Om transvård utbruten ur - Försöker hitta en ny identitet.

Att det klagas på vården p.g.a. det missnöje som du just nämnde.
Och att jag inte håller med i klagomålen.
Då blir jag anklagad för en massa saker som jag varken är eller tycker.

Men nu känns det som att min poäng har kommit fram och blivit förstådd av tillräckligt många för att i varje fall jag inte längre har något problem med ämnet.
Ja missnöjet kommer vi nog aldrig ifrån. Ibland är missnöjet positivt för patienten då vårdgivaren tagit ett dåligt beslut och patienten får önskad hjälp. I andra fall säger vårdgivarens kollegor samma sak som första vårdgivaren och patienten får finna sig. @EmmaBovary la fram det bra, ang att läsa på.
 
Jag tror du bör läsa tråden, det finns en hel del väldigt utbildande, faktabaserade inlägg i den.
Är det ditt svar på att rättfärdiga "transvård" av barn? Den tiden besparar jag mig. Tror mer på läkare och forskare som presenteras av SVT än på påstod fakta i ett Internetforum. Ibland kan det vara intressant att grotta ner sig i påstådd fakta, vilka som står bakom den osv. Fast det har jag helt ärligt noll intresse av då jag här förlitar mig på sunt förnuft. Något som inte verkar existera i samhället längre.

Jag är också född fel. Jag är ingen människa, jag är en hund. Kan samhället hjälpa mig att bekosta denna förvandlingen? Mina barn känner sig också som hundvalpar så de vill genomgå samma förvandling.
 
Är det ditt svar på att rättfärdiga "transvård" av barn? Den tiden besparar jag mig. Tror mer på läkare och forskare som presenteras av SVT än på påstod fakta i ett Internetforum. Ibland kan det vara intressant att grotta ner sig i påstådd fakta, vilka som står bakom den osv. Fast det har jag helt ärligt noll intresse av då jag här förlitar mig på sunt förnuft. Något som inte verkar existera i samhället längre.

Jag är också född fel. Jag är ingen människa, jag är en hund.
Läkare och transpersoner har svarat i tråden och det kan ge en mer nyanserad bild, men du gör givetvis som du vill. Jag förstår bara inte syftet med att gå in i en tråd och klämma till med en dramatisk åsikt bara för att provocera utan att ha hyfs att ens läsa igenom det som diskuteras.
 
Läkare och transpersoner har svarat i tråden och det kan ge en mer nyanserad bild, men du gör givetvis som du vill. Jag förstår bara inte syftet med att gå in i en tråd och klämma till med en dramatisk åsikt bara för att provocera utan att ha hyfs att ens läsa igenom det som diskuteras.
Det finns uppenbarligen korrupta läkare. Transpersoner? Ja, vi kan ju låta mentalpatienter diskutera vilken vård de ska ha också utifrån deras upplevda verklighet. Undrar vilken vård personer med schizofreni vill ha...

Jag skummade igenom lite till en början men ansåg inte det värt att gå igenom 16 sidor. Utgick från trådens rubrik som var transvård. Ansåg att jag behövde göra ett inlägg eftersom det är någon pandemi i dumhet.

Jag är inte ute efter att provocera och att du anser min åsikt dramatisk säger mer om dig och samhället. Jösses...
 
Det finns uppenbarligen korrupta läkare. Transpersoner? Ja, vi kan ju låta mentalpatienter diskutera vilken vård de ska ha också utifrån deras upplevda verklighet. Undrar vilken vård personer med schizofreni vill ha...

Jag skummade igenom lite till en början men ansåg inte det värt att gå igenom 16 sidor. Utgick från trådens rubrik som var transvård. Ansåg att jag behövde göra ett inlägg eftersom det är någon pandemi i dumhet.

Jag är inte ute efter att provocera och att du anser min åsikt dramatisk säger mer om dig och samhället. Jösses...
Sättet du uttrycker dig på är absolut stötande. Jag avslutar nu och går och lägger mig.
 
Jag behöver nog förtydliga mitt påstående ser det ut som.
Upp till vården att erbjuda vad den anser vara rätt.
Och sedan utifrån det får vårdtagaren välja vad som känns rätt.
Inte upp till vårdtagaren att kräva utifrån vad som existerar totalt sett inom medicin och kirurgi i världen.
Fast så är det ju inte riktigt. Ibland finns ju flera olika alternativ, då kan det snarare vara upp till vården att lägga fram de alternativ som finns, potentiella risker, nyttor och biverkningar och sen stötta personen att ta ett beslut. I den gruppen som diskuteras i tråden så kommer invasiv (hit räknar jag hormoner) behandling för en majoritet orsaka obehag, smärta, och fysisk påverkan på en tidigare relativt frisk fysisk kropp för att inte tala om all psykisk påfrestning det innebär att genomföra någon typ av könsbekräftande behandling. Då är det inte upp till vården att bestämma utan att hjälpa vederbörande att väga nuvarande lidande mot eventuellt framtida kanske mer kortvariga lidande.
Däremot behöver ju extensiva utredningar göras av vården (ihop med vårdsökande) innan behandling ens kan diskuteras.
 
Men du verkar tro att en majoritet av de som är engagerade i sin egen vård gör så? I mina kretsar i patientföreningsvärlden har jag nog aldrig träffat någon som uttryckt sig så, däremot kan det finnas en önskan att ha koll på hur vården ser ut på andra ställen i Sverige (ibland utomlands, men mer sällan) gällande rutiner. Men det vore direkt kontraproduktivt att börja kräva saker pga. att man betalar skatt etc. Däremot kan det faktiskt hjälpa att vara påläst för att enklare kunna kommunicera/ta del av informationen med vårdpersonal på uppföljningar.
Precis, din sjukdom kan ju beroende på variant vara precis en sån där vården kan säga ”det finns det här och det här och det här scenariot, beroende på vilken medicin/behandling vi sätter in, risken och biverkningarna är de här och de här om vi gör eller inte gör det här eller här”.
Det är snarare vårdens jobb att ge dig så mycket information att du kan ta beslut tycker jag. Patient är du ju väldigt liten del av din tid, resten är du människa som ska leva med både sjukdom och medicinering.
 
Det finns uppenbarligen korrupta läkare. Transpersoner? Ja, vi kan ju låta mentalpatienter diskutera vilken vård de ska ha också utifrån deras upplevda verklighet. Undrar vilken vård personer med schizofreni vill ha...

Jag skummade igenom lite till en början men ansåg inte det värt att gå igenom 16 sidor. Utgick från trådens rubrik som var transvård. Ansåg att jag behövde göra ett inlägg eftersom det är någon pandemi i dumhet.

Jag är inte ute efter att provocera och att du anser min åsikt dramatisk säger mer om dig och samhället. Jösses...
Det gör vi, låter personer med schizofreni påverka sin vård alltså. Så länge de inte är en fara för sig själva eller andra. Det finns en mycket aktiv patientförening som har stor påverkan på vårdförlopp, riktlinjer och rutiner.
 
Ja, vi kan ju låta mentalpatienter diskutera vilken vård de ska ha också utifrån deras upplevda verklighet. Undrar vilken vård personer med schizofreni vill ha...
Det finns faktiskt en vits med att låta patienter inom psykiatrin vara med och välja sin egna medicin! Eftersom det är en patientgrupp som ofta har dålig compliance/följsamhet i att stå fast vid sin behandling/medicinering så anser man ibland att det är bättre med en medicin som patienten är vänligt inställd till än en medicin som inte kommer tas alls :) (Detta gäller även patienter med schizofreni!)
 
Det gör vi, låter personer med schizofreni påverka sin vård alltså. Så länge de inte är en fara för sig själva eller andra. Det finns en mycket aktiv patientförening som har stor påverkan på vårdförlopp, riktlinjer och rutiner.

Det finns faktiskt en vits med att låta patienter inom psykiatrin vara med och välja sin egna medicin! Eftersom det är en patientgrupp som ofta har dålig compliance/följsamhet i att stå fast vid sin behandling/medicinering så anser man ibland att det är bättre med en medicin som patienten är vänligt inställd till än en medicin som inte kommer tas alls :) (Detta gäller även patienter med schizofreni!)
Kan inte låta bli att gilla de här svaren lite extra så tack för upplysningen!
 
Det finns uppenbarligen korrupta läkare. Transpersoner? Ja, vi kan ju låta mentalpatienter diskutera vilken vård de ska ha också utifrån deras upplevda verklighet. Undrar vilken vård personer med schizofreni vill ha...

Jag skummade igenom lite till en början men ansåg inte det värt att gå igenom 16 sidor. Utgick från trådens rubrik som var transvård. Ansåg att jag behövde göra ett inlägg eftersom det är någon pandemi i dumhet.

Jag är inte ute efter att provocera och att du anser min åsikt dramatisk säger mer om dig och samhället. Jösses...
Och vad menar du? Att jag som trans är en mentalpatient?
Kan du verkligen göra den kopplingen? Ja jag var väldigt deprimerad innan jag började med att få professionell hjälp med att transition.
Det är inte ett fint grepp att blanda in mentalta sjukdomar med att vara trans. Jag har aldrig mått så bra jag gör nu. Men det är bara för att jag gör framsteg. Jag tycker att din åsikt säger allt jag behöver veta. Ha det så bra
 
Fast så är det ju inte riktigt. Ibland finns ju flera olika alternativ, då kan det snarare vara upp till vården att lägga fram de alternativ som finns, potentiella risker, nyttor och biverkningar och sen stötta personen att ta ett beslut. I den gruppen som diskuteras i tråden så kommer invasiv (hit räknar jag hormoner) behandling för en majoritet orsaka obehag, smärta, och fysisk påverkan på en tidigare relativt frisk fysisk kropp för att inte tala om all psykisk påfrestning det innebär att genomföra någon typ av könsbekräftande behandling. Då är det inte upp till vården att bestämma utan att hjälpa vederbörande att väga nuvarande lidande mot eventuellt framtida kanske mer kortvariga lidande.
Däremot behöver ju extensiva utredningar göras av vården (ihop med vårdsökande) innan behandling ens kan diskuteras.
Jag menar att det är vården som beslutar om vad som erbjuds.
Precis som du beskriver.
Och att val utanför erbjudandet inte skall gå att tjata sig till eller kräva som rättighet med motiveringen att "man betalar skatt för den."
Man är vårdtagare i ett försäkringssystem och inte betalande gäst på ett "all Inclusive".
 
Men bara för att DU inte har förlamande ångest och suicidrisk pga könsdysfori, varför skulle det betyda att det är rimligt att neka hjälp till de som har det?
Jag kom på att jag ville komplettera tidigare inlägg.

Den dödsångest som man kan känna när det inte är möjligt att andas går inte av för hackor den heller.
 
Och vad menar du? Att jag som trans är en mentalpatient?
Kan du verkligen göra den kopplingen? Ja jag var väldigt deprimerad innan jag började med att få professionell hjälp med att transition.
Det är inte ett fint grepp att blanda in mentalta sjukdomar med att vara trans. Jag har aldrig mått så bra jag gör nu. Men det är bara för att jag gör framsteg. Jag tycker att din åsikt säger allt jag behöver veta. Ha det så bra
Jag tycker inte ordet mentalpatienter hör hemma alls i ett respektfullt språkbruk och att det på något vis skulle vara ”sämre” att ha psykisk ohälsa än könsdysfori. Jag vet att du inte menade så, men jag tror det kan uppfattas så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Glasögon
  • Parfym
  • Huslån vilken bank?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp