Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Men herregud, de är människors liv ni pratar om.. har inte alla rätt till att må bra? Nej det är inte samma som att ”fixa” näsan eller liknande. Transfobin flödar.
Det är inte transfobi.
Att dra det kortet gynnar ingen.
Transitering MtF kostar 800 000:- , lika mycket som en levertransplantation eller 10 nya höfter
Det är faktiskt rimligt att diskutera nyttan av de spenderade gemensamma pengarna.

Kassan är begränsad och räcker inte till alla.
Vårdpersonal är det också ont om.
Vem skall behöva stå tillbaka?
Vilka lidanden måste fortgå i vårdkön?
Och vad är egentligen att räkna till allmän vård?
 
Det är inte transfobi.
Att dra det kortet gynnar ingen.
Transitering MtF kostar 800 000:- , lika mycket som en levertransplantation eller 10 nya höfter
Det är faktiskt rimligt att diskutera nyttan av de spenderade gemensamma pengarna.

Kassan är begränsad och räcker inte till alla.
Vårdpersonal är det också ont om.
Vem skall behöva stå tillbaka?
Vilka lidanden måste fortgå i vårdkön?
Och vad är egentligen att räkna till allmän vård?
Gör det i en annan tråd då? här känns det faktiskt direkt opassande
 
Vad kostar ett könsbyte för samhället?
Kostnaden för ett könsbyte ligger på 400 000 kronor om det är en kvinna som ska byta kön till en man. Om det är en man som ska byta kön till en kvinna är det i stället en kostnad på 800 000 kronor som gäller. I dessa siffror inkluderas allt, likt medicin, ingrepp, och uppföljning.
https://www.genusfolket.se/

Vi måste ju kunna prata om värdet på den vården.

En höftledsoperation kostar i regel 70 000 kr.
https://www.sabii.nu/sa-mycket-kostar-operationer-i-sverige/
Det finns många dyra behandlingar som personer får under en lång tid, min patientgrupp är en sådan. Vissa får behandling som kostar 400. 000 per gång. Tycker det är obehagligt att rationalisera bort vård för andra som du gör nu!
 
Det finns många dyra behandlingar som personer får under en lång tid, min patientgrupp är en sådan. Vissa får behandling som kostar 400. 000 per gång. Tycker det är obehagligt att rationalisera bort vård för andra som du gör nu!
Ja det är egentligen förfärligt.
Men det är ett faktum att pengarna inte räcker till all vård och att det då måste prioriteras.
Det är den krassa verkligheten.
Skattekollektivet vill inte betala mer i skatt och det finns inte tillräckligt med människor som utbildar sig för att sedan arbeta i vården.
Vid högre skatt så börjar människor i stället att arbeta svart, så det har redan prövats av Socialdemokraterna på 1970-talet.
 
Självmordsfrekvensen hos trans jämfört med de som har tunga ögonlock kanske kan vara en hint.
Alltså bedömningen måste ju göras på samma sätt.
Nytta kontra kostnad.
Medicinskt motiverad och med en ordentlig riskanalys.
Lidande och välmående är stora parametrar inom Hälsoekonomi.

Man får inte en ögonlocksplastik för att bli fin när man tittar sig i spegeln.
 
Alltså bedömningen måste ju göras på samma sätt.
Nytta kontra kostnad.
Medicinskt motiverad och med en ordentlig riskanalys.
Lidande och välmående är stora parametrar inom Hälsoekonomi.

Man får inte en ögonlocksplastik för att bli fin när man tittar sig i spegeln.
Nej det får man inte och man får inte könsbekräftande vård heller utan att ha varit ordentligt utredd.
Så det må vara en frisk kropp som ska skäras i men i slutänden så är vinsten stor om man ser till hälsoekonomin.
 
Ånger procenten för könskorrigerandekirurgi är mindre än 2%. Vist finns det de som ångrar sig. Men det är bland de lägsta som ångra sig efter kirugi.
Anser du att trans är en sjukdom som måste behandlas och korrigeras?
Eller är det något annat?
Vad i sådana fall?

Att må dåligt räknas ju som att vara sjuk, så det skall man ju få sjukvård för.
Men just att vara trans?
Det är väl ändå inte att vara sjuk?
 
Anser du att trans är en sjukdom som måste behandlas och korrigeras?
Eller är det något annat?
Vad i sådana fall?

Att må dåligt räknas ju som att vara sjuk, så det skall man ju få sjukvård för.
Men just att vara trans?
Det är väl ändå inte att vara sjuk?
Men snälla människa! Hur kan du tycka att det är lämpligt att dra upp det här och resten i den här tråden? Känn av lite och klampa inte bara på!
 
Anser du att trans är en sjukdom som måste behandlas och korrigeras?
Eller är det något annat?
Vad i sådana fall?

Att må dåligt räknas ju som att vara sjuk, så det skall man ju få sjukvård för.
Men just att vara trans?
Det är väl ändå inte att vara sjuk?
Det är verkligen trist att du inte förstår hur det är att vara trans. Alls.

Men kort sagt så handlar det om att må dåligt på riktigt pga född i fel kropp. Är det verkligen så himla svårt att förstå eller åtminstone acceptera?
Jag kan lova dig att ingen trans önskar något annat än att få må bra. I sin kropp.
 
Jag brukar aldrig skriva här men jag bara råkade se denhär tråden och alltså fuck vad o trevliga och hemska endel är 🤬 Ska man tänka så om hurmycket nån vård får kosta så kanske man ska börja jäm föra hur trevlig nån är också eller? Och typ brottslingar be höver ju inte få nån vård då heller så köns korri gering och såna saker skulle nog ändå gåföre MÅNGA andra.
 
Ja det är egentligen förfärligt.
Men det är ett faktum att pengarna inte räcker till all vård och att det då måste prioriteras.
Det är den krassa verkligheten.
Skattekollektivet vill inte betala mer i skatt och det finns inte tillräckligt med människor som utbildar sig för att sedan arbeta i vården.
Vid högre skatt så börjar människor i stället att arbeta svart, så det har redan prövats av Socialdemokraterna på 1970-talet.
Jag fattar att det är din politiska åsikt, men det är extremt, extremt hjärtlöst att ta sig rätten att prata om att vissa inte är värda beprövad vård. Det skriker liksom att vissa är mindre värda än andra.
 
Jag brukar aldrig skriva här men jag bara råkade se denhär tråden och alltså fuck vad o trevliga och hemska endel är 🤬 Ska man tänka så om hurmycket nån vård får kosta så kanske man ska börja jäm föra hur trevlig nån är också eller? Och typ brottslingar be höver ju inte få nån vård då heller så köns korri gering och såna saker skulle nog ändå gåföre MÅNGA andra.
Visst är det gräsligt. I ett så himla känsligt ämne som någon tar upp som är mitt i detta.
 
Jag fattar att det är din politiska åsikt, men det är extremt, extremt hjärtlöst att ta sig rätten att prata om att vissa inte är värda beprövad vård. Det skriker liksom att vissa är mindre värda än andra.
Och i den här tråden dessutom.

Jag häpnar över att den här tråden gång på gång ska komma att handla om andras uppfattningar om transpersoner snarare än en transpersons upplevelse av vad hen går igenom.

Jag har rapporterat inlägg och hoppas att moderator rensar upp i tråden.
 
Det är verkligen trist att du inte förstår hur det är att vara trans. Alls.
Där har du fel.
Det som jag inte förstår är det enorma behovet av att se ut på rätt sätt i en binär värld.
Jag har inte det behovet, i min värld är kön något oväsentligt. Vi är alla människor.
Gissningsvis så är jag ickebinär på något vis och därmed själv trans.
Därför tycker jag att det kan vara rimligt att diskutera om just estetisk könstillhörighet är den enda vägen att gå för en transperson som mår dåligt.

Men kort sagt så handlar det om att må dåligt på riktigt pga född i fel kropp. Är det verkligen så himla svårt att förstå eller åtminstone acceptera?
Jag kan lova dig att ingen trans önskar något annat än att få må bra. I sin kropp.
Och då menar du att livslångt behov av hormoner och kirurgi är enda vägen dit?
Att det inte finns någon annan väg till att må bra alls?

För självklart skall alla få hjälp att må bra.
Om det bara går.
 
Där har du fel.
Det som jag inte förstår är det enorma behovet av att se ut på rätt sätt i en binär värld.
Jag har inte det behovet, i min värld är kön något oväsentligt. Vi är alla människor.
Gissningsvis så är jag ickebinär på något vis och därmed själv trans.
Därför tycker jag att det kan vara rimligt att diskutera om just estetisk könstillhörighet är den enda vägen att gå för en transperson som mår dåligt.


Och då menar du att livslångt behov av hormoner och kirurgi är enda vägen dit?
Att det inte finns någon annan väg till att må bra alls?

För självklart skall alla få hjälp att må bra.
Om det bara går.
Men alltså, tror du inte att det forskats på det? Att personer som vill dra ned kostnaden för vård drastiskt på en samhällsnivå ifrågasatt just det du ifrågasätter? Men det är ändå en etablerad behandling, och får många att må mycket bättre än vad de hade gjort annars. Bara för att du antar att du inte skulle bli hjälpt av motsvarande, då är det inte för dig. Varför ska du trycka till andra som blir hjälpta?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp