Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Nej det skall räknas på precis samma sätt.
Nytta mot kostnad.
Jag tänker inte gå tillbaka till alla dina tramsiga, arroganta översittarinlägg men jag tycker faktiskt att det är otroligt skevt att du inte förstår din egen bias i att du tycker det är befogat att en åldring (din egen mor) ska ha en hög livskvalitet och att det "är ekonomiskt lönsamt" att en 87-åring får dyra operationer.

Samtidigt som du verkar helt blind för vilken fullständig ekonomisk katastrof varje självmord pga utebliven vård för dem som egentligen behöver en könskorrigering innebär.

Alla klarar sig inte med 20 ggr KBT eller lite samtal hos kurator för att må bättre.

Klarar du överhuvudtaget av att se saker ur ett annat perspektiv än ditt eget? Är det något du någonsin övervägt?
 
Jag har ifrågasatt om det är nödvändigt för att må bra.
Om det kan finnas andra vägar i stället.
Det vore djupt olyckligt om kirurgi och livslångt beroende av hormoner användes för att lösa problem som kan lösas på andra sätt.
Man kan bära klänning, måla naglarna, ha långt hår, använda makeup och gå i höga klackar utan att behöva kirurgi.
Man kan leva med kvinnliga attribut ändå.
Och när man går på damtoaletten bör man sitta ner när man kissar.

Om det verkliga lidandet beror på att man sitter inlåst i garderoben så är det ju garderoben som är problemet.
Den kan man komma ut ur utan vare sig hormoner eller kirurgi.
Ännu en gång gör du dig till talesperson för något du själv inte verkar förstå.
Om du tror att könsdysfori är att vilja ha attributen bara såsom klänning eller långa naglar bevisar det ju ännu mer att du inte förstått.
Jag tycker det är mycket magstarkt.
 
Jag tänker inte gå tillbaka till alla dina tramsiga, arroganta översittarinlägg men jag tycker faktiskt att det är otroligt skevt att du inte förstår din egen bias i att du tycker det är befogat att en åldring (din egen mor) ska ha en hög livskvalitet och att det "är ekonomiskt lönsamt" att en 87-åring får dyra operationer.

Samtidigt som du verkar helt blind för vilken fullständig ekonomisk katastrof varje självmord pga utebliven vård för dem som egentligen behöver en könskorrigering innebär.

Alla klarar sig inte med 20 ggr KBT eller lite samtal hos kurator för att må bättre.

Klarar du överhuvudtaget av att se saker ur ett annat perspektiv än ditt eget? Är det något du någonsin övervägt?
Du har helt missat vad min jämförelse gick ut på.
Det handlar i båda fallen om att väga nyttan av vården mot kostnaden.
Och med kostnad så räknas även kostnad i form av smärta och risk in.

Det är du som lägger bias i form av hur du förväntar dig att jag borde resonera.
Jag har inte den biasen som du påstår.
Jag har inte lagt några som helst egna värderingar i min mammas vård utan konstaterade att vården gjorde den bedömningen.
Som ett argument för att vården inte värderar människor efter vilken nytta som de kan göra.
 
Du har helt missat vad min jämförelse gick ut på.
Det handlar i båda fallen om att väga nyttan av vården mot kostnaden.
Och med kostnad så räknas även kostnad i form av smärta och risk in.

Det är du som lägger bias i form av hur du förväntar dig att jag borde resonera.
Jag har inte den biasen som du påstår.
Jag har inte lagt några som helst egna värderingar i min mammas vård utan konstaterade att vården gjorde den bedömningen.
Som ett argument för att vården inte värderar människor efter vilken nytta som de kan göra.

Nyttan av att hjälpa transpersoner = en välmående person som kan delta i arbetslivet och betala skatt och få samhället att gå runt.

Det är alltid värt det ekonomiskt för ett samhälle att hjälpa människor att må nog bra för att bli arbetsföra.

Äldre människor är enbart dyra. Alla "onödiga" investeringar i dom är snarare moralisk förpliktelse / att vi vill ha ett hjälpande samhälle.
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aleksa-lundberg-kanns-som-jag-har-tagit-mig-ur-en-sekt

Jag är orolig att forskningen kring transsexuella och transitioner är för ung. Att det inte finns tillräckligt många att studera/följa under tillräckligt många år för att forskningen ska kunna reda ut vad är det bästa på lång sikt för varje enskild individ. Steget från det till att vården ska kunna avgöra vilka personer som på lång sikt skulle gynnas av transition är stort. Det är ju förmodligen så att fullständig transition inte är lösningen för alla. För att människor är olika. För en del kan ju fullständig transition vara det bästa medan för andra kan det bästa vara att, med den kropp man föddes med, få leva sitt liv som det sociala kön de känner att de har. Och hela skalan däremellan. Jag tror inte att människor alltid är så bra på att själva veta var på den skala deras egen lösning finns. Där måste forskningen få en chans att komma längre.

Personen i artikeln ovan har ju uppenbarligen haft fel i var på skalan hennes lösning finns.
Grejen med exemplet Aleksa Lundberg är att hon opererade sig för ganska längesedan, rutinerna ser annorlunda ut idag. Det var ju tex. innan man slutade tvångssterilisera och det var ganska fyrkantigt gällande att man behövde genomgå underlivskirurgi.
 
Du har helt missat vad min jämförelse gick ut på.
Det handlar i båda fallen om att väga nyttan av vården mot kostnaden.
Och med kostnad så räknas även kostnad i form av smärta och risk in.
Klipper i ditt citat, eftersom du än en gång flyttar målstolparna.

Som @skiesabove visade, så är det inte ekonomiskt lönsamt att hjälpa äldre personer eftersom de inte längre arbetar och därmed inte bidrar ekonomiskt till samhället längre.

Det var du @Inte_Ung som gick på om hur ofantligt dyrt det är med operationer för personer med könsdysfori.

Om du då håller fokus på ditt ursprungliga argument: ekonomisk kostnad mot nytta, så är det väl tämligen självklart att det är mer lönsamt att hjälpa säg en 35-åring som har åtminstone 30 år kvar att jobba och betala skatt, än det är att hjälpa en person som inte längre arbetar, och följaktligen inte mera bidrar ekonomiskt.

En välmående 35-åring kanske dessutom kan betala mycket mer skatt än en 35-åring som mår så dåligt att den blir utslagen från arbetsmarknaden, eller rent av begår självmord.

Nu menar jag _inte_ att vi inte ska hjälpa äldre personer, det ska vi. Men om huvudargumentet är att transvård kostar, då ska man inte sitta på sina höga hästar och tala om att det minsann är ekonomiskt försvarbart att äldre personer får dyra operationer.
 
Hädanefter och framöver så kommer jag inte att svara på inlägg som är nedlåtande, oförskämda eller skrivs i akt och mening för att bestraffa eller läxa upp mig.

Om ni i framtiden undrar varför jag inte svarar
 
Klipper i ditt citat, eftersom du än en gång flyttar målstolparna.
Även om du uppfattat det så så är det inte så.

Jag försöker att förklara samma sak på nya sätt när någon inte förstår.

Mitt budskap var att vården t.o.m. anser det meningsfullt att operera en äldre person så att den kan fortsätta att klara sig själv.
Vårdhem och hemtjänst är dyrt.

Det var som ett inlägg på att vården inte värderar människor efter värde utan ingreppen efter nytta
 
Även om du uppfattat det så så är det inte så.

Jag försöker att förklara samma sak på nya sätt när någon inte förstår.

Mitt budskap var att vården t.o.m. anser det meningsfullt att operera en äldre person så att den kan fortsätta att klara sig själv.
Vårdhem och hemtjänst är dyrt.

Det var som ett inlägg på att vården inte värderar människor efter värde utan ingreppen efter nytta
Jag kan ju då kontra med att jag tycker att vårdhem och hemtjänst är för dyrt, och att dessa kan läggas ner så jag personligen får lägre skatt.

Varför ska jag bry mig om din mamma eller andra åldringar, du kan ju vårda henne själv och betala hennes operationer? Mina skattepengar ska enbart gå åt till folk som fortfarande bidrar till samhället.

Tillägg: om du inte förstår vad jag menar så är det du som inte kan tolka inlägget.
 
Varför ska jag bry mig om din mamma eller andra åldringar, du kan ju vårda henne själv och betala hennes operationer? Mina skattepengar ska enbart gå åt till folk som fortfarande bidrar till samhället.
Det ligger i samhällsavtalet.
I den överenskommelse som vi har gjort via vår demokrati så har vi gemensamt beslutat att vi skall få en god ålderdom.
Det är vad du får ut av att i dag bidra till systemet.
Att du i morgon blir omhändertagen av systemet.

Det gäller alla som är med.
 
Det ligger i samhällsavtalet.
I den överenskommelse som vi har gjort via vår demokrati så har vi gemensamt beslutat att vi skall få en god ålderdom.
Det är vad du får ut av att i dag bidra till systemet.
Att du i morgon blir omhändertagen av systemet.

Det gäller alla som är med.
Även detta kan ändras, och är ingen självklarhet.

Och fortfarande, var god och läs på om hur demokrati fungerar.
 
@Inte_Ung vet du varför det är så svårt att diskutera/debattera med dig?

Bortsett från att du verkar missförstå argument med flit, vägra förstå andra synpunkter än dina egna. Så styr du hela tiden in diskussionen på allt möjligt, som den ursprungligen inte handlat om.

Men felet är givetvis motpartens, som inte förstår din briljans!
 
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/aleksa-lundberg-kanns-som-jag-har-tagit-mig-ur-en-sekt

Jag är orolig att forskningen kring transsexuella och transitioner är för ung. Att det inte finns tillräckligt många att studera/följa under tillräckligt många år för att forskningen ska kunna reda ut vad är det bästa på lång sikt för varje enskild individ. Steget från det till att vården ska kunna avgöra vilka personer som på lång sikt skulle gynnas av transition är stort. Det är ju förmodligen så att fullständig transition inte är lösningen för alla. För att människor är olika. För en del kan ju fullständig transition vara det bästa medan för andra kan det bästa vara att, med den kropp man föddes med, få leva sitt liv som det sociala kön de känner att de har. Och hela skalan däremellan. Jag tror inte att människor alltid är så bra på att själva veta var på den skala deras egen lösning finns. Där måste forskningen få en chans att komma längre.

Personen i artikeln ovan har ju uppenbarligen haft fel i var på skalan hennes lösning finns.
Så är det ju såklart. Fanns det en självklar behandling oavsett hur den ser ut för könsdysfori som hjälpte de flesta och man hade bevaka för funkade på lång sikt så hade man givetvis utfört den efter ställd diagnos.
Nu vet man för lite och det kanske drabbade några illa för 20 år sedan och det gör att många idag (vad jag uppfattar) tycker att det går för sakta att få hjälp. Samtidigt innebär ju det inte att man inte ska göra någonting men det måste göras med en viss försiktighet. Jag har både vän er och släktingar som genomgått hela eller delar (om man nu ens kan säga så, det är ju olika för alla).
De processerna tar tid både fysiskt och psykiskt och inte minst så är det ju inte över efteråt utan jobbet måste fortsätta.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp