Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Kanske för att du är så skicklig på att dra paralleller till dig själv som uppenbarligen inte är så obekväm i ditt kön/kropp att du kan förstå hur viktigt det är att byta kön på den?
Det finns inget motsatsförhållande i det.
Men vissa verkar tro att det är någon form av naturlag att alla människor har ett behov av att ha sitt kön som en del i identiteten.
Så hårt sitter den föreställningen att jag fortfarande mycket långt in i tråden får frågan.
"Tänk om du själv skulle få fel kön helt plötsligt, hur skulle du känna då?"
Vad nu fel kön skulle vara för mig.
Om det plötsligt blev bytt till det andra könet då?
Överraskad antagligen, men det skulle nog fungera det också.

Men nu så verkar det ju ha gått fram att även den varianten av människor finns.
 
Det finns inget motsatsförhållande i det.
Men vissa verkar tro att det är någon form av naturlag att alla människor har ett behov av att ha sitt kön som en del i identiteten.
Så hårt sitter den föreställningen att jag fortfarande mycket långt in i tråden får frågan.
"Tänk om du själv skulle få fel kön helt plötsligt, hur skulle du känna då?"
Vad nu fel kön skulle vara för mig.
Om det plötsligt blev bytt till det andra könet då?
Överraskad antagligen, men det skulle nog fungera det också.

Men nu så verkar det ju ha gått fram att även den varianten av människor finns.

Men bara för att DU inte har förlamande ångest och suicidrisk pga könsdysfori, varför skulle det betyda att det är rimligt att neka hjälp till de som har det?
 
Det är upp till vården att avgöra utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
Precis så. Därför är det kirurgiska ingrepp, hormoner o.dyl med på listan av möjlig vård. Ibland är det hormoner. Ibland ett par tuttar som ska fixas till. Ibland är det ett könsorgan som ska justeras och ibland alla delar. Precis som det mesta inom vården går det på högkostnadsskydd då man upptäckt att det finns ett behov av sådan vård.
 
Det är upp till vården att avgöra utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet.
Upp till vården och personen som ska ta emot vården i samråd. Det kan säkert finnas de som har en önskan om viss kirurgi/behandling som avstår efter information om risker och biverkningar för den enskilde individen. Ingen av dem kan ta beslut om behandling utan att det är förankrat på bägge sidor, utan det är förhoppningsvis en välinformerad patient som tar beslut ihop med vad vården bedömer lämpligt.
 
Precis så. Därför är det kirurgiska ingrepp, hormoner o.dyl med på listan av möjlig vård. Ibland är det hormoner. Ibland ett par tuttar som ska fixas till. Ibland är det ett könsorgan som ska justeras och ibland alla delar. Precis som det mesta inom vården går det på högkostnadsskydd då man upptäckt att det finns ett behov av sådan vård.
Poängen har hela tiden varit att vård inte är ett smörgåsbord för vårdtagaren att välja utifrån egna önskemål.
Med motiveringen att "Jag betalar minsann skatt,"
Utan att det är vården som utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet samt riktlinjer om vad den gemensamma skattepengen skall gå till som skall avgöra det.
 
Senast ändrad:
Upp till vården och personen som ska ta emot vården i samråd. Det kan säkert finnas de som har en önskan om viss kirurgi/behandling som avstår efter information om risker och biverkningar för den enskilde individen. Ingen av dem kan ta beslut om behandling utan att det är förankrat på bägge sidor, utan det är förhoppningsvis en välinformerad patient som tar beslut ihop med vad vården bedömer lämpligt.
Jag behöver nog förtydliga mitt påstående ser det ut som.
Upp till vården att erbjuda vad den anser vara rätt.
Och sedan utifrån det får vårdtagaren välja vad som känns rätt.
Inte upp till vårdtagaren att kräva utifrån vad som existerar totalt sett inom medicin och kirurgi i världen.
 
Poängen har hela tiden varit att vård inte är ett smörgåsbord för vårdtagaren att välja utifrån egna önskemål.
Med motiveringen att "Jag betalar minsann skatt,"
Utan att det är vården som utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet samt riktlinjer om vad den gemensamma skattepengen skall gå till som skall avgöra det.

...men den gör ju det. Svenska vården är enbart evidensbaserad.

Eller påstår du alltså att svensk transvård inte är evidensbaserad?
 
...men den gör ju det. Svenska vården är enbart evidensbaserad.

Eller påstår du alltså att svensk transvård inte är evidensbaserad?
Nej jag påstår att det är den vård som erbjuds.
Oavsett om man tycker något annat med motiveringen att man "minsann betalar skatt."
Och så påstår jag att det inte går att skramla fram mer vård än så även om man "står på sig och kräver sin rätt."
 
Poängen har hela tiden varit att vård inte är ett smörgåsbord för vårdtagaren att välja utifrån egna önskemål.
Med motiveringen att "Jag betalar minsann skatt,"
Utan att det är vården som utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet samt riktlinjer om vad den gemensamma skattepengen skall gå till som skall avgöra det.
Men alltså utifrån beprövad erfarenhet så är det gynnsamt om patienten är delaktig i sin vård, just i samråd med vårdpersonalen. Det betyder inte att man som patient kan välja och vraka... det känns lite som att du tror det? När många talar om det positiva med patienter som är delaktiga i vården så betyder det inte att man propsar på att patienten ska köra över läkaren.
 
Poängen har hela tiden varit att vård inte är ett smörgåsbord för vårdtagaren att välja utifrån egna önskemål.
Med motiveringen att "Jag betalar minsann skatt,"
Utan att det är vården som utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet samt riktlinjer om vad den gemensamma skattepengen skall gå till som skall avgöra det.
Jag förstår nog inte vad du vill komma fram till. I de fall vården anser att könsbyte inte är en korrekt behandling för individen nekar de. Patienten blir missnöjd och eventuellt betalar själv. Då är det ju inte skattepengar. Vad är problemet?
 
Men alltså utifrån beprövad erfarenhet så är det gynnsamt om patienten är delaktig i sin vård, just i samråd med vårdpersonalen. Det betyder inte att man som patient kan välja och vraka... det känns lite som att du tror det? Att när många talar om det positiva med patienter som är delaktiga i vården så betyder det inte att man propsar på att patienten ska köra över läkaren.
Jag håller med dig helt här.

Men det finns vårdtagare som kräver sådant som inte vården anser vara det bästa.
De motiverar det med att de har rätt till det av olika orsaker.
Jag har aldrig påstått att vården fungerar så.
 
Fast det finns verkligen ett "krig" ute i samhället just nu, där transrättigheterna debatteras och acceptansen går bakåt. Här i UK är det nästan lika tydligt som det är i staterna och jag har förstått att klimatet förändrats även i resten av världen. Jag förstår helt och hållet att kritiken mot vården (ibland även skälig sådan) får folk att gå i försvarsställning om den läggs fram på fel sätt.
Och tänka sig, det är många gemensamma nämnare/nätverk som arbetar hårt med att ifrågasätta om det verkligen finns evidens bakom transvården i både Sverige, UK och USA!
 
Jag förstår nog inte vad du vill komma fram till. I de fall vården anser att könsbyte inte är en korrekt behandling för individen nekar de. Patienten blir missnöjd och eventuellt betalar själv. Då är det ju inte skattepengar. Vad är problemet?
Att det klagas på vården p.g.a. det missnöje som du just nämnde.
Och att jag inte håller med i klagomålen.
Då blir jag anklagad för en massa saker som jag varken är eller tycker.

Men nu känns det som att min poäng har kommit fram och blivit förstådd av tillräckligt många för att i varje fall jag inte längre har något problem med ämnet.
 
Jag håller med dig helt här.

Men det finns vårdtagare som kräver sådant som inte vården anser vara det bästa.
De motiverar det med att de har rätt till det av olika orsaker.
Jag har aldrig påstått att vården fungerar så.
Men du verkar tro att en majoritet av de som är engagerade i sin egen vård gör så? I mina kretsar i patientföreningsvärlden har jag nog aldrig träffat någon som uttryckt sig så, däremot kan det finnas en önskan att ha koll på hur vården ser ut på andra ställen i Sverige (ibland utomlands, men mer sällan) gällande rutiner. Men det vore direkt kontraproduktivt att börja kräva saker pga. att man betalar skatt etc. Däremot kan det faktiskt hjälpa att vara påläst för att enklare kunna kommunicera/ta del av informationen med vårdpersonal på uppföljningar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp