Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Hormoner fick jag i alla fall och har aldrig haft några biverkningar av de, mer än humörsvängningar den första tiden. Jag har i snart 10 år legat stabilt och har aldrig ångrat mitt val.
Har du kvar dina äggstockar som back up om något skulle hända (typ krig eller katastrof eller restat hos tillverkaren) så att du inte får tag på hormoner?
Så att du inte skulle drabbas av benskörhet eller att dina inre organ tar skada.
Eller är du för evigt beroende av läkemedelsbolagen?
 
Jag uppfattade det som att klänningar och nagellack (till exempel) skulle duga istället för könskorrigeringar och/eller hormonbehandlingar.
Givetvis står det alla personer fritt att använda endera. :D
Det skall vara accepterat att klä sig och leva som man vill utan att behöva genomgå kirurgi eller hormonbehandling för det.
Det skall inte vara "du måste vara kvinna för att få bära klänning".
För vissa så är det tillräckligt för att må bra.

Andreas Hellkvist spelar hammondorgel som proffesionell musiker i klänning, högklackat och smink. För just honom räckte det
https://andreashellkvist.com/
 
Att födas i fel kropp är en tragedi. Det förstår även jag som cis och binär. Vänd på argumentet, om NI föddes i en manskropp, skulle ni fortfarande vara helt ok med manlig genitalia och även annat som livet som man innebär fysiskt. Inte bry er om att vara icke-binära? Eller är det inte förståeligt?

Jag började fundera över det här. Jag tror ju inte att själen existerar. D.v.s. Jag tror inte att det finns något som är separat från kroppen som gör oss till de vi är. Jag tror att "själen" är summan av alla kemiska och biologiska processer i kroppen.

Tar jag den tanken ett steg längre och tänker att jag föddes med en manskropp så hade det ju inte varit jag. Eftersom jag inte tror på själen som en fristående enhet. Det finns ingen själ som jag ens i tanken hade kunnat överföra till en manskropp. För i den kroppen hade det varit en annan summa av processer som hade bidragit till vem den personen hade varit.

Utöver summan av processerna så tillkommer den påverkan miljön har på personligheten.
 
Det ÄR ju så idag, att det måste ske en utredning, så jag förstår inte var argumenten som verkar vara mot transvården kommer ifrån. Finns det inga argument Emot vet jag inte ens vad vi diskuterar. 😅
Väntetiden är helt klart uppåt väggarna.

Det är många många som väntar alldeles för länge inom vården idag. Inte bara transpersoner.

Jag väntar på operation. Landstinget säger 12 månaders väntetid. Det privata alternativet de skickar mig till (eftersom landstinget inte kan genomföra vården inom godkänd tid) har 3-6 veckor. Nåt är snett inom vården...
 
Det är många många som väntar alldeles för länge inom vården idag. Inte bara transpersoner.

Jag väntar på operation. Landstinget säger 12 månaders väntetid. Det privata alternativet de skickar mig till (eftersom landstinget inte kan genomföra vården inom godkänd tid) har 3-6 veckor. Nåt är snett inom vården...
Så är det absolut, men tråden handlar ju om just transvård. :)
 
Det skall vara accepterat att klä sig och leva som man vill utan att behöva genomgå kirurgi eller hormonbehandling för det.
Det skall inte vara "du måste vara kvinna för att få bära klänning".
För vissa så är det tillräckligt för att må bra.

Andreas Hellkvist spelar hammondorgel som proffesionell musiker i klänning, högklackat och smink. För just honom räckte det
https://andreashellkvist.com/
Ja, det ska det, men att använda olika könsuttryck är helt enkelt inte tillräckligt för alla personer och då är det viktigt att hormonbehandling och kirurgi finns tillgängligt.
 
Att födas i fel kropp är en tragedi. Det förstår även jag som cis och binär. Vänd på argumentet, om NI föddes i en manskropp, skulle ni fortfarande vara helt ok med manlig genitalia och även annat som livet som man innebär fysiskt. Inte bry er om att vara icke-binära? Eller är det inte förståeligt?
Ja, det är jag. Jag ansåg/anser att jag var född i fel kropp sedan jag var ett litet barn och har lärt mig att vara okej med kroppen jag har. Jag tror att det i mitt personliga fall hade varit värre för mig att ändra mig även om jag fortfarande absolut skulle vilja operera bort mina bröst, det är lättare att acceptera situationen och göra det bästa av vad jag har - för mig. Men så är det såklart inte för dom flesta.
 
Har du kvar dina äggstockar som back up om något skulle hända (typ krig eller katastrof eller restat hos tillverkaren) så att du inte får tag på hormoner?
Så att du inte skulle drabbas av benskörhet eller att dina inre organ tar skada.
Eller är du för evigt beroende av läkemedelsbolagen?
Eh, ska jag också tänka så? Jag har MS och behöver infusioner regelbundet för att inte försämras. Borde jag försöka se till att bunkra upp droppåsar som det nog inte ens är lagligt för mig att få tag på, eftersom att det ju kan bli restat eller så kan det kanske bli krig? Är jag en slav under läkemedelsbolagen eftersom att mitt tillstånd skulle försämras utan medicin? Vore det inte det mest naturliga att bara låta sjukdomen fortskrida ändå, för naturligt verkar bäst?
 
Jag har redan svarat på det tidigare.
Men jag skulle nog vara tämligen obrydd efter ett tag när jag har vant mig vid funktionen.
Jag är antagligen ickebinär för jag har inget behov av någon könsidentitet.
Därför så fungerar det tankeexperimentet inte på mig.

Därimot så kan jag relatera till känslan av att livslångt knuffas in i ett fack där jag inte vill vara. Vilket ståhej det blev när jag som enda flicka ville ha teknik som tillval i högstadiet. Och vilket tjat det har varit på mig om att "vara litet kvinnlig". Jag vill inte vara kvinnlig - jag vill vara bekväm och klättra i träd. Jag har gått på bal i mörk kostym för att jag ville slippa känna mig uppklädd för maskerad i balklänning.

Jag vill nu i debatten se en öppnare attityd till att man skall kunna få leva som man vill utan att det skall behövas kirurgi och livslångt beroende av hormoner för att få göra det. Attityden att du måste vara man eller kvinna för att få göra och vara på ett visst sätt styr alldeles för mycket. Du kan inte ana hur många gånger jag har fått höra "flickor gör inte så". Mitt svar har varit att det faktiskt inte görs med snoppen, så det går bra ändå.

Många saker som man önskar att få göra hindras inte varken av brist på snopp eller av att snoppen skulle vara i vägen. Det går att göra ändå. T ex komma ut ur garderoben.
Jag upplevde själv inga problem under uppväxten med att vara ”pojkflicka”.

Till exempel var jag den enda tjejen som valde träslöjd i skolan och det var inga problem.

Jag hade några få tjejkompis, men umgicks mycket hellre med killarna. Återigen var det inga som helst problem.

Jag har alltid varit udda, men har aldrig blivit retad för det.

Även i klostret var det ingen som reagerade på att jag inte hade smink, kort hår och byxor.

Jag har personligen aldrig blivit knuffad in i något fack, utan det är avskyn för min egen kropp som gjort att jag gått ”hela vägen”.

Frågan om hormonbehandling är svår eftersom kroppen förändras och dessa förändringar går inte att återställa. Självklart påverkas kroppen av hormoner, det vet alla som gått igenom puberteten och klimakteriet.

Jag är personligen mycket nöjd med de förändringar som skett, även om jag gärna hade sluppit finnarna.
 
Eh, ska jag också tänka så? Jag har MS och behöver infusioner regelbundet för att inte försämras. Borde jag försöka se till att bunkra upp droppåsar som det nog inte ens är lagligt för mig att få tag på, eftersom att det ju kan bli restat eller så kan det kanske bli krig? Är jag en slav under läkemedelsbolagen eftersom att mitt tillstånd skulle försämras utan medicin? Vore det inte det mest naturliga att bara låta sjukdomen fortskrida ändå, för naturligt verkar bäst?
Nej du är sjuk och fråntagen dina möjligheter till backup.
För dig så existerar tyvärr inte det valet.
Jag hoppas att din behandling ger dig ett bra liv.

Jag är sjuk i svår astma och håller mig vid liv med hjälp av inhalatorer och piller.
Min lindriga astma utvecklades dit när jag i mars 2020 fick covid-19.
Eftersom att jag kan dö ganska så fort om saker och ting går fel så har jag hela tiden inhalatorer och medicin hemma för minst 3 månader. Och jag har alltid en inhalator tillgänglig. Om den stora katastrofen kommer och jag inte längre får tag på min medicin så kommer jag förr eller senare att kvävas till döds. Antingen fort eller långsamt. Det tar nog inte mer än några veckor i det skick som jag är nu.

Sjukvården är fantastisk, men jag skulle föredra att inte ha den potentiella dödsdomen över mig. Om jag kunde välja. Men precis som du så har jag inte det valet.
Ungefär 170 personer om året dör i astma varje år vilket är lika många som det dör män i trafiken. Totalt dör det 227 personer i trafiken på ett år. Så astmavården är prioriterad, vi kan inte vänta i någon kö. Det är liksom litet bråttom när vi behöver vård.

En frisk människa önskar sig tusentals saker.
En sjuk människa önskar sig bara en enda sak.
 
Har du kvar dina äggstockar som back up om något skulle hända (typ krig eller katastrof eller restat hos tillverkaren) så att du inte får tag på hormoner?
Så att du inte skulle drabbas av benskörhet eller att dina inre organ tar skada.
Eller är du för evigt beroende av läkemedelsbolagen?
Jag valde för några år sedan att operera bort äggstockarna eftersom testosteronet påverkar de och risken för förändringar på äggstockarna är stor.

Idag vet forskarna att unga riskerar benskörhet av hormonblockerare. Hur vuxna påverkas som opererat bort äggstockar eller testiklar vet egentligen ingen.

Att operera bort testiklar är inget nytt, utan har gjorts i flera hundra år. Det var under antiken mycket vanligt att vissa män kastrerades och så vitt jag vet drabbades de inte av benskörhet. Då är risken att drabbas av övervikt större.

Det är också många kvinnor som tvingats operera bort äggstockarna. Jag vet inte hur detta påverkar kroppen, mer än att man kommer in i klimakteriet.

Klimakteriet om något påverkar kroppen och flertalet kvinnors hormonbalans rubbas så mycket att de behöver läkemedel.

Jag är personligen inte det minsta orolig för att testosteronet skulle ta slut. Det är många som är beroende av läkemedel och för mig är det inte mängden testosteron som gör mig till man.

Enligt blodprover är det också dags för mig att minska ner på testosteronet. Detta är väldigt vanligt. När man blir äldre producerar kroppen inte lika mycket hormoner.

Jag misstänker att jag om några år helt kan sluta med testosteron, om jag vill. Men detta överlåter jag åt de som är mer insatta att bestämma.
 
Nej du är sjuk och fråntagen dina möjligheter till backup.
För dig så existerar tyvärr inte det valet.
Jag hoppas att din behandling ger dig ett bra liv.

Jag är sjuk i svår astma och håller mig vid liv med hjälp av inhalatorer och piller.
Min lindriga astma utvecklades dit när jag i mars 2020 fick covid-19.
Eftersom att jag kan dö ganska så fort om saker och ting går fel så har jag hela tiden inhalatorer och medicin hemma för minst 3 månader. Och jag har alltid en inhalator tillgänglig. Om den stora katastrofen kommer och jag inte längre får tag på min medicin så kommer jag förr eller senare att kvävas till döds. Antingen fort eller långsamt. Det tar nog inte mer än några veckor i det skick som jag är nu.

Sjukvården är fantastisk, men jag skulle föredra att inte ha den potentiella dödsdomen över mig. Om jag kunde välja. Men precis som du så har jag inte det valet.
Ungefär 170 personer om året dör i astma varje år vilket är lika många som det dör män i trafiken. Totalt dör det 227 personer i trafiken på ett år. Så astmavården är prioriterad, vi kan inte vänta i någon kö. Det är liksom litet bråttom när vi behöver vård.

En frisk människa önskar sig tusentals saker.
En sjuk människa önskar sig bara en enda sak.
Ska man vara sådan så är min behandling inget jag nödvändigtvis skulle dö utan, däremot så ökar risken för bestående funktionsnedsättningar utan. Vid en katastrof så finns det ju liksom system där mer akut livräddande vård prioriteras, min poäng är mest att det är omöjligt för den enskilda individen att planera inför alla eventualiteter (tyvärr!). I mina ögon blir det jättemärkligt att fråga en transperson om denne har kvar sina äggstockar utifall att det blir krig. På samma vis som det vore orimligt att fråga om du är förutseende och har inhalatorer nog för att klara ett krig.
 
Jag levde som könsöverskridande i motvind och uppförsbacke under hela barndomen och långt upp i arbetslivet. Mitt ointresse av att vara söt provocerande tydligen något enormt.
"Kan du inte sätta på dig något fint, du som är så söt?"
Nej tack, jag har ingen nytta av att vara söt, jag vill klättra i träd.
Frågan om hormonbehandling är svår eftersom kroppen förändras och dessa förändringar går inte att återställa. Självklart påverkas kroppen av hormoner, det vet alla som gått igenom puberteten och klimakteriet.
Jo naturligtvis.
Men benstommen behöver bara något könshormon, vilket som helst för att fungera och samma sak gäller de inte organen.
Det var därför som jag frågade om du har behållit dina äggstockar för säkerhets skull.
 
På samma vis som det vore orimligt att fråga om du är förutseende och har inhalatorer nog för att klara ett krig.
Jag har av vården blivit rekommenderad att se till att ha inhalatorer hemma för flera månader just p.g.a. att det är krig i Ukraina och osäkra leveranser av olika läkemedel.
Så nej det är fullständig rimligt.
 
Jag har redan svarat på det tidigare.
Men jag skulle nog vara tämligen obrydd efter ett tag när jag har vant mig vid funktionen.
Jag är antagligen ickebinär för jag har inget behov av någon könsidentitet.
Därför så fungerar det tankeexperimentet inte på mig.

Därimot så kan jag relatera till känslan av att livslångt knuffas in i ett fack där jag inte vill vara. Vilket ståhej det blev när jag som enda flicka ville ha teknik som tillval i högstadiet. Och vilket tjat det har varit på mig om att "vara litet kvinnlig". Jag vill inte vara kvinnlig - jag vill vara bekväm och klättra i träd. Jag har gått på bal i mörk kostym för att jag ville slippa känna mig uppklädd för maskerad i balklänning.

Jag vill nu i debatten se en öppnare attityd till att man skall kunna få leva som man vill utan att det skall behövas kirurgi och livslångt beroende av hormoner för att få göra det. Attityden att du måste vara man eller kvinna för att få göra och vara på ett visst sätt styr alldeles för mycket. Du kan inte ana hur många gånger jag har fått höra "flickor gör inte så". Mitt svar har varit att det faktiskt inte görs med snoppen, så det går bra ändå.

Många saker som man önskar att få göra hindras inte varken av brist på snopp eller av att snoppen skulle vara i vägen. Det går att göra ändå. T ex komma ut ur garderoben.
Jag tror att du behöver försöka förstå att det finns fler perspektiv här. Vi är några som, trots att vi är födda som kvinnor (eller män), är ganska obrydda om vårt kön. Som inte lägger någon större vikt vid hur vi ska vara för att passa i någon könsroll samhället bestämt hur den ska se ut. Jag anser mig vara en sådan. Min partner anser sig också vara en sådan.

Det finns dock vissa som ser sitt kön som ett problem. Jag har och har haft ett par sådana i min omgivning. Dessa har sett sina röster som ett problem (mörk röst=man, ljus röst=kvinna) och det har varit viktigt för dem att få rätt tonläge för det kön de identifierar sig med. De har också sett sina könsorgan som ett problem för de är inte bekväma i "fel" kön. Dessutom är det viktigt för dem att ha/inte ha bröst som stämmer med deras kön osv. Jag personligen har upplevt, när jag träffat dessa (dvs ganska liten "studie" och det varierar säkert precis som allt annat) att det verkar extra viktigt för dem att man inte ska ta fel på vilket kön de identifierar sig med. Med tanke på det obehag människor i tråden här beskriver med kroppen de föddes i eller hur man beskriver det låter det ju inte helt orimligt att det faktiskt är så.

Med andra ord, det du beskriver, att du är obrydd om ditt kön osv är inte i närheten av samma sak. Det är inte okej att nedvärdera någons upplevelser så som du gör med dina inlägg. Jag skulle faktiskt vilja dra det så långt som till att det du skriver är jämförbart med att säga till en homosexuell att dennes sexuella läggning inte är okej att utöva. Att det finns andra som minsann också gillar samma kön men ändå håller kärleksrelationerna till motsatt kön.
 
Just nu är det ca 10 års vänte tid.
10 års väntetid på transkirurgi? Min vän som opererades 2016 gjorde hela sin transition på under tre år, så i så fall har köerna blivit enormt mycket längre på ändå ganska kort tid... Tilldelas transvården så mycket mindre resurser nu, eller är det så många fler i kö?
 
10 års väntetid på transkirurgi? Min vän som opererades 2016 gjorde hela sin transition på under tre år, så i så fall har köerna blivit enormt mycket längre på ändå ganska kort tid... Tilldelas transvården så mycket mindre resurser nu, eller är det så många fler i kö?
Jag kan ha fel, men fick det berättat för mig av vården att jag kunde få vänta 10 år
 
Skulle absolut säga att det luftats skepticism mot att hormonbehandling och kirurgi är lösningen för en del.
Det betyder väl inte att man är EMOT transvård som sådan? Jag tror personligen att den transvård vi har (eller hade när min vän gick igenom sin transition 2014-2016) är/var ganska rimlig i hur mycket som utreds osv innan man faktiskt får hormoner och innan man faktiskt får operation. Jag kan också tänka mig att det finns flera som söker sig till transvården och som faktiskt inte "går hela vägen". Och för dem var ju inte hormonbehandling och kirurgi lösningen, eller hur? Jag tror man ska akta sig för att stoppa in alla människor i ett fack och göra transvården binär (dvs antingen måste du stanna i ditt födda kön eller så måste du transitera hela vägen till det motsatta könet). Det finns rimligtvis människor som är hjälpta av bara en del av åtgärderna längs vägen, människor som absolut ska gå hela vägen, och människor som kanske finner sig tillrätta även utan medicinska och kirurgiska ingrepp. Att fundera över och prata om det gör inte att man är motståndare till all transvård, bara att man försöker förstå och kanske även bidra till att göra transvården bättre.

Vad gäller stopphormoner till barn så blir det ju ännu lite mer komplicerat i och med att man har att ta hänsyn till hur mycket självbestämmande barnen ska få utöva i hur tidig ålder. Det är ju ett ganska livsomvälvande beslut att ta i 14-15-16-årsåldern att inte fullfölja puberteten i sitt födda kön, utan att (som för de allra flesta som får stopphormoner) gå över i det motsatta könet. Och det kan leda till livslånga medicinska konsekvenser, till exempel sterilitet (och sterilisering för cis-personer har vi 25-årsgräns för). Det måste vi, som samhälle, också kunna prata om. Vi, eller våra forskare, måste också kunna få undersöka varför vi har en plötslig boom av väldigt unga FtM-transpersoner och om de är hjälpta av samma behandling som andra transpersoner tidigare fått eller om det finns andra (bättre?) sätt att hjälpa dem.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp