönskade egenskaper som man har fötts med.
Typ för stora fötter, ful näsa, för små bröst eller vad det nu kan vara.
Utan det måste ju handla om att lösa ett medicinskt problem.
Att använda kirurgiska ingrepp mot mobbing, hot och hat är ju tämligen horribelt.
Det är i stället mobbningen, hoten och hatet som skall bort.

Vart hamnar vi annars?
Opererade till exakta kopior som inte sticker ut så att ingen blir mobbad?
Även om det inte är en sjukdom så har könsdysfori, infertilitet och såklart alla npf och även andra saker som inte är sjukdomar, tex cerebral pares och downs syndrom egna diagnoskoder.
Det är mycket saker som inte är sjukdomar som vi ändå lägger tid och resurser på att behandla. Inte minst Z71.1 , oro för sjukdom.

Men självklart är invasiv vård inte ett beställningsjobb och det finns ju fler anledningar till det när det gäller ju det den här tråden rör, den ena är att säkerställa att detta faktiskt rör sig om en könsdysfori med permanent önskan om att byta kön. Här finns också en ängslighet tror jag som vårdpersonal av flera skäl, den ena är media och de diskussioner som förts där, den andra är en stor oro som jag upplever växte fram efter fallet med barnläkaren (man får inte göra fel på jobbet utan att det kan få enorma konsekvenser). Men också för att kunskapen är ganska låg och behandlingen ges på få ställen och köerna är långa dit. Att kunskapen är låg beror på, som nämns tidigare i tråden att antalet vårdsökande ökat senaste åren och långtidsuppföljningarna inte kommit så långt. Om tillståndet ökat eller bara acceptansen och därmed tröskeln för att söka vård kommer vi ju aldrig få reda på.
Jag skulle gissa på det sistnämnda.
 
Jo med de flesta av de avdragen är för att motivera människor med morot

RUT och ROT är för att motverka att människor arbetar svart.
Att arbeta svart är förenat med många risker och är inget som människor skall göra

Avdrag för förnybar energi, solpaneler, är för att motivera människor att hjälpa till med den gröna omställningen mot ett fossilfritt samhälle.
Det har givit lika mycket energi som ett nytt kärnkraftverk och håller nu nere elpriserna för alla samt hjälper till att motverka elbrist.
Vid elbrist måste elen stängas av i delar av systemet så då får människor långa strömavbrott.
Det går fort farande att göra på andra sätt också så att dom som tjänar mycket kan be tala mera och ändå inte be tala ALLT till skatt.
 
Men det är inte det du har disskuterat om utan du har fråga satt att ge köns kori gering och hormoner för att DU inte tycker att det är nöd vändigt.
Jag har ifrågasatt om det är nödvändigt för att må bra.
Om det kan finnas andra vägar i stället.
Det vore djupt olyckligt om kirurgi och livslångt beroende av hormoner användes för att lösa problem som kan lösas på andra sätt.
Man kan bära klänning, måla naglarna, ha långt hår, använda makeup och gå i höga klackar utan att behöva kirurgi.
Man kan leva med kvinnliga attribut ändå.
Och när man går på damtoaletten bör man sitta ner när man kissar.

Om det verkliga lidandet beror på att man sitter inlåst i garderoben så är det ju garderoben som är problemet.
Den kan man komma ut ur utan vare sig hormoner eller kirurgi.
 
Jag har ifrågasatt om det är nödvändigt för att må bra.
Om det kan finnas andra vägar i stället.
Det vore djupt olyckligt om kirurgi och livslångt beroende av hormoner användes för att lösa problem som kan lösas på andra sätt.
Man kan bära klänning, måla naglarna, ha långt hår, använda makeup och gå i höga klackar utan att behöva kirurgi.
Man kan leva med kvinnliga attribut ändå.
Och när man går på damtoaletten bör man sitta ner när man kissar.

Om det verkliga lidandet beror på att man sitter inlåst i garderoben så är det ju garderoben som är problemet.
Den kan man komma ut ur utan vare sig hormoner eller kirurgi.
Ja och INGEN här har sagt att man inte kan det heller? Och om det VERKLIGA lidandet skulle vara för att man inte kan eller vågar komma ut men att man INTE mådde dåligt för att man tillexempel hade fel privata delar då skulle man ju inte få köns kori gering heller. Så igen det är en halm docka.
 
Jag har ifrågasatt om det är nödvändigt för att må bra.
Om det kan finnas andra vägar i stället.
Det vore djupt olyckligt om kirurgi och livslångt beroende av hormoner användes för att lösa problem som kan lösas på andra sätt.
Man kan bära klänning, måla naglarna, ha långt hår, använda makeup och gå i höga klackar utan att behöva kirurgi.
Man kan leva med kvinnliga attribut ändå.
Och när man går på damtoaletten bör man sitta ner när man kissar.

Om det verkliga lidandet beror på att man sitter inlåst i garderoben så är det ju garderoben som är problemet.
Den kan man komma ut ur utan vare sig hormoner eller kirurgi.
Men snälla du, kan du för en gångs skull försöka förstå att du inte har kompetens att avgöra vilka medicinska metoder och åtgärder som är adekvata?
 
Lite krasst kan man ju argumentera varför ska man slösa skattepengar på en 87-åring som ändå inte har många år kvar att leva? Vet du vad en ögonoperation eller en höftoperation KOSTAR oss skattebetalare?

Vore det inte bättre att yngre personer, säg under 65 får den dyrare vården och äldre får smärtstillande och glasögon? Det är ju mycket billigare.
Jo men vi har bestämt att det skall vara så.
Därför att individens nytta av behandlingen räknas så högt.
Återställd syn är dessutom en garanterad behandling för att kunna se
Man vet säkert att den ger avsedd effekt.

Dessutom är det faktiskt en samhällsvinst.
En operation av grå starr går inte att ersätta med glasögon.
En synskadad person som inte kan klara sig själv kostar mycket för det samhället för det stöd som då behövs.
Den höften är gick inte längre att gå på så valet var rullstol och serviceboende eller ny höft.
Den nya höften är definitivt billigare för samhället.

Antagligen så kommer hon att leva i 10 år till så den vården kommer att vara mycket lönsam.
För att inte tala om hur bra livskvalitet som det ger.
 
Men snälla du, kan du för en gångs skull försöka förstå att du inte har kompetens att avgöra vilka medicinska metoder och åtgärder som är adekvata?
Nu så lägger du ord i min mun som jag aldrig har påstått.


Jag upprepar igen:
Det är vårdgivaren som skall fatta beslut om vård utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.

Inte vårdtagaren och inte jag.
 
Herregud vilken diskussion... Jag tror att det är svårt att sätta sig in i hur det verkligen är om man själv inte känner ett behov av könskorrigering. Man kan inte utgå ifrån sig själv då. Dessutom är det väl långa utredningar innan man kommer så långt att en behandling ens påbörjas, så jag förstår inte riktigt hur det kan jämföras med beställningsjobb?
 
Jag har ifrågasatt om det är nödvändigt för att må bra.
Om det kan finnas andra vägar i stället.
Det vore djupt olyckligt om kirurgi och livslångt beroende av hormoner användes för att lösa problem som kan lösas på andra sätt.
Man kan bära klänning, måla naglarna, ha långt hår, använda makeup och gå i höga klackar utan att behöva kirurgi.
Man kan leva med kvinnliga attribut ändå.
Och när man går på damtoaletten bör man sitta ner när man kissar.

Om det verkliga lidandet beror på att man sitter inlåst i garderoben så är det ju garderoben som är problemet.
Den kan man komma ut ur utan vare sig hormoner eller kirurgi.
Och de som min son som hade stora bröst som inte gick att dölja?
Som hela tiden togs för tjej mot hans önskan?
Vissa saker går inte att tänka bort.
Och han hade mens.Hur kul är det när man identifierar sig som man?
 
@Inte_Ung du får det att låta som att skattesystemet och fördelningspolitiken är en naturlag, som "inte går" att förändra.

Allt detta är politiska beslut, och det är fullständigt möjligt att ändra precis allt om väljarna så önskar.

Du behöver inte klistra in några länkar till Wikipedia som svar.
Ja det är ju just det.
Möjligt att förändra.
Och det måste då följa den åsikt som majoriteten har.

Dessutom så måste man räkna in alla effekter som förändringar medför och bestämma att man kan leva med dessa bieffekter.
 
Nja, pengarna kommer från samma källa: skatteintäkterna.

Och jag kan ju informera om att en skola för alla inte heller finns överallt i landet. Platserna på resursskolorna är för få. Lärarna på de vanliga skolorna likaså.
Jo det vet jag
Men det är en orättvisa som man kämpar för på sitt håll.
 
Jag har ifrågasatt om det är nödvändigt för att må bra.
Om det kan finnas andra vägar i stället.
Det vore djupt olyckligt om kirurgi och livslångt beroende av hormoner användes för att lösa problem som kan lösas på andra sätt.
Man kan bära klänning, måla naglarna, ha långt hår, använda makeup och gå i höga klackar utan att behöva kirurgi.
Man kan leva med kvinnliga attribut ändå.
Och när man går på damtoaletten bör man sitta ner när man kissar.

Om det verkliga lidandet beror på att man sitter inlåst i garderoben så är det ju garderoben som är problemet.
Den kan man komma ut ur utan vare sig hormoner eller kirurgi.
För att ens få hormoner och transkirurgi så krävs det en djupdykning i patientens psyke och det är oerhört vanligt att patienten faktiskt har en lång historia inom psykiatrin där patienten inte svarat på behandling, trots ansträngningar från patient och vården.

Det är inget som bara göra i en handvändning som du verkar vilja få det att verka utan pågår allt som oftast under flera år.

Nu har vården tillsammans med dåvarande regering beslutat sig för att hormonbehandling och könskorrigerande kirurgi är något som är värt att lägga pengar på för de personer som är trans och som kommer må bra av en könskorrigering. Även om det kostar pengar(som du verkar vara mest intresserad av) så är det en besparing jämfört med att ha en person i psykiatrisk vård i många år framöver, för att inte säga hur mycket det höjer en människas livskvalitet. Vilket jag hoppas att vi alla vill, alla människor har rätt att få må bra och däri ligger att vi beter oss som folk och inte kommenterar vad folk gör med sina kroppar.

(Vården arbetar för övrigt även hälsofrämjande, inte bara med sjukdomar)

/F.d läkarsekreterare med kandidatexamen inom hälso- och sjukvårdspolitik.
 
Herregud vilken diskussion... Jag tror att det är svårt att sätta sig in i hur det verkligen är om man själv inte känner ett behov av könskorrigering. Man kan inte utgå ifrån sig själv då. Dessutom är det väl långa utredningar innan man kommer så långt att en behandling ens påbörjas, så jag förstår inte riktigt hur det kan jämföras med beställningsjobb?
Det kommer från vissa deltagare tidigare i diskussionen som hävdat.

"Min kropp, mitt beslut, jag bestämmer."
Och sedan anser att vården skall utföra önskade åtgärder utan att säga emot.

För det har man rätt till, alternativt, jag betalar minsann också skatt.
 
Jag tycker inte alls att vi är på rätt sida med ständiga jobbskatteavdrag som bara gynnar de som tjänar mycket 🤷🏻‍♀️
På rätt sida om nivån för kompetensflykten från Sverige.

Det är de välutbildade och högavlönade som sätter gränsen för när de söker sig utomlands.
 
På rätt sida om nivån för kompetensflykten från Sverige.

Det är de välutbildade och högavlönade som sätter gränsen för när de söker sig utomlands.
Jag känner i huvudsak välutbildade och högavlönade. Ingen talar som skatteflykt. Däremot har jag hört tvärt om, folk som vill flytta hem igen efter dyr utbildning utomlands då man inte tycker om systemet att allt ska pröjsas ur egen ficka.
Det blir dyrt trots hög lön.

Ge mig siffror på enorm kompetensflykt som sker nu/skett nyligen och kommer minska med ytterligare ett jobbskatteavdrag, så kan jag eventuellt ändra åsikt.
 
men vissa grupper är även utsatta i samhället generellt.
Jag tycker att vi skall arbeta på att minska den utsattheten i samhället.

Men jag är inte säker på att den görs genom att anpassa grupperna efter samhällets normer i stället för att de får vara sig själva precis som de är.
Och jag känner en oro för att viss vård ibland är en eftergift till omgivningens förväntningar.
I det här fallet att man måste vara antingen man eller kvinna därför att omgivningen inte klarar av att hantera något mitt i mellan.
 
Du förstod tydligen inte överhuvudtaget min poäng.
Jag tycker snarare att du missade min.

Vilket är att alla beslut i en demokrati går att härleda tillbaka till medborgarna.
Samt att sedan så måste alla följa dessa beslut även om man inte håller med i just den sakfrågan.
 
Jo men vi har bestämt att det skall vara så.
Därför att individens nytta av behandlingen räknas så högt.
Återställd syn är dessutom en garanterad behandling för att kunna se
Man vet säkert att den ger avsedd effekt.

Dessutom är det faktiskt en samhällsvinst.
En operation av grå starr går inte att ersätta med glasögon.
En synskadad person som inte kan klara sig själv kostar mycket för det samhället för det stöd som då behövs.
Den höften är gick inte längre att gå på så valet var rullstol och serviceboende eller ny höft.
Den nya höften är definitivt billigare för samhället.

Antagligen så kommer hon att leva i 10 år till så den vården kommer att vara mycket lönsam.
För att inte tala om hur bra livskvalitet som det ger.
Ja och då har väl alla be stämt att värden för trans personer och köns dys fori ska vara som den är nu också? För att det är en sam hälls vinst och det är nytta för den indi viden.
EXAKT samma saker som du säger om din mamma gäller för tillexempel dom som mår dåligt som har köns dys fori. Tillexempel att en köns kori gering går inte att er sätta med en klänning och nagel lack. Och det kostar jätte mycket pengar om nån måste ha psykolog vårf och massa sånt hela livet för att den har köns dys fori tillexempel. Och det possitiva för den personen är JÄTTE STORT. Räknas dom mindre än din mamma?
 
Jag tycker att vi skall arbeta på att minska den utsattheten i samhället.

Men jag är inte säker på att den görs genom att anpassa grupperna efter samhällets normer i stället för att de får vara sig själva precis som de är.
Och jag känner en oro för att viss vård ibland är en eftergift till omgivningens förväntningar.
I det här fallet att man måste vara antingen man eller kvinna därför att omgivningen inte klarar av att hantera något mitt i mellan.
Men alltså nej? Det där är ju som DU har hittat på som är DIN tolkning på NÅNANNANS problem. På dig låter det som att köns kori gering är att icke binära blir tvingade att bli om opererade så dom blir nåtannat kön och det är INTE det ALLS!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp