Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Det är inte vad jag påstår.
Jag påstår att hela skalan skall vara ett alternativ.
I dag så kan man bara välja på att gå från det ena könet till det andra.
Men inte att helt slippa kön.

Det är inte säker att man vill vara man bara för att man inte står ut med att vara kvinna.
Du ändrar helatiden vad du på står så det är lite svårt att veta vad du på står justnu.
Om det som du ville disskutera som är problemet enligt dig är att det är svårt att få vård om man inte känner sig som varesig man eller kvinna så är det ju lite konstigt att hålla på bara fråga sätta om dom som får köns be kräftande vård VERKLIGEN be höver det och att DU tycker att alla är bra som dom är. Och på dom flesta 8 sidorna här så var det ingenting om att hela skalan ska vara ett alter nativ utan då var det bara att köns kori gering är för dyrt och hur demo krati funkar och att din gamla mamma har gjort en operation och att du tycker att andra duger som dom är och att man KAN operera bort stora bröst för DET är enligt dig värt det. Och ungefär hundra andra saker som INTE var om att det är svårt att få be kräftande vård om man känner sig som varesig man eller kvinna. Så det är inte precis den upp fattningen man får att du menar.
 
Du ändrar helatiden vad du på står så det är lite svårt att veta vad du på står justnu.
Om det som du ville disskutera som är problemet enligt dig är att det är svårt att få vård om man inte känner sig som varesig man eller kvinna så är det ju lite konstigt att hålla på bara fråga sätta om dom som får köns be kräftande vård VERKLIGEN be höver det och att DU tycker att alla är bra som dom är. Och på dom flesta 8 sidorna här så var det ingenting om att hela skalan ska vara ett alter nativ utan då var det bara att köns kori gering är för dyrt och hur demo krati funkar och att din gamla mamma har gjort en operation och att du tycker att andra duger som dom är och att man KAN operera bort stora bröst för DET är enligt dig värt det. Och ungefär hundra andra saker som INTE var om att det är svårt att få be kräftande vård om man känner sig som varesig man eller kvinna. Så det är inte precis den upp fattningen man får att du menar.
Jag tycker att du har fått ihop det bra här.
Det gäller hela skalan och att man kanske inte behöver gå hela vägen alla gånger.
Sedan så är det svar på frågor och påståenden där även annat hänger ihop med själva ämnet.
Livet är ungefär så där rörigt där en massa saker sitter ihop med varandra på ibland inte helt självklara sätt.
 
Blir lite perplex när man upptäcker många av talepunkterna från transkriget, och en länk till dokumentären på en katolsk sida, även om jag inte är förvånad. https://respektlivet.nu/amnen/konsdysfori

Vet ju att Genid som getts röster i SVTS många transdokus har sådana tendenser/kontakter också. Och de har liksom träffat åtminstone KD riksdagsledamöter där de uppenbarligen lobbat för sin sak...
 
Nästa logiska steg är. De som själva förorsakat sin sjukdom, rökning, alkohol, missbruk. Rökning är ingen sjukdom. Ska även de undantas från vården eftersom de visste om konsekvenserna men struntade i dem? Preemies? (för tidigt födda) det är ingen sjukdom att födas förtidigt men vården kan numera rädda dem, även med vetskapen att det kan orsaka senare problem.

Sveriges ekonomi, tro det eller inte, är faktiskt bra. Just nu krävs det att staten skjuter till pengar till regioner och kommuner som drabbats av inflationen. Att vara fattig är ingen sjukdom men de behöver ändå ekonomisk assistans. Definitionen av vad som ska omfattas av den offentliga vården krymper då betydligt. Sparar pengar gör det förvisso men konsekvenserna i samhället blir fruktansvärda.

Att födas i fel kropp är en tragedi. Det förstår även jag som cis och binär. Vänd på argumentet, om NI föddes i en manskropp, skulle ni fortfarande vara helt ok med manlig genitalia och även annat som livet som man innebär fysiskt. Inte bry er om att vara icke-binära? Eller är det inte förståeligt?

Fö om ekonomin är så usel, kanske inte ska sänka skatterna just nu? Svenskar har per capita aldrig varit så rika som vi är idag. De ekonomiska klyftorna i samhället har däremot stadigt ökat sedan 1970-talet.
 
Det styrs också av att det inte fungerar att bli impopulär.
De flesta vill andra människor väl och därför så beslutar man att följa de principerna.
Det är också ett beslut baserat på representativ demokrati.
Beslutet att vara en rättsstat och att följa EUs principer.

Vi folkomröstade om EU så där var det t.o.m. direkt demokrati.

Vissa i Sverige vill inte ha det så, de vill lämna EU.
Storbritannien gjorde det i.o.m. Brexit.

Alla beslut i en demokrati kommer ursprungligen från människorna.
Och de beslut som är fattade måste följas av alla.
Du beskriver en samling av dessa beslut som vi nu har att följa.

Intressant det där med Svexit. De som tidigare talade vitt och brett om det har sedan Brexit varit slående tysta. Kanske har man insett de nackdelar en Svexit skulle innebära. Ffa för de som arbetar inom industrin och andra import och exportsektorer. Den svenska ekonomin skulle inte klara oss utanför EU utan att bli ett mycket fattigare land.
 
Att göra abort är inte en sjukdom. Abort utförs självklart av vården. Konsekvenserna av att förbjuda abort är nog alla medvetna om. Och mycket få binära och cis i Sverige är motståndare till ett invasivt ingrepp för en icke-sjukdom för bättre livskvalitet av både kvinnan och barnet.

Rent logiskt borde de som argumenterar mot trans, vara abortmotståndare. Eller?
 
Att göra abort är inte en sjukdom. Abort utförs självklart av vården. Konsekvenserna av att förbjuda abort är nog alla medvetna om. Och mycket få binära och cis i Sverige är motståndare till ett invasivt ingrepp för en icke-sjukdom för bättre livskvalitet av både kvinnan och barnet.

Rent logiskt borde de som argumenterar mot trans, vara abortmotståndare. Eller?
Och det är väldigt många som är det, eller iaf tillhör organisationer som delvis består av abortmotståndare också (eller finansieras av).
 
Nästa logiska steg är. De som själva förorsakat sin sjukdom, rökning, alkohol, missbruk. Rökning är ingen sjukdom. Ska även de undantas från vården eftersom de visste om konsekvenserna men struntade i dem? Preemies? (för tidigt födda) det är ingen sjukdom att födas förtidigt men vården kan numera rädda dem, även med vetskapen att det kan orsaka senare problem.

Sveriges ekonomi, tro det eller inte, är faktiskt bra. Just nu krävs det att staten skjuter till pengar till regioner och kommuner som drabbats av inflationen. Att vara fattig är ingen sjukdom men de behöver ändå ekonomisk assistans. Definitionen av vad som ska omfattas av den offentliga vården krymper då betydligt. Sparar pengar gör det förvisso men konsekvenserna i samhället blir fruktansvärda.

Att födas i fel kropp är en tragedi. Det förstår även jag som cis och binär. Vänd på argumentet, om NI föddes i en manskropp, skulle ni fortfarande vara helt ok med manlig genitalia och även annat som livet som man innebär fysiskt. Inte bry er om att vara icke-binära? Eller är det inte förståeligt?

Fö om ekonomin är så usel, kanske inte ska sänka skatterna just nu? Svenskar har per capita aldrig varit så rika som vi är idag. De ekonomiska klyftorna i samhället har däremot stadigt ökat sedan 1970-talet.
Men har någon i den här tråden argumenterat emot att transpersoner inte ska få vård/hjälp?
Jag tro det som skrivits är att det troligen inte bör vara så enkelt som att beställa läkemedel och operationer för att det behöver vara en process där man som person är väl insatt i vad den kommer innebära (det är inte en Wall in the park) och att man den vårdens håll är säker på att inte skapa irreversibla tillstånd som sedan ångras.
Precis som med det vanligaste i mitt skrå, typ knäprotesoperationer. Innan någon remitteras ditt måste vederbörande veta vad som (kan) vänta och att det inte är en quickfix. Det kan ta 3 mån-1 år. Det kanske är det bästa för den personen när den söker mig första gången men så otroligt mycket bättre om personen är medicinskt välinformerad och förberedd och har en plan för rehab livet ut.
Jag argumenterar inte emot könskorrigering, tvärtom, men jag argumenterar för att den sker i de steg vi hittills vet verkar vara det bästa på gruppnivå. Finns säkert individer som behövt både kortare och längre tid för att nå bättre slutmående, men det vet man ju inte än hur de ska hittas och prioriteras.
 
Men har någon i den här tråden argumenterat emot att transpersoner inte ska få vård/hjälp?
Jag tro det som skrivits är att det troligen inte bör vara så enkelt som att beställa läkemedel och operationer för att det behöver vara en process där man som person är väl insatt i vad den kommer innebära (det är inte en Wall in the park) och att man den vårdens håll är säker på att inte skapa irreversibla tillstånd som sedan ångras.
Precis som med det vanligaste i mitt skrå, typ knäprotesoperationer. Innan någon remitteras ditt måste vederbörande veta vad som (kan) vänta och att det inte är en quickfix. Det kan ta 3 mån-1 år. Det kanske är det bästa för den personen när den söker mig första gången men så otroligt mycket bättre om personen är medicinskt välinformerad och förberedd och har en plan för rehab livet ut.
Jag argumenterar inte emot könskorrigering, tvärtom, men jag argumenterar för att den sker i de steg vi hittills vet verkar vara det bästa på gruppnivå. Finns säkert individer som behövt både kortare och längre tid för att nå bättre slutmående, men det vet man ju inte än hur de ska hittas och prioriteras.

Som jag har förstått det är det inte bara att gå in på närmaste sjukhus och opereras utan tvärtom att det föregås av en lång utredning och kontakt med vården och psykiatrin innan det ens förekommer någon diskussion om kirurgiska ingrepp. Rätta mig gärna om jag har fel, men innan kirurgi krävs det att man lever ett liv som kvinna/man en längre tid och även tar läkemedel för hormonförändringar?
 
Som jag har förstått det är det inte bara att gå in på närmaste sjukhus och opereras utan tvärtom att det föregås av en lång utredning och kontakt med vården och psykiatrin innan det ens förekommer någon diskussion om kirurgiska ingrepp. Rätta mig gärna om jag har fel, men innan kirurgi krävs det att man lever ett liv som kvinna/man en längre tid och även tar läkemedel för hormonförändringar?
Just nu är det ca 10 års vänte tid.
 
Men har någon i den här tråden argumenterat emot att transpersoner inte ska få vård/hjälp?
Jag tro det som skrivits är att det troligen inte bör vara så enkelt som att beställa läkemedel och operationer för att det behöver vara en process där man som person är väl insatt i vad den kommer innebära (det är inte en Wall in the park) och att man den vårdens håll är säker på att inte skapa irreversibla tillstånd som sedan ångras.
Precis som med det vanligaste i mitt skrå, typ knäprotesoperationer. Innan någon remitteras ditt måste vederbörande veta vad som (kan) vänta och att det inte är en quickfix. Det kan ta 3 mån-1 år. Det kanske är det bästa för den personen när den söker mig första gången men så otroligt mycket bättre om personen är medicinskt välinformerad och förberedd och har en plan för rehab livet ut.
Jag argumenterar inte emot könskorrigering, tvärtom, men jag argumenterar för att den sker i de steg vi hittills vet verkar vara det bästa på gruppnivå. Finns säkert individer som behövt både kortare och längre tid för att nå bättre slutmående, men det vet man ju inte än hur de ska hittas och prioriteras.
Skulle absolut säga att det luftats skepticism mot att hormonbehandling och kirurgi är lösningen för en del.
 
Vänd på argumentet, om NI föddes i en manskropp, skulle ni fortfarande vara helt ok med manlig genitalia och även annat som livet som man innebär fysiskt. Inte bry er om att vara icke-binära? Eller är det inte förståeligt?
Jag skulle tycka att var praktiskt att kunna stå upp och kissa samt underbart att ha sluppit mens.
Jag är nu fri från mens p.g.a. ålder och det är ljuvligt.
Det hade också varit praktiskt att vara stark.
Brösten hade jag inte saknat heller, de är egentligen ganska så i vägen.
 
Som jag har förstått det är det inte bara att gå in på närmaste sjukhus och opereras utan tvärtom att det föregås av en lång utredning och kontakt med vården och psykiatrin innan det ens förekommer någon diskussion om kirurgiska ingrepp. Rätta mig gärna om jag har fel, men innan kirurgi krävs det att man lever ett liv som kvinna/man en längre tid och även tar läkemedel för hormonförändringar?
Ja precis, och det finns troligtvis en anledning till det som jag försökt förklara argumenten från de insatta. Själv har jag noll kunskap annat än de vänner som genomgått en transformation och det jag vet om vård generellt.
 
Jag förstår verkligen inte hur en viss grupp människors rätt till sjukvård blivit en fråga folk tycker de har behov att ha sådana extrema åsikter om. Det går över mitt huvud att en kan argumentera MOT att människor ska ha rätt till den vård de behöver - vilken behandling som sedan passar är väl ändå i allra högsta grad något som läkare och patient ska komma fram till tillsammans, inte något vi som utomstående främlingar ska sitta och ha en massa åsikter om, utöver just att de har rätt till vård.
 
Jag förstår verkligen inte hur en viss grupp människors rätt till sjukvård blivit en fråga folk tycker de har behov att ha sådana extrema åsikter om. Det går över mitt huvud att en kan argumentera MOT att människor ska ha rätt till den vård de behöver - vilken behandling som sedan passar är väl ändå i allra högsta grad något som läkare och patient ska komma fram till tillsammans, inte något vi som utomstående främlingar ska sitta och ha en massa åsikter om, utöver just att de har rätt till vård.
Jag har faktiskt inte läst något argument emot i den här tråden, bara att det måste ske en utredning först för att det ska bekostas av offentliga medel. Och det tror jag är vettigt med tanke på den dokumentär som pratats om, att låta processen få ta lite tid så man som patient är säker på vad man vill och gör. Precis som med mycket annan vård. Vill du ha en knäprotes och tror du är i behov av en är det en rätt gedigen utbildning som är obligatorisk i måna regioner så man har rätt förväntningar på vården. Sen att det är 10 års väntetid på att få hjälp är ju helt absurt och något uppdrag granskning borde ta upp istället för ”transkriget” tycker jag…
 
nope! det är till operation. det är bara 40 månader till utredning
Kan du inte tänka att majoriteten inte opereras (vet iofs ingen operation du syftar på) och att du med hormoner kanske stabiliseras som kvinna och att det kommer vara helt ok :)? De jag känner som transformerat har inte genomfört de sista operationerna men blev klart lyckligare av allt annat som hände (utseende, röst osv) sen har du tid på dig att fundera hur just du vill göra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp