Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

@Inte_Ung du skriver att man inte ska få vård för något som inte är en sjukdom. Hur ser du då på det här med att få utredningar och hjälp med NPF-diagnoser? Det är inte heller sjukdomar.

Jag som alltså inte(!) är sjuk, som har fast jobb och kan ta hand både om min mat, min hygien och mina hundar har fått utredning (många timmar hos utredare osv så jag kom snabbt upp i frikort för vård). Jag har blivit erbjuden samtalsgrupper och föreläsningar, fått beviljat tandvårdsbidrag (som gör att det kostar som vanligt läkarbesök oavsett vad) och en hel del annat. Och på samtliga ställen jag kommer till så är vårdpersonal, psykologer, arbetsterapeut mm noga med att betona att nej, vi med diagnoser är inte sjuka.

Så. Ska vi då inte få hjälp? För att vi inte har sjukdomar? Självklart ska vi få hjälp tycker jag, för att klara oss i samhället. Det känns måttligt kul om andra tycker annorlunda.
 
Jaha och? Alltså du verkar inte veta så jätte mycket om du tror att det handlar om att dom som är trans bara inte tycker om hur dom ser ut i spegeln.
Det är en av de saker som vården räknar upp och en av de saker som just kirurgi och hormoner används för att lösa.
"Du kan ha svårt att delta i vardagen på det sätt du vill. Det kan vara jobbigt att se dig själv i spegeln, vara naken eller byta om med andra. Det kan då vara svårare att till exempel gå och träna, besöka badhuset eller ha sex."
https://www.1177.se/liv--halsa/konsidentitet-och-sexuell-laggning/konsdysfori/

Många av de andra sakerna går att lösa alldeles utmärkt utan att ta till vare sig kniven eller sätta sig i beroende av livslång hormonbehandling.
Därför så utelämnar jag dem då det inte krävs några riskfyllda behandlingar eller ingrepp som lösning.
 
@Inte_Ung du skriver att man inte ska få vård för något som inte är en sjukdom. Hur ser du då på det här med att få utredningar och hjälp med NPF-diagnoser? Det är inte heller sjukdomar.

Jag som alltså inte(!) är sjuk, som har fast jobb och kan ta hand både om min mat, min hygien och mina hundar har fått utredning (många timmar hos utredare osv så jag kom snabbt upp i frikort för vård). Jag har blivit erbjuden samtalsgrupper och föreläsningar, fått beviljat tandvårdsbidrag (som gör att det kostar som vanligt läkarbesök oavsett vad) och en hel del annat. Och på samtliga ställen jag kommer till så är vårdpersonal, psykologer, arbetsterapeut mm noga med att betona att nej, vi med diagnoser är inte sjuka.

Så. Ska vi då inte få hjälp? För att vi inte har sjukdomar? Självklart ska vi få hjälp tycker jag, för att klara oss i samhället. Det känns måttligt kul om andra tycker annorlunda.

Npf är ingen sjukdom. Iaf inte enligt de som jag träffar som jobbar med det. De betraktar det som en funktionsnedsättning. En funktionsnedsättning som man ska få hjälpmedel och anpassningar för att kunna leva med.
 
Skolorna är kommunens ansvar
Vården är regionens
2 olika kassor
Och transvård finns inte överallt i landet
Och dessutom en massa statliga stöd.
Samma kassa.
Skattebetalarnas plånböcker.

I slutändan blir det en fråga om hur stort skattetryck som de som arbetar accepterar.
När skattebetalarna inte längre accepterar skattetrycket så börjar de arbeta svart för att komma undan kostnaden.
Då ställer sig dessutom läkaren och snickrar på sitt hus själv i stället för att bota sjuka.
Det hände på 1970-talet och blev ett gigantiskt problem.
Det kom in mindre skattepengar och blev dessutom akut brist på läkare och annan högutbildad arbetskraft.

Om alla skall ha allt hela tiden så kollapsar skattesystemet under trycket.
 
Det är en av de saker som vården räknar upp och en av de saker som just kirurgi och hormoner används för att lösa.
"Du kan ha svårt att delta i vardagen på det sätt du vill. Det kan vara jobbigt att se dig själv i spegeln, vara naken eller byta om med andra. Det kan då vara svårare att till exempel gå och träna, besöka badhuset eller ha sex."
https://www.1177.se/liv--halsa/konsidentitet-och-sexuell-laggning/konsdysfori/

Många av de andra sakerna går att lösa alldeles utmärkt utan att ta till vare sig kniven eller sätta sig i beroende av livslång hormonbehandling.
Därför så utelämnar jag dem då det inte krävs några riskfyllda behandlingar eller ingrepp som lösning.
Vilka andra saker menar du?
Alltså jag fattar inte hur det kan vara sååå svårt att fatta. Tillexempel jag HATAR min kropp och jag har också jätte svårt att göra såna saker och jag tycker absolut INTE om hur jag ser ut i spegeln. Men det är inget som går att ändra med operatoner eller hormon be handling FÖRMIG. Men däri mot om jag fort farande skulle vara JAG jag skulle känna mig EXAKT som jag gör nu och ha EXAKT samma identi fiering som jag har. Så att jag skulle vara JAG jag skulle VARA tjej som jag ÄR. Men jag skulle ha en sn*pp. SÅKLART så skulle jag vilja få hjälp att ändra det då om det gick efter som det skulle kännas jätte jätte fel FÖRMIG och jag skulle an taglifen må skit dåligt exakt helatiden för att min kropp nog skulle kännas FEL motför hur JAG ÄR.
Alltså det är inte bara att man kanske inte tycker om sin kropp för man tycker att man är tjock eller har för stora bröst eller att man har fula ben eller nånting sånt. Utan det är nåt helt helt annat om man har köns dys fori.
 
Och dessutom en massa statliga stöd.
Samma kassa.
Skattebetalarnas plånböcker.

I slutändan blir det en fråga om hur stort skattetryck som de som arbetar accepterar.
När skattebetalarna inte längre accepterar skattetrycket så börjar de arbeta svart för att komma undan kostnaden.
Då ställer sig dessutom läkaren och snickrar på sitt hus själv i stället för att bota sjuka.
Det hände på 1970-talet och blev ett gigantiskt problem.
Det kom in mindre skattepengar och blev dessutom akut brist på läkare och annan högutbildad arbetskraft.

Om alla skall ha allt hela tiden så kollapsar skattesystemet under trycket.
Jag tycker att dom som tjänar väldigt mycket kan ge mera skatt och inte få massa av drag och bi drag och sånt så skulle dom som BE HÖVER hjälp kunna få det enklare. Både i skolan och i vården och alltmöjligt.
 
@Inte_Ung du skriver att man inte ska få vård för något som inte är en sjukdom. Hur ser du då på det här med att få utredningar och hjälp med NPF-diagnoser? Det är inte heller sjukdomar
Inom vården är NPF definierat som en funktionsnedsättning och för sådana skall ju hjälp erbjudas.
Dessutom är det ju ingen som försöker skära bort problemet med en kniv längre, vi är förbi tiden med lobotomi.

Om man mår dåligt så är ju det dåliga måendet en sjukdom som man skall få hjälp med.
Men att se kirurgi och livslångt beroende av hormoner som en lösning på att må dåligt är inte alltid rätt.

Om man är ful och mår dåligt av det, skall man få plastikoperationer då?
Det är något som man också kan må dödligt dåligt av och får sjukvård mot.
Men inte i form av just kirurgi då.
https://www.1177.se/sjukdomar--besvar/psykiska-sjukdomar-och-besvar/angest/dysmorfofobi--bdd/
 
Jag tycker att dom som tjänar väldigt mycket kan ge mera skatt och inte få massa av drag och bi drag och sånt så skulle dom som BE HÖVER hjälp kunna få det enklare. Både i skolan och i vården och alltmöjligt.
Jag håller med.
Känns jättekonstigt att man tex sänker skatten på snus som är helt onödigt, samtidigt som man måste spara på typ allt som är statligt (vård/skola/omsorg/myndigheter..)
 
Jag tycker att dom som tjänar väldigt mycket kan ge mera skatt och inte få massa av drag och bi drag och sånt så skulle dom som BE HÖVER hjälp kunna få det enklare. Både i skolan och i vården och alltmöjligt.
Jo men det finns ekonomer som har räknat på det och det fungerar inte.
Om man gör så så flyttar de högutbildade som tjänar mycket utomlands med sina pengar.
Då får vi ingen skatt alls från dem och kommer dessutom att få en enorm brist på läkare, ingenjörer, forskare och andra som skall se till att landet går runt.
Det hände också på 1970-talet.

Det kostar samhället ca 3,5 miljoner att utbilda en läkare.
Så det blir en enorm förlust om den sedan lämnar landet för att arbeta i något annat land. Typ Norge eller så.
 
Jag håller med.
Känns jättekonstigt att man tex sänker skatten på snus som är helt onödigt, samtidigt som man måste spara på typ allt som är statligt (vård/skola/omsorg/myndigheter..)
Det har ingenting med skattepengar att göra.
Det är ett påtryckningsmedel för att få människor att sluta röka för att i stället snusa.
Detta för att spara in på den oerhört dyra vård som rökning medför.
Rökare läks dåligt och får många dyra och vårdkrävande sjukdomar.
Tanken är att det skall lasta av vården på sikt.

Dessutom är det inte brandfarligt att snusa och bränder orsakade av rökning är också dyra.
 
Självklart så måste man även räkna in de medicinskt positiva effekterna av att ta bort bröst, livmödrar, testiklar och äggstockar.
När de är borta så får man ju inte cancer i dem.

8 700 personer fick bröstcancer 2021.
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik/brostcancer
380 män fick testikelcancer 2021
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/statistik/testikelcancer
Varje år upptäcks i Sverige över 1 500 nya fall av livmodercancer.
https://www.cancerfonden.se/om-cancer/cancersjukdomar/livmodercancer
 
Jo men det finns ekonomer som har räknat på det och det fungerar inte.
Om man gör så så flyttar de högutbildade som tjänar mycket utomlands med sina pengar.
Då får vi ingen skatt alls från dem och kommer dessutom att få en enorm brist på läkare, ingenjörer, forskare och andra som skall se till att landet går runt.
Det hände också på 1970-talet.

Det kostar samhället ca 3,5 miljoner att utbilda en läkare.
Så det blir en enorm förlust om den sedan lämnar landet för att arbeta i något annat land. Typ Norge eller så.
Okej så då kanske man likagärna kan dela in i BRA personer och DÅLIGA personer då eller? Så dom BRA är dom som är friska och inte har några diagnoser och inga be hov att få hjälp med nåt. Och DOM kan få allt dom be höver. Och dom DÅLIGA är alla andra tillexempel trans personer dom som är sjuka gamla barn som har svårt i skolan och allaandra. Och dom be höver inte få nån hjälp för dom bara kostar pengar för dom rika och friska?
Och bara dom BRA be höver få nån vård då så tillexempel alla som vill ta själv mord borde bara få göra det för det är billigare för sam hället ellerhur? Och om nån pensonär blir sjuk så är det bara att av liva den för den kostar ju bara pengar?
 
Det har ingenting med skattepengar att göra.
Det är ett påtryckningsmedel för att få människor att sluta röka för att i stället snusa.
Detta för att spara in på den oerhört dyra vård som rökning medför.
Rökare läks dåligt och får många dyra och vårdkrävande sjukdomar.
Tanken är att det skall lasta av vården på sikt.

Dessutom är det inte brandfarligt att snusa och bränder orsakade av rökning är också dyra.
Skit i att ge dom nån vård då som du verkar tycka att andra inte ska få nån dyr vård som dom enligt dig inte be höver?
Det är ju ganska så sjukt att ge nåtannat dåligt billigare för att få folk att byta till det. För snus är inte helt o farligt det heller. Och det är VÄLDIGT mycket annat som också kostar massa pengar i vård. Tillexempel om nån mår jätte dåligt hela livet och den kan må bra om den får köns korri gering och sånt.
 
Skit i att ge dom nån vård då som du verkar tycka att andra inte ska få nån dyr vård som dom enligt dig inte be höver?
Det är ju ganska så sjukt att ge nåtannat dåligt billigare för att få folk att byta till det. För snus är inte helt o farligt det heller. Och det är VÄLDIGT mycket annat som också kostar massa pengar i vård. Tillexempel om nån mår jätte dåligt hela livet och den kan må bra om den får köns korri gering och sånt.
Jag håller med.

Resonemanget är märkligt. Och ingen av de som tjänar mycket (i månadslön) i min närhet har några som helst tankar på skatteflykt, och de klarade sig bra innan den här skattesänkningen också.
 
Skit i att ge dom nån vård då som du verkar tycka att andra inte ska få nån dyr vård som dom enligt dig inte be höver?
Det som jag tycker är att vården utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet skall avgöra vårdbehovet.
Och att vård inte är en beställningsvara som man kan välja fritt ifrån med motiveringen att man har en prenumeration på fri vård. Ungefär som abbonemang på fri surf.
Det är en försäkring och inte ett abbonemang.
Vården skall fördelas efter de riktlinjer som Aktiebolaget Sverige, eller kanske Cooperativet, har kommit överens om. I Sverige gör vi det via representativ demokrati med val vart 4de år och litet tillägg av folkomröstningar.
 
Det som jag tycker är att vården utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet skall avgöra vårdbehovet.
Och att vård inte är en beställningsvara som man kan välja fritt ifrån med motiveringen att man har en prenumeration på fri vård. Ungefär som abbonemang på fri surf.
Det är en försäkring och inte ett abbonemang.
Vården skall fördelas efter de riktlinjer som Aktiebolaget Sverige, eller kanske Cooperativet, har kommit överens om. I Sverige gör vi det via representativ demokrati med val vart 4de år och litet tillägg av folkomröstningar.
Ja och så ÄR det ju så vad är problemet? Dom som får köns korri gering är dom som vården an ser att det kan hjälpa för dom från veten skap och er faren het. Det är INGEN som kan vara säga Hej jag vill byta kön och så får dom det. Och jag tror inte att nån tycker att det ska vara så heller.
 
Och om det inte finns pengar till allas behov? Vad gör vi då? Var tar vi pengarna från då?

Jag som sitter här med ett barn som i princip är hemmasittare pga bl.a. autism hade ju önskat att resursskolorna och skolan i allmänhet hade fått mycket större resurser så att alla barn hade fått den utbildning de har rätt till enligt lag samt chansen att må bra medan de får den.

Där är också självmordsrisk bland de barn som mår oerhört dåligt pga att skolan inte har resurser och kunskap att tillgodose deras behov. Bl.a. pga autism.

Så vi kan ju konstatera att det finns många grupper som skulle behöva få ta del av mer resurser än de får nu. Var tar vi de resurserna från?

Det låter så fint att säga att alla ska få det de behöver för att må bra. Men i verkligheten finns inte resurserna till det. Behoven är för många och för stora.
Det är såklart ett stort problem att det inte finns pengar till allt som behövs! Jag upplever det dock som oerhört obehagligt när man ifrågasätter just utsatta gruppers rätt till att få vård överhuvudtaget med hänvisning till att vård är dyrt. Den argumentationen användes flitigt av en viss tysk herre på 30-talet och det slutade som bekant inte så bra.

Halvt kl
Jag tycker vård ska ges efter vetenskap och beprövad erfarenhet. Dyr vård är rimligt om den visats ge bra resultat, och billigare alternativ inte gör det. Exakt var gränsen går sätter vi tillsammans i demokratisk anda - och just därför är det viktigt att slå vakt om minoritetsgruppers rättigheter. Särskilt nu när det politiska klimatet blir allt kallare.
 
Jo men det finns ekonomer som har räknat på det och det fungerar inte.
Om man gör så så flyttar de högutbildade som tjänar mycket utomlands med sina pengar.
Då får vi ingen skatt alls från dem och kommer dessutom att få en enorm brist på läkare, ingenjörer, forskare och andra som skall se till att landet går runt.
Det hände också på 1970-talet.

Det kostar samhället ca 3,5 miljoner att utbilda en läkare.
Så det blir en enorm förlust om den sedan lämnar landet för att arbeta i något annat land. Typ Norge eller så.
Det där att höginkomsttagare flyttar utomlands om man höjer skatten stämmer inte! Har talats om det i decennier och det finns forskning som visar att det faktiskt inte stämmer heller.

Jag kräks på synen att man ska kamrermässigt räkna ut hur mycket en människa kostar och huruvida det finns pengar till att vårda varandra.
Det här är en nyliberal tanke som smög sig in på 80-talet och som bara vuxit sig starkare och starkare.

ALLT handlar om pengar och produktivitet.

Sverige har aldrig varit rikare men det finns banne mig inte pengar till någonting. Myndigheter gör ingenting annat än sparar pengar (internt).

Det debatteras "hur mycket" en patient "får kosta".

Samtidigt har snillen kommit på att det är en superbra idé att man ska kunna tjäna pengar på skolan (DÄR har ni ett slöseri med skattepengar). För "var och en måste ju få välja själv".

FFS ska vi ha något slags social scoring där man får plus- och minuspoäng på ett konto och i slutänden avgör det vilka vårdformer som kan komma i fråga?
 
Det är ju ganska så sjukt att ge nåtannat dåligt billigare för att få folk att byta till det. För snus är inte helt o farligt det heller
Det är en vedertagen politisk styrmetod att använda skatter för att få befolkningen att göra som man har kommit överrens om.

Nu så kommer du att protestera att alla minsann inte har kommit överrens om just det.
Men så är det faktiskt.

Vi är alla, nåja nästan i alla fall, överens om att vi vill ha demokrati.
Demokrati innebär att minoriteten måste böja sig för majoriteten.
Ibland så kallas det för "Majoritetens Diktatur".
Den folkvalda majoriteten måste sedan fatta beslut som gör deras väljare nöjda.
De måste också se till att minoriteten följer dessa beslut på något sätt. Helst utan att bli allt för missnöjda.
Tvång fungerar dåligt så man använder i stället morot och piska.
Det starkaste verktyget är ekonomiska styrmedel. Vad människor får i sin plånbok, eller egentligen på sitt bankkonto, har den största förmågan att påverka.
De flesta människor väljer det mesta här i livet efter plånboken.
Om rökning kostar mera och snus mindre så blir valet ofta det billigaste alternativet.

Så i slutändan har vi alla kommit överrens om att vi skall göra så här.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp