Orkar inte läsa alla inlägg men … framförallt riktat till Inte_Ung.
Det är INGEN som väljer att bli trans eller att vara trans. Trans är något man ÄR, ingenting man blir. Trans handlar om identitet, om vem jag är. Det går inte att byta kön, ”bara” att bli den man är.
Tänk dig att (om du är kvinna) vakna imorgon utan bröst och med penis.
Tänk dig (om du är man) att imorgon vakna med bröst och vagina.
Om du verkligen tar detta tankeexperiment på allvar kanske du får större förståelse hur jag och många med mig mår.
Jag är själv trans (ftm). Delar ett inlägg jag skrivit på annat forum (om någon orkar läsa).
Jag är född och uppvuxen i Kiruna långt innan begreppet trans hade nått våra nordligare breddgrader.
Mitt första barndomsminne är från dagis, jag var väl omkring 5 år gammal. Jag har ett tydligt minne av att jag under vilan inte klarade av att ligga på rygg, utan istället tog madrassen och la mig hopkrupen på sidan så långt bort från andra det var möjligt.
Gymnastiklektionerna har så länge jag kan minnas varit en plåga. Jag tyckte det var obehagligt att byta om och duscha tillsammans med andra tjejer. Jag var inte mobbad eller utsatt på något sätt, men JAG kände mig obekväm att vara naken tillsammans med andra människor.
Tyvärr kom jag tidigt i puberteten. Jag förstod inte förändringarna som hände i min egen kropp. Mensen var fruktansvärd och brösten avskydde jag. Jag begrep inte ens varför jag måste använda bh. Det var först när jag tydligt kände hur brösten började vara i vägen som jag tvingades inhandla en bh. Jag verkligen avskydde att ha på mig bh och begrep inte varför detta måste hända mig.
Jag pratade inte med någon om detta. Jag bytte om på toaletten inför idrottslektionerna och duschade aldrig efteråt. Eftersom mensen var oregelbunden och riklig vägrade jag vara med på idrottslektionerna när jag hade mens. Jag sa aldrig att jag hade mens, utan skyllde på alla möjliga saker för att slippa vara med på idrottslektionerna.
Tiden gick. Jag började bli allt mer aktiv inom kyrkan och bestämde mig för att bli präst. Nitton år gammal packade jag mina väskor och flyttade ner till Vadstena. För mig blev det en total kulturkrock. Jag kom till en plats där jag för första gången blev sedd för den jag är. För första gången vågade jag prata om min uppväxt och med tiden kom jag att inse att det finns människor som gjort könsbekräftande behandling.
Jag var ungefär 20 år gammal första gången jag hörde tala om trans. Jag visste redan då att jag är trans, men jag vågade inte komma ut, varken för mig själv eller för andra.
Istället började jag plugga teologi på universitetet i Linköping. Jag åkte för första gången till Taizé, ett ekumenisk kloster i Frankrike som 1000-tals ungdomar åker till varje sommar. Jag trodde äntligen att jag hade hittat min kallelse. Min kallelse var att bli nunna, att bli katolik och leva resten av mitt liv i ett kloster. Samtidigt var det någonting som skrek inom mig att jag inte klarar av att leva ett helt liv med menstruation och bröst … men om jag opererar bort livmoder och bröst och sedan går i kloster … tänk vad underbart om detta hade varit en möjlighet.
Jag packade i alla fall mina väskor och åkte till Taizé i tron att jag aldrig skulle återvända till Sverige. Jag hade fel. Systrarna trodde inte min kallelse var att bli nunna. Jag blev hemskickad till Sverige igen och avslutade min teologikandidatexamen.
För att kunna bli präst i Svenska kyrkan måste du bli antagen av ett stift. 2010 gjorde jag antagningskonferensen för Linköpings stift och fick ett nej. Jag förstod ingenting. Varför får inte jag bli präst? Vad är det för fel på mig?
Idag vet jag varför jag fick ett nej. Det var samtalet med psykologen som fick mig på fall. Jag har alltid haft svårt att tala om mig själv, vem jag själv är, eftersom jag inte själv vet vem jag är. Jag slöt mig inom mig själv och vägrade prata med psykologen.
Några månader efter det negativa antagningsbeskedet kom jag äntligen ut som trans, både för mig själv och för andra. Jag fick en remiss till Linköping för att påbörja transutredningen. Återigen tvingades jag möta psykologer. Det gick ingen vidare bra.
Jag läste några år senare journalanteckningarna från detta möte. Det stod att jag var en ung, lätt sminkad kvinna i journalanteckningarna. Jag har aldrig någonsin använt smink.
Menstruationerna var hemska, rikliga och oregelbundna. Jag sökte hjälp för detta och efter lång övertalning fick jag äntligen igenom att operera bort livmodern. Jag var omkring 26 år gammal när de opererade bort livmodern i Linköping och det är det absolut bästa jag gjort i hela mitt liv. Det var en enorm lättnad att veta att jag aldrig någonsin mer skulle tvingas genomgå en menstruation.
Tiden gick, jag bytte namn, flyttade ner till Lund och åkte en sista sommar till Taizé. Jag gjorde inte det för att komma ut. Jag gjorde det för att en sista gång undersöka om min kallelse ändå är att gå i kloster. Jag hoppades på det, jag drömde om det. Jag ville det. Jag ville leva resten av mitt liv i kloster, som nunna.
Återigen såg systrarna igenom mig. På en direkt fråga om jag är trans svarade jag ja. Jag åkte hem till Sverige, ringe upp till Linköping och fick träffa en ny psykolog. Jag minns inte jättemycket av utredningen. Jag minns att jag gjorde en stor psykologisk utredning som visade att jag är fullständigt normal. Jag har inga diagnoser och ligger inom normalspannet på alla tester. Jag fick i alla fall remiss till bröstkirurgi och hormonläkare.
Bröstkirurgin såg jag absolut mest fram emot. Äntligen skulle dessa hemska utbuktande sakerna bort från min kropp. Jag mötte en mycket bra läkare i Linköping och det var en befrielse att vakna upp och veta att jag aldrig någonsin mer skulle tvingas använda bh eller se kroppsdelar på min kropp som inte tillhör mig.
Mötet med hormonläkaren var ingen vidare. Jag minns tydligt hur hon försökte övertala mig till att frysa in ägg. Jag förklarade för henne att jag inte vill ha några barn och att jag redan har opererat bort livmodern. Jag har inget intresse av att frysa in ägg. Hormoner fick jag i alla fall och har aldrig haft några biverkningar av de, mer än humörsvängningar den första tiden. Jag har i snart 10 år legat stabilt och har aldrig ångrat mitt val.
Jag mår idag bra. 2015 blev jag antagen som prästkandidat för Luleå stift och vigdes i Luleå domkyrka till präst i juni 2017. Jag har idag ett fast, välbetalt arbete som komminister i Klippans pastorat. Jag har en bra chef, trevliga kollegor och ett arbete som jag trivs med.